Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه سایر رسانه ها خبرگزاری تقریب به نقل از مهر، اهتمام به پویا نگهداشتن فرهنگ‌ها با اجرای مناسک و رسوم آئینی موضوعی است که در شرایط عادی جامعه بس ارزشمند و گرانبها خواهد بود و در هزاره سوم و زندگی ماشینی فواید بسیاری برای جامعه بشری به همراه دارد.
اما مخابره کشف ویروس کووید ۱۹؛ شیوع بیماری کرونا در چین و در ادامه فراگیر شدن این جهانگرد کوچک مرگبار در سراسر جهان از جمله ایران و گلستان روال معمول زندگی را تغییر داد و باعث شد تا بسیاری از رسوم آئین‌های دیرین و سنت‌ها کنار گذاشته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در روزهای اخیر به سبب برخی کم توجهی‌ها به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری‌های اجتماعی، شاهد اوج‌گیری دوباره این بیماری در اقصی نقاط استان از جمله مناطق ترکمن نشین استان هستیم که شاید بخشی از آن به از سرگیری اجرای مراسم فرهنگی ارتباط داشته باشد.
ترکمن‌های گلستان که بیش از یک سوم جمعیت استان را تشکیل می‌دهند در دوره پیک نخست بیماری کرونا بنا به پیشنهاد روحانیون، علما، ریش سفیدان و معتمدان خود برخی آئین‌ها مانند برپایی چادر عزا و عروسی‌های سنتی و گروهی و برخی از کلاس‌های احکام و مراسم مذهبی حتی در ماه مبارک رمضان را هم تعطیل کردند اما متأسفانه گرایش دوباره مردم در این مناطق به احیا و اجرای این برنامه‌های سنتی فرهنگی زنگ خطر جدی برای شروع بیش از پیش این بیماری را در مناطق شمالی استان فراهم کرده، موضوعی که علما و روحانیون اهل سنت نسبت به این موضوع هشدار جدی می‌دهند.

حساسیت مردم کم شده است
امام جمعه اهل سنت بندرترکمن  گفت: کر ونا یک پدیده شوم و ناشناخته جهانی بوده که همه انسان‌ها را گرفتار کرده است.
داوود آخوند بلکفه افزود: با توجه به اینکه در موج اول کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی توانستیم به دوره پایداری بیماری برسیم، مسئولان ستاد مقابله با کرونا با تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برخی از محدودیت‌ها را برداشتند.
وی ادامه داد: بنابراین اقدامات فرهنگی، اجتماعی و کسب و کارها به روال عادی خود نزدیک شد بنابراین مردم تصور کردند که دوره بیماری تمام شده و آن حساسیت‌های ابتدایی فراموش شد.
بلکفه گفت: مشابه این بیماری‌ها در تاریخ گذشته انسان‌ها بسیار اتفاق افتاده است؛ اگر توصیه‌های بهداشتی ستاد مقابله با کرونا را رعایت کنیم می‌توانیم بر بیماری غلبه کنیم ولی اگر بی اعتنا باشیم نتیجه آن می‌شود که دوباره محدودیت‌ها برمی گردد.
عمل به توصیه اولی الامر لازم است
وی با بیان اینکه مسئولان به رعایت فاصله فیزیکی و مسائل بهداشتی تاکید دارند، افزود: ما باید به توصیه اولی الامر که در اینجا مسئولان بهداشتی و ستاد مقابله با کرونا هستند، گوش کرده و عمل کردن به آن لازم است.

بلکفه اضافه کرد: خداوند می‌فرماید اگر کسی بتواند جان انسان را نجات دهد انگار همه انسان‌های کره خاکی را نجات داده است.
وی عنوان کرد: ویروس کرونا ناشناخته بوده و کسی نمی‌تواند تضمین کند از این بیماری در امان است لذا بهترین راهکار پیشگیری از آن رعایت همه مسائل است.
لزومی ندارد تا زمانی که در تهدید کرونا هستیم مراسم غیرضروری برگزار کنیمبلکفه تأکید کرد: مراسم غیرضرور را نباید برگزار کنیم، هنگام برپایی نماز جماعت در مسجد علاوه بر استفاده از ماسک، با فاصله نماز را اقامه کرده و از وسایل شخصی استفاده کنیم و زمان ورود و خروج هم دست‌های خود را ضدعفونی کرده تا عامل انتقال ویروس کرونا نباشیم.
وی گفت: اگر نسبت به بیماری بی اعتنا باشید عامل شیوع خواهید شد که از نظر قرآن این امر معصیت و گناه محسوب می‌شود.
مراسم غیرضروری برگزار نکنیم
بلکفه با تأکید بر اینکه ما نباید شرایط شیوع کرونا را در جامعه به وجود بیاریم، اضافه کرد: در سطح کشور کلاس‌ها به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود و ما هم باید برای برگزاری برنامه‌ها و کلاس‌های خود، از آن تبعیت کنیم.
وی گفت: در هر مراسم عزا و عروسی و هر جایی که پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشده کرونا دوباره شیوع یافته بنابراین باید توصیه‌های بهداشتی را جدی گرفته و لزومی ندارد تا زمانی که در تهدید کرونا هستیم مراسم غیرضروری را برگزار کنیم و می‌توان آن را در فرصت دیگر و یا به شکل دیگر برگزار کرد.

بلکفه بیان کرد: برخی دوست دارند مسائل بهداشتی را رعایت کنند ولی وقتی به خودشان می‌رسد کوتاه می‌آیند بنابراین توصیه می‌کنیم پیشگیری‌ها را از خودمان شروع کنیم تا باعث ابتلاء به ویروس کرونا نشویم.
اصول بهداشتی در مراسم مختلف رعایت نمی‌شود
امام جمعه اهل سنت خواجه نفس گفت: چند وقتی است که کرونا همه مردم را درگیر خود کرده لذا باید تلاش کنیم هر چه زودتر این بیماری از جهان ریشه کن شود و این امر همکاری متقابل مردم و مسئولان را می‌طلبد.
حاج امانگلدی آخوند حنفی افزود: هم اکنون پروتکل‌های بهداشتی به طور کامل در نماز جمعه، نماز جماعت، مراسم عروسی و عزا، بازارها و پاساژها، مراکز بهداشتی و مطب‌ها و غیره اصولی رعایت نمی‌شود زیرا مردم تصور می‌کنند که این بیماری از بین رفته است.
وی ادامه داد: طبق گفته مسئولان این بیماری دوباره به اوج خود نزدیک شده و برای مقابله با آن عزم ملی نیاز است در غیر این صورت گرفتار روزهای ابتدایی ابتلای بیماری خواهیم شد.
آخوند حنفی گفت: مردم نباید روزهایی که بیمارستان‌ها مملو از بیمار بود و زحمات پرسنل بیمارستان‌ها و مسئولان را فراموش کنند، نباید بگذاریم اتفاق قبلی دوباره تکرار شود، همه باید دست به دست هم داده و در مقابل این بیماری بایستیم
وی بیان کرد: اصول بهداشتی در کلاس‌ها چه مؤسسات، چه آموزش و پرورش، کلاس احکام و قرآن باید مراعات شود و اگر بیماری را به پیشرفت است لازم الاجراست که آن را تعطیل کنیم.
آخوند حنفی تصریح کرد: می‌توان کلاس‌های احکام و قرآن را در منازل برگزار کرده و باید جلوی مراسم عروسی و عزا را بگیریم.
معاون فرماندار گمیشان هم در این خصوص گفت: در گمیشان مراسم عروسی با جمعیت بالا برگزار شده و در آن پروتکل‌های بهداشتی هم رعایت نمی‌شود.
سید علیرضا حسینی بیان کرد: برخی از کلاس‌های قرآنی هم برگزار شده و با توجه به تعطیلی مدارس، دانش آموزان زیادی به سمت این مراکز جذب می‌شود لذا رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضروری است.
با توجه به اینکه در چند روز اخیر، مراجعه بیماران با علائم کووید ۱۹ به مراکز درمانی استان به طرز چشمگیری افزایش یافته و دو شهر گلستان قرمز شده، لذا ضرورت دارد از برگزاری مراسم غیرضروری پرهیز کرده و شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

منبع: تقریب

کلیدواژه: رعایت پروتکل های بهداشتی مراسم غیرضروری کلاس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۱۱۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمایه گذاری برای سواد سلامت خبرنگاران، دارایی عظیمی برای جامعه محسوب می‌شود

فائزه امینی در گفت‌گو با خبرنگار استانی ایسکانیوز از همدان، سواد سلامت را با توجه به منابع مختلف، توانایی به دست آوردن، درک، ارزیابی و استفاده از اطلاعات بهداشتی و تصمیم‌ گیری‌های مرتبط با سلامت خواند و خاطر نشان کرد: سواد سلامت به پیمایش در منابع اطلاعات مرتبط با سلامت، استفاده موثر از این اطلاعات و درک بهتر افراد کمک می‌کند.

امینی با بیان اینکه سواد سلامت به عنوان یک عامل اصلی در کاهش نابرابری‌ های بهداشتی و بهبود سلامتی و وضعیت رفاه است، گفت: سواد سلامت یک رویکرد استراتژیک برای پیشگیری و کنترل بیماری‌ها است؛ بنابراین متخصصان مرتبط با سلامت قبل از ارائه مداخلات یا آموزش، لازم است از وضعیت سواد سلامت افراد، آگاهی داشته باشند تا بهتر بتوانند اقدامات مناسب را انجام دهند.

وی ادامه داد: سواد سلامت در حال حاضر به عنوان ابزاری اساسی برای پیشگیری از بیماری‌های واگیر و غیر واگیر در نظر گرفته می‌شود و بهبود سواد سلامت بیشتر از هر زمان دیگری برای آماده سازی افراد در موقعیت‌هایی که نیاز به واکنش سریع دارند، حیاتی است.

کارشناس سلامت با اشاره به چالش‌های دوران کووید۱۹ و انتشار اینفودمی‌ها که نوعی سونامی و اپیدمی از اطلاعات صحیح و غلط بودند، تشریح کرد: اینفودمی و اشتراک گذاری سهوی و عمدی اطلاعات غلط در دوران کووید ۱۹ باعث ایجاد سردرگمی برای شناسایی اطلاعات صحیح و قابل اعتماد از اطلاعات غیر قابل اعتماد و غلط می‌شد و برای جلوگیری از پیامدهای منفی این مسائل نیاز بود که افراد حتما به سلاح سواد سلامت مجهز شوند.

فائزه امینی با اشاره به پیامدهای پایین بودن سواد سلامت افراد، توضیح داد: سواد بهداشتی ضعیف می تواند منجر به چندین نتیجه سوء مانند تأخیر در تشخیص، عدم پایبندی به درمان، مرگ و میر، بستری شدن در بیمارستان و در نتیجه افزایش هزینه‌های مرتبط شود.

وی افزود: امروزه سواد سلامت به عنوان یکی از عوامل مهم برای ایجاد مداخلات موثر و به حداکثر رساندن نتایج بهداشتی در نظر گرفته شده است و محققان از رشته های مختلف بر لزوم در نظر گرفتن سواد بهداشتی شهروندان، سیاست گذاران، تولیدکنندگان و ارائه دهندگان اطلاعات تأکید کرده‌اند.

این کارشناس با بیان اینکه اولین قدم در جهت کاهش اثرات منفی سواد سلامت محدود، آگاه کردن و مسئولیت پذیری ارائه دهندگان خدمات سلامت در قبال سواد سلامت بیماران و مراجعه کنندگان است، تشریح کرد: سواد سلامت تأمین کنندگان اطلاعات و ارائه دهندگان خدمات به اندازه سواد سلامت دیگر افراد مهم است؛ چرا که ارائه اطلاعات واضح و ساده قابل فهم نیز بر عهده تأمین کنندگان اطلاعات است.

فائزه امینی با بیان اینکه اپیدمی‌ها همانند کرونا و افزایش متعاقب آن اینفودمیک‌ها نقش خبرنگاری حرفه‌ای را پر رنگ‌تر کرده است، اظهار داشت: خبرنگاران وظیفه خاصی برای انتشار اخبار سلامت دارند چرا که در طی همه گیری، ضروری است که اطلاعات نه تنها به موقع و دقیق باشد، بلکه متناسب با جمعیت‌های مختلف باشد. بنابراین خبرنگارانی که اخبار سلامت کار می‌کنند بین مردم و متخصصان مرتبط با سلامت واسطه می‌شوند و در واقع این خبرنگاران منبع ارائه اطلاعات علمی در مورد بیماری‌ها و سلامت در جامعه هستند.

وی افزود: خبرنگاران حتی ممکن است جزو اولین افرادی باشند که به خطرات بالقوه سلامت در جوامع توجه می‌کنند. بنابراین، هم کمیت و هم کیفیت اخبار منتشر شده در رسانه‌های جمعی مانند رادیو، تلویزیون و اینترنت مهم است زیرا این نوع ارتباطات بر پیشگیری از بیماری، ارتقاء سلامت و کیفیت زندگی تأثیر مستقیم دارد. ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ

امینی بر ارتباط خبرگزاری‌ها با متخصصین مرتبط با سلامت تأکید کرد و گفت: بهبود کیفیت اخبار مرتبط با سلامت در رسانه‌ها مستلزم ارتباط بیشتر رسانه‌ها و متخصصان سلامت، محققان و سیاست گذاران و همچنین موسسات آموزشی، سازمان‌های پزشکی و موسسات دخیل در تحقیقات علمی و بهداشتی است.

خبرنگار: ندا گودینی

انتهای خبر/

کد خبر: 1229205

دیگر خبرها

  • ورزش و کاهش وزن نخستین اقدام برای درمان کبد چرب
  • گندم‌کاران مراقب شیوع بیماری زنگ زرد باشند
  • لزوم مبارزه با بیماری زنگ زرد را در مزارع گندم و جو
  • قوه قضاییه به دنبال اصلاح رویه‌ها در برخورد با فعالان اقتصادی است
  • دستورالعمل بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد/ ممنوعیت حج برای مبتلایان به این بیماری‌ها
  • وزارت حج عربستان دستورالعمل‌های بهداشتی حج ۱۴۰۳ را ابلاغ کرد
  • دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • وزارت حج عربستان دستورالعمل‌ های بهداشتی حج 1403 را ابلاغ کرد
  • سرمایه گذاری برای سواد سلامت خبرنگاران، دارایی عظیمی برای جامعه محسوب می‌شود