Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-07@02:44:27 GMT

بندگی الهی نیاز به مراقبت از نفس دارد

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۱۳۱۲۹

بندگی الهی نیاز به مراقبت از نفس دارد

آیت‌الله شبستری گفت:‌ همه ما درباره بندگی الهی با خداوند عهد و پیمان داریم مراقب باشییم که عهدشکنی نکنیم.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان،  آیت‌الله «محسن شبستری» امروز پیش از آغاز درس خارج فقه حوزه علمیه ایروانی طی سخنانی گفت: علمای اخلاق برای سیر و سلوک چهار مرحله مشارطه، مراقبه، محاسبه و معاتبه را لازم دانستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره مشارطه بیان کرد: در مشارطه انسان با خود عهد می‌بندد که مسئولیت‌های خود را به خوبی ایفا کند و به آنچه از جانب پروردگار واجب شده یا تعهداتی که به مردم داده است عمل کند.

 آیت‌الله شبستری افزود: بهترین زمان برای مشارطه هنگام صبح است که انسان با خود شرط ببندد  آن روز به وظایف خود عمل کند. می‌شود مشارطه را در مقاطع مختلف روز، ماه یا سال انجام داد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره مراقبه تصریح کرد: مراقبه این است که انسان در تمام مدتی که عهد بسته در مراقب باشد که بر خلاف عهد خود تخلف نکند، همه ما درباره بندگی معاهده با خدا داریم باید مراقب باشیم.

وی درباره محاسبه ابراز کرد: محاسبه این است که انسان در مدت زمان مشارطه و پایان روز کارهای خود را بررسی کند که تا چه حد ثواب و گناه انجام داده است و عمر خود را صرف چه چیزهایی کرده است.

 آیت‌الله شبستری با استناد به روایتی از پیامبر(ص)، بیان کرد: حضرت می‌فرمایند خود را محاسبه کنید پیش از اینکه نامه اعمال الهی به دست شما برسد و محاسبات دقیق الهی را به دست شما بدهند؛ خود را وزن کنید پیش از آنکه به پل صراط برسید و برای یوم‌الحساب آماده باشید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مرحله چهارم سیر و سلوک معاتبه است درباره مفهوم آن گفت: در معاتبه انسان پس از محاسبه نفس اگر دید تخلفاتی داشته است نفس خود را ملامت کند که چرا کم گذاشته و به وظایف خود عمل نکرده است.

 

پایان پیام/487

منبع: شبستان

کلیدواژه: محاسبه نفس معرفت نفس تزکیه نفس نفس آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۱۳۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم عزاداری آخرین مسافر بقیع در مدرسه علمیه خان شیراز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، مدیر مدرسه علمیه خان شیراز و نماینده مردم کهکیلویه و بویر احمد در مجلس خبرگان رهبری در مراسم سالروز شهادت امام صادق (ع) در مدرسه علمیه خان شیراز ضمن برشمردن فضیلت‌های آن امام همام در سخنانی به شکرگزاری از نعمات الهی اشاره کرد و افزود: همه نعمت‌ها و بلا‌هایی که برای بشر رخ می‌دهد همه آزمایش و آزمون الهی است.
آیت اله ملک حسینی با بیان اینکه آزمایش انسان با ثروت و قدرت و گنج‌هایی که خدا به اوعطا کرده سخت‌تر است تا آزمایش شدن با فقر و تنگ دستی است گفت: شکر گزاری داده‌های خدا تنها زبانی نیست بلکه انفاق در راه خدا و دستگیری از مستمندان شرط سربلند شدن از این آزمون است.
وی گفت: هیچ راحتی و سختی برای انسان رخ نمی‌دهد مگر اینکه بستری برای آزمون الهی در مسیر آن نهاده شده باشد.
مدیر مدرسه علمیه خان شیراز افزود: هرچه برای مومن رخ دهد چه خوب و چه بد، خیر است و او را در مسیر رشد قرار می‌گیرد چرا که خدا انسان مومن را دوست دارد و گواه این ادعا این است که اولیا و انبیا بیشترین بلایا و آسیب را متحمل شدند.

دیگر خبرها

  • مساله حجاب، دستور الهی است
  • خداوند برای انسان‌ها رستگاری می‌خواهد
  • انسان چقدر زمین نیاز دارد ؟ از زبان الهی قمشه ای بشنوید (فیلم)
  • آیت‌اللّه العظمی نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است/ اسلام «زن‌» را بعنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد
  • یادواره ۵۸ شهید روحانی و طلبه در شاهرود
  • مراقبت‌های ضروری بعد از تعویض مفصل زانو + فیلم
  • حوزه‌های علمیه مهمترین نقش تربیتی را در جامعه دارند
  • مراسم عزاداری آخرین مسافر بقیع در مدرسه علمیه خان شیراز
  • حقیقت بندگی خدا در بیان امام صادق (ع)
  • حقیقت بندگی خدا در بیان امام صادق(ع)