Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-27@21:08:52 GMT

آشنایی با فواید رژیم مدیترانه‌ای

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۰۶۷۴۶

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، رژیم مدیترانه ای یک رژیم واحد نیست بلکه یک الگوی غذایی است که از رژیم غذایی کشورهای اروپای جنوبی الهام می‌گیرد. تأکید این رژیم بر غذاهای گیاهی، روغن زیتون، ماهی، مرغ، لوبیا و غلات است.

این رژیم انواع مختلفی از مواد غذایی و عادت‌های سالم را از سنت‌های چندین منطقه مختلف از جمله یونان، اسپانیا، جنوب فرانسه، پرتغال و ایتالیا ترسیم می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطالعات نشان می دهد افرادی که در منطقه مدیترانه زندگی می‌کنند یا رژیم غذایی مدیترانه‌ ای را رعایت می‌کنند، خطر ابتلای کمتری به بیماری‌های مختلفی از جمله چاقی، دیابت، سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی را دارند.

ترکیبات اصلی رژیم شامل میوه‌ها و سبزیجات تازه، چربی‌های اشباع نشده، ماهی روغنی، مصرف متوسط ​​لبنیات و مصرف کم گوشت و شکر است.

مواد غذایی برای غذا خوردن

هیچ تعریف مشخصی از رژیم مدیترانه‌ای وجود ندارد، اما یک گروه از دانشمندان موارد زیر را به عنوان مبنای تحقیق خود در سال ۲۰۱۵ استفاده کردند:

سبزیجات: روزی ۳ تا ۹ وعده میل کنید.

میوه تازه: حداکثر ۲ وعده در روز.

غلات: غالباً دانه‌های کامل از ۱ تا ۱۳ وعده در روز.

روغن: حداکثر ۸ وعده روغن فوق العاده روغن زیتون بکر در روز.

چربی: بیشتر اشباع نشده که ۳۷٪ از کل کالری‌ها را تشکیل می دهد. چربی اشباع نشده از منابع گیاهی مانند زیتون و آووکادو به دست می‌آید. رژیم غذایی مدیترانه‌ای روزانه ۳۳ گرم (گرم) فیبر را نیز تأمین می‌کند.

رژیم غذایی پایه برای این مطالعه حدود ۲۲۰۰ کالری در روز را در نظر می‌گیرد.

در اینجا چند نمونه از مواد تشکیل دهنده‌ای رژیم مدیترانه‌ای آورده شده است:

سبزیجات: گوجه فرنگی، فلفل، پیاز، بادمجان، کدو سبز، خیار، سبزیجات برگ دار و غیره .

میوه‌ها: خربزه، سیب، زردآلو، هلو، پرتقال و لیمو و غیره.

حبوبات: لوبیا، عدس و نخود.

آجیل و دانه: بادام، گردو، تخمه آفتابگردان و بادام زمینی.

چربی غیر اشباع: روغن زیتون، روغن آفتابگردان، زیتون طبیعی و آووکادو.

محصولات لبنی: پنیر و ماست کامل.

غلات: غالباً غلات کامل هستند و شامل گندم و برنج با نان هستند که همراه بسیاری از وعده‌های غذایی است.

ماهی: ساردین و سایر ماهی‌های روغنی و همچنین صدف‌ها.

مرغ: مرغ یا بوقلمون.

تخم جانداران: تخم مرغ،‌تخم بلدرچین و تخم اردک.

رژیم مدیترانه‌ای شامل مشروبات الکلی قوی یا نوشیدنی‌های گازدار و شیرین نمی‌شود. طبق یک تعریف، رژیم غذایی گوشت قرمز و شیرینی‌ها را به کمتر از ۲ وعده در هفته محدود می‌کند.

چه فوایدی برای سلامتی دارد؟

کاهش وزن

رژیم مدیترانه‌ای، به هدف کاهش وزن نیست، اما افزایش فیبر و قطع گوشت قرمز، چربی‌های حیوانات و غذاهای فرآوری شده ممکن است به کاهش وزن منجر شود. افرادی که رژیم را رعایت می کنند ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را نیز کاهش دهند.

سلامت قلب

بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که پیروی از یک رژیم مدیترانه‌ای می تواند به بدن در حفظ سطح کلسترول سالم کمک کند و خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهد.

بخش زیادی از کالری موجود در رژیم غذایی مدیترانه‌ای از چربی حاصل می شود که می تواند خطر چاقی را افزایش دهد.

با این حال، متخصصان همچنین متذکر می شوند که این چربی عمدتا اشباع نشده است، و این باعث می شود از رژیم غذایی معمولی آمریکا گزینه‌ای سالم‌تر باشد.

علم به تحقیقات بیشتری نیاز دارد تا مشخص کند که آیا مزایای رژیم غذایی ناشی ازغذایی است که مردم از آن می‌خورند یا جنبه‌های دیگر سبک زندگی مدیترانه ای.

محافظت از بیماری‌ها

رژیم مدیترانه‌ای روی غذاهای گیاهی تمرکز دارد و گیاهان منابع خوب آنتی اکسیدان هستند.

یک بررسی و متاآنالیز در سال ۲۰۱۷ نتیجه گرفت که رژیم غذایی مدیترانه‌ای ممکن است از سرطان‌های مختلف و به ویژه سرطان روده بزرگ محافظت کند. نویسندگان اظهار داشتند که کاهش خطر ممکن است ناشی از مصرف زیاد میوه، سبزیجات و غلات کامل باشد.

در سال ۲۰۱۳، یک مطالعه آنتی اکسیدان‌ها و فیبر موجود در رژیم مدیترانه‌ای را با سلامت روحی و جسمی مرتبط نشان داد.

همچنین در مطالعه‌ای برای افرادی که به طور متوسط ۴ الی ۸ سال از رژیم غذایی مدیترانه‌ای استفاده کردند، آزمایشات آن‌ها نشان داد که سطح قند خون و چربی‌ آن‌ها کاهش یافته است. در این مدت بروز سکته مغزی نیز کمتر بود.

دیابت

طبق یک مطالعه سال ۲۰۱۴ رژیم غذایی مدیترانه‌ای ممکن است به جلوگیری از دیابت نوع ۲ و بهبود نشانگرهای دیابت در افرادی که از قبل به این بیماری مبتلا بودند کمک کند.

مطالعات دیگری نتیجه گرفته‌اند که پیروی از رژیم مدیترانه‌ای می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی عروقی را که اغلب در کنار هم اتفاق می‌افتند، کاهش دهد.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: رژیم مدیترانه ای چاقی سرطان سبزیجات غلات کاهش وزن کلسترول دیابت رژیم غذایی مدیترانه ای رژیم مدیترانه ای اشباع نشده بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۰۶۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایتی از حذف قند و عوارضش، جزو پربازدیدترین‌های توییتر شد/ عکس

به گزارش خبرآنلاین، یک کاربر نوشت: «خانوم ۴۴ ساله با اندام باربی اومده استخر سانس که تموم شد زیر دوش بی‌حال شد افتاد رفتم بالاسرش کمک و فشارشو گرفتم ٧! دوبار غش و تشنج کرد، تا اورژانس برسه خوابوندم و سرم خوراکی دادم اورژانس سرم تزریقی زد باز فشار از ٨ بالاتر نمیومد چرا؟ قندو حذف کردم!»

این توییت در این شبکه اجتماعی بسیار پربازدید و پر کامنت شد. مدتی است که چالش ۲۱ روزه حذف قند در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است. در همین‌باره دبیر انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران در پاسخ به این سوال که با چالش ٢١ روزه حذف قند می‌توان لاغر شد، به خبرآنلاین می‌گوید: قندهای ساده شامل قند، شکر، شیرینی و شکلات در هرم غذایی و الگوی غذایی سالم هیچ جایگاهی ندارند.

دکتر محمد هاشمی، با اشاره به پر طرفدار شدن استفاده از چالش ٢١ روزه حذف قندهای ساده در فضای مجازی، درباره تاثیرات این چالش کاهش وزن ادامه می‌دهد: مصرف این خوراکی‌ها نه تنها ضرورتی برای بدن ما ندارد بلکه زیان‌های زیادی هم به‌همراه دارد. حذف قندهای ساده بواسط کاهش کالری دریافتی طی ٢١ روز می‌تواند درجاتی از کاهش وزن و آثار مثبت کاهش مصرف مواد قندی را به‌ همراه داشته باشد. اما ٢١روز، برای دستیابی به سلامت پایدار کفایت نمی‌کند بلکه باید یک برنامه مستمر و دراز مدت را برای اصلاح الگوی غذایی خود در نظر بگیریم.

برخی از علائم اولیه ترک مصرف قند

سردرد، هوس‌های وقت و بی‌وقت، نوسانات خلقی، خستگی، سرگیجه، اختلال در تمرکز. به طور مثال، هنگامی که برای اولین بار قند و شیرینی را حذف می‌کنید، احساس خستگی یا بی‌حالی دارید، اما به تدریج و با تنظیم پایدار قند خون در محدوده سالم، بدن افت قند را کمتر تجربه می‌کند و انرژی ثابت‌تری در طول روز دارد. به گفته کارشناسان، یک رژیم غذایی متعادل (با پروتئین کافی، چربی‌های سالم و فیبر) و هم‌چنین نوشیدن آب کافی در طول روز و ورزش منظم می‌تواند به تثبیت سطح قند خون و کاهش علائم ترک قند کمک کند.

حذف قند در مراحل اولیه ممکن است برای افراد سخت باشد، اما زمانی که بدن بتواند این چالش را بپذیرد و بر عوارض آن غلبه کند، مزایای ارزشمندی را کسب خواهد کرد که در راستای ارتقای سلامت کلی مفید است.

در هر حال لازم است بدانید که قند به خودی خود می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل باشد؛ چرا که منبع اصلی سوخت مغز ما گلوکز (قند) است. اما زیاده‌روی در مصرف قند مشکلات سلامتی بسیاری را در بر دارد. حذف کلی قند از رژیم غذایی بسیار سخت است، زیرا تمام غذاهای حاوی کربوهیدرات درنهایت توسط بدن به قند تجزیه می‌شوند تا به عنوان انرژی از آن استفاده شود؛ از همین رو تمرکز بر کاهش مصرف قندهای مصنوعی اقدامی هوشمندانه‌تر است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899996

دیگر خبرها

  • ۵ ماده غذایی که می توانند اثری مشابه داروهای لاغری داشته باشند
  • چربی مهمی که در هنگام لاغر کردن نباید بسوزانید
  • قند‌های پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آن‌ها را حذف کنید
  • قندهای پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آنها را حذف کنید
  • روایتی از حذف قند و عوارضش، جزو پربازدیدترین‌های توییتر شد/ عکس
  • ببینید | آشنایی با فواید خرما
  • لاغری در یک هفته ؛ نکات مهم برای کاهش وزن در یک هفته
  • هفت نکته برای کاهش وزن اگر فکر می‌کنید «ژن چربی» را دارید
  • غذا‌هایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد
  • خواص و فواید خرما + فیلم