Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ شیوا کاظمی با اشاره به افزایش آمار مادران باردار مبتلا به کرونا در استان، با ابراز نگرانی از این وضعیت گفت: در دو سه هفته اخیر، عملا هر هفته حدود ۱۰ نوزاد از مادران کرونایی در استان متولد می‌شوند و این امر نشان از افزایش تعداد مادران باردار کرونایی در استان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او به ضعف سیستم ایمنی مادر باردار و جنین اشاره کرد وافزود: این وضعیت می‌تواند هردو نفر را در معرض خطرات بزرگتری قرار دهد، بنابراین باید مسئله ابتلای مادران باردار به کرونا جدی گرفته شود.

او افزود: واقعا هنوز نمی‌دانیم کرونا با مادر باردار و جنین چه می‌کند و هنوز هم برای هیچ کس ثابت شده نیست که کرونا از مادر به جنین منتقل می‌شود و یا مثبت شدن برخی نوزادان به دلیل انتقال سریع این ویروس هنگام زایمان و از طریق قطرات تنفسی مادر رخ می‌دهد، بنابراین با توجه به اینکه کرونا درمانی ندارد و خطرات آن برای مادر باردار و جنین ناشناخته است، تنها راهکار فعلی رعایت حداکثری نکات پیشگیری است و مادران باردار باید در این زمینه احتیاط بیشتری داشته باشند.

این مسئول از تمام مادران باردار خواست تا در شرایط شیوع کرونا به هیچ عنوان از منزل خارج نشده و تنها برای انجام مراقبت‌های دوران بارداری، آن هم با رعایت حداکثری نکات بهداشتی از خانه خارج شوند.

کاظمی رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی را در سه ماهه اول بارداری از حساسیت بالایی برخوردار دانست و افزود: این دوران از بارداری به دلیل شکل گیری جنین و اعضای حیاتی آن از حساسیت بالایی برخوردار است و مادران در سه ماهه اول بارداری باید مراقبت بیشتری داشته باشند.

مسئول دفتر مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نسبت به مراقبت‌های بهداشتی خانواده مادران باردار نیز تاکید کرد و افزود: در کنار مادران باردار، خانواده این افراد هم باید نکات بهداشتی را با دقت بیشتری رعایت کنند و توصیه می‌شود تا زمان به دنیا آمدن نوزاد رعایت فاصله لازم را با مادر باردار در محیط خانه هم داشته باشند.

او  افزود: همچنین به مادران باردار توصیه می‌شود در کنار رعایت فاصله با افراد خانواده، بصورت مرتب دست‌های خود را در محیط خانه با آب و صابون بشویند.

کاظمی با انتقاد شدید از دید و بازدید‌های فامیل بعد از به دنیا آمدن نوزادان گفت: متاسفانه مردم تصور می‌کنند شرایط عادی است و به محض به دنیا آمدن نوزاد، افراد فامیل برای تبریک به دیدن مادر و نوزاد نورسیده می‌روند که این کار بسیار خطرناکی است.

او  افزود: مورد داشته ایم که نوزاد ۲۵ روز بعد از تولد به دلیل دید و بازدید مکرر فامیل، مبتلا به کرونا شده و به بیمارستان ارجاع داده شده است.

انتهای پیام/ز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی وزارت بهداشت ویروس کرونا مادران باردار مادر باردار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۸۲۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان جنوبی به لحاظ افزایش ولادت چهارمین استان کشور است

مصطفوی مدیر گروه سلامت و جوانی جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تعداد موالید خراسان جنوبی که از سال ۱۳۹۵ به بعد هر سال با کاهش قابل توجهی روبه‌رو بود در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ ثابت ماند، اما در سال گذشته نسبت به ۱۴۰۱ حدود ۶ درصد (۳۹۰ مورد) افزایش یافت.

وی افزود9+: شاخص میزان مرگ و میر مادران باردار در خراسان جنوبی نیز سال ۱۴۰۱ معادل ۲۰ در ۱۰۰ هزار تولد زنده بود که سال ۱۴۰۲ به ۶.۵ در ۱۰۰ هزار تولد زنده کاهش پیدا کرد.

مدیر گروه سلامت و جوانی جمعیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اضافه کرد: شاخص مرگ مادران باردار در این استان با ارائه مراقبت‌ها و خدمات بهداشتی و درمانی، در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ماقبل کاهش یافت و کاهش میزان مرگ مادران باردار در ۱۰۰ هزار موالید زنده یکی از شاخص‌های توسعه کشور‌ها به‌شمار می‌آید.

وی تاکید کرد: مراقبت‌های قبل از بارداری، حین بارداری و پس از زایمان در حوزه بهداشت، اقدامات سریع و ارزشمند انتقال مادران به مراکز درمانی در حوزه اورژانس پیش بیمارستانی و مداخلات درمانی مطلوب و موثر به خصوص مادران نیازمند مراقبت ویژه یا افراد دچار بیماری‌های زمینه‌ای در کاهش این آمار موثر بوده است.

مصطفوی گفت: جوانی جمعیت یکی از اولویت‌های استان به شمار می‌رود و لازم است فرهنگسازی و اطلاع رسانی بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

وی با بیان اینکه مردم باید با آسیب‌های پیر شدن جمعیت و خانواده‌های تک فرزند یا بدون فرزند آشنا شوند، افزود: بیش از ۹۰ درصد قانون "حمایت از خانواده و جوانی جمعیت" در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اجرا شده و سال گذشته رتبه اول را بین دستگاه‌های اجرایی استان در اجرای قانون کسب کرده است.

حدود ۱۰ درصد از جمعیت خراسان جنوبی بالای ۶۰ سال و سالمند هستند و از این حیث هجدهمین استان سالمند کشور محسوب می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • قتل دختر اصفهانی مبتلا به اتیسم به دست مادرش
  • خراسان جنوبی به لحاظ افزایش ولادت چهارمین استان کشور است
  • افزایش ۳۰ درصدی ذخیره خون بندناف نوزاد در هرمزگان
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • معیار انتخاب یک ضد آفتاب مناسب/ مصرف ضد آفتاب در مادران باردار و کودکان چگونه است؟
  • (ویدئو) نوزاد فلسطینی متولد شده از مادر جان‌باخته درگذشت
  • افزایش ۳۰ درصدی ذخیره خون بند ناف نوزاد در هرمزگان
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد
  • از هر هزار تولد، یک تا سه نوزاد با آسیب شنوایی متولد می شود/شناسایی۱۶۳ نوزاد ناشنوا در خراسان شمالی