Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: از سال گذشته پیگیر تشکیل صندوق پروژه در صنعت پتروشیمی هستیم تا بتوانیم سرمایه های خرد مردمی را به توسعه صنعت پتروشمی وارد کنیم که امیدواریم این برنامه در ماه‌های آتی به تصویب برسد. ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷ اقتصادی نفت و انرژی نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بهزاد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نشستی خبری اظهار داشت: برنامه ریزی کرده بودیم که در سال 99، 16 طرح پتروشیمی را به بهره برداری برسانیم؛ اما با شیوع ویروس کرونا، سرعت اجرای پروژه‌ها تحت تأثیر قرار گرفت و بهره برداری از برخی از این طرح‌ها به سال 1400 موکول می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از این تعداد، در سال جاری 12 طرح پتروشیمی به بهره برداری خواهد رسید و در پایان سال جاری و شروع سال 1400، ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی از 66 میلیون تن در سال به 90 میلیون تن در سال می رسد و 4 طرح نیز در سال 1400 بهره برداری می شود.

معاون وزیر نفت با اشاره به بهره‌برداری از 27 طرح باقیمانده جهش دوم صنعت پتروشیمی تا پایان سال 1400 گفت: ظرفیت صنعت تا پایان سال 1400 به 100 میلیون تن خواهد رسید که براساس تعهد برنامه ششم توسعه کشور باید به این رقم می‌رسید و درآمد صنعت پتروشیمی از 15 میلیارد دلار کنونی به 25 میلیارد دلار در سال 1400 می‌رسد.

وی ادامه داد: همچنین 27 طرح دیگر در جهش سوم پتروشیمی اجرایی می شوند و ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی در سال 1404 به 130 میلیون تن و درآمد این صنعت به بیش از 34 میلیارد دلار افزایش می‌یابد.

محمدی با بیان اینکه هم‌اکنون 980 هزار تن پروپیلن در کشور تولید می شود که 150 هزار تن آن در بخش پالایشگاهی و 835 هزار تن در بخش پتروشیمی است، گفت: در حال حاضر 200 هزار تن در سال کمبود پروپیلن در کشور داریم که این کمبود در سال‌های آتی به 700 هزار تن می‌رسد.

وی افزود: برنامه ریزی کرده ایم که با اجرای پروژه‌های متعدد ظرفیت تولید پروپیلن کشور را به 3 میلیون تن در سال برسانیم که در این خصوص از دو روش تولید پروپیلن از متانول و گازطبیعی استفاده خواهیم کرد؛ دانش فنی بومی شده این‌کار وجود دارد و با توجه به ظرفیت 23 میلیون تنی تولید متانول کشور در سال 1404، ظرفیت اجرای این طرح‌ها وجود دارد.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه طرح‌های تولید پروپیلن از متانول در سواحل جنوبی و طرح‌های تولید پروپیلن از گازطبیعی در سواحل شمالی کشور اجرا می شوند، گفت: به منظور افزایش توجیه پذیری اقتصادی این طرح‌ها، در نظر داریم بالاترین میزان تخفیف گازطبیعی را به این طرح‌ها اختصاص دهیم، همچنین با ارائه دانش فنی و برداشت هزینه‌ها به صورت اقساطی و در زمان بهره برداری از طرح و طرح‌خهای تشویقی مالیاتی، در نظر داریم توجیه پذیری اقتصادی این طرح‌ها را بیشتر و جذاب تر کنیم.

وی ادامه داد: تیرماه سال جاری، طرح‌های پایین دستی با مشخصات کامل آماده ارائه به سرمایه گذاران خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه این شرکت برای استفاده از سرمایه های مردمی و نقدینگی بالای کشور گفت: از سال گذشته پیگیر تشکیل صندوق پروژه در صنعت پتروشیمی هستیم تا بتوانیم سرمایه های خرد مردمی را به توسعه صنعت پتروشمی وارد کنیم که امیدواریم این برنامه در ماه‌های آتی به تصویب برسد.

وی افزود: وزیر نفت نیز با گردهم آوردن خبرگان مالی در تلاش است با تشکیل شورای تأمین مالی، در جهت استفاده از سرمایه های داخلی به ویژه سرمایه های خرد مردمی، گام بردارد.

محمدی درخصوص اینکه آیا افزایش قیمت لوازم خانگی و محصولات نهایی، از افزایش قیمت محصولات پتروشیمی نشأت می گیرد؟، گفت: قیمت محصولات پتروشیمی نسبت به سال قبل کاهشی 27 درصدی در بازارهای جهانی داشته و اثرات این کاهش قیمت در بازار داخلی نیز مشاهده می شود و در سال جاری علی رغم افزایش 11 درصدی معامله در بورس، 8 درصد کاهش درآمد داشته ایم که ناشی از همین کاهشذ قیمت‌ها بوده و به هیچ وجه افزایش قیمت محصولاتی چون لوازم خانگی، ناشی از قیمت محصولات پتروشیمی نیست.

انتهای پیام/

 

R32317/P/S7,80/CT11 واژه های کاربردی مرتبط شرکت ملی صنایع پتروشیمی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شرکت ملی صنایع پتروشیمی شرکت ملی صنایع پتروشیمی شرکت ملی صنایع پتروشیمی صنعت پتروشیمی تولید پروپیلن قیمت محصولات بهره برداری طرح ها میلیون تن تن در سال سال جاری هزار تن سال 1400

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۹۹۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تابستان چقدر کمبود برق داریم؟

رئیس کنفدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران گفت: ما از گذشته بین تولید و مصرف ناترازی داریم و این ناترازی سال به سال به خاطر رشد مصرف ۵ تا ۶ درصد افزایش می‌یابد، هرچند اقداماتی هم در رابطه با تولید انجام شده ولی ناترازی حل نمی‌شود.

به گزارش ایلنا، حمیدرضا صالحی، درباره اوضاع ناترازی برق در سال جاری اظهار داشت: مهم‌ترین دلیل چالشی که اکنون در رابطه با ناترازی برق و گاز با آن مواجهیم به‌عدم سرمایه‌گذاری به‌موقع در این حوزه‌ها برمی‌گردد زیرا تکمیل پروژه‌های نیروگاهی ۲ تا ۳ سال زمان می‌برد و با توجه به تاخیر در اجرای پروژه‌ها که مهمترین عامل‌عدم سرمایه بوده؛ سال به سال به رقم ناترازی افزوده شده است.

وی افزود: خوشبختانه بخش خصوصی توانایی خوبی در حوزه صنعت نیروگاهی دارد و اکنون ۶۰ درصد نیروگاه‌ها دست بخش خصوصی است، ما از نظر ساخت نیروگاه هم مشکلی نداریم و تولید توربین‌های مورد نیاز هم در داخل کشور در حال انجام است، در حال حاضر دولت گام‌هایی برداشته و در بخش صنعت پروژه ۱۰ هزار مگاواتی تعریف شده؛ که بخشی از این نیروگاه‌ها در سال گذشته وارد مدار تولید شدند و در بخش نیروگاه‌های تجدیدپذیر هم پروژه‌های بزرگی استارت خورده از جمله پروژه ۴۵۰۰ مگاوتی با همکاری و هماهنگی صندوق توسعه ملی که وام مورد نیاز را فاینانس می‌کند که امیدواریم تا پیک امسال وارد مدار شود.

لزوم اصلاح سیاست انرژی

رئیس کنفدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران گفت: اگر سیاست‌های اقتصاد انرژی کشور اصلاح شود، بخش خصوصی کشور پتانسیل لازم برای رفع ناترازی موجود را دارد و باید اجازه دهیم بخش خصوصی در این حوزه ورود کند، بر پایه شعار امسال که از سوی مقام معظم رهبری تعیین شده مردم در بخش تولید مشارکت داده شوند و در معادلات اقتصاد انرژی نقش دولت کمرنگ‌تر شود.

وی تاکید کرد: دغدغه ما این است که امسال در بخش صنعت خاموشی‌های مدیریت شده تحمیل نشود، در این رابطه بخش خصوصی می‌تواند از منابع مالی که صنعت در اختیارش می‌گذارد ناترازی را برطرف کند و اگر هرچه زودتر این اقدام صورت گیرد ما نسبت به عقب‌ماندگی در حوزه برق پیشرفت خوبی خواهیم کرد.

صالحی تصریح کرد: ما از گذشته بین تولید و مصرف ناترازی داریم و این ناترازی سال به سال به خاطر رشد مصرف ۵ تا ۶ درصد رشد دارد، هرچند اقداماتی هم در رابطه با تولید انجام می‌شود ولی ناترازی حل نمی‌شود. فقط با کمک بخش خصوصی و مردم امکان عبور از این وضعیت را داریم که امیدواریم امسال گام‌های خوبی برداشته شود.

وی خاطرنشان کرد: برای حل مشکل کمبود برق اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی هم مهم است یعنی مصرف هم باید کنترل و واقعی شود بعبارت دیگر حرکت در مسیر صحیح تولید و مصرف منجر به این خواهد شد که تا ۲ سال آینده به طور کلی ناترازی رفع شود.

شرایط رفع ناترازی

رئیس کنفدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران اظهار داشت: در بخش تولید اقداماتی صورت گرفته و نیروگاه‌هایی وارد مدار شده‌اند، شاید به اندازه پیش‌بینی شده رقم تولید تحقق پیدا نکند اما اقداماتی صورت گرفته که امیدواریم که بخش زیادی از نیروگاه‌ها در بخش فسیلی و تجدیدپذیر وارد مدار شوند.

آسیب‌های کمبود برق

وی یادآور شد: در هر حال اصل ناترازی باید از بین برود چراکه ناترازی به قدری است که می‌تواند تولید را در بخش صنعت مختل کند، صادرات کم شود، به اشتغال آسیب برساند و درآمدهای کشور را کاهش دهد و همه اینها نیز به صنعت برمی‌گردد، یعنی اگر برق مورد نیاز صنعت تامین نشود آسیب‌ها به بخش‌های دیگر کشور نیز تعمیم پیدا خواهد کرد. بنابراین عدم‌النفع صنعت باید حذف شود و اکنون با اقدامات انجام شده نمی‌توانیم کل ناترازی را از بین ببریم باید برنامه‌های جدی‌تری در این حوزه در دستور کار قرار گیرد.

دیگر خبرها

  • هدایت نقدینگی به‌سمت صنایع پایین‌دست نفت، اشتغال‌زایی و سودآوری به‌ همراه دارد
  • نقدینگی بزرگ‌ترین چالش صنعت دارو/ بانک‌ها وام نمی‌دهند
  • نقش کلیدی صندوق‌های سرمایه گذاری بازار سرمایه در جمع‌آوری نقدینگی‌های بلاتکلیف
  • سابقه چندساله رشد تولید با مشارکت مردم در صنعت نفت
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری
  • ورود ۸۵۳ میلیارد تومان نقدینگی به صندوق‌های با درآمد ثابت در هفته‌ای که گذشت
  • گزیده‌های نفتی هفته
  • تابستان چقدر کمبود برق داریم؟
  • راحت می‌گویند از افزایش نرخ ارز سود نمی‌بریم و نقشی در آن نداریم!
  • با کمتر از ۲ میلیارد تومان کجای تهران خانه بخریم ؟