Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@00:44:10 GMT

طراحی شهرهایی هوشمند برای کاهش پاندمی‌ها در آینده

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۱۲۲۴۱

طراحی شهرهایی هوشمند برای کاهش پاندمی‌ها در آینده

مردم ساکن در کلانشهرها، با ادامه گسترش ویروس کرونا بیشترین آسیب را متحمل شده‌اند، چرا که به طور مؤثر قادر به رعایت فاصله اجتماعی نبوده و اغلب تحت تأثیر شرایط بحرانی نظیر آلودگی هوا با خطرات جدی‌تری نسبت به سایر مردم مواجه هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، به نظر می‌رسد که معماران و برنامه‌ریزان تا ظهور ویروس کرونا در طراحی‌های جدید شهری احتمال انتقال بیماری در بافت اجتماعی را نادیده گرفته‌اند و همین امر منجر به سرعت گرفتن انتقال این بیماری خطرناک در میان مردم شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما در سیاره شهری زندگی می‌کنیم و سرنوشتمان در گرو اتفاقاتی است که در آن رخ می‌دهد پس باید در بهبود کیفیت زندگی شهری بکوشیم. پاندمی کووید -۱۹ فرصتی است تا بر لزوم ایجاد تغییراتی در بافت و ارزیابی دوباره زندگی شهری توجه بیشتری شود.

برنامه‌ریزان در بسیاری از شهرهای جهان هم‌اینک در حال ایجاد تغییراتی در طراحی شهری هستند تا در نتیجه از انتشار بیشتر ویروس کرونا در میان مردم پیشگیری کنند. برخی از آن‌ها خیابان‌های شهر را به روی وسایل حمل و نقل موتوری بسته‌اند و به منظور ترویج جداسازی اجتماعی در میان مردم، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را در این خیابان‌ها گسترش داده‌اند. این در حالی است که برخی دیگر نیز پناهگاه‌های شهر را برای افراد بی‌خانمان افزایش داده‌اند تا از این طریق انتشار ویروس کرونا را به حداقل برسانند. اما چیزی که عیان است این که خودداری از ظهور یک بیماری بسیار کارآمدتر از مبارزه برای مهار آن است.

بسیاری از بیماری‌های همه‌گیر به عنوان عوامل بیماری‌زای حیوانی ظهور پیدا کرده است با این حال، چنین بیماری‌هایی از جمعیت حیوانات وحشی به انسان منتقل نیافته است. پاندمی‌ها از پاتوژن‌هایی ناشی می‌شود که بر حیوانات اهلی تأثیر می‌گذارد؛ به عنوان مثال آنفولانزای مرغی از پرندگان، سندرم تنفسی خاورمیانه از شتر و آنفولانزای خوکی از خوک به انسان منتقل شده است. هنوز محققان به اتفاق نظر برای منشأ ظهور ویروس آنفولانزای اسپانیایی ۱۹۱۸ نرسیده‌اند با این حال، تقریباً همه به این نتیجه رسیده‌اند که بیماری فوق یک انتقال بین گونه‌ای بود که شاید از یک پرنده یا اسب به انسان منتقل شده باشد.

بسیاری از طراحان شهری بر این باورند که به منظور پیشگیری از وقوع پاندمی‌ها باید تغییرات سریع در فضاهایی که شهرسازی و کشاورزی همزمان در حال وقوع است، به خوبی مدیریت شود. به عنوان مثال، در اغلب نقاط کشور چین، توسعه شهری و گسترش مزارع به طور همزمان در حال اتفاق است که همین امر می‌تواند گسترش کرونا را تشدید کند.

محققان با بررسی بیماری‌های فراگیر مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که این بیماری‌ها تنها در شهرهایی با کم‌ترین دسترسی به زیرساخت‌های بهداشتی یا مناطق فقیرنشین گسترش پیدا نمی‌کند، بلکه شهرهایی که در حال احداث زیرساخت‌های اولیه هستند، بیشتر در معرض انتشار یک ویروس همه‌گیر نظیر کرونا قرار می‌گیرند. بنابراین، در طراحی شهری تنها توجه به زیرساخت‌های مسکونی، اداری و تفریحی کفایت نمی‌کند، بلکه باید چگونگی احداث مزارع شهری و زیرساخت‌ها برای نگهداری حیوانات از توجه ویژه‌ای برخوردار باشد.

نابرابری مردم در دسترسی به منابع بهداشتی و زیرساخت‌های مسکونی نیز به نوبه خود نقش مهمی در سرعت یافتن انتقال یک بیماری ایفا می‌کند. در شهرهای آمریکایی امکانات بهداشتی ابتدا در اختیار افرادی قرار می‌گیرد که از توانایی مالی بیشتری برخوردار هستند و افراد فقیری که بیشتر به این امکانات نیاز دارند، اغلب نادیده گرفته می‌شوند یا در اولویت‌های بعدی برای دریافت خدمات قرار می‌گیرند. تراکم، آلودگی و نبود امکانات بهداشتی در کنار شرایط جسمی از پیش نامساعد آن‌ها، که به واسطه وضعیت زندگی‌شان به وجود آمده است، به طور ملالت‌باری گسترش ویروس کرونا را سرعت بخشیده است.

بر این اساس، منتقدان استدلال می‌کنند که با ایجاد برابری از طریق اختصاص بودجه‌های بیشتر برای زیباسازی مناطق فقیرنشین و بهبود شرایط بهداشتی این مناطق با قاطعیت می‌توان گفت که انتشار بیماری‌های فراگیر به حداقل ممکن خواهد رسید.

افزایش خانه‌سازی اجتماعی برای افراد نیازمند یا بی‌خانمان و مراکز مشاوره درمانی از راه دور و ترویج سبک زندگی سالم از طریق گسترش مسیرهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی از جمله اقداماتی است که در صورت انجام می‌تواند از انتشار بیماری‌های همه‌گیر در آینده خودداری کند.

کد خبر 429077

منبع: ایمنا

کلیدواژه: برنامه ریزی شهری ویروس کرونا کرونا ویروس پاندمی کرونا فاصله اجتماعی آلودگی هوا طراحی شهری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق ویروس کرونا زیرساخت ها بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۱۲۲۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها

به گزارش خبرگزاری مهر، سید محمود تارا مسئول پنل پیش نیازهای شکل گیری آزمایشگاه پزشکی هوشمند در بیست و یکمین کنگره کشوری و پانزدهمین کنگره بین المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران که در روزهای ۱۱ الی ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود، اظهار داشت: آزمایشگاه‌های بالینی و پزشکی هوشمند امروزه یکی از پایه‌های مهم در تشخیص و مدیریت بیماری‌ها محسوب می‌شوند. این آزمایشگاه‌ها با استفاده از تکنولوژی‌های هوش مصنوعی، اطلاعات پزشکی را تحلیل کرده و الگوریتم‌های پیشرفته‌ای را به کار می‌برند تا بیماری‌ها را سریع‌تر بهبود بخشند. اهمیت آنها در دنیای امروزی این است که این تکنولوژی‌ها به پزشکان کمک می‌کنند تا بیماری‌ها را به دقت تشخیص دهند، پیش بینی کنند و درمان‌های بهتر و موثرتری را ارائه دهند.

وی افزود: هر چند در سطح جهانی، آزمایشگاه‌های پزشکی امروزی به طور گسترده‌ای از تکنولوژی‌های هوشمند مانند سیستم‌های اتوماسیون، تجهیزات تصویری پیشرفته (به ویژه در پاتولوژی و مطالعه لام)، سیستم‌های اطلاعات آزمایشگاهی هوشمند، بستر داده‌های بزرگ و سیستم‌های پشتیبانی تصمیم‌گیری بر اساس هوش مصنوعی استفاده می‌کنند ولی این اتفاق، هنوز در کشور ما، در حال طی مراحل اولیه هستند و آزمایشگاه‌های اندکی وجود دارند که پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در این زمینه داشته اند.

این متخصص حوزه انفورماتیک سلامت و بالین با اشاره به نیازهای اساسی و مهم در شکل گیری آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند بیان داشت: برای شکل‌گیری آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند، نیازمندی‌های اساسی شامل دسترسی به داده‌های بزرگ و با کیفیت، تکنولوژی‌های پردازش داده قدرتمند، استانداردهای امنیتی برای حفظ حریم خصوصی بیماران و توانایی‌های فنی- انسانی همکاری و ارتباطات مؤثر بین تجهیزات و سیستم‌ها هستند. پس از شکل گیری زیرساخت حداقل، بکارگیری تیم خبره این حوزه و تشکیل تیم‌های مشترک با کادر بالینی شروع کننده اولین فعالیت‌ها است.

وی به نقش شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در برطرف کردن این نیازها تاکید کرد و گفت: شرکت‌های دانش بنیان ایرانی با توجه به توانایی‌ها و تخصص‌های خود، می‌توانند در برطرف کردن نیازهای ذکر شده نقش مهمی داشته باشند. آنها می‌توانند به طراحی و توسعه نرم‌افزارهای پزشکی، تولید تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته و ارائه راهکارهای هوشمند برای مدیریت داده‌های پزشکی و اطلاعات بیماری‌ها کمک کنند. این بستر، به خصوص در کشور ما، بستری گسترده و پتانسیل فعالیت فراوان دارد.

کد خبر 6089499 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • برجسته‌ترین ویژگی‌های اپل واچ جدید
  • پاندمی تأثیر ناچیزی بر رشد کودکان داشت
  • رونمایی از تیگو ۹ در نمایشگاه پکن؛ محصول هوشمند چینی چه زمانی به ایران می‌رسد؟
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • آزمایشگاه‌های هوشمند آینده پزشکی را متحول می‌کنند؟
  • نقش آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری‌ها
  • نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها