Web Analytics Made Easy - Statcounter

مریم پورآدینه با اشاره به اینکه بارداری در ایام کرونایی هیچ منافاتی ندارد، گفت: زنان باردار باید فاصله گذاری اجتماعی، بهداشت فردی، استفاده از ماسک، عدم حضور در تجمع ها، مسافرت به مناطق قرمز رعایت ها را ویژه در نظر داشته باشند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مریم پورآدینه، مدیرگروه سلامت، جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: تاثیر و علائم بیماری نوپدید کووید 19 در افراد مختلف متفاوت است و تاکنون به طور کامل مشخص نشده است که افراد درگیر با این بیماری چه تغییراتی در سیستم بدنی شان ظاهر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه برخی از شرایط دوره طول عمر را نسبت به بیماری ها پرخطر می کند، گفت: دوران بارداری، سالمندی، افراد دارای بیماری های زمینه ای در واقع در گروه افرادی هستند که باید در مقابله با این بیماری رعایت های بیشتری داشته باشند.

این کارشناس مسئول با اشاره به اینکه بارداری در ایام کرونایی هیچ منافاتی ایجاد نمی کند، گفت: زنان باردار باید براساس پروتکل های ابلاغی از سمت  وزارت بهداشت شامل فاصله گذاری های اجتماعی، بهداشت فردی، استفاده از ماسک، عدم حضور در تجمع ها، مسافرت به مناطق قرمز رعایت ها را داشته باشند.

وی یادآور شد: همچنین زوج هایی که تصمیم به بارداری در این برهه زمانی را دارند، همچون قبل از شیوع کرونا باید مشاوره ها و آزمایش های قبل از اقدام به بارداری را انجام دهند و در صورت احتمال یا مشکوک بودن ابتلا به کرونا پیش از اقدام به بارداری این بیماری را درمان کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه تقویت سیستم ایمنی بدن برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری بسیار کمک کننده است، گفت: رعایت بهداشت فردی و تغذیه مناسب در اولویت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه سامانه های پاسخگو از جمله سامانه 4030 پاسخگوی سوالات افراد هستند، گفت: مراکز جامع سلامت و مراقبان سلامت کمک کننده هستند و می توانند برای غربالگری و کارهایی که قبل از بارداری و در حین بارداری تذکر داده شود.

پورآدینه با بیان اینکه سنین باروری در حال حاضر تغییر پیدا کرده است، گفت: سن طلایی باروری برای زنان بین 20 تا 35 سال است و باتوجه به اینکه سن ازدواج و سن تولد اولین  فرزند بعد از ازدواج افزایش پیدا کرده است، دوره باروری را برای زنان طولانی کرده و زنان دچار مشکل خواهند داشت.

این مقام مسئول یادآور شد: علاوه بر این علائمی از جمله اختلالات هورمونی که بلوغ زود رس یا با تاخیر را به همراه خواهد داشت، از جمله عواملی هستند که در آینده ممکن است زوجین را دچار مشکل کند.

پورآدینه اضافه کرد: توجه به دوره های بلوغ دختران و پسران خیلی مهم است، از خانواده ها تقاضا می شود تغیراتی که در این دوران ایجاد می شود، از جمله سن شروع بلوغ، ترتیب علائم ظهور بلوغ توجه شود که ممکن است در آینده برای باروری شخص مشکل ایجاد کند.

وی گفت: ناباروی اولیه زمانی رخ می دهد که فرد بعد از یک سال اقدام به بادرای، صاحب فرزند نشده باشد، که می تواند منشا هورمونی یا بیماری های زمینه ای داشته باشد که فرد باید به دنبال رفع و درمان آن باشد.

پورآدینه ادامه داد: این در حالی است که ناباروی های ثانویه نیز افزایش پیدا کرده اند که فرد یک یا دو فرزند دارد اما وقتی اقدام به باردای مجدد می کند موفقیت آمیز نبوده است، خیلی از بیماری ها، عفونت ها، مشاغل سخت، فاصله طولانی مدت بین اولین و دومین فرزند می تواند تاثیرگذار باشد.

مدیرگروه سلامت، جمعیت و خانواده گفت: باتوجه به وجود بیماری کرونا در جامعه، رعایت پروتکل های بهداشتی برای زنان باردار خیلی مهم است، بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت زنان شاغل باردار در محل کارشان باید در بخش های به کار گرفته شوند که کمترین رفت و آمد و مراجعه به آن مکان صورت گیرد، تا دچار بیماری نشود.

پورآدینه با اشاره به اینکه شاخص باروری کلی که نشان دهنده جایگزینی پدر یا مادر در خانواده است در حال کاهش است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در استان خراسان شمالی در حال حاضر بالاتر از میانگین کشوری است و به حد جایگزینی نرسیده است اما با پیش رفتن شرایط به این گونه در اینده نه چندان دور شاید استان خراسان شمالی نیز شاهد این قضیه باشد.

وی اظهار داشت: جلوگیری از تک فرزندی، تشویق خانواده ها به فرزندآوری به هنگام، کاهش تجرد افراد، پایین اوردن سن ازدواج و تشویق به ازدواج به هنگام و فاصله اولین فرزند ، کاهش نرخ طلاق، حفظ سلامت افراد همه کمک کننده است که از حرکت جامعه به سمت پیری جلوگیری شود و مشکل جدی در بحث امید به زندگی ایجاد نشود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه باروری کلی در استان خراسان شمالی 2.4 است، گفت: براساس این آمار در خراسان شمالی به ازای هر خانواده دو فرزند متولد می شوند ، این در حالی است که روند باروری کلی در کشور 1.8 است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: خراسان شمالی بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۸۷۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۳ درصد پرونده های مشاوره طلاق در مازندران منجر به ساز شد

به گزارش خبرنگار مهر، فریبا بریمانی صبح شنبه در گفت وگ و با خبرنگاران ضمن تبریک فرا رسیدن روز «روانشناس و مشاوره» با بیان اینکه روانشناسان در ایجاد یک جامعه سالم از نظر جسمانی و روانی نقش بسزایی دارند، گفت: روانشناسان به افراد جامعه کمک می‌کنند تا بتوانند احساسات و رفتارهای خود را بهتر درک کرده و آنها را مدیریت کنند تا زندگی با کیفیت تری داشته باشند.

مدیرکل بهزیستی مازندران یکی از اهداف سازمان بهزیستی کشور را برنامه‌ریزی و تلاش در جهت ارتقا سلامت روان آحاد جامعه دانست و عنوان کرد: در حال حاضر ۲۱۲ مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی در سراسر استان در راستای ارائه مشاوره تخصصی در زمینه‌های فردی و خانوادگی، ازدواج، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، تحصیلی، ارتقا توانمندی‌های معنوی، اخلاقی و فکری و … به شهروندان فعالیت دارند.

بریمانی به ارائه خدمات مشاوره حضوری اشاره و عنوان کرد: ۱۶۶ هزار و ۳۰۱ نفر در سال گذشته با مراجعه به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی از متخصصین امر خدمات دریافت کردند.

مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه خدمات روانشناختی و ارتقای سلامت روان به صورت تلفنی نیز صورت می‌گیرد، افزود: طی یک سال اخیر ۱۹۴ هزار و ۵۶۸ نفر طی تماس با خط ۱۴۸۰ صدای مشاور، جهت برطرف کردن مشکلات روانشناختی در زمینه‌های فردی و خانوداگی، کودک و نوجوان، تحصیلی، شغلی، مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره طلاق، توانایی تصمیم گیری صحیح و مناسب و همچنین تقویت مهارت‌های زندگی و مهارت‌های بین فردی مشاوره تلفنی دریافت و از مزایای این خط بهره مند شدند.

این مسؤول از ارائه آموزش به بیش از هشت هزارو ۳۰۰ نفر از جوانان در آستانه ازدواج در سال گذشته خبر داد و اظهار داشت: بی شک، یکی از راهکارهای مؤثر پیشگیری از جدایی و طلاق زوجین، آموزش پیش از ازدواج است که به ارتقای توانمندی فردی در انتخاب همسر مناسب و تشکیل خانواده موفق کمک می‌کند که این افراد جهت تقویت و ثبات خانواده در کارگاه‌ها و جلسات آموزشی پیش از ازدواج شرکت کردند.

وی اعلام کرد: سال گذشته، ۱۴۰۹۹ زوج مازنی جهت افزایش استحکام روابط زوجین در کلاس‌های آموزشی و مشاوره حین ازدواج شرکت کرده‌اند.
مدیر کل بهزیستی استان ارتقای سلامت و توانمندسازی روانشناختی زوجین، افزایش رضایتمندی زندگی زناشویی و تحکیم بنیان خانواده را از جمله اهداف برنامه‌های پیشگیرانه و ارتقایی سازمان بهزیستی در حوزه خانواده برشمرد و گفت: در این راستا در سالی که گذشت ۱۵۴۱۱ نفر از آموزش زندگی خانواده و ۴۴ هزار و ۹۹ نفر از آموزش‌های مهارت‌های زندگی بهره مند شدند.

وی انتخاب همسر و ازدواج را هم از بعد اجتماعی و هم از بعد فردی برای افراد جامعه، مرحله مهم و حساسی دانست و ادامه داد: ۹۶۸۰ نفر در سال گذشته از مراکز مشاوره سراسر استان جهت ازدواج و انتخاب همسر خدمات مشاوره‌ای دریافت نمودند. چرا که انتخاب درست و مناسب هم فرد را به آرامش می‌رساند و هم جامعه را از بحران مسائل اجتماعی آسیب زا مانند طلاق و پیامدهای آن حفظ می‌کند.

مدیرکل بهزیستی مازندران به مشاوره طلاق در مراکز بهزیستی نیز اشاره کرد و افزود: در سال گذشته تعداد، ۴۶ هزار زوج در مراکز مشاوره، خدمات مشاوره‌ای دریافت کردند و از این تعداد پرونده بیش از ۲۳ درصد منجر به سازش شده است که عمده ترین دلایل طلاق عدم مسؤولیت پذیری، بی توجهی، کمبود مهارت‌های زندگی، اعتیاد، خیانت و سو ظن، خشونت و دخالت اطرافیان بوده است.‌

کد خبر 6089518

دیگر خبرها

  • فریز تخمک، راهی برای حفظ قدرت باروری دختران
  • ۲۳ درصد پرونده های مشاوره طلاق در مازندران منجر به ساز شد
  • اهمیت حفظ بهداشت زنان در پیشگیری از عفونت‌های تناسلی
  • معصومه حائری، عروس امام خمینی درگذشت
  • عروس امام خمینی درگذشت؛ معصومه حائری که بود؟
  • ارائه بیش از ۱۰۰ خدمت رایگان برای بارداری سالم
  • تجلیل از ۲۹ زوج دهه شصتی در قزوین
  • نقش مغفول مانده پدران در سلامت زنان و بارداری | تلویزیون با برنامه‌ «ماه‌ ترین» وارد شد
  • دهه شصتی های متاهل، تجلیل شدند
  • اگر مراقب خودتان باشید، فرزند سالم‌تری خواهید داشت/ خطرات استرس مادر بر جنین