Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-05-01@10:42:20 GMT

اخبار مشروح ۱۳ سه شنبه، ۲۷ خرداد ۱۳۹۹

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۱۴۳۸۶

رئیس جمهور در نشست ستاد اقتصادی دولت: نباید اجازه دهیم فشار تحریم برای تامین ارز، موجب افزایش قیمت نیازمندی‌های ضروری مردم شود؛ خبر وزیر اقتصاد از عرضه سهام دومین صندوق سرمایه گذاری در بورس تا دو ماه آینده؛ سی ان ان گزارش داد: اختلال گسترده در شبکه‌های تلفن همراه در آمریکا همزمان با تظاهرات ضد نژادپرستی؛ هشدار درباره تشدید طرح فاصله گذاری اجتماعی در صورت رعایت نشدن دستورالعمل‌های بهداشتی؛ و نگرانی جهانی از احتمال آغاز موج دوم شیوع کرونا؛ عناوین مهمترین اخبار مشروح ۱۳ امروز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، مشروح اخبار ۱۳ امروز به این شرح است:

* رئیس جمهور در نشست ستاد اقتصادی دولت گفت:نباید اجازه دهیم فشار تحریم برای تامین ارز، موجب افزایش قیمت نیازمندی‌های ضروری مردم شود. آقای روحانی مدیریت بازار سرمایه و تامین ارز مورد نیاز را از اولویت‌های اقتصادی کشور برشمرد و افزود: رصد و اقدام به موقع مسئولان می‌تواند مردم را به ایجاد ثبات و آرامش قابل اطمینان امیدوار کند. رئیس جمهور گفت: مسئولان سیاست خارجی و بانک مرکزی در تلاشند از طریق رایزنی‌های چند جانبه طلب‌های ارزی ایران در دیگر کشور‌ها را آزاد کنند تا بازار ارز از التهاب‌های احتمالی مصون بماند. آقای روحانی افزود: خوشبختانه با تلاش مسئولان و دستگاه‌های ذیربط، دارو‌های مورد نیاز مردم با وجود شرایط سخت تحریم و شیوع کرونا تامین شده است. رئیس جمهور از آنچه انتقاد‌های غیرمنصفانه و حاشیه پردازی‌ها برای دولت خواند؛ انتقاد کرد و گفت: مدیران اجرایی کشور همزمان در حال مبارزه فعال با تحریم‌ها و مقابله با بیماری کرونا هستند.

* نشست امروز خانه ملت غیرعلنی بود. در بخش نخست نشست غیرعلنی سردار سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح درخصوص مسائل دفاعی و امنیتی و منطقه به نمایندگان گزارش داد.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
- آقای فرهنگی درخصوص بخش دوم نشست غیر علنی مجلس هم گفت:   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
* وزیر اقتصاد از عرضه سهام دومین صندوق سرمایه گذاری در بورس، تا دو ماه آینده خبر داد و گفت: ارزش واحد‌های خریداری شده نخستین صندوق تاکنون دو برابر شده است. دژپسند در نشست با اعضای اتاق تهران از ارائه مشوق‌های مالیاتی برای سهولت پذیرش شرکت‌های بزرگ در بازار سرمایه خبرداد و از مودیان بدهکار مالیاتی خواست از فرصت باقی مانده برای بخشودگی جرائم استفاده کنند.

* اعتراضات مردم آمریکا، ضد تبعیض و بی عدالتی سراسری در این کشور. حالا چهارمین هفته‌ی اعتراضان آغاز شده. هیئت حاکمه‌ی آمریکا، علاوه بر سرکوب، برای پایان دادن به اعتراضات، به راه‌های دیگری هم متوسل شده، مثلا؛ قطع کردن اینترنت.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
* معاون کل وزیر بهداشت با گلایه از کاهش رعایت فاصله گذاری اجتماعی گفت: افراد مبتلا با رعایت نکردنِ موارد بهداشتی در ابتلا و مرگ دیگران سهیم اند. دکتر حریرچی گفت: رعایت نکردن صحیح فاصله گذاری اجتماعی در مراکز خرید و خدماتی، اثرات منفی در جامعه دارد و ممکن است موجب بازگشت محدودیت‌ها شود. معاون کل وزیر بهداشت تاکید کرد: بهترین روش پیشگیری از شیوع کرونا، استفاده از ماسک است ...     کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
* رئیس سازمان جهانی بهداشت از احتمال آغاز موج دوم شیوع کرونا خبر داد و از مسئولان کشور‌ها خواست در این زمینه هوشیار باشند. شمار مبتلایان به کرونا در جهان از ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر گذشت. شمار قربانیان هم به ۴۴۰ هزار نفر نزدیک شده است. بیش از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نیز بهبود یافته اند.

-در آمریکا با وجود تبلیغات ترامپ؛ بیمارستان‌های این کشور از تجویز داروی هیدروکسی کلروکین خودداری کردند. بزرگترین مرکز مراقبت‌های بهداشتی ایالت نیویورک نیز بیشتر نسخه‌های هیدروکسی کلروکین را متوقف کرده است. مطالعات اخیر اثرات سوءاین دارو آن بر سلامتی و مزایای محدود آن را اثبات کرده است.

- در انگلیس اعضای خانواده‌های شماری از قربانیان کرونا در طوماری درباره نحوه مدیریت این بحران، درخواست بررسی فوری کرده اند. بسیاری از مردم معتقدند دولت انگلیس در بحران کرونا، تصمیمات غلط گرفته و این تصمیم‌ها منجر به جان باختن افراد شده است. روزنامه تایمز با استناد به داده‌های آماری شمار واقعی قربانیان ویروس کرونا در انگلیس را ۵۰ درصد بیشتر از آمار اعلامی دولت می‌داند.

-در چین هم که دوباره نشانه‌هایی از شیوع کرونا دیده شده در شبانه روز گذشته ۴۰ مورد جدید ابتلا به این ویروس از جمله ۲۷ نفر در پکن ثبت شده است.

- در برزیل وزیر آموزش و پرورش، به علت استفاده نکردن از ماسک در مکان عمومی ۴۰۰ دلار جریمه شد. در برازیلیا، استفاده از ماسک برای کننترل شیوع ویروس کرونا اجباری است.

* مراسم اعطای جوایز فیلم اسکار ۲۰۲۱ به علت شیوع کرونا به بیست و پنجم آوریل سال ۲۰۲۱ (۵ اردیبهشت ۱۴۰۰) موکول شد. پیشتر این مراسم برای بیست و هشتم فوریه (۱۰ اسفند ۱۳۹۹) برنامه ریزی شده بود.

* اعلام برنامه‌های هفته قوه قضائیه ... رئیس ستاد بزرگداشت هفته قوه قضائیه در نشست خبری به همین مناسبت گفت: برنامه‌های امسال به علت شیوع کرونا و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی متفاوت خواهد بود. آقای محسنی اژه‌ای افزود: به علت شرایط کرونایی همایش قوه قضائیه ویدئو کنفرانسی برگزار خواهد شد. معاون اول دستگاه قضا همچنین گفت: مصاحبه تلویزیونی رئیس قوه قضائیه شنبه اول تیر از رسانه ملی پخش می‌شود.
آقای محسنی اژه‌ای دیدار مردمی، بازدید رئیس و مسئولان قوه قضائیه از واحد‌های صنعتی و تولیدی، رونمایی از سامانه‌های الکترونیکی و دیدار با خانوده شهدا و ایثاگران را از دیگر برنامه‌های هفته قوه قضائیه اعلام کرد. معاون اول قوه قضاییه همچنین از تدوین سند تحول دستگاه قضا خبر داد و گفت: برنامه اجرایی این سند با زمان بندی مشخص به زودی ابلاغ می‌شود. آقای محسنی اژه‌ای افزود: مهمترین فاکتور برنامه تحولی قوه قضاییه مردم محور بودن آن است. معاون اول دستگاه قضا تاکید کرد: موافقت رهبر انقلاب با استجازه رئیس قوه قضائیه، راه برخورد قاطع و گسترده با فساد را باز کرده است. محسنی اژه‌ای گفت: با این اقدام، ضابطینی مانند وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و نیروی انتظامی هم جدی‌تر از گذشته پای کار آمدند، کار‌های درونی قوه قضاییه شتاب گرفت و برخورد‌های درونی و بیرونی با مفسدان تسریع شد.

* چهارمین جلسه دادگاه علنی رسیدگی به اتهامات اکبر طبری، معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضائیه و ۲۱ متهم دیگر این پرونده در شعبه پنجم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی بابایی برگزار شد.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
* پیکر مرحوم استاد محمدعلی کشاورز در بهشت زهرا تشییع و به خاک سپرده شد. پیکر بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون در قطعه هنرمندان آرام گرفت.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
* رونمایی از چرخ مسی، دستاوردی دیگر از محققان جهاد دانشگاهی ... چرخ مسی یکی از اجزای مهم در صنعت ریخته‌گری است. مراحل تولید این محصول پیچیده و فناوری تولید آن در انحصار چند کشور است.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
* در " روز جهانی مقابله با بیابان زایی " بهره برداری از ۴۴۸ طرح بیابان زدایی در ۲۲ استان آغاز شد.

* مرور چند خبر داخلی:

- مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو از برنامه توسعه همکاری با دانشگاه علم و صنعت خبر داد و گفت: بزودی تفاهم نامه‌ای در این زمینه منعقد می‌شود. دانشگاه علم و صنعت ایران موفق به طراحی و آماده سازی نمونه آزمایشگاهی پلتفرم خودروی ملی شده است.

-سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: حدود ۴۶ میلیون نفر کارت ملی هوشمند دریافت کرده و بیش از ۵ میلیون نفر از افراد واجد شرایط فاقد کارت هوشمند هستند. براساس آخرین آمار‌ها تا کنون بیش از ۵۷ میلیون و ۱۴۳ هزار نفر مراحل تکمیل ثبت نام کارت هوشمند ملی را انجام دادند.

- روز‌های اول تا سوم تیرماه بلیت‌های سینما‌ها نیم بها می‌شود. هفته گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا به سینما‌های کشور اجازه داد به شرط حضور ۵۰ درصد ظرفیت سالن‌ها و رعایت کامل پروتکل‌ها از ابتدای تیر فعالیت خود را آغاز کنند.

-آمار سازمان ایمیدرو نشان می‌دهد: فولاد سازان در دوماه منتهی به خرداد امسال حدود پنج میلیون و ۵۵۳ هزار تن آهن اسفنجی تولید کردند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۱ درصد رشد عملکرد داشتند.

- رئیس سازمان چای از آغاز برداشت تابستانه برگ سبز چای در گیلان و مازندران خبرداد. جهانساز پیش بینی کرد چایکاران دراین مرحله ۴۰ هزار تن برگ سبز برداشت کنند. چایکاران پیش ازاین درچین بهاره ۵۴ هزارتن برگ سبز به ارزش ۲۴۲ میلیارد تومان برداشت کردند.

-مؤسسة ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد: خورشیدگرفتگی جزئی یکشنبه اول تیر رخ خواهد داد. این خورشید گرفتگی حلقوی است و در مناطق جنوب شرق ایران نسبت به دیگر مناطق طولانی‌تر است. حداکثر گرفتگی با پوشیدگی ۹۷ درصد در پسابندر رخ می‌دهد. در تهران، گرفتگی در ساعت ۹ و ۵ دقیقه شروع می‌شود.

* وزیران خارجه ایران و روسیه تا دقایقی دیگر در مسکو دیدار می‌کنند. روابط دو جانبه و تحولات منطقه‌ای و بین المللی در دیدار ظریف و لاوروف بررسی می‌شود.

* وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد حاکمیت این رژیم بر بخش‌هایی از کرانه باختری از ابتدای ماه آینده میلادی به طور رسمی اعمال می‌شود. رژیم صهیونیستی اخیرا اعلام کرد قصد دارد شهرک‌های صهیونیست نشین کرانه باختری و منطقه راهبری دره اردن را به اسرائیل ضمیمه کند. این اقدام که واکنش‌های زیادی را در جامعه بین الملل برانگیخته است، مبتنی بر طرح ترامپ موسوم به معامله قرن است. دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین هشدار داده اقدام رژیم صهیونیستی برای الحاق کرانه باختری به معنای پایان آرامش در منطقه خواهد بود. صائب عریقات افزوده: اگر نتانیاهو تصمیم بگیرد اراضی فلسطینیان را اشغال کند باید تمامی مسئولیت‌های آن را به عنوان اشغالگر بپذیرد.

* مرور چند خبر خارجی:

-رئیس جمهور لبنان درباره خرابکاری‌های برخی افراد در روز‌های گذشته در این کشور هشدار داد و تاکید کرد این اقدامات غیرقابل قبول است. میشل عون بر ضرورت اتخاذ تدابیر لازم برای منع تکرار این حوادث تأکید کرد. نخست وزیر لبنان هم از آغاز جنگ علیه فساد در این کشور خبرداد و گفت: این جنگ طولانی مدت و سخت خواهد بود و فاسدان تلاش خواهند از هر وسیله‌ای برای حمایت خود، استفاده کنند.

-دو موشک کاتیوشا به محل استقرار نظامیان آمریکایی در داخل فرودگاه بغداد پایتخت عراق اصابت کرد. رسانه‌های عراق از کشف سکوی پرتاب این دو موشک در محله الفرات بغداد خبردادند. گزارشی درباره تلفات احتمالی این حمله منتشر نشده است.

- سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن گفت: در پاسخ به حملات هوایی متجاوزان سعودی، عملیات گسترده‌ای با ۵ فروند پهپاد علیه مواضع دشمن در خمیس مشیط عربستان انجام گرفت. سرتیپ یحیی سریع افزود: در این عملیات آشیانه هواپیما‌ها و انبار‌های تسلیحاتی متجاوزان سعودی هدف آتش دقیق قرار گرفت.

-وزیر وزیر آبیاری و منابع آبی سودان از ادامه اختلاف بین سه کشور مصر، اتیوپی و سودان درباره مسایل حقوقی مربوط به سد النهضه خبر داد. در پایان نشست سه جانبه سودان، مصر و اتیوپی در خصوص سد النهضه اختلافات سه کشور درباره الزام آور بودن توافقنامه برطرف نشد.

- زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵/۷ ریشتر مناطق وسیعی در شمال و مرکز پاکستان را لرزاند و سبب وحشت مردم و حضور آن‌ها در خیابان‌ها شد. تاکنون گزارشی از خسارات یا تلفات این زمین لرزه اعلام نشده است. برچسب ها: اخبار ، مشروح ، مشروح 13

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: اخبار مشروح مشروح 13 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی محسنی اژه ای شیوع کرونا قوه قضائیه رئیس جمهور داد و گفت هزار نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۱۴۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجلس دوازدهم شورای اسلامی و ششم خبرگان رهبری دراوایل خرداد آغاز می‌شوند

دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: با اجرای دقیق برنامه های زمان بندی از جمله برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس، ان‌شاءالله ملت شریف ایران شاهد برگزاری اجلاسیه مجلس دوازدهم شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در روزهای اول و هفتم خرداد ماه آینده خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، «محسن اسلامی» روز یکشنبه درگفت‌وگویی اظهار کرد: فعالیت ستاد انتخابات وزارت کشور برای برگزاری مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در روز ۲۱ اردیبهشت ماه به صورت منسجم و هماهنگ با ۱۵ استان کشور شدت گرفته است.

زمان برگزاری انتخابات

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به برگزاری مطلوب انتخابات در ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ عنوان کرد: عطف به ماده ۱۰ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی هر داوطلبی باید یک پنجم آرای صحیح را کسب کند تا در مرحله اول منتخب آرای ملت برای حضور در مجلس شورای اسلامی باشد و براین اساس و بر پایه شمارش آرای ماخوذه در انتخابات ۱۱ اسفند پارسال نظر به اینکه در ۲۲ حوزه انتخابی نامزدان نتوانستند حد نصاب آرای مأخوذه را کسب کنند، ۹۰ نفر از آنان برای ۴۵ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی و بنا بر قانون در مرحله دوم به رقابت خواهند پرداخت.

وی با اشاره به برخی مناسبت‌ها از جمله عید فطر و برگزاری کنکور سراسری گفت: زمان برگزاری انتخابات مرحله دوم با هماهنگی وزارت کشور و شورای محترم نگهبان مشخص شد که بنا بر هماهنگی‌های انجام شده روز ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ به طور رسمی برای اخذ آرا از مردم اعلام شده است.

حوزه‌های انتخاباتی مرحله دوم

سخنگوی ستاد انتخابات کشور ۲۲ حوزه انتخابیه را برای مرحله دوم انتخابات مجلس به شرح زیر اعلام کرد: «تبریز، آذرشهر و اسکو»، «شبستر»، «میانه»، «پارس آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان»، «سمیرم»، «لنجان»، «کرج، اشتهارد و فردیس»، «تهران، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس»، «مشهد و کلات»، «بیرجند، درمیان، خوسف»، «آبادان»، «رامهرمز و رامشیر»، «خدا بنده»، «زنجان و طارم»، «شیراز و زرقان»، «مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد»، «کرمانشاه»، «گنبد کاووس»، «خرم‌آباد و چگنی»، «قائم شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی» و «ملایر» که در ۱۵ استان کشور قرار دارند.

وی افزود: در مرحله نخست انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که در ۱۱ اسفند برگزار شد با هماهنگی شورای نگهبان در چهار حوزه اخذ رای به صورت الکترونیکی انجام شد. در مرحله دوم از شورای نگهبان درخواست شد که درحوزه های انتخابی که بیش از یک نماینده ازآن حوزه برای مرحله دوم باقی مانده‌اند و دارای تعدد کرسی است؛ انتخابات به صورت الکترونیک برگزار شود.

اسلامی تصریح کرد با موافقت شورای نگهبان و براساس این شاخص شاهد برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ماه جاری در تبریز، تهران، آبادان، شیراز، کرمانشاه، خرم آباد، قائم شهر و ملایر به صورت الکترونیکی خواهیم بود.

لازم به ذکر است در دو حوزه آبادان و ملایر در مرحله اول نیز انتخابات به صورت الکترونیک برگزار شد.

سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور تصریح کرد: با روند موفق انتخابات الکترونیک می‌توان این انتظار را داشت که انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نیز به صورت الکترونیکی در کشور برگزار شود.

در شعب الکترونیکی تعرفه دستی وجود ندارد

دبیر ستاد انتخابات کشور در ادامه این گفت وگو در رابطه با شعب دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: از آنجا که تعیین شعب براساس قانون برعهده هیئت‌های اجرایی است، طبق مکاتباتی که در این مورد با هیئت‌های اجرایی و فرمانداران انجام شده، هیئت‌های اجرایی به این نظر رسیدند که در برخی از حوزه‌ها شاهد کاهش شعب اخذ رای باشیم که در مجموع کمتر از دوهزار شعبه نسبت به دور قبل از شعب انتخاباتی کاسته شد.

اسلامی افزود: براین اساس ۱۱ هزار و ۵۰۰ شعبه درمرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۱۵ استان و ۲۲ حوزه انتخابیه وجود خواهند داشت. لازم به ذکر است کاهش شعب اخذ رای در تمامی انتخابات گذشته که شاهد دور دوم بودند، معمول بوده است.

وی تصریح کرد: در شعبی که انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود رای گیری با تعرفه دستی انجام نخواهد شدو صندوق الکترونیکی درحکم تعرفه خواهد بود. با این وجود در راستای پیش بینی موارد غیرمترقبه تعرفه‌های دستی درتمامی شعب از جمله شعب اخذ رای الکترونیکی بارگذاری می‌شوند. همچنین ارسال ملزومات شعب تا پایان هفته جاری به اتمام خواهد رسید.

زمان برگزاری انتخابات

سخنگوی ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: براساس قانون، مرحله اول و دوم انتخابات تفاوتی درساعات برگزاری ندارد. اخذ رای راس ساعت ۸ صبح روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه جاری شروع می‌شود و به مدت ۱۰ ساعت ادامه خواهد داشت. زمان اخذ رای با تشخیص ستاد انتخابات و وزیر محترم کشور قابل تمدید است که دراین صورت توسط ستاد انتخابات کشور اطلاع رسانی خواهد شد.

چهار مؤلفه راهبردی انتخابات

محسن اسلامی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال ۱۴۰۲ درباره چهار مولفه راهبردی انتخابات (امنیت - رقابت - سلامت و مشارکت) عنوان کرد: هم ستاد انتخابات و هم وزارت کشور به طور کلی یک برنامه ریزی اصولی در تحقق این چهار راهبرد داشته‌اند و باید عنوان کرد مجموعه ارکان کشور در تحقق این چهار راهبرد به وزارت کشور کمک کردند. وزارت کشور به عنوان متولی و برگزار کننده انتخابات توانست در تمامی شاخص‌های چهارگانه کارنامه مطلوبی را برجای بگذارد.

وی افزود: در بحث امنیت رسانه‌های داخلی و بین المللی شاهد بودند که هیچ گونه چالش امنیتی را در دور اول انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری شاهد نبودیم. این امر نشان دهنده همکاری مجموعه ارکان امنیتی کل کشور با وزارت کشور بود.

اسلامی گفت: ناظران شورای نگهبان صحت انتخابات را درحوزه های مختلف مورد تایید قرار دادند و روند بسیار سالم و سلامت انتخابات مورد تایید قرار گرفت. در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بیش از ۷۰ درصد داوطلبان توسط شورای محترم نگهبان تایید شدند که توانست فضای رقابتی را برای حضور تمامی گروه‌ها و سلایق سیاسی پدید آورد. این امر در خروجی انتخابات یعنی نمایندگان منتخب مردم نیز قابل مشاهده است.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور اظهارداشت: در مورد مشارکت هم می‌توان عنوان کرد با توجه به حضور بیش از ۲۵ میلیون نفر از واجدین شرایط که رقمی بیش از مشارکت کنندگان سال ۱۳۹۸ بود نمره قابل قبولی را باید برای مولفه مشارکت در انتخابات مرحله اول در سراسر کشور در نظر گرفت. بنابراین ما شاهد بودیم با توفیق الهی هر چهار مولفه تحقق یافته است و امیدواریم که در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز این مولفه ها محقق شوند.

اعلام نتایج انتخابات

اسلامی با اشاره به تجربه مرحله اول انتخابات درحوزه های انتخاباتی الکترونیکی اظهار کرد: حدود یک ساعت پس از اتمام رای گیری ما قادر به اعلام نتایج خواهیم بود. در تهران نیز با توجه به رقابت ۳۲ نامزد، انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد و خروجی صندوق‌های الکترونیکی سریع خواهد بود. خروجی این صندوق‌ها در اختیار نماینده فرماندار و نماینده هیئت نظارت (تایید ناظر و مجری) قرار می‌گیرد و وارد دستگاه احراز می‌شود و پس از آن داده‌های دستگاه در ستاد انتخابات کشور قابل رویت است. از این رو فرایندهای انتخابات و اخذ رای طولانی نخواهد بود.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: قابل پیش بینی است که تا ابتدای روز شنبه ۲۲ اردیبهشت ماه پس از پایان اخذ رای گیری، نتایج انتخابات مرحله دوم مجلس در ۱۵ استان با تایید هیئت نظارت برسد و به طور رسمی اعلام شود.

تبلیغات

دبیر ستاد انتخابات کشور عنوان کرد نامزدان باید توجه داشته باشند که در این مرحله نیز شامل قوانین تبلیغات انتخاباتی خواهند بود.

اسلامی افزود: بر این اساس مانند مرحله پیشین سامانه شفافیت برقرار است و منابع دریافتی و هزینه‌های نامزدان باید در سامانه ثبت شوند. بر همین اساس پیامک‌هایی از ستاد انتخابات کشور برای ۹۰ نامزد انتخاباتی دور دوم ارسال شده است. همچنین بر اساس مذاکراتی که با صدا و سیما انجام شده مناظره‌های انتخاباتی در استان‌های مختلف پوشش داده می‌شود.

وی تصریح کرد: بازه تبلیغات از ساعت صفر بامداد ۱۳ اردیبهشت ماه جاری شروع می‌شود و تا ۸ صبح روز ۲۰ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

واجدین شرایط

محسن اسلامی در مورد واجدین شرایط شرکت در مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: واجدین شرایطی که درحوزه انتخاباتی که به مرحله دوم کشیده شده است؛ اگر درمرحله اول انتخابات شرکت کرده باشند فقط می‌توانند در همان حوزه رای دهند. اما افرادی که در مرحله اول انتخابات رای نداده‌اند می‌توانند درهر کدام از حوزه‌های ۲۲ گانه شرکت نمایند.

وی افزود: بازه سنی برای شرکت در انتخابات ۱۸ سال است و بنابراین افراد متولد پیش ۱۳۸۵/۲/۲۱ می‌توانند در انتخابات روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه شرکت نمایند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور همچنین گفت: تشخیص اینکه افراد در مرحله اول در چه حوزه‌ای رای داده‌اند از طریق دستگاه احراز هویت و سیستم‌های موجود در شعب اخذ رای انجام می‌گیرد.

اجلاسیه‌های مجلس دوازدهم و مجلس خبرگان رهبری

دبیر ستاد انتخابات کشور با تاکید بر اجرای دقیق زمان بندی مراحل مختلف انتخابات، تاکید کرد: وزارت کشور اهتمام ویژه دارد تا انشا الله ملت شریف ایران اسلامی شاهد برگزاری اجلاسیه ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در روز اول خرداد ماه و برگزاری اجلاسیه دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در روز هفتم خرداد ماه امسال باشند.

کد خبر 748789

دیگر خبرها

  • تجلیل ۲۳۰ میلیاردی از مدال‌آوران ورزش با حضور رئیسی
  • سه‌شنبه؛ تجلیل از مدال‌آوران با حضور رئیس جمهور
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • جدیدترین پیش‌بینی وضعیت دما و بارش‌ها تا ۲۰ خرداد ۱۴۰۳
  • پیش بینی بارش سنگین باران در برخی استان‌ها تا خرداد
  • ایام دهه کرامت اعلام شد
  • رئیس دادگستری تهران : تا ۲۷ خرداد تمامی وسایل نقلیهٔ توقیفی از پارکینگ‌ ها خارج می‌شوند
  • آغاز مجلس دوازدهم شورای اسلامی و ششم خبرگان رهبری از اوایل خرداد
  • مجلس دوازدهم شورای اسلامی و ششم خبرگان رهبری دراوایل خرداد آغاز می‌شوند