معرفی رقبای اصلی جایزه کتاب جنایی/توجهبه این ژانر در دوره کرونا
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۸۸۱۶۰
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سایت جایزه، اسامی ۶ فینالیست راه یافته به دور نهایی جایزه رمان جنایی سال ۲۰۲۰ تیکستون اعلام شد. این جایزه به عنوان مهمترین جایزه رمان جنایی انگلیس و ایرلند شناخته میشود.
فینالیستهای شانزدهمین دوره اهدای این جایزه عبارت هستند از:
«خواهر قاتل زنجیرهای من» نوشته اوینیکان بریتویث
«جو کانتری» نوشته میک هرون
«مرد گمشده» نوشته جین هارپر
«بدترین سناریو» نوشته هلن فیتزجرالد
«زنجیر» نوشته ایدرین مککینتی
«دود و خاکستر» نوشته عبیر موخرجی
با داستانهایی که در این کتابها روایت شده خوانندگان از نیویورک تا کلکته، از لندن تا لائوس و از گلاسکو تا استرالیا کشیده میشوند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
فینالیستهای این رقابت توسط خوانندگان انتخاب شدند و از طریق سایت این جایزه علاقهمندان به آنها رای دادند؛ در حالی که فهرست اولیه توسط هیات داوران شامل نویسندگان متخصص آثار جنایی، کارگزاران، منقدها و اعضای کمیته برنامهریزی فستیوال نویسندگی جنایی تیکستون انتخاب شده بود.
به این ترتیب چهرههای شاخصی چون دنیس مینا نویسنده اسکاتلندی، کریس بروکمایر نویسنده پرفروش اهل گلاسگو، ول مکدرمید ملقب به ملکه جنایی و لی چایلد نویسنده سرشناس از دور رقابت حذف شدند.
«فرشته سقوط کرده» کریس بروکمایر، «هیچ چیز مهمی امروز اتفاق نیفتاد» ویل کارور، «اعمال ظالمانه» جین کیسی، «ماه آبی» لی چایلد، «فراخوان طولانی» آن کلیوز، «برف سرخ» ویل دین، «پلتفرم هفت» لوییس داتی، «چطور مردگان صحبت میکنند» وال مکدرمید، «تعهد» دنیس مینا، «مرد نجواگر» آلکس نورث، «خون و شکر» لارا شپرد رابینسون و «نارنجی خونی» هریت تایس کتاب های دیگری بودند که در فهرست اولیه شامل ۱۸ کتاب جای داشتند.
مراسم رسمی معرفی برنده امسال به دلیل شیوع کرونا لغو شده و برنده در مراسمی مجازی به صورت آنلاین در ۳۱ جولای (۱۰ مرداد) معرفی میشود تا جایزه ۳ هزار پوندی این رقابت را دریافت کند.
آمار جدید مربوط به دوران قرنطینه حاکی از این است که مخاطبان کتابهای جنایی در این دوران افزایش یافتهاند و مردان و جوانان بیشتر به این ژانر رغبت دارند. ۲۶ درصد از کتابخوانان مرد ۱۸ تا ۴۴ ساله گفتهاند ژانر جنایی به ژانر مورد علاقه آنها بدل شده است.
کد خبر 4949336منبع: مهر
کلیدواژه: رمان پلیسی ادبیات پلیسی ادبیات جهان خبرگزاری مهر کتاب و کتابخوانی معرفی کتاب رایزنی فرهنگی ادبیات جهان ترجمه بازار نشر ویروس کرونا ادبیات داستانی صنایع دستی تازه های نشر میراث فرهنگی ادبیات ادبیات کودک و نوجوان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۸۸۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی کتاب شد/ خواندن چند پژوهش
به گزارش خبرنگار مهر، سه اثر پژوهشی تالیفی در حوزه های های مختلف موسیقی با تالیف پریچهر خواجه نوازنده و مدرس موسیقی، سپهر سراجی پژوهشگر موسیقی و کلارنس جی همیلتون در قالب آثار جداگانه پیش روی مخاطبان قرار گرفته اند.
افزایش مهارت در نوازندگی قانون با کتاب «مضراب»
کتاب «مضراب -جلد دوم» عنوان اثری جدید در قالب تمرین ها و قطعاتی برای ساز قانون به قلم پریچهر خواجه از نوازندگان عرصه نوازندگی قانون است که توسط نشر «ماهور» منتشر شده است:
خواجه درباره این کتاب نوشته است:
«مجموعه مضراب رویکردی آموزشی دارد و با هدف گسترش کارگان مکتوب و اجرایی ساز قانون و تقویت مهارت نوازندگان طراحی و تنظیم شده است. کتاب اول شامل ۳۰ تمرین با توجه به تکنیکهای گوناگون بود و کتاب حاضر (مضراب ۲) شامل ۲۵ تمرین با تمرکز بر تکنیکهای گسترشیافته و ۱۵ قطعه ضربی است. تمرینها و قطعات مجموعه مضراب نیز با الهام از موسیقی ایرانی نوشتهشده و حاصل ذهنیات و تجربیات پیوسته نگارنده در نوازندگی و آموزش، طی سالیان متمادی است.
لازم به ذکر است که برای بهرهگیری از این مجموعه، داشتن مهارتهای پایه نوازندگی قانون ضروری است و از این رو مضراب برای نوازندگان سطح متوسط به بالا پیشنهاد میشود.»
«آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایران» و مساله هویت کتاب شد
یکی دیگر از کتاب های تازه منتشر شده حوزه موسیقی «آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایران - گفتمان ها و مساله هویت» نام دارد که با تالیف سپهر سراجی و مقدمه ساسان فاطمی در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.
سراجی درباره این اثر نوشته است:
«در دوران نوجوانی که بسیار پیگیر مباحث نظری، بهویژه مساله نوگرایی و ضرورت آن، در حوزه موسیقی ایرانی بودم، موضوع چندصدایی در موسیقی ایرانی بحثی داغ و پرطرفدار بود.
دغدغه و سودای موسیقیِ ایرانی چندصدایی شده به اَشکال مختلف در آثار و گفتار موسیقیدانان ایرانی موج میزد و همچنان نیز کمابیش ادامه دارد. در همین دوران و هنگام تحصیل در رشته آهنگسازی کمکم متوجه شدم که اگر به جای طرح این سوال که «موسیقی ایرانی را چرا و چگونه باید چندصدایی کرد؟»، بپرسیم: «بنیادها و مبانی نظری آهنگسازی در موسیقی ایرانی چیست؟»، آنگاه میتوانیم به سوال نخست نیز راحتتر پاسخ دهیم، چراکه چندصدایی خود یکی از سرفصلهای دانش و فنی بزرگتر، یعنی آهنگسازی، محسوب میشود.
بنابراین با مرور زمان به این نتیجه رسیدم که باید پرسشها بهجای چندصدایی، هارمُنی و کنترپوان، به چیستی، چرایی و چگونگی «آهنگسازیِ موسیقیِ ایرانی» معطوف شود.»
خواندن یک کتاب با موضع «لمس کلاویه و بیان موسیقایی»
کتاب «لمس کلاویه و بیان موسیقایی» نوشته کلارنس جیهمیلتون و ترجمه حمید براری دیگر اثری است که این روزها پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.
در توضیح این کتاب آمده است:
«اگر نجاری بخواهد خانه ای چوبی بسازد، باید ابزار آلات کاملاً تیزی داشته باشد و همین طور در به کارگیری این ابزار هر جا که لازم باشد تبحر داشته باشد.
او باید قادر باشد که نقشه معمار را به خوبی دنبال کند و دورنمای کافی برای معماری تکمیل شده داشته باشد.
به همین شکل یک پیانیست باید انگشتان و ماهیچه هایی داشته باشد که هنگام اجرا در مواقع بغرنج او را یاری دهند؛ او باید بتواند کلاویه ها را برای خلق درجات صدا به اندازه لمس کند.
همچنین باید قادر باشد طرح کلی و همین طور جزییات یک قطعه را آن طور که مورد نظر آهنگساز بوده است دنبال کند.
در کتاب پیش رو پیشنهاداتی برای به کارگیری از این ابزارها برای رسیدن به هدف فوق ارایه می دهیم.»
کد خبر 6092797 علیرضا سعیدی