Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-01@13:04:26 GMT

رشد مدرن‌سازی تسلیحات هسته‌ای در جهان

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۰۰۳۵۰

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سیپری با صدور بیانیه‌ای در رابطه با گزارش سالانه جدیدش درباره خلع سلاح اعلام کرد: کاهش در تعداد کل تسلیحات هسته‌ای در جهان در سال ۲۰۱۹ عمدتا به دلیل برچیدن تسلیحات هسته‌ای فرسوده از سوی روسیه و آمریکاست که روی هم همچنان بیش از ۹۰ درصد از تسلیحات هسته‌ای جهان را در اختیار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌رغم کاهش کلی در تعداد کلاهک‌های هسته‌ای در سال ۲۰۱۹، تمام دولت‌های صاحب تسلیحات هسته‌ای به مدرن‌سازی زرادخانه هسته‌ای خودشان ادامه می‌دهند.

موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم همچنین اعلام کرد، با وجود اینکه زرادخانه‌های دیگر قدرت‌های هسته‌ای به طور چشمگیری از روسیه و آمریکا کوچکتر هستند، همگی آن‌ها تولید یا استقرار سامانه‌های انتقال تسلیحات هسته‌ای جدید را آغاز کرده یا تمایل خودشان به انجام این کار را اعلام کرده‌اند.

براساس این گزارش، چین به عنوان مثال در "میانه مدرن‌سازی چشمگیر زرادخانه هسته‌ای خود" قرار دارد که شامل تولید یک نوع به اصطلاح سه‌گانه هسته‌ای برای اولین بار می‌شود که از موشک‌های جدید مستقر در زمین و دریا و هواپیمای قادر به حمل کلاهک هسته‌ای تشکیل می‌شود.

در این بیانیه تاکید شد: هند و پاکستان به تدریج در حال افزایش میزان و تنوع نیروهای هسته‌ای خودشان هستند، در حالی که کره‌شمالی همچنان برنامه‌ هسته‌ای ارتش خودش را به عنوان عامل اصلی استراتژی امنیت ملی در اولویت قرار می‌دهد.

مؤسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم (سیپری) اعلام کرد، ۹ قدرت هسته‌ای تا اوایل ۲۰۲۰ شامل آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین، هند، پاکستان، کره‌شمالی و رژیم صهیونیستی روی هم حدود ۱۳ هزار و ۴۰۰ سلاح هسته‌ای در اختیار داشتند که نسبت به سال ماقبل با ۱۳ هزار و ۸۶۵ مورد سلاح هسته‌ای، کاهش نشان می‌دهد. این کاهش‌ها در وهله اول به دلیل کاهش تعداد کلاهک‌ها طبق توافق هسته‌ای "استارت جدید" میان روسیه و آمریکاست که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در آغاز سال جدید میلادی دوباره تمدید نشود.

طبق این گزارش سالانه، روسیه با داشتن ۶۷۳۵ کلاهک دارنده بزرگترین میزان از این نوع تسلیحات است که از آن تعداد، ۱۵۷۰ مورد، مستقر هستند. به دنبال آن، آمریکا با ۵۸۰۰ کلاهک و ۱۷۵۰ کلاهک مستقر شده قرار دارد. انگلیس (مجموعا ۲۵۰ کلاهک و ۱۲۰ کلاهک مستقر شده) و فرانسه (۲۹۰ کلاهک و ۲۸۰ کلاهک مستقر شده) گمان می‌رود دو قدرت دیگری باشند که کلاهک‌های هسته‌ای مستقر کرده‌اند.

چین (با مجموعا ۳۲۰ کلاهک)، هند (مجموعا ۱۵۰ کلاهک)، پاکستان (مجموعا ۱۶۰ کلاهک)، کره‌شمالی (۳۰-۴۰ کلاهک) و رژیم صهیونیستی (مجموعا ۹۰ کلاهک) هم در لیست سیپری قرار دارند.   

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: تسلیحات هسته ای هسته ای هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۰۰۳۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سنای آمریکا واردات اورانیوم از روسیه را ممنوع کرد

این لایحه هیچ مخالفی نداشت و همه سناتور‌های حاضر در جلسه به آن رای موافق دادند.مجلس نمایندگان آمریکا پیشتر در ماه دسامبر این لایحه را تصویب کرده بود.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارشی اعلام کرد که نیروگاه‌های برق هسته‌ای ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۲ درصد از اورانیوم مورد نیاز خود را از روسیه وارد کردند.

جان باروسو سناتور جمهوریخواه از ایالت وایومینگ در بیانیه‌ای اعلام کرد: وایومینگ اورانیوم کافی برای جایگزین کردن اورانیوم روسیه را دارد و آماده‌ایم که از آن استفاده کنیم.

وی افزود: لایحه دوحزبی ما کمک می‌کند که بودجه ماشین جنگی روسیه را کم کرده، تولید اورانیوم آمریکا را احیا کرده و سرمایه‌گذاری در چرخه عرضه سوخت هسته‌ای آمریکا را افزایش دهیم.

یک مقام ارشد آمریکایی با تاکید بر افزایش تولید داخلی سوخت هسته‌ای ایالات متحده، از مصرف‌کنندگان خارجی نیز خواست که وابستگی خود به روسیه در حوزه انرژی هسته‌ای را کاهش دهند.

«کاترین هاف» دستیار وزیر انرژی آمریکا در حوزه هسته‌ای ماه مارس در مصاحبه با رویترز گفت که کشور‌های شرکت‌کننده در اجلاس هسته‌ای بروکسل تلاش کردند تا سرمایه‌گذاری در زمینه تولید سوخت هسته‌ای را افزایش دهند.

وی افزود که آمریکا، ژاپن، فرانسه، کانادا و انگلیس متعهد شده‌اند ۴.۲ میلیارد دلار در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند که سهم آمریکا ۲.۷ میلیارد دلار است که «گامی تاریخی» به شمار می‌آید.

شرکت هسته‌ای روس‌اتم می‌گوید که ۱۷ درصد از سوخت هسته‌ای دنیا را تامین می‌کند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • تسلیحات لهستان ۱۵ اردیبهشت در نزدیکی مرز روسیه مستقر می‌شود
  • دستور وزیر دفاع روسیه به ارتش برای اختصاص تسلیحات بیشتر در جنگ اوکراین
  • ۹ کشور هسته‌ای جهان چند کلاهک دارند؟
  • شویگو: روسیه به تسلیحات بیشتر و بهتری برای حفظ سرعت پیشروی‌ها در جنگ نیاز دارد
  • اینفوگرافیک/ کدام کشورهای جهان کلاهک اتمی دارند؟
  • سنای آمریکا واردات اورانیوم از روسیه را ممنوع کرد
  • روسیه در آستانه ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای ازبکستان
  • زلنسکی: روسیه از سرعت پایین انتقال تسلیحات به ما بهره می‌برد
  • نمایش تسلیحات غنیمتی روس ها در «پارک پیروزی» مسکو | ویدئو
  • مکرون دوباره طرح کاربرد سلاح هسته‌ای در مقابل روسیه را مطرح کرد