Web Analytics Made Easy - Statcounter

افزایش سطح زیر کشت و تولید زعفران، ضعف های زیرساختی حوزه فرآوری و عرضه مطلوب این محصول را بیش از پیش نشان داد و سال گذشته نبود این زیرساخت ها در فاروج بحران ایجاد کرد، از این جهت راه اندازی آزمایشگاه کنترل کیفیت زعفران در فاروج ضروری است.

خبرگزاری شبستان _فاروج؛‌ افزایش سطح زیر کشت زعفران و افزایش تولید این محصول، ضعف های زیرساختی حوزه فرآوری و عرضه مطلوب این محصول را بیش از پیش نشان داد و سال گذشته در زمان برداشت این محصول، نبود این زیرساخت ها در برداشت و عرضه این محصول در شهرستان فاروج بحران ایجاد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 دولت با خرید حمایتی البته در مرحله بعد از برداشت به کمک بهره برداران این محصول آمد که نبود زیرساخت ها این حمایت را نیز با اما و اگرهایی همراه کرد.

 

«مهدی خاکشور» یکی از بهره برداران زعفران شهرستان فاروج گفت: سال گذشته محصول زعفران برای بهره برداران آن ضررهایی را به همراه داشت که اگر زیرساخت ها فراهم بود، کشاورزان اینقدر متضرر نمی شدند.

 

وی افزود: خرید حمایتی دولت به کمک بهره برداران آمد اما اینجا هم خلاءهای زیرساختی این حرکت را خالی از اشکال نگذاشت.

 

خاکشور با اشاره به نبود آزمایشگاه زعفران در شهرستان بیان داشت: زعفران تولیدی برای کنترل کیفیت به آزمایشگاه های خراسان رضوی ارسال می شد که با توجه به حجم بالای نمونه ها، پاسخگویی زمان بر بود.

 

بهره بردار دیگری هم گفت: نزدیک به دو دهه از کشت این محصول در شهرستان فاروج می گذرد اما هنوز شرایط برای عرضه بهتر آن در شهرستان فراهم نیست و هرسال در فصل برداشت این محصول، بهره برداران با مشکلات تازه ای روبه رو می شوند.

 

«حسین سلیمی» افزود: عرضه مناسب ارتباط مستقیمی با فراهم بودن شرایط صحیح کاشت، داشت و برداشت دارد و این شرایط به رغم قطب تولید زعفران بودن شهرستان، فراهم نیست.

 

وی گفت: سال گذشته کشاورزانی که محصول خود را به مرحله عرضه رساندند با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کردند  و مخاطرات بسیاری را به جان خریدند.

 

این بهره بردار افزود: سال گذشته اقدام به عرضه محصولم به مرکز خرید حمایتی دولت کردم و قیمت گذاری انجام شده بر اساس کیفیت سنجی که در آزمایشگاه های خراسان رضوی انجام شده بود با واقعیت محصول مطابقت نداشت و محصولم را مستقیم برای عرضه به مشهد انتقال دادم.

 

وی گفت: قیمتی که در مشهد به فروش رساندم تفاوت فاحشی با رقم اعلام شده مرکز خرید حمایتی داشت.

 

سلیمی افزود: اگر آزمایشگاه کنترل کیفیت زعفران در شهرستان راه اندازی شود، روند عرضه برای بهره برداران تسهیل می شود.

 

وی اظهار امیدواری کرد: با توجه به رویکرد دستگاه های متولی که امسال خیلی زوتر از زمان برداشت اقدام به آسیب شناسی این حوزه در جلسات کرده اند؛ در زمان برداشت، بهره برداران با مشکلات کمتری روبه رو شوند.

 

 

قطب تولید زعفران هستیم اما از داشتن آزمایشگاه محرومیم

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فاروج هم گفت: در حالی بیشترین تولید زعفران استان مربوط به این شهرستان است که از داشتن زیر ساخت آزمایشگاه این محصول محروم هستیم.

 

«حبیب الله مقتدر» میانگین تولید گُل به ازای هر هکتار را در شهرستان  700 کیلوگرم عنوان کرد و افزود: 7 واحد فرآوری این محصول مجوز گرفته اند اما همه فعال نیستند و ظرفیت تولید شهرستان بیش از ظرفیت این واحدهاست.

 

وی با اشاره به اینکه در شهرستان آزمایشگاه کنترل کیفیت زعفران نداریم، گفت: اگر این واحد در شهرستان فاروج راه اندازی شود می توانیم تمام محصول تولیدی استان را با آن پوشش دهیم.

 

 

راه اندازی آزمایشگاه کنترل کیفیت زعفران در فاروج منتظر تأیید اداره استاندارد است 

 

رییس اداره تعاون روستایی شهرستان فاروج هم گفت: در حال مناسب سازی فضایی  به مساحت 300 متر مربع برای راه اندازی مرکز خرید نگین و آزمایشگاه زعفران هستیم.

 

«بهزاد خالق پناه» با اشاره به اینکه صدور مجوز راه اندازی آزمایشگاه از سوی اداره استاندارد است، افزود: نامه نگاری ها در این خصوص انجام شده و در حال آماده سازی فضا هستیم تا پس از تکمیل، کارشناسان اداره استاندارد برای ارزیابی آن حضور یابند.

 

وی با اشاره به اینکه تجهیز آزمایشگاه چهار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، بیان داشت: در سطح استان 7 تا 8 آزمایشگاه خصوصی فعال است اما سال گذشته هیچکدام از این فضاها به تایید اداره استاندارد برای  کیفیت سنجی این محصول نرسید.

 

وی گفت: با توجه به دایر شدن مرکز خرید در شهر فاروج، ناگزیر محصولات را برای آزمایش های کیفی به آزمایشگاه های مشهد ارسال می کردیم.

 

خالق پناه با بیان اینکه مراکز مشهد چیزی حدود 50 برابر مرکز شهر فاروج خرید زعفران داشتند، بیان داشت: با توجه به فعال بودن 6 آزمایشگاه در این شهر که فقط دو واحد آن دولتی بود، پاسخگویی در خصوص نمونه ها به درازا می کشید.

 

رییس اداره تعاون روستایی شهرستان فاروج، افزود: هر آزمایشگاه هم یک نرخ اعلام می کرد که اختلاف نظر  آزمایشگاه ها، مشکل آفرین می شد و این روند نیاز به راه اندازی آزمایشگاه در شهرستان فاروج را افزایش می دهد.

 

وی گفت: در صورت صدور مجوز، تعاون روستایی آمادگی راه اندازی این واحد را دارد.

 

سال گذشته تلاش ها به راه اندازی مرکز خرید زعفران منجر شد

 

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان شمالی هم گفت: سال گذشته با توجه به نبود آزمایشگاه زعفران حتی مجوز خرید زعفران را هم نمی دادند که با پیگیری های انجام شده  با راه اندازی مرکز خرید موافقت شد.

 

«عبدالله یوسفی» افزود: برای کیفیت سنجی ناگزیر محصول به خراسان رضوی منتقل می شد که مخاطرات بین راه و مشکلات ناشی از ترافیک کاری آزمایشگاه خراسان رضوی، ضرورت استقلال در این بخش را بیشتر می کند.

 

وی گفت: راه اندازی آزمایشگاه در فاروج فرصت خوبی برای استان، کاهش هزینه ها و استقلال در فعالیت هاست و ضمن اینکه سرعت کار را بیشتر می کند.

 

یوسفی افزود: مراحل راه اندازی آزمایشگاه باید طی شود تا پس از تایید اداره استاندارد، تمهیدات لازم برای ادامه کار اندیشیده شود.

 

 

 

پایان پیام/640

منبع: شبستان

کلیدواژه: شهرستان فاروج آزمایشگاه زعفران راه اندازی آزمایشگاه شهرستان فاروج اداره استاندارد بهره برداران آزمایشگاه ها تولید زعفران خراسان رضوی خرید حمایتی زیرساخت ها مرکز خرید سال گذشته انجام شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۹۷۰۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترجیح آزمایشگاه‌های تشخیص طبی به تعطیلی مراکز تا ادامه فعالیت

به گزارش خبرآنلاین از انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران، شهروز همتی رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران در خصوص اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها از نتایج، کیفیت و انجام آزمایشات پزشکی در سطح آزمایشگاه های کشور، جهت آگاهی افکار عمومی، اظهار داشت: آزمایشگاه های تشخیص طبی چه در بخش دولتی یا خصوصی به واسطه صدور جواب کتبی جزو مراکزی هستند که عملکرد شفافی داشته و این عملکرد قابل راستی آزمایی است و آزمایشگاه در قبال صدور جواب باید پاسخگو باشد.

وی گفت: نتیجه هر آزمایش باید در خروجی هر دستگاه وجود داشته باشد و ما از این خروجی به نام سند یاد می کنیم. در واقع از لحظه پذیرش درخواست آزمایش و این که توسط چه فردی خونگیری انجام شده، توسط چه دستگاه یا دستگاه هایی آزمایش انجام شده و توسط چه کسی آزمایش تحویل بیمار شده همگی مستند و قابل رهگیری و اثبات بوده و هر گونه مخدوش بودن آن ها می تواند مورد بررسی و شکایت قرار گیرد.

همتی افزود : آزمایشگاه های تشخیص طبی کشور تحت نظارت ادارات امور آزمایشگاه های استان ها بوده و در سال چند بار در خصوص استقرار استانداردهای سخت گیرانه ایزو ۱۵۱۸۹ که از سال ۱۳۸۶ اجباری شده است، مورد بازرسی قرار می گیرند و تمدید پروانه آزمایشگاه ها منوط به استقرار این الزامات است.

وی ادامه داد: این استانداردها تمامی آیتم های را که در انجام آزمایش ها دخیل هستند مانند پذیرش، جوابدهی، قیمت های اعلام شده توسط دولت، انجام آزمایش های کنترل کیفیت در بخش های مختلف، ایمنی فضا و تجهیزات، استخدام و آموزش پرسنل و بسیاری از موارد دیگر را شامل می شود.

رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران یادآور شد: از چند سال پیش که پذیرش نسخ به صورت کاغذی حذف شده و پذیرش به صورت آنلاین صورت می گیرد، آزمایش توسط پزشک درخواست داده شده و توسط آزمایشگاه ها ثبت می شود و این درخواست قابل دخل و تصرف نیست.

همتی تاکید کرد: امروزه حدود ۸۰ درصد آزمایش های درخواستی بیماران به صورت آنلاین بوده که در سایت بیمه های پایه نیز همزمان ثبت می گردد. بنابراین امکان صدور جواب هایی که ضروری نباشد وجود ندارد.

وی همچنین گفت: از طرفی در سال های اخیر جهت افزایش کیفیت خدمات آزمایشگاهی تعداد زیادی از آزمایشگاه ها وارد فرآیند اعتبار بخشی داوطلبانه شده اند. بدین صورت که آزمایشگاه ها خود را به صورت داوطلبانه طی فرآیند سخت گیرانه ای مورد ممیزی نهاد اعتبار بخشی قرار می دهند.

همتی بیان داشت: علیرغم این که سالانه میلیاردها جواب توسط آزمایشگاه های کشور صادر می گردد، آزمایشگاه های تشخیص طبی در بین گروه های مختلف پزشکی دارای کمترین شکایت در نظام پزشکی و دانشگاه های علوم پزشکی کشور هستند.

وی افزود: جهت حفظ و افزایش کیفیت، آزمایشگاه ها سه نوبت در سال توسط نهادهای کنترل کیفیت خارجی مورد پایش قرار گرفته و نتایج این ارزیابی ها نیز توسط ادارات امور آزمایشگاه ها مورد بررسی قرار می گیرد. بر اساس الزامات ۱۵۱۸۹ آزمایشگاه ها مکلفند بسته به نوع آزمایش، نمونه های بیماران را برای مدت مشخصی نگهداری کنند و اگر ادعایی مبنی بر عدم نمونه گیری و وجود نمونه در آزمایشگاه صورت گیرد این ادعا کاملا قابل بررسی است و وجود نمونه در آزمایشگاه قابل اثبات می باشد.

وی تاکید کرد: ذکر این نکته قابل توجه است که علیرغم تحریم ها، مشکلات اقتصادی و بالا رفتن قیمت ارز، آزمایشگاه ها در تلاشند تا کیفیت خدمات خود را حفظ کنند. از آنجا که نتایج آزمایش ها ۷۰ درصد در تصمیم گیری بالینی تاثیر دارد، آزمایشگاه ها تمامی تلاش خود را در ارائه یک جواب درست و قابل قبول معطوف داشته زیرا معتقدند که افزایش کیفیت خدمات و ارائه به موقع و درست آن تاثیری انکار ناپذیر در سلامت بیماران داشته و از طرفی موجب کاهش هزینه بیماران و نظام سلامت خواهد شد.

همتی تصریح کرد: با وجود مشکلات فراوانی که آزمایشگاه های کشور با آن دست و پنجه نرم می کنند، صحبت هایی که در خصوص نتایج آزمایشگاه ها می شود، علاوه بر اینکه زحمات ۶۰۰۰ آزمایشگاه تشخیص طبی در کشور را زیر سوال می برد بلکه بازرسی و نظارت ادارات امور آزمایشگاه های کشور و بیمه ها را نیز زیر سوال خواهد برد.

رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران گفت: در شرایط سختی که آزمایشگاه ها با آن ها روبرو هستند آزمایشگاهیان ترجیح می دهند که آزمایشگاه های خود را تعطیل کنند تا به کارهای خلاف روی بیاورند و ما شاهد آن هستیم که هر ساله تعدادی از آزمایشگاه ها به دلایل اقتصادی درخواست تعطیلی آزمایشگاه خود را به کمیسیون ماده ۲۰ دانشگاه ها ارائه می دهند.

وی در پایان گفت: امیدوار هستیم اساتید گرامی هنگام مصاحبه های خود با اشراف بیشتری موضوعات را تجزیه و تحلیل کنند و اگر مشکلی وجود دارد از طریق مجاری قانونی با آن برخورد کرده و موضوعات را به شنیده ها و حدسیات واگذار نکنند و صحت و سقم آن را بررسی نمایند. زیرا درج این گونه مطالب موجب کدورت خاطر مسئولین فنی و بیش از هزاران پرسنل آزمایشگاه خواهد شد. قابل ذکر است که پرسنل و مسئولین آزمایشگاه ها در دوران کرونا با از خود گذشتگی و تلاش فراوان در ساخت کیت های تشخیصی، نمونه گیری و انجام آزمایش ها و حتی کمک در امر واکسیناسیون سهم بزرگی در کنترل بیماری کووید ۱۹ داشتند که قابل ستایش است.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900204

دیگر خبرها

  • کلنگ زنی و افتتاح پروژه‌های بهداشتی و درمانی خراسان شمالی با حضور معاون وزیر بهداشت
  • نحوه نظارت بر صحت نتایج آزمایش‌ها در آزمایشگاه‌های پزشکی
  • ترجیح آزمایشگاه‌های تشخیص طبی به تعطیلی مراکز تا ادامه فعالیت
  • برگزاری مسابقات کشتی باچوخه در شهرستان مانه
  • آزمایشگاه‌های تشخیص طبی دارای کمترین شکایت هستند
  • آزمایشگاه های طبی کمترین شکایت را در بین حرف پزشکی دارند
  • رهاسازی ۷ هزار قطعه ماهی گرمابی در مزارع شیروان
  • هفته سلامت، نقش فعالیت‌های تشخیصی آزمایشگاهی دامپزشکی در بهداشت دام
  • بیش از ۷۰ پروژه سلامت در خراسان شمالی آماده راه اندازی است‌
  • سرمایه گذاری دو هزار میلیاردی درشهرستان گرمه