Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید «علی آقازاده» روز سه‌شنبه پس از دیدار با «علی اصغر مونسان» وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در گفت و گو با ایرنا افزود: بازار تاریخی اراک به دلیل داشتن چندین متولی و از طرفی همراهی نکردن کسبه، آسیب‌های متعددی را متحمل شده که نیاز است وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این راستا برنامه هدفمند داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بنای بازار تاریخی اراک تا کنون آسیب‌های بسیاری دیده و بخش‌های بسیاری از این بنای تاریخی به خصوص سراها و کاروانسراهای آن در معرض تخریب قرار دارد، بنابراین پیش از تخریب این بنا باید برای حفظ و حراست آن اقدام شود.

استاندار مرکزی اضافه کرد: اعتبار مورد نیاز مرمت کامل بازار تاریخی اراک از سوی کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی تخمین زده شده و انتظار می‌رود این وزارتخانه نسبت به تامین این اعتبار نگاه ویژه‌ای داشته باشد.

آقازاده همچنین نسبت به تامین اعتبار ساخت هتل اطلس اراک نیز تاکید کرد و گفت: استان مرکزی ظرفیت‌های گردشگری مهمی را در خود جای داده که در صورت معرفی آنها علاوه بر جذب گردشگر، گامی در راستای ایجاد اشتغال خواهد بود.  

وی اظهار داشت : دراین دیدار از «علی‌اصغر مونسان» وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای سفر به استان مرکزی و بازدید از طرح‌های نیمه تمام این استان به خصوص بازدید از بازار تاریخی اراک دعوت به عمل آمد.

مجموعه تاریخی بازار اراک در زمان فتحعلی شاه قاجار در بافت مرکزی شهر سلطان آباد به دست «یوسف خان گرجی» بنا شده است و تلفیقی از معماری مدرن و سنتی ایران را در خود دارد.

این بازار به صورت ۲ راسته عمود بر هم بنا شده که طول بازار شمالی - جنوبی ۷۲۰ متر و بازار غربی - شرقی ۲۰۰ متر است و محل تلاقی این ۲ راسته بازار را چهارسوق می نامند و در این مکان یک حوض سنگی نیز وجود دارد.

مساحت کل مجموعه بازار بالغ بر ۱۴ هکتار است و در قدیم در چهار طرف بازار چهار دروازه به نام‌های قبله، راهزان، شهرجرد و حاج علی‌نقی وجود داشته که در گذر زمان از بین رفته‌اند.

مصالح به کار رفته در بازار اراک ملات گچ، آهک، خشت و خاک رس است و سقف آن گنبدی شکل و کاهگلی است که در قلب گنبدها دهلیزهایی زیبا نور را به داخل مجموعه هدایت می کنند.

علاوه بر بازار تاریخی اراک بیش از ۲ هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که ۸۷۰ اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
 

برچسب‌ها اراک استانداری مرکزی سیدعلی آقازاده علی ‌اصغر مونسان میراث فرهنگی بنای تاریخی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اراک استانداری مرکزی علی اصغر مونسان میراث فرهنگی بنای تاریخی اراک استانداری مرکزی علی اصغر مونسان میراث فرهنگی بنای تاریخی صنایع دستی و گردشگری بازار تاریخی اراک میراث فرهنگی استان مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۱۳۵۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفر گودال ١٥ متری برای کشف اشیاء تاریخی؛ ۳ نفر دستگیر شدند

سرهنگ محمدرضا زارعی گفت: برابر گزارش واصله به اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سنندج مبنی بر حفاری غیرمجاز در منزل شخصی یکی از روستا‌های شهرستان قروه بررسی‌ها و تحقیقات در دستور کار قرار گرفت.

فرمانده یگان‌حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان اظهار کرد: با همراهی فرماندهی انتظامی بخش سریش‌آباد قروه، سرپرست اداره میراث‌فرهنگی قروه و یگان شهرستان و پس از بازدید از منزل شخصی، ٣ نفر با هویت بومی شناسایی و دستگیر شدند.

وی با بیان اینکه از متهمان یک دستگاه خودرو کشف و ضبط شد، افزود: متهمان اقدام به حفر یک چاله به عرض ٢ متر و عمق ١٥ متر به قصد کشف اشیای تاریخی کرده بودند.

 سرهنگ زارعی عنوان کرد: پرونده قضایی عوامل دستگیر شده تشکیل و این موضوع از طریق مراجع قانونی در حال پیگیری است.

 شهروندان در صورت اطلاع از فعالیت‌های غیرمجاز افراد سودجو و سوداگران آثار تاریخی، مراتب را در اسرع وقت به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان فرماندهی یگان حفاظت شماره تلفن ٠٨٧٣٣١٧٨٨٥٥ گزارش دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • ضرورت برگزاری تورهای گردشگری مذهبی در آذربایجان شرقی
  • کشف اثر تاریخی، پیاده راه سازی در بافت مرکزی همدان را متوقف کرد
  • «فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری
  • افتتاح نمایشگاه نقشه‌‌های تاریخی خلیج‌فارس و عروسک‌های بومی اقوام ایرانی
  • افتتاح دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و عروسک های بومی اقوام ایرانی
  • تکذیب صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان استان اردبیل
  • حفر گودال ١٥ متری برای کشف اشیاء تاریخی؛ ۳ نفر دستگیر شدند
  • گردشگری نخستین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین است
  • مرمت خانه‌های تاریخی اردبیل امسال تعیین تکلیف می‌شود
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد