Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-30@07:21:31 GMT

رونمایی از نسخه‌های خطی نفیس امام جعفر صادق‌(ع)

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۹۹۵۷۸

رونمایی از نسخه‌های خطی نفیس امام جعفر صادق‌(ع)

پنجاه و ششمین برنامه «سه‎شنبه‎های فرهنگی آستان قدس رضوی» به مناسبت فرارسیدن ایام شهادت امام جعفر صادق‌(ع) به رونمایی از نسخه‌های خطی نفیس این امام در گنجینه رضوی اختصاص یافت.

به گزارش قدس آنلاین، مهدی قیصری نیک دبیر رونمایی از آثار نفیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اعلام این خبر گفت: در حال حاضر در گنجینه رضوی بیش از ۱۰۶ هزار نسخه خطی، ۶۵ هزار کتاب چاپ سنگی، ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار برگ سند تاریخی و هزاران شی موزه‌ای و بیش از ۲ میلیون نشریات ادواری نگهداری ‌می‌شود که از این تعداد ۱۴۳ نسخه خطی در رابطه با امام جعفر صادق‌(علیه‎السلام) به زبان‎های عربی و فارسی با موضوع‎های اخبار، احادیث، ادعیه، عقاید، اخلاق و کلام در میان این مجموعه موجود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی نسخه خطی کتاب «مصباح‎الشریعه و مفتاح‌الحقیقه» را یکی از نفایس این مجموعه عنوان کرد و گفت: این نسخه ارزشمند قرن ۱۱ هجری قمری به روی کاغذ نخودی و حنایی آهارمهره در ۶۲ برگ کتابت شده است.
«توحید مفضَّل» نسخه خطی دیگری بود که وی بدان اشاره داشت و در خصوص آن گفت: این اثر نیز در قرن ۱۱ هجری قمری خط نسخ خوش ۱۴ سطری روی کاغذ حنایی آهارمهره در ۱۰۶ برگ کتابت شده است.
«الإهلیلْجِه» که به خط نسخ ۱۵ سطری در قرن ۱۱ هجری قمری بر روی کاغذ حنایی آهارمهره در ۳۹ برگ کتابت شده است، سومین نسخه خطی نفیس موجود در گنجینه رضوی است که قیصری بدان اشاره داشت و آن را از زمره آثاری عنوان کرد که در این برنامه از سه‌شنبه‌های فرهنگی از آن رونمایی خواهد شد.
گفتنی است به دلیل عدم امکان برگزاری مراسم سه‌شنبه‌های فرهنگی به‌صورت حضوری در موزه آستان قدس رضوی، برنامه مذکور در پورتال کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به آدرس digital.aqr.ir و همچنین درگاه اینترنتی موزه آستان قدس رضوی با آدرس‌museum.razavi.ir در فضای مجازی رونمایی و منتشر می‌شود.
منبع: آستان نیوز

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: امام جعفر صادق ع حرم مطهر رضوی شیعه آستان قدس رضوی نسخه خطی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۹۹۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت تمامی قطارهای فوق العاده مشهد در دقایق اول تکمیل شد

با توجه به پیش فروش بلیت‌ قطارهای فوق العاده ای که شرکت راه آهن برای بازه زمانی تعطیلات پایانی هفته و به مناسبت شهادت امام جعفر صادق ع گذاشته شده بودند طبق بررسی‌ها صورت گرفته پیش فروش تمامی بلیت ها به اتمام رسیده و ظرفیت قطارها در تمامی سایت های اینترنتی فروش  بلیت تکمیل شده است.

این در حالی است که شب گذشته در دقایق پایانی ۱۰ اردیبهشت ماه شرکت راه آهن در یک توییتی اعلام کرد که سه رام قطار فوق العاده با توجه به افزایش تقاضای برای زیارت مشهد همزمان با شهادت امام جعفر صادق ع قرار داده است و پیش فروش این قطارها از ساعت ۹ صبح آغاز می شود.

اما بررسی ها حاکی از پر شدن ظرفیت قطارها و صندلی های عرضه شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • اعلام برنامه شهادت امام صادق در آستان علی بن باقر
  • ظرفیت تمامی قطارهای فوق العاده مشهد در دقایق اول تکمیل شد
  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • تاریخ شهادت امام جعفر صادق(ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث
  • یادگارهایی از «خلیج‌فارس» در آستان مبارک رضوی
  • برگزاری نشست هماهنگی برنامه ریزی برنامه‌های نمایشگاهی آثار نفیس موزه ایران باستان در استان ها
  • جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا علیه السلام برگزار می‌شود
  • بازدید ۷۰ هزار نفر از موزه‌ های حرم مطهر رضوی
  • ۷۰ هزار نفر از موزه‌های حرم مطهر رضوی دیدن کردند
  • برنامه ریزی نمایشگاه آثار موزه ایران در آذربایجان شرقی