Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-29@03:21:41 GMT

چه تغذیه‌ای در افزایش رشد قد تاثیر دارد؟

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۰۳۱۵۲

چه تغذیه‌ای در افزایش رشد قد تاثیر دارد؟

رویداد۲۴ محترم یزدانیان دکتری فیزیولوژی ورزشی عصبی عضلانی عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی سناباد گلبهار، گفت: قد انسان، یک پدیده کاملا ژنتیکی است که هر فردی حداکثر رشد قدی خود را از والدینش به ارث می‌برد. پس اگر فردی ژن بلند قدی نداشته باشد، امکان بلند قد شدن را ندارد. اما یک سری عوامل هستند که فرد را به حدی که ژنتیک برایش مشخص کرده، می‌رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: رشد طولی استخوان‌ها تا دوران بلوغ و رشد عرضی استخوان‌ها تا پایان عمر ادامه می‌یابد؛ بنابراین اگر فردی دوران بلوغ خود را پشت سر بگذارد و صفحات رشد او بسته شوند، به هیچ عنوان نمی‌تواند افزایش قد داشته باشد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در این بین تبلیغات گسترده‌ای وجود دارد که عنوان می‌کنند با مصرف دارو می‌توان رشد قدی داشت، که از نظر علمی، بعد از بسته شدن صفحات رشد، رشد قدی امکان پذیر نیست. دقت کنید که سن بلوغ در افراد با توجه به ژنتیک و بسیاری عوامل، متغیر است.

یزدانیان بیان کرد: عوامل خارجی مانند تغذیه مناسب یکی از این عوامل مهم است، مواد غذایی کلسیم دار و فسفردار همچون شیر و انواع لبنیات، میوه جات و سبزیجات تازه، غذا‌های فسفردار مانند گوشت، تخم مرغ و ماهی باید در رژیم غذایی گنجانده شوند.

بیشتربخوانید: دلایل کمردرد و ۱۰ راه پیشگیری از آن

او تصریح کرد: ویتامین‌ها و مواد معدنی در رشد استخوان بسیار موثرند. ویتامین ” د » باعث جذب کلسیم در روده می‌شود. این ویتامین در شیر، پنیر، تخم مرغ و روغن ماهی وجود دارد و همچنین بر اثر تابش خورشید به سطح پوست، در بدن تولید می‌شود.



عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی سناباد گلبهار تاکید کرد: دیگر عوامل خارجی مهم در رشد استخوان ها، خواب کافی و ورزش است. فعالیت بدنی منظم و استاندارد باعث تحریک رشد استخوان می‌شود. دقت کنید این عوامل کمک می‌کنند تا فرد به حد ژنتیکی خود برسد.

یزدانیان با اشاره به عوامل داخلی موثر در افزایش قد، اظهار کرد: ترشح بعضی از هورمون‌ها مانند تیروکسین و سوماتوتروپین «هورمون رشد» در رشد استخوان مؤثر است و هرگونه اختلال در ترشح این هورمون‌ها باعث کوتاهی و غیر طبیعی شدن قد می‌شود.

او افزود: هورمون پاراتورمون هم مقدار کلسیم خون را ثابت نگه داشته و در تثبیت و تنظیم کلسیم در بافت استخوانی نقش بسیار مهمی دارد.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: هورمون‌های جنسی عملکرد جالبی دارند، به این صورت که از یک طرف به افزایش رشد قد در دوران بلوغ کمک بسیار زیادی می‌کنند و از طرف دیگر باعث بسته شدن صفحات رشد و توقف رشد قدی می‌شوند.

یزدانیان بیان کرد: با توجه به عوامل ذکر شده، حالا می‌دانید که ژنتیک تعیین کننده اندازه قد هر فرد است و افزایش قد بعد از بسته شدن صفحات رشد دیگر امکان پذیر نیست.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 اخبار سلامت رشد قد رشد استخوان صفحات رشد رشد قدی رشد قد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۰۳۱۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، شاخص کل بورس تهران بازار سرمایه در اولین روز هفته ثبات نسبی داشت. امروز (شنبه) شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۶۵۲ واحد افزایش یافت و به رقم دو میلیون و ۳۰۴ هزار و ۹۷۸ واحد رسید تا بازار سرمایه به روند کج‌دار و مریز هفته‌های اخیر ادامه داده باشد.

شاخص هم‌وزن نیز ۱۳۹۵ واحد رشد کرد و در عدد ۷۶۵ هزار و ۴۵ واحد ایستاد.

امروز بیش از ۳۶۹ هزار معامله در بورس انجام شد که ارزش آن ۵۵۹۱ میلیارد تومان بود.

صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل

فملی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشت اما شپنا و شستا تاثیر منفی ایجاد کردند. ذوب، کاما و خزامیا نیز از نمادهای پرتراکنش بودند.

روز شنبه فرابورس ایران ۸۵ واحد افت کرد و به ۲۵ هزار و ۵۱۹ واحد رسید.

تعداد معاملات فرابورس بیش از ۲۲۵ هزار فقره به ارزش ۶۷۶۳ میلیارد تومان بود.

آریا و شگویا بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس داشتند اما تجلی تاثیر مثبت ایجاد کرد. خاور، کرمان و کرومیت نیز از نمادهای پرتراکنش بودند که همگی قرمز به کار خود پایان دادند.

کد خبر 847484 برچسب‌ها شاخص کل بورس خبر مهم بورس تهران بورس - فرا بورس

دیگر خبرها

  • نگذارید قصه کاظم صدیقی، استخوان لای زخم بماند /حضورش در نماز جمعه و توجیهات طلبکارانه اش، سوءتفاهم ها را افزایش داد
  • عادت‌هایی که خواب راحت را از شما می‌گیرند
  • ورزش باعث افزایش قد می‌شود؟
  • این ویتامین موجب افزایش قد می‌شود
  • تاثیر آفت‌کش‌ها بر افزایش احتمال پارکینسون
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل
  • این پنیر چربی‌های شکم را آب می‌کند! | تاثیر لبنیات در چربی سوزی شکم ؛ روزانه سه وعده لبنیات بخورید
  • تاثیر افزایش دستمزدها در رشد تعداد بیمه‌شدگان
  • افزایش تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال آینده
  • ریزگردها به ترکیه رسیدند