Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@17:23:35 GMT

آیین نمدمالی سنتی در مشگین شهر احیا شد

تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۱۴۸۹۸

آیین نمدمالی سنتی در مشگین شهر احیا شد

ایمانعلی ایمانی روز سه‌شنبه در آیین نمدمالی در ییلاق "اده‌چمن" مشگین ‌شهر  افزود: صنعت سنتی نمدمالی از نیم قرن پیش در میان عشایر و روستاییان های به فراموشی سپرده شده بود و  با تلاش‌ها و پیگیری‌های لازم زمینه برای احیای آن در این شهرستان فراهم شد.

او افزود: احیا و اصالت دادن به این هنر از رشته‌های صنایع دستی نقش مهمی در اشتغال ، توسعه پایدار روستایی و عشایری ، ایجاد درآمد و به دنبال آن حفظ طبیعت و معرفی فرهنگ منطقه و جلب و جذب گردشگر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان مشگین‌شهر بیان کرد: این رشته از صنایع دستی در شمالغرب ایران در شهرستان مشگین‌شهر به شکل صنعتی در کارگاه‌ها فعال است ولی با مستندسازی آن، پرونده ‌این صنعت جهت ثبت در آثار فهرست آثار ملی آماده می‌شود.

ایمانی بیان کرد: کاربرد اصلی نمد در سازه آلاچیق عشایری است و  برگزاری آیین نمدمالی در ییلاق اده چمن این شهرستان گامی در راستای معرفی این صنعت بود.

او از تلاش برای احیای صنایع دستی منسوخ شهرستان خبر داد و گفت:‌ شهرستان مشگین‌شهر در بخش صنایع دستی از ظرفیت‌ و قابلیت‌های بسیار بالایی برخوردار است و با بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها زمینه برای رونق اشتغال و تولید در شهرستان فراهم می‌آید.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صنایع دستی مشگین شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۱۴۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرستان بروجن میزبان نخستین جشنواره اقوام و سنن ایرانی

فتاح کرمی اظهار داشت: در این جشنواره هنرمندانی از استان‌های گیلان، لرستان، بوشهر، مازندران و چهارمحال و بختیاری حضور دارند.

وی افزود: اتحاد اقوام و مذاهب، ایجاد شور و نشاط اجتماعی و اشتغالزایی، تعامل فرهنگی و گسترش شبکه فروش صنایع دستی و سوغات استان ها، کشف استعداد‌های خلاق و اتصال تولیدکنندگان به زنجیره بازاریابی و فروش و توسعه اقتصادی از اهداف برگزاری این جشنواره است.

بیشتر بخوانید

حضور بیش از هزار و ۵۰۰ تماشاگر در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

کرمی اضافه کرد: نمایشگاه سوغات، صنایع دستی، اقتصاد مقاومتی نیز با بیش از ۸۰ غرفه و اجرای موسیقی آیینی و سنتی استان‌ها از جمله برنامه‌های این جشنواره است.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • جشنواره «چومچه خاتون» در کوثر برگزار می‌شود
  • جشنواره چومچه خاتون در شهرستان کوثر برگزار می‌شود
  • شهرستان بروجن میزبان نخستین جشنواره اقوام و سنن ایرانی
  • ضرورت احیای هنر نمدمالی در بام ایران برای تبدیل آن به کالای صادرات محور
  • راه‌‌اندازی آنلاین‌شاپ صنایع دستی و سوغات محلی در طبس
  • دستگیری ۳ حفار غیرمجاز در قروه
  • تخصیص اعتبارات لازم برای حوزه میراث‌فرهنگی شهرستان گرمی
  • مهاباد به موزه جدید و نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی نیاز دارد
  • ظرفیت های گردشگری گرمی در قالب جشنواره معرفی می شود
  • نمدمالی، هنری با روایت تاریخ