Web Analytics Made Easy - Statcounter

محافظت از جنگل‌های زاگرسی در استان اصفهان به دلیل صعب العبور و کوهستانی بودن مأموریت دشواری است که با بسیج کردن جوامع محلی و استفاده از بالگرد در صورت مواجهه با حریق های بحرانی میسر خواهد بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از صاحب نیوز؛ آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگرس این روزها داستان غم‌انگیزی است که سرنوشت میراث گذشتگان و امانت آیندگان را به نابودی می‌کشاند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جنگل‌های زاگرسی درخت‌های نسبتاً کوتاه قد عمدتاً هستند که در 11 استان کشور قرار گرفته‌اند.

جنگل‌های زاگرسی به عنوان شش تنفسی کشور کارکردهای مهمی همچون سد شدن در برابر ورود ریزگردها، ذخیره آب، جلوگیری از فرسایش خاک و بیابان زایی، تولید اکسیژن و غیره دارند.

استان اصفهان یکی از استان‌هایی است که 65 هزار هکتار از جنگل‌های زاگرسی را در دو شهرستان خود جای داده است. این جنگل‌ها در شهرستان‌های فریدونشهر و سمیرم واقع شده‌اند.

شهرستان فریدونشهر به عنوان مهمترین عرصه منابع طبیعی این استان از لحاظ تنوع و غنای پوشش گیاهی 60 درصد از پوشش جنگلی استان اصفهان را در بردارد. حریق در عرصه‌های ملی اعم از مناطق جنگلی یا مرتعی همواره یکی از دغدغه‌های اداره منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان بوده است. به طوری که در سال گذشته حدود 20 مورد آتش سوزی، چیزی قریب به 25 هکتار از اراضی ملی این شهرستان را سوزاند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فریدونشهر در گفتگو با خبرنگار صاحب نیوز عامل انسانی را مهمترین عامل رخ دادن این آتش سوزی‌ها عنوان کرده و حضور گردشگران و روشن کردن آتش توسط ایشان را نیز یکی از تکراری‌ترین سناریوهای حریق در منابع طبیعی می‌داند.

امین حافظی با اشاره به این که امکانات اطفای حریق مانند بیل، آتش کوب و روت فایر به میزان کافی در اختیار این شهرستان قرار داده شده است از نیاز به بالگرد برای اطفای حریق هوایی در مراتع این شهرستان خبر داد.

وی افزود: به دلیل وسعت و گستردگی شهرستان فریدونشهر اکیپ‌های اطفای حریق محلی در نقاط مختلف شهرستان از جمله در روستاهای نزدیک به عرصه‌های جنگلی سامان‌دهی و تجهیز شده‌اند تا در صورت وقوع حریق در کمترین زمان ممکن خود را به محل رسانده و نسبت به خاموش کردن آتش مبادرت بورزند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری فریدونشهر گفت: معمولا آتش‌سوزی‌ها در وسعت کم و در نزدیکی جاده‌ها قابل کنترل است اما در صورتی که حریق در مناطق صعب‌العبور و بر روی کوه‌ها رخ بدهد چاره‌ای جز استفاده از بالگرد و اطفای حریق هوایی وجود ندارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمیرم نیز به عنوان دیگر شهرستان دارای پوشش جنگلی در استان اصفهان در این رابطه با اشاره به این که در سال جاری تاکنون 5 مورد حریق در مراتع این شهرستان اتفاق افتاده است، گفت: در دو سال گذشته به دلیل بارش‌های خوب و با پراکنش مناسب، رشد گیاهان مرتعی یک ساله افزایش پیدا کرده است که این گیاهان هنگام خشک شدن به شدت مستعد آتش سوزی هستند تا جایی که اگر یک بطری آب معدنی در طبیعت رها شده باشد، می‌تواند به عنوان ذره‌بین عمل کرد و موجب آتش گرفتن این گیاهان شود.

علی پورعسگر اظهار کرد: صعب‌العبور بودن راه‌ها و گستردگی این شهرستان کار اطفای حریق را با سختی روبرو کرده است لذا تلاش کردیم از ظرفیت تیم‌های اطفای حریق محلی و نیروهای مردمی که در روستاهای این شهرستان سامان‌دهی کردیم برای مهار آتش سوزی در مراتع استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: دستگاه روت فایر به دلیل وزن زیاد، حجم آبگیری کم و غیرقابل حمل بودن آن در کوه‌ها و در مناطق کوهستانی برای اطفای حریق مراتع و جنگل‌ها خیلی کاربرد ندارد و استفاده از تجهیزات ابتدایی مهار آتش مانند بیل و آتش‌کوب نیز بسیار انرژی‌بر، پرخطر، زمان‌بر و گاهی غیرکارآمد است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم استفاده از بالگرد را تنها راه نفوذ به عمق حریق در جنگل‌ها و در مراتع غیرقابل دسترس و اطفای حریق آن‌ها عنوان کرد.

محمدحسین شاملی، مدیر کل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان، در گفتگو با صاحب نیوز در این رابطه از حل مشکل تخصیص بالگرد برای اطفای حریق هوایی سخن گفت و تصریح کرد: در این رابطه قرارداد همکاری بین سازمان جنگل‌ها و مراتع و وزارت دفاع منعقد شده است تا در زمان حریق در صورت لزوم، از بالگردهای وزارت دفاع برای اطفای هوایی استفاده شود.

استان اصفهان ۹.۸ میلیون هکتار عرصه‌های منابع طبیعی و ملی دارد که از این میزان حدود 65 هزار هکتار جنگل معادل (۴ درصد)، ۶ میلیون هکتار مرتع معادل (۶۴ درصد) و ۳ میلیون هکتار بیابان معادل (۳۲ درصد) است.

شماره تلفن چهار رقمی 1504 (بدون کد) متعلق به سازمان جنگل‌ها و مراتع جهت اعلام حریق، گزارش بهره‌برداری غیرمجاز، گزارش بوته کن و تخریب منابع طبیعی و تخلفات در مراتع و عرصه‌های بیابانی و جنگلی است که از طریق آن می‌توانید در کمترین زمان ممکن خسارت به اراضی ملی را گزارش داده تا یگان حفاظت منابع طبیعی به سرعت نسبت به اطفای حریق و برخورد با تخلفات وارد عمل شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اطفای حریق هوایی جنگل های زاگرسی استان اصفهان برای اطفای آتش سوزی جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۸۸۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال کارگر مصدوم شهر موچش با بالگرد اورژانس هوایی به بیمارستان

به گزارش خبرنگار مهر، حسین جعفری عصر سه شنبه با اعلام این خبر به خبرنگاران اعلام کرد: در پی تماس با اورژانس ۱۱۵ و اعلام نیاز به انتقال سریع مصدومی کارگر ساختمانی در شهر موچش بالگرد اورژانس هوایی به منظور امدادرسانی به منطقه اعزام شد.

وی با بیان اینکه مصدوم کارگری ۴۷ ساله بود که در اثر سقوط از ارتفاع دچار جراحات متعدد (هد ترومای شدید) شده بود، افزود: این مصدوم به بیمارستانی در سنندج اعزام شد.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و فوریت‌های پزشکی کردستان یادآور شد: این مأموریت دهمین مأموریت اورژانس هوایی در سال جاری و پانصد و سی و ششمین مورد از ابتدای تأسیس پایگاه اورژانس هوایی در استان است.

کد خبر 6086954

دیگر خبرها

  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی
  • پویش کاشت یکهزار و ۵۰۰  اصله نهال زالزالک در پیرانشهر
  • مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم
  • مهار ۸۰ درصد از سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر+ فیلم
  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم
  • وضعیت تجهیزات آتش نشانی در ایران چگونه است؟
  • انتقال کارگر مصدوم شهر موچش با بالگرد اورژانس هوایی به بیمارستان
  • رفع تصرف ۱۵ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • افت ۲۵ متری سفره‌های آبخوان منطقه کاشمر