Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@10:13:53 GMT

تهدید کرونا در دانشگاه‌ها به یک فرصت تبدیل شد

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۰۲۲۲۵

تهدید کرونا در دانشگاه‌ها به یک فرصت تبدیل شد

به گزارش روز دوشنبه وزارت علوم، نشست مدیران ارشد این وزارتخانه با اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری به‌ صورت حضوری و مجازی در محل سالن شهدای جهاد علمی این وزارتخانه برگزار شد.

منصور غلامی در ابتدای این مراسم با گذری بر تاریخچه رویکردهای آموزش عالی طی دهه‌های اخیر گفت: در طول استقرار آموزش عالی و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، گرایش و تمرکز اصلی به سمت تربیت نیروی انسانی بود و در دهه اول بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به رغم وجود برخی از مسائل، تقریباً تمامی نیازهای کارشناسی کشور برطرف شده بود به طوری که اغلب دستگاه‌های اجرایی از نظرات و ایده‌های کارشناسان و فارغ‌التحصیلان داخلی در حل مسائل و مشکلات بهره می‌گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از اوایل دهه ۷۰ بحث پژوهش در آموزش عالی شکل گرفت که با شروع مقطع تحصیلات تکمیلی و ارشد، دانشگاه‌ها به سمت فعالیت‌های پژوهشی گسترده‌تر در حل مسائل و مشکلات روی آوردند؛ حاصل این شد که در اواسط دهه ۸۰، رتبه علمی قابل توجهی را در مجامع علمی جهانی کسب کردیم.

وزیر علوم یادآور شد: این رتبه عموماً براساس ارزیابی برون‌دادهای پژوهشی صورت می‌گیرد و اکنون نیز این جایگاه حفظ و در سال جاری یک پله ارتقا داشته است.

غلامی ادامه داد: از اوایل دهه ۹۰ نیز رویکرد دانشگاه‌ها به سمت حل مسایل و توسعه فناوری‌ها حرکت کرد که بر همین اساس، در حال حاضر از ۴۳ پارک علم و فناوری موجود در کشور، ۳۷ پارک ذیل وزارت علوم و در کنار دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی حضور دارند و علاوه بر آن تعداد زیادی مرکز رشد نیز در دانشگاه‌ها وجود دارد.

وی به عملکرد مرحله ورود به توسعه فناوری از سوی مراکز آموزشی و وجود پنج هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: عملکرد و اراده این مجموعه‌ها در حل مسایل و بحران‌های خاص بویژه کرونا به وضوح دیده می‌شود.

وزیر علوم با یادآوری تاکید رهبر معظم انقلاب در توجه مراکز آموزش عالی به مسائل اجتماعی و فرهنگی گفت: امروزه حرکت و رویکرد دانشگاه‌ها به سمت جامعه محوری است و تمرکز و توجه مراکز علمی به مسائل اقتصادی و اجتماعی بیش از پیش است.

غلامی به وجود ظرفیت‌های علمی در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: امروز در کشور مجموعه‌ای از ظرفیت های اساتید، دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی را در اختیار داریم که با تلاش خود، جایگاه علمی کشور را تاکنون حفظ کرده‌اند و قطعاً هر درخواستی و پیشنهادی دولت در حوزه تحقیق و فناوری داشته باشد به رغم وجود شرایط نابرابر جهانی، جامعه علمی کشور با تکیه بر ظرفیت‌ها از عهده آن بر خواهد آمد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تغییر فضای امروز دانشگاه‌ها گفت: در حال حاضر فضای دانشگاه به نوعی است که همکاران طی این مدت تلاش می‌کنند کمتر صحبت کنند و بیشتر کار کنند که نمود عملکردها و فعالیت‌ها باعث توسعه امید در جامعه می‌شود.

وزیر علوم با بیان این که براساس گزارش‌های دریافتی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، امروزه بحث توجه به مهارت دانش‌آموختگان و اشتغال‌پذیری موضوعی بسیار مهم و قابل توجه است، افزود: یکی از موضوعات در حال پیگیری، آمایش آموزش عالی است که این امر بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ۲ سال گذشته شکل گرفته و طرح آن برای اجرا آماده شده است که مشتمل بر مأموریت‌گرایی، کیفی‌سازی و شبکه‌سازی واحدهای کوچک است.

غلامی ادامه داد: در بحث بازنگری سرفصل‌ها، کیفی سازی انجام و تهدید بیماری کرونا برای کشور اکنون در دانشگاه‌ها به یک فرصت تبدیل شده است، شرایط فعلی سبب ایجاد شکل‌گیری ساختاری جدید در بحث آموزش شد و اعضای هیأت علمی با بهره‌مندی از فناوری وارد فضایی نوین شدند که نمونه‌های بسیار خوبی هم در این زمینه وجود دارد به طوری که برای مثال، یکی از دروس ارائه شده از سوی یکی از اساتید جوان، ۱۲ هزار بار در فضای مجازی توسط مخاطبان دانلود شده است.

وزیر علوم با تاکید بر لزوم حمایت بخش‌های مختلف ادامه داد: در حال حاضر انتظار حمایت وزارت ارتباطات را در بحث تأمین و کاهش هرینه‌های اینترنت در حوزه آموزش داریم؛ در بخش آموزش توجه به مراکز غیردولتی بسیار مهم است چرا که هم اکنون این مراکز به دلیل عدم حمایت کافی در معرض آسیب هستند؛ مسایل و مشکلات مربوطه هرچه زودتر مرتفع شود تا بتوان این مجموعه‌ها را حفظ کرد.

وی اظهار داشت: آنچه وزارت علوم در جهت حفظ آن تلاش می‌کند این است که بتوانیم دستاوردها را تثبیت و حمایت کنیم و این افتخارات به عنوان دستوردهای دولت یازدهم و دوازدهم در مراکز علمی و سطح کشور ماندگار شود.

وزیر علوم به لزوم حمایت از صندوق پژوهش و فناوری از سوی دولت به عنوان تضمینی بر هدفمندکردن منابع پژوهشی اشاره کرد و گفت: انتظار داریم اعتماد و حمایت دانشگاه‌ها از سوی بخش‌های مختلف با توجه به برون‌دادها و دستاوردها افزایش یابد تا ساماندهی آموزش عالی نیز محقق شود.

برچسب‌ها ویروس کرونا اسحاق جهانگیری منصور غلامی پروندهٔ خبری آموزش مجازی ؛ تجربه ای نو در سایه کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا اسحاق جهانگیری منصور غلامی ویروس کرونا اسحاق جهانگیری منصور غلامی دانشگاه ها دانشگاه ها مراکز آموزش آموزش عالی وزیر علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۰۲۲۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور

ایسنا/اردبیل مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد: آئین نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور در حال تدوین است.

صمد نژادابراهیمی ۸ اردیبهشت در نشست موزه‌های دانشگاهی در دانشگاه محقق اردبیلی به هم‌اندیشی بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی و کمیته ملی موزه‌ها تاکید کرد و گفت: هماهنگی کامل این سه رکن جهت ارتقای جایگاه، کیفیت و انسجام حرفه‌ای، فنی و تخصصی بسیار مهم است.

وی با اشاره به بررسی پیش‌نویس آئین‌نامه موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، افزود: انتظار می‌رود نظرات تکمیلی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام تا آئین نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور بر اساس اسناد بالادستی و طبق مقررات موزه‌ای کشور و با هماهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نهایی شود.

اسماعیل چمنی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به تاسیس موزه تاریخ علوم این دانشگاه در سال‌های اخیر، گفت: این موزه با ابتکار و خلاقیت خود توانسته است در دوره‌های مختلف در ردیف موزه‌های برتر کشور قرار گرفته و جایزه ترویج علم جمهوری اسلامی ایران را نیز از آن خود کند.

وی با بیان اینکه برگزاری اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها برای اولین بار در کشور در دانشگاه محقق اردبیلی از اقدامات خوب این موزه است، ادامه داد: نگاه علمی به موزه و موزه‌داری و توجه به این امور و نشان‌دادن سیر تحول علوم به دانش‌آموزان و دانشجویان در موزه‌های علمی و دانشگاهی بسیار مهم است.

میرسید احمد محیط طباطبایی رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم ایران) گفت: با توجه به شعار روز جهانی موزه‌ها در سال ۲۰۲۴ مبنی بر آموزش و پژوهش در موزه‌ها و نقش ویژه‌ای که دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و موزه‌های آنها در تحقق این امر دارند، باید برنامه‌ها و اهداف ویژه‌ای در همه موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی پیش بینی و اجرا شود و نقش آموزشی و پژوهشی آنها پررنگ نشان داده شود.

وی افزود: لازم است شرایط و وضع موجود موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی بررسی شده و برای رفع و کاهش مسائل و چالش‌های موجود با هماهنگی کامل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی تلاش شود.

محمد انوار رئیس موزه تاریخ علوم دانشگاه محقق اردبیلی نیز با اشاره به بیانیه پایانی اولین کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در این دانشگاه، گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بطور مشترک خواستار توجه ویژه در امر آموزش، ترویج و پژوهش در موزه‌ها و حفظ  میراث فرهنگی، علمی و طبیعی به عنوان بقای هویت ایرانی اسلامی و حرکت در مسیر تمدن‌سازی و مرجعیت علمی با تمام قوا، ارکان و شئونات کشور و جامعه می‌باشند.

وی با اشاره به اهتمام معاونت پژوهشی و بالاخص دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص ساماندهی موزه‌های دانشگاهی و موسسات آموزشی و پژوهشی کشور و تدوین پیش‌نویس آئین‌نامه مربوطه، افزود: تدوین این آئین‌نامه امری لازم و ضروری جهت حفظ هویت علمی و پژوهشی کشور و ترویج آن می‌باشد.

رئیس موزه تاریخ علوم دانشگاه محقق اردبیلی ادامه داد: انتظار می‌رود به جهت معرفی کلیه موزه‌ها اعم از دانشگاهی و غیردانشگاهی در سطح کشور، تمامی موزه‌های کشور در آئین موزه برتر کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم ایران) شرکت نموده و تجربیات ارزنده خود را در اختیار دیگران قرار دهند.

وی با بیان اینکه دبیرخانه دائمی کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در موزه تاریخ علوم دانشگاه محقق اردبیلی دایر و این کنفرانس با حمایت وزارت علوم، تحقیقاتی و فناوری، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، کمیته ملی موزه‌های ایران(ایکوم ایران) و کمیسیون ملی یونسکو تداوم یافته و بطور سالانه و یا دوسالانه برگزار خواهد شد، ادامه داد: انتظار می‌رود با توجه به شعار جهانی موزه‌ها در سالجاری مبنی بر آموزش و پژوهش در موزه، کلیه موزه‌های کشور بخصوص موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و علوم و فناوری با اجرای برنامه‌های متنوع برای تحقق این شعار اهتمام ورزند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حوزه نظارت بر کیفیت آموزش دانشگاهی در قزوین احیا شد
  • افتتاح مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آبادان
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • آغاز به‌کار مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه آبادان ‌
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها آغاز شد
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
  • پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی
  • دهه سرآمدی آموزش فرصت مغتنمی برای ادای احترام به پیشگامان ساحت تولید و نشر معرفت و حکمت است
  • تشدید اعتراض حامیان فلسطین در مراکز آموزش عالی آمریکا
  • توسعه همکاریهای موسسات آموزش عالی با فرمانداری ارومیه