Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد روز سه‌شنبه در باره این طرح گفت: تغییرات قابل اعمال در طرح تفصیلی بافت پیرامونی حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) مدتی است که مطرح شده‌است.
محسن حسینی پویا افزود: این تغییرات باید از طریق مدیریت استان و کمیسیون ماده پنج پیگیری شود ولی در تهران و با تمرکز در مرکز این موضوع پیگیری می‌شود لذا اگر دیر اقدام کنیم قفل دیگری بر قفل‌های پیشین زده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: تمام کسانی که مدافع طرح اولیه در سال ۷۵ بودند، هم‌اینک در مقام مدعی از این طرح نقدهای جدی دارند، البته طرح ایراداتی داشته که مشخص شده و باید اصلاحات انجام شود اما اینکه در کجا و به چه صورتی اصلاحات باید انجام شود، مهم است.

رییس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: ۲ قطاع از ۴ قطاع طرح قبلی نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی باید توسط وزارت راه و شهرسازی و ۲ قطاع توسط شهرداری اجرا می‌شد اما هم‌اینک با فرافکنی توپ را به زمین شهرداری می‌اندازند و می‌خواهند دوباره کار را بر عهده بگیرند که ممکن است این اشتباه دوباره تکرار شود.
وی افزود: همه چیز باید در مدار قانون رسیدگی شود، مقام صالح برای اصلاح طرح نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی، کمیسیون ماده پنج است و شورای عالی شهرسازی صلاحیت ورود به این موضوع را ندارد.
حسینی پویا ادامه داد: شورای عالی معماری و شهرسازی فقط در خصوص طرح جامع می‌تواند ورود کند و ورود این شورا در این موضوع ایراد است و در خصوص حقوق مردم در این بافت نیز نگرانی جدی وجود دارد. 
وی گفت: در طرح‌های تفصیلی باید حقوق ثابت و مکتسبه به رسمیت شناخته شود که در این خصوص نیز ایراد به این طرح وارد است، شورای پنجم در این بافت تغییر رویکرد نسبت به گذشته داشته و قسمتی از طرح که با فضای معنوی شهر منافات داشته را اجرا نکرده ‌است.
وی افزود: شهرداری مکلف است با رویکرد حفظ میراث فرهنکی و صیانت از حقوق ساکنان به منظور اعمال تغییرات در طرح نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی، پیگیری و همکاری قانونی را به عمل آورد.
مسیر شورای عالی شهرسازی خلاف قانون است
رییس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این باره گفت: وزیر مسکن، راه و شهرسازی طی روزهای اخیر بیان کرده‌ که فرمان رهبری در موضوع بافت پیرامون حرم مطهر رضوی نادیده گرفته شده ‌است.
محمد رضا حیدری افزود: مخاطب این موضوع خود دستگاه راه و شهرسازی در ادوار گذشته است، در تهیه و طول اجرای طرح چرا تخلف کردید؟ چرا آقای وزیر فرافکنی می کند؟ رهبری توصیه کرده‌اند از حقوق مردم مراقبت شود شورای شهر مشهد هم می‌خواهد حقوق مردم حفظ شود.

وی ادامه داد: ما هم معتقدیم طرح قبلی هویت حرم مطهر رضوی را برهم زده اما حقوق مردم باید در نظر گرفته شود، مسیری که شورای عالی شهرسازی طی می‌کند خلاف قانون است و مشکلات عدیده‌ای ایجاد خواهد کرد.
رییس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: شورای راهبردی این طرح باید در مرکز استان تشکیل شود و با حفظ همه دغدغه‌ها و نگرانی‌ها این بحث را به سرانجام برسانیم.
حقوق مردم به رسمیت شناخته شود
رییس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این خصوص گفت: براساس قانون در طرح‌های تفصیلی و میراث فرهنگی باید حقوق مکتسبه تعیین شود.
احمد نوروزی افزود: شورای عالی شهرسازی که از حقوق مردم دم می زند در مقام عمل حق مردم را به رسمیت نمی‌شناسد.
وی ادامه داد: به عنوان نماینده مردم وظیفه داریم از حقوق مردم دفاع کنیم، باید قانون در این مجموعه رعایت شود نه اینکه مجریان قانون نوع دیگری رفتار کنند، چگونه اصلاح طرح نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی بدون طی کردن مراحل در شورای شهر از شورای عالی شهرسازی سر درمی‌آورد؟
پیشرفت فیزیکی نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی معادل ۱۰ سال قبل
شهردار منطقه ثامن نیز در این خصوص گفت: در این دوره مدیریت شهری تلاش شده هویت معنوی، فرهنگی، تاریخی و توجه به زائران و مجاوران در طرح نوسازی اطراف حرم مطهر رضوی مورد توجه باشد.
سید مصطفی نعمتی افزود: طی دو و نیم سال گذشته این طرح با اجرای فضاهای عمومی ۱۴.۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که معادل پیشرفت ۱۰ سال قبل از فعالیت شورای پنجم است.
در ادامه این نشست طرح دو فوریتی با رای مثبت اعضای شورا به تصویب رسید و شهرداری مشهد مکلف شد با رویکرد حفظ و حمایت میراث معنوی و هویت تاریخی و همچنین حفظ و صیانت از حقوق مادی و معنوی مالکین و ساکنین بافت پیرامون حرم مطهر رضوی، به منظور اعمال تغییرات و اصلاحات لازم در طرح تفصیلی نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا(ع)، پیگیری ها و همکاری های لازم و قانونی را بر مبنای ماده پنج قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری از طریق مراجع مربوطه عضو کمیسیون ماده پنج این قانون اعم از استانداری خراسان رضوی، اداره کل راه و شهرسازی و سایر مراجع قانونی ذیصلاح به عمل آورده و وفق بند ۳۴ ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی شهر، تغییرات و اصلاحات مربوطه را جهت بررسی و تأیید به شورای اسلامی شهر مشهد ارائه کند.

همچنین شهرداری مشهد مکلف است با توجه به صلاحیت ذاتی کمیسیون ماده پنج قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری در خصوص تهیه و تصویب  اولیه هرگونه تغییر یا اصلاح  بعدی در طرح های تفصیلی، ضمن رصد روند اجرایی و اداری مربوطه، اقدامات لازم از جمله طرح دعوای توقف و ابطال تصمیمات یا اقدامات خارج از صلاحیت های قانونی سایر مراجع غیر صالح را با عنایت به بند ۱ ماده ۲، بند ۳ ماده ۴، تبصره ماده ۷ و ماده ۵ قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری به عمل آورده و گزارش مربوطه را به شورای اسلامی شهر ارائه نماید.

تعطیلی سه نگارخانه خصوصی به دلیل مشکل اقتصادی

بررسی طرح ۲ فوریتی حمایت از حوزه‌های فرهنگی هنری آسیب دیده از کرونا نیز از دیگر دستورکارهای جلسه علنی امروز شورای شهر مشهد بود.

معاون فرهنگی - اجتماعی شهرداری مشهد در خصوص فوریت این لایجه گفت: پس از شیوع کرونا فعالیت‌های مختلف تعطیل و صنوف متعدد متضرر شدند، حوزه فرهنگ و هنر نیز به معنای عام در این جریان متضرر شده‌ است.
محمد مصحفی افزود: طی چهار ماه گذشته، سینماها، مراکز فرهنگی و سالن‌های تئاتر تعطیل بود و زندگی اهالی هنر دچار مشکل جدی شده ‌است و سه نگارخانه خصوصی به دلیل مشکل اقتصادی تعطیل شدند.
وی ادامه داد: از این رو مدیریت شهری این لایحه را تنظیم کرد تا بتواند قدم کوچکی برای حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر بردارد و قدری وضعیت اقتصادی پیچیده را برای هنرمندان قابل تحمل‌تر کند.
در ادامه این نشست اعضای شورای شهر مشهد به دو فوریت این لایحه رای ندادند و مقرر شد این لایحه در قالب یک فوریت پس از بررسی در کمیسیون‌ها برای تصویب در جلسه علنی شورای شهر مطرح شود.

طرح نوسازی و بازسازی بافت فرسوده منطقه ثامن مشهد با ۱۳ هزار پلاک از سال ۷۱ در دستور کار است و هنگام آغاز طرح ۷۰ درصد ساختمان های مسکونی این بافت بیش از ۲۰ سال قدمت داشت که با گذشت دو دهه از آغاز اجرای نوسازی این بافت، این طرح هم‌اکنون حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

طبق مصوبه ۱۹ تیر ماه سال ۹۶ شورای عالی معماری و شهرسازی به منظور جلوگیری از تداوم اقدامات مخالف با حفاظت از حیثیت مکان و ارزش های ملموس و ناملموس بافت تاریخی - فرهنگی پیرامون حرم مطهر رضوی، از آن تاریخ طرح نوسازی و بهسازی حرم مطهر رضوی مصوب سال ۱۳۸۷ لغو و اجرای آن متوقف شد اما آبان ماه امسال استاندار خراسان رضوی اعلام کرد که نقشه راه بازسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی مورد توافق وزارت راه و شهرسازی و شهرداری مشهد قرار گرفته‌ و مقرر بود وزارت راه و شهرسازی و شهرداری مشهد به صورت مشترک تا پایان امسال نسبت به تهیه طرح تفصیلی جدید با در نظر گرفتن مبانی شهرسازی و دغدغه های موجود در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی اقدام و آن را در شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب رسانند اما شورای عالی شهرسازی خود به صورت مستقیم به این موضوع ورود کرده‌ است که این اقدام اعتراض شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد را در پی داشت.

برچسب‌ها حرم امام رضا وزارت راه و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: حرم امام رضا وزارت راه و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد حرم امام رضا وزارت راه و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی شورای عالی شهرسازی و معماری بافت پیرامون حرم مطهر رضوی طرح نوسازی بافت پیرامون شورای اسلامی شهر مشهد وزارت راه و شهرسازی کمیسیون ماده پنج راه و شهرسازی شهرداری مشهد حقوق مردم شورای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۱۸۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکورد نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده شکسته شد

آئینی اظهار کرد: از ابتدای دولت سیزدهم نگاه ما در حوزه بازآفرینی نگاه مردمی سازی بوده است. نوسازی مسکن باید توسط مردم، سازندگان بخش خصوصی، تعاونی ها و گروه های جهادی صورت گیرد. نظارت هم توسط دولت و اعضای سازمان نظام مهندسی انجام می شود.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی بیشترین بدنه اجتماعی و بیشترین ارتباط را با مردم دارد. لذا توفیق در این وزارتخانه در افزایش سرمایه اجتماعی موثر خواهد بود. در سال جاری نیز که به نام جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده، باید فضایی فراهم شود که این وزارتخانه پشتیبان باشد و موانع را رفع کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در محدوده بافت های فرسوده دو میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناکارآمد و فرسوده وجود دارد گفت: این بناها جان هموطنان را در ۶۹۰ شهر به خطر انداخته است. بنابراین ما نوسازی را در اولویت قرار دادیم؛ زیرا موضوع جان انسان ها است.

آیینی تصریح کرد: در این ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار حدود ۱۰ میلیون نفر سکونت دارند. این شامل ۱۶۷ هزار هکتار، ۶۰۰۰ محله و ۳۰۰ هزار کوچه است. ساکنان این مناطق دچار بدمسکنی هستند و توان نوسازی ندارند. حتی اگر وام ارزان به این افراد بدهیم امکان پرداخت اقساط ندارند، زیرا اگر پول داشتند در بافت فرسوده زندگی نمی کردند. این چالش اول ما است. ما به آن ها می گوییم نگران نباشید؛ ما شما را به سازندگان و کسانی که توان مالی، اجرایی و فنی دارند وصل می کنیم. اینجا با چالش دوم مواجه می شویم؛ زیرا سازندگان حاضر به نوسازی در محلات فرسوده نیستند؛ چراکه برای آن ها بازدهی اقتصادی ندارند.

وی درباره راهکار شرکت بازآفرینی برای چالش دوم یعنی تشویق سازندگان به نوسازی بافت های فرسوده گفت: چهار چالش نوسازی در سند تحول دولت آمده است. راهکار این است که ما با بسته های تشویقی مختلف، سرمایه گذاران را ترغیب به نوسازی کنیم. 

آیینی تاکید کرد: بیش از ۵۴۶ شهر بسته های تشویقی شهرسازانه را اجرا می کنند؛ به طوری که آمار صدور پروانه نشان می دهد در سال ۱۴۰۲ رکورد نوسازی در محدوده بافت های فرسوده در بازه زمانی بعد از انقلاب شکسته شد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: گام اول را با همکاری بسیج مستضعفان و بسیج سازندگی برداشتیم و تا الان ۴۶۷ حلقه میانی ایجاد کردیم که در محلات هدف بازآفرینی به ارایه خدمات می پردازند. این اتفاق جدیدی است که قصد داریم این تعداد را به ۲۰۰۰ حلقه برسانیم و به زودی شاهد خبرهای خوبی در محرومیت زدایی از بافت های فرسوده خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • تشریح جزئیات مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد و کلات
  • معاون وزیر راه در پاسخ به جماران: از خاک هرمز و ابوموسی در اجرای طرح های نهضت ملی مسکن استفاده نمی شود
  • نوسازی مسکن در بافت فرسوده از مرز ۲۶۶ هزار واحد عبور کرد
  • ۲.۷ میلیون بنای فرسوده و ناکارآمد شناسایی شد
  • رکورد نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده شکسته شد
  • ۲۶۵۰۰۰ واحد فرسوده در استان تهران درحال نوسازی است
  • شورای شهر مشهد با پیگیری ویژه رفع کمبود پارکینگ اطراف حرم را به سرانجام برساند
  • پیگیری ویژه شورای شهر مشهد برای رفع کمبود پارکینگ اطراف حرم رضوی
  • برگزاری شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان خراسان‌رضوی
  • تحقق ۱۰۰ درصدی نوسازی پلاک‌های بافت فرسوده در شرق تهران