تجاریسازی درحوزه صنایع فرهنگی رایاد نگرفتیم/بازتعریف کاراکترادبی
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۹۷۸۰۸
خبرگزاری مهر_گروه فرهنگ، حامد تأملی پژوهشگر و طراح حوزه صنایع فرهنگی درباره تجاری سازی و بازار پردازی به شخصیتها کارتونی خارجی در ایران معتقد است به خاطر واردات گسترده محصولات کودک و نوجوان بهویژه اسباببازی در فروش کالاها بسیار مشهود و عیان است به گونهای که تولیدکنندگان داخلی نیز از این امکان بیبهره نبوده و انبوه تولیداتی را در بازار شاهد هستیم که تصاویر شخصیتهای خارجی بر روی آنها نقش بسته است و اقبال خوبی هم نسبت به آنها از سوی مخاطبان وجود دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
همچنین ثبت شخصیت و حفاظت از مالکیت معنوی آن، چندان جدی گرفته نمیشود و متولی مشخصی برای آن مشخص نشده است معمولاً به صورت موردی و متناسب با هر شخصیت هنگامی که منازعات حقوقی و قضائی رخ میدهد، راهحلی مختص آن به کار گرفته میشود. ایجاد سازوکاری مشخص با آییننامههایی که خالق و صاحب یک شخصیت بتواند از آن طریق شخصیت خود را ثبت کند و در صورت نقض کپیرایت از حقوق وی دفاع شود، از ملزومات پایداری کسبوکارهای بازار پردازی است. در ادامه گفتوگوی خبرگزاری مهر با حامد تأملی درباره ظرفیتهای ادبی در خلق کاراکتر اسباببازی میآید:
شخصیتها یا قهرمانانی که در ادبیات ما وجود دارند و داستانهای زیادی درباره آنها ساخته و پرداخته شده است، خصوصیات لازم را دارند که در طراحی و ساخت کاراکترهای بازی و اسباب بازی مورد استفاده قرار بگیرند؟
اگر بخواهیم در حوزه اسباببازی به بحث غنای ادبی بپردازیم، باید چند زاویه را بررسی کنیم، بخشی مرتبط به محتوای فرهنگی است و قسمت دیگر جنبه صنعتی و به بحث بازار مربوط است. همان ضعفی که در حوزههای محصولات فرهنگی در بحث کاراکتر وجود دارد همانند اتاق کودک یا کتابهای داستانی کودک و نوجوان در حوزه اسباببازی هم چنین ضعف و معضلی وجود دارد.
اینکه چرا از اسطورههایمان در کاراکترسازی بهره نبردیم، به دلیل چند ویژگی است اینکه رقبای غربی پروسه قهرمانسازی که ارائه میدهند کاملاً بهروز و کامل است و در بازار به دلیل تنوع زیاد در محصولات نمود بیشتری پیدا کردند. اگر درباره اسطوره یا قهرمان خارجی مثل بتمن و کاپیتان امریکن یا سوپرمن و… صحبت کنیم تأثیرات اینها در بحث تجاریسازیشان است. اتفاقی که در بحث اسطورهها و کاراکترهای ادبی در کشورمان رخ نمیدهد به دلیل همین بحث تجاریسازی است. در حال حاضر ما در ایران سازوکاری نداریم که به اسطورههای تاریخی و کاراکتر ادبیمان با دید تجاری سازی نگاه کنیم و مجموعههایی باشند که بهصورت تخصصی بر روی این موضوعات کار کنند.
اگر میبینیم کمیک بوک در دنیا خیلی استقبال میشود به دلیل این است که پروسه تجاریسازی و حتی پروسه فرهنگی آن از قبل صورت گرفته است و با تولید این محصولات، موفقیت در انتظار آنها خواهد بود و حتی این کمیک بوکها جایگاه ویژهای در سبد خانوار آنان از لحاظ مطالعه دارد
وقتی گروههای تخصصی در این زمینه بهطور فعال حضور داشته باشند به موارد دیگر آن هم توجه میشود که چگونه این محصولات وارد بازار شوند بحث بازاریابی در این زمینه بسیار مهم است یا اینکه مطالعات بازار در این زمینه چقدر انجام شده! اینها نیاز به یک تحقیق و توسعهای دارد و باید برای آن هزینه شود، نکتهای که در این حوزه وجود دارد اینکه شرکتهای خصوصی فعال در این حوزه بسیار نحیف هستند. معمولاً هم سازمانهایی که در زمینه فرهنگی دغدغهمند هستند به این موضوعات ورود پیدا میکنند که به بُعد تجاریسازی خیلی توجه نشان نمیدهند و محصولاتی که تولید میشود کیفیت پایینی دارند و معمولاً سرمایهگذاری درست و درمانی بر روی آنها نمیشود.
مثلاً برخی فعالان فرهنگی سعی میکنند در زمینه «کمیک بوک» کار کنند اما باید بگویم بهحدی محدود هستند که بهسختی میتوان کمیک بوکی را اشاره کنیم که ۱۰ تا شماره بیشتر منتشر شده باشد. چرا؟ چونکه پروسه اسطورهسازی آن را نتوانستند بهخوبی انجام دهند.
آیا هر محصولاتی که براساس کاراکتر اسطورهای و فرهنگی وارد بازار میشود، مورد استقبال قرار میگیرند یا خیر؟ برای تجاریسازی آن باید چه عواملی دست به دست هم بدهند تا بتوانیم ظرفیتهای شخصیتهای ادبی را وارد حوزه اسباببازی کنیم؟ یعنی زنجیرهای که بتوان برای طراحی و خلق آن ایجاد کرد، چیست؟
این بحث جدی است و نیاز به مطالعات بازار دارد. اگر میبینیم کمیک بوک در دنیا خیلی استقبال میشود به دلیل این است که پروسه تجاریسازی و حتی پروسه فرهنگی آن از قبل صورت گرفته است و با تولید این محصولات، موفقیت در انتظار آنها خواهد بود و حتی این کمیک بوکها جایگاه ویژهای در سبد خانوار آنان از لحاظ مطالعه دارد حتی در کشورهایی اروپایی میبینیم برخی فروشگاه فقط کمیک بوک میفروشند ولی خب در کشور ما شرایط اینگونه نیست. از همین رو میگویم از چند بعد تجاری و فرهنگی و اجتماعی در این زمینه باید به آن بنگریم!
برای تجاریسازی آن باید چه عواملی دست به دست هم بدهند تا بتوانیم ظرفیتهای شخصیتهای ادبی را وارد حوزه اسباببازی کنیم؟ یعنی زنجیرهای که بتوان برای طراحی و خلق آن ایجاد کرد، چیست؟
در وهله اول باید ببینیم کاراکتر و اسطورههایی که داریم چه جایگاهی میان مخاطبان دارد مثلاً کاراکتری همانند رستم جایگاهی میان کودکان و نوجوانان دارد یا خیر و باید ببینیم برای شناساندن این به چه مقدماتی نیاز داریم، عدهای از کارشناسان و منتقدان فرهنگی از این منظر به کاراکتری همچون رستم نگاه میکنند که چنین شخصیتی برای بچهها جذابیتی ندارد و موضوعی بسیار قدیمی است در حالیکه اگر ما بر روی کاراکترهایی همچون رستم کار میکردیم و آن را امروزی سازی میکردیم قطعاً جذابیتهایش حفظ میشد و بچهها با آن ارتباط برقرار میکردند.
ما وقتی از «بتمن» مثال میزنیم باید بدانیم که نزدیک به ۸۰ سال است کمیک بوکهای آن منتشر شده و بچهها با آن آشنا هستند اما در کشور ما در این زمینهها اصلاً کارهای اساسی و عمیق انجام نشده است.
از طرفی تعریف خود کاراکتر چیست که بتواند کودکان و نوجوانان ما را جذب کند تمام اینها شاخصههای خاصی دارد که پروسه جدی را میطلبد. در حال حاضر بیشتر به موضوع تجاریسازی میخواهم اشاره کنم اینکه شخصیتی همچون رستم که در شاهنامه وجود دارد بخواهد در اتمسفر امروزی کودکان ما با تکنولوژی و فناوری پرسرعت روز سروکار دارند معرفی شود باید ارتباط متعادلی برقرار شود زمانیکه میگوئیم ضعف در این حوزه وجود دارد به این امر برمیخوریم و کسی هم فعالیت گستردهای و ثمربخشی انجام نداده است.
چطور باید این شخصیتها را امروزی کنیم تا کودکان ما بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند؟ اسطورههای زیادی داریم که بچهها با آنها آشنا نشدهاند، یا اگر برایشان تعریف شده، به نحوی بوده که خیلی برایشان ملموس و قابل هضم نیست. کودکانی میتوانند ساعتها با کاراکترهایی مانند باباسفنجی، بتمن و فروزن… ارتباط حسی برقرار کنند، با آنها همگن شوند و خود را جای شخصیتها تصور کنند و بازی کنند، چرا نمیتوانند با شخصیتهای اساطیری و قهرمانان موجود در تاریخ و فرهنگ خود مأنوس شوند؟ در این میان به کمبود شخصیتهای ادبی و تاریخیمان میتوانیم پی ببریم که تا چه اندازه از این موضوع غافل ماندهایم و فاصله گرفتهایم!؟
ما نمیتوانیم توقع داشته باشیم رستم را از شاهنامه جدا کنیم و به کودکان و نوجوانانمان بگوییم که این کاراکتر رستم است، قطعاً آن کودک یا نوجوان نمیتواند با آن کاراکتر ارتباط برقرار کند زیرا فضای قابل ملموسی برای او نیست. باید این موضوع را بدانیم که برای کودک عینیات مهمتر است. ما وقتی از «بتمن» مثال میزنیم که کودکان توانستهاند ارتباط خوبی با آن برقرار کنند باید این وجه را بدانیم که نزدیک به ۸۰ سال است کمیک بوکهای بتمن منتشر شده و بچهها با آن آشنا هستند اما در کشور ما در این زمینهها اصلاً کارهای اساسی و عمیق انجام نشده است.
اگر ما شخصیتهای همچون رستم و دیگر ابرقهرمانان را بهصورت عینی به کودکان و نوجوانان بشناسانیم قطعاً موفقتر خواهیم بود، یا در گامهای اولیه باید بازتعریفی از قهرمانان داشته باشیم که در درجه اول با آنان آشنا شوند.
کد خبر 4949494 مریم علی باباییمنبع: مهر
کلیدواژه: خبرگزاری مهر شاهنامه اسباب بازی ایرانی معرفی کتاب ادبیات جهان کتاب و کتابخوانی خبرگزاری مهر ویروس کرونا بازار نشر ترجمه رایزنی فرهنگی صنایع دستی ادبیات داستانی ادبیات تازه های نشر ادبیات کودک و نوجوان گردشگری حوزه اسباب بازی بچه ها با آن تجاری سازی اسطوره ها شخصیت ها بر روی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۹۷۸۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آخرین حلقه نیروگاهسازی کشور تکمیل شد
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی وزارت نیرو (پاون)، علیاکبر محرابیان امروز در بازدید از کارخانههای گروه مپنا در جمع خبرنگاران ضمن تبریک روز کارگر به عموم کارگران کشور اظهار کرد: صنعت نیروگاهی کشور امروز با رونمایی و راهاندازی سامانه ژنراتورهای گازی، در کل صنعت نیروگاهی خودکفا شده و آخرین حلقه نیروگاهسازی کشور نیز با توان متخصصان داخلی تکمیل شد.
محرابیان در ادامه سخنان خود به عملکرد دولت سیزدهم در بخش نیروگاهی کشور اشاره و بیان کرد: طی عملکرد دولت سیزدهم با کمک بخشهای مختلف بیش از ۸۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شد و این مهم نقش بسزایی در رفع ناترازی برق کشور داشته است.
وزیر نیرو با اشاره به لزوم حمایت مالی از واحدهای نیروگاهی کشور به منظور افزایش راندمان و توسعه ظرفیت گفت: با وجود اهمیت بالای حمایت مالی از طرحهای توسعه ظرفیت نیروگاهی کشور، صندوق توسعه ملی به تعهدات خود در این حوزه به خوبی عمل نکرده است.
وی در همین رابطه اضافه کرد: موضوع رفع ناترازی نیاز به سرمایهگذاری دارد که این اتفاق علاوه بر افزایش رفاه عمومی همچنین به افزایش بازدهی در حوزه انرژی منجر شده و به اقتصاد کشور نیز کمک شایانی خواهد کرد.
وزیر نیرو در ادامه سخنان خود به برنامههای وزارت نیرو برای عبور موفق از اوج بار ۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: طی سه سال اخیر برنامههای مشخصی برای مدیریت بار مصرف برق فصل گرم در دستور کار قرار گرفت که در سال ۱۴۰۱ برای این موضوع ۱۰۰ اقدام، در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۴۰ اقدام و برای فصل گرم سال جاری نیز ۱۸۰ اقدام طراحی واجرا شد.
محرابیان با تشریح بخشهای مختلف برنامههای وزارت نیرو برای مدیریت مصرف برق در سال جاری گفت: بخشی از اقدامات وزارت نیرو در این راستا به توسعه شبکههای انتقال، توزیع، افزایش پستها و نظایر آن مرتبط است و بخشی نیز به افزایش ظرفیت و راندمان نیروگاهی کشور چه در بخش حرارتی و چه در بخش برقابی باز میگردد.
وی با تاکید بر ضرورت مشارکت همه بخشهای مصرف کننده برق برای عبور موفق از اوج بار سال جاری گفت: با توجه به تجارب دو سال گذشته در حوزه مدیریت مصرف برق، برنامهریزی ویژهای برای افزایش مشارکت بخشهای مختلف در نظر گرفته شده است که از جمله آن میتوان به اختصاص پاداشهای ویژه به مشترکان بخش خانگی اشاره کرد.
محرابیان در همین رابطه اظهار کرد: بیش از ۸۰ میلیون پاداش اعم از هدایایی، چون لوازم برقی کم مصرف مورد نیاز خانه و خانواده، صدها خودرو، بستههای اینترنتی و... برای مشترکان کم مصرف در تابستان سال جاری در نظر گرفته شده است که به افشار محتلف مانند کودکان، نوجوانان، بانوان و... که در مسابقات مربوطه شرکت کرده و در مدیریت مصرف برق سال جاری نقش آفرینی کنند، اهدا میشود.
وزیر نیرو در پاسخ به پرسشی درباره نحوه مدیریت مصرف برق صنایع نیز اظهار کرد: سال گذشته برای اولین بار میزان مصرف کلی برق صنایع از میزان مصرف برق بخش خانگی در ایام فصل گرم سال فراتر رفت.
محرابیان در ادامه با تاکید بر اهتمام وزارت نیرو برای تامین برق کافی برای صنایع در دوره اوج بار مصرف امسال ادامه داد: بر اساس تفاهمنامهای که با وزارت صمت و بر اساس قانون منعقد شده است، صنایع بزرگ ملزم به ایجاد نیروگاه به منظور تامین بخشی از برق مورد نیاز خود هستند.
وی با بیان این که انرژی مورد نیار صنایع امسال نیز در ساعات مختلف تامین میشود، گفت: هم اکنون ۵ واحد نیروگاهی صنایع در استانهای مختلف کشور به بهرهبرداری رسیده است و صنایعی که اقدام به احداث نیروگاههای خود تامین کردهاند، در اولویت اجرای برنامههای مدیریت مصرف برق قرار نمیگیرند.
وزیر نیرو در پاسخ به پرسش دیگری درباره میزان واردات و صادرات برق کشور گفت: تبادل برق با کشورهای همسایه یکی از سیاستهای اصلی وزارت نیرو است که به صورت کلی در طول یک سال ما ٨٠ درصد صادرات و ٢٠ درصد واردات داریم.
وزیر نیرو در این بازدید همچنین گفت: گروه تولیدی مپنا یکی از افتخارات صنعت کشور است که نقش مهمی در اجرای فعالیتهای نیروگاهی چه در داخل و چه در خارج از کشور دارد.
محرابیان با تاکید بر اینکه گروه مپنا به طور کامل مورد حمایت دولت قرار دارد، ادامه داد: این گروه صنعتی توانسته است در طول سالهای گذشته با به روزرسانی دانش مهندسی و تکنولوژی، همسو با دانش روز جهان حرکت کند و نقش اثرگذاری در پاسخ به نیاز کشور در حوزه انرژی ایفا کند.
انتهای پیام/