Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-05@23:55:21 GMT

گلیم هرسین در انتظار جهانی شدن

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۰۹۵۰۷

گلیم هرسین در انتظار جهانی شدن

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ حسین ویسی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه بااشاره به فعالیت سه هزار بافنده گلیم در سطح شهرستان هرسین، گفت : این تعداد هنرمند در ۸۰ کارگاه و در قالب مشاغل خانگی مشغول به فعالیت هستند و سالانه حدود شش هزار متر مربع تولید گلیم دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت : بافندگان گلیم هرسین بدون آنکه نقشه‌ای پیش رو داشته باشند و تنها بر اساس تجسم و تصویرسازی ذهنی، نقش و نگار‌های خاصی که الهام گرفته از طبیعت است را روی گلیم خلق می‌کنند.

معاون صنایع دستی کرمانشاه بابیان اینکه سنت گلیم بافی بصورت موروثی بین بسیاری از خانواده‌های هرسینی نسل به نسل منتقل شده، افزود: اشکال هندسی، مرغابی، ماهی، سماور، پرندگان، گوزن، توت فرنگی و درخت از جمله نقش‌های مهمی است که بافندگان هرسینی آن‌ها را بر روی گلیم‌ها نقش می‌کنند.

 این مسئول گفت: عمده رنگ‌هایی که در گلیم هرسین بکار می‌رود، کرم، قرمز، آبی، سبز و سرمه‌ای است.

او به ثبت هرسین به عنوان شهر ملی گلیم در سنوات قبل اشاره کرد و گفت: سال گذشته نیز نشان بین المللی جغرافیایی گلیم هرسین ثبت شد تا این هنر دست‌ساز به نام این منطقه در دنیا مطرح شود.

ویسی به قابلیت‌های گلیم هرسین برای ثبت جهانی شدن اشاره کرد و گفت: باتوجه به قدمت، پیشینه و اهمیت این هنر اصیل در تلاشیم تا پرونده ثبت جهانی آن را تهیه کنیم.

او ادامه داد: برای دستیابی به این هدف ابتدا باید سازوکار‌ها و مقدماتی همچون ساماندهی هنرمندان و کارگاه‌های تولیدی، احداث بازارچه‌ها و مراکز فروش، ساخت اِلمان و... را انجام دهیم.

معاون صنایع دستی استان افزود: بخشی از برنامه ریزی‌ها و اقدامات مربوطه مانند نامگذاری کوچه‌ها به نام "گلیم" و ساخت مبلمان شهری را به مسئولین شهرستان واگذار کرده‌ایم و انجام بخشی دیگر را خود ما برعهده داریم که از جمله آن می‌توان به احداث بازارچه صنایع دستی این شهرستان با اختصاص اعتبار ۱۰ میلیارد ریال اشاره کرد.

او گفت: باید تلاش کنیم تا با ایجاد زیرساخت‌های متنوع حوزه صنایع دستی و بویژه گلیم زمینه‌ای را در هرسین فراهم کنیم که ماندگاری گردشگرانی که به این شهرستان سفر می‌کنند را بالا ببریم .

انتهای پیام/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی صنایع دستی گلیم بافی گلیم و قالی گلیم هرسین صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۰۹۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

٣٨٥ هنرمند واجد شرایط صنایع‌دستی کردستان بیمه شدند

سعید نظری گفت: با توجه به اهمیت موضوع برای این اداره‌کل و نیز درخواست صنعتگران، این معاونت در پیگیری‌های بعمل آمده برای برقراری بیمه صنعتگران موفق شد با تمامی مشکلات موجود و تعداد بسیار زیاد متقاضی، شرایط را برای اجرای بیمه ٣٨٥ نفر از واجدان شرایط به سرانجام برساند.

 معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان افزود: این بیمه شده‌ها در رشته‌های صنایع دستی شامل کردی‌دوزی، البسه محلی، گلیم‌بافی، کلاش‌بافی، نازک‌کاری، منبت، معرق، خراطی، مشبک، سازسازی، دف، ارغوان‌بافی و ... فعالیت دارند.

 وی بیان کرد: هنرمندان عرصه صنایع‌دستی کردستان شهره جهانی داشته و دستان هنرمند آنان آثاری را خلق می‌کند که مایه مباهات هر ایرانی است و بر ذخیره فرهنگ و هنر جهان می‌افزایند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • «فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری
  • دستگیری ۳ حفار غیرمجاز در قروه
  • تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان گرمی
  • مهاباد به موزه جدید و نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی نیاز دارد
  • صنایع‌دستی استان کردستان از دریچه دوربین
  • حفر گودال ١٥ متری برای کشف اشیاء تاریخی؛ ۳ نفر دستگیر شدند
  • ظرفیت های گردشگری گرمی در قالب جشنواره معرفی می شود
  • توت فرنگی مازندران چشم انتظار صنایع تبدیلی/ کام شیرین واسطه ها
  • ٣٨٥ هنرمند واجد شرایط صنایع‌دستی کردستان بیمه شدند
  •  توسعه گردشگری با مشارکت مردم میسر می‌شود