Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- یک روان شناس به بیان نکاتی در خصوص استفاده از بازی های رایانه ای پرداخت. تاریخ انتشار: 01:45 - 28 خرداد 1399 - کد خبر: ۶۲۹۶۹۰

حسین ابراهیمی مقدم در گفت‌وگو با میزان بیان کرد: به طور کلی و به ویژه در دوران شیوع کرونا برای ارتباط با دنیای پیرامون خود به استفاده از ابزار های دنیای مجازی، اینترنت و کامپیوتر نیاز داریم و کسانی که این مهارت ها را نداشته باشند، در حال حاضر با مشکلات فراوانی در زمینه های شغلی و سایر مسائل زندگیشان مواجه می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه اغلب افرادی که در استفاده از رایانه و وسایلی از این قبیل مهارت دارند، در ابتدا از طریق بازی با این وسایل آشنا شده اند، ادامه داد: در گذشته بازی ها ویدئویی بودند و به تدیرج جای خود را به بازی های رایانه ای دادند و هم اکنون هم نسل جدید بازی های آنلاین مورد استفاده قرار می گیرد و لازم به ذکر است که هیچدام از این بازی های به طورکلی بد نیستند، چرا که دریچه ای به روی دنیا جدید ی را باز می کنند.

بیشتر بخوانید: تفاوت افسردگی زنان و مردان چیست؟

این روان شناس افزود: به دلیل جذابیت این بازی ها آموزش از طریق آنها به ویژه یاد دادن دروسی نظیر ریاضی به نسبت به آموزش سنتی راحت تر و دلچسب تر است و بنابراین خیلی هم نباید نسبت به بازی های کامپیوتری احساس نا خوشایند داشته باشیم و به طورکلی آنها را مضر بدانیم.

وی  عنوان کرد: به طور کلی دو دسته بازی هستند که می توانند اثرات مخربی داشته باشند، یکی از آنها بازی هایی است که تم خشونت در آنها دیده می شود و تعداد زیادی از آنها ساخته کشور های غربی هستند و احتمال پشت پرده هدفی در ساختای نوع بازی های پرخاشگرایانه وجود دارد.

ابراهیمی مقدم ضمن تاکید بر این موضوع که کابران این بازی ها نسبت به بسیاری از مفاهیم خشونت آمیز احساس بی تفاوتی پیدا می کنند، اضافه کرد: رفتار های پرخاشگرایانه در این افراد نهادینه می شود، چرا که این بازی ها  کاربران را به کشتن و شکیلک کردن تشویق می کند و بنابراین سبب تربیت آدم کش ها می شود.

وی اظهار کرد: دسته دوم بازی های پرخطر آنهایی هستند که تم غیر اخلاقی دارند و در آنها اینگونه کار ها به راحتی نمایش داده می شود و سبب می شود کاربران که عمدتا از جوانان و نوجوانان هستند در دنیای واقعی به سمت کارهای غیر اخلاقی کشیده شوند و فرهنگ، آیین، ارزش و مسائلی از این قبیل برای آنها رنگ ببازد و به جای آنکه خودشان را با واقعیت های فرهنگی جامعه تطبیق دهد با اینگونه بازی منطبق می شوند.

این روان شناس متذکر شد: استفاده بیش از اندازه از بازی های کامپیوتری سبب جمع گریزی و تنهایی می شود و افرادی که به انجام بازی های کامپیوتری علاقه فراوانی دارند، اغلب در دنیای واقعی وایفای نقش های اجتماعی با مشکلاتی مواجه می شوند، چرا که آنها کمتر در جامعه حضور داشتند.

ابراهیمی مقدم با اشاره به اینکه جمع گریزی و تنهایی سبب به وجود آمدن مشکلاتی نظیر بروز افسردگی و تمایل به مصرف مواد مخدر می شود،گفت: البته مشکلات جسمی و روانی دیگری هم درانتظار کاربران افراطی این نوع بازی ها است که می توان  از جمله آنها به برزو مشکل در انگشتان دست، ستون فقرات، چشم ها و کلیه ها اشاره کرد.

وی بیان ادامه داد: در بعضی موارد ساعات انجام این بازی ها توسط افراد آنقدر زیاد بوده که موجب آمبولی های مغزی و لخته شدن خون در اندام ها شده که منجر به سمته مغزی می شود.

این روان شناس اشاره کرد: بعضی از افراد برای پرداخت هزینه برخی از بازی های کامپیوتری ممکن است به رفتار غیر اخلاقی نظیر دزدی و فروش مواد مخدر روی بیاورد.

ابراهیمی مقدم تاکید کرد: یک نوع اختلال روانی به نام سایبر فوبیا به تازگی وارد علم روان شناسی شده است که نشانه های آن با نشانه های اختلالات اضطرابی  به شدت همخوانی دارد و براساس آن افرادی که بیش از اندازه از بازی های رایانه ای و به وطور کلی دنیای مجازی و اینترنت استفاده می کنند با مشکلاتی از قبیل سرگیجه، دلهره، تشویش، تپش قلب و مشکلات معده مواجه می شوند و ترس از آینده پیدا می کنند.

وی توصیه کرد: در گذشته برای کاهش مضرات بازی های رایانه ای توصیه می شد که زمان استفاده از این بازی توسط والدین مدیریت شود ولی هم اکنون به دلیل وجود گوشی های هوشمند کمتر امکان مدیریت وجو دارد و لذا توصیه می شود که برای به حداقل رساندن آثار مخرب این بازی ها بهتر است خانواده ها به انجام بازی های حرکتی و دسته جمعی روی بیاورند تا انرژی فرزنداشان تخلیه شود.

این روان شناس ضمن اشاره به این موضوع که انجام بازی‌های کامپیوتری بیش از ۱ تا ۲ ساعت در روز سبب اعتیاد  و وابستگی می‌شود، تاکید کرد: بهتر است کودکان تا ۵ سالگی از هیچ بازی رایانه‌ای حتی آموزشی استفاده نکنند

انتهای پیام/

 

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: بازی های رایانه ای اعتیاد به اینترنت بازی های کامپیوتری بازی های رایانه ای ابراهیمی مقدم روان شناس بازی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۱۹۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان فصل بیست و یکم لبران جیمز؛ چه سرنوشتی در انتظار پادشاه است؟

طرفداری | لبران جیمز شاید هنوز نامش در پیاده‌روی مشاهیر هالیوود حک نشده باشد، اما نام او در تاریخ لس‌آنجلس ثبت شده است. جینی باس، مالک لیکرز، می‌خواهد نام جیمز در شهر فرشتگان باقی بماند و میراث او بیشتر از این ها در ال ای باقی بماند. 

به گزارش اتلتیک، جینی باس و لس آنجلس لیکرز خواهان بازگشت لبران هستند (کسی که تا 29 ژوئن تصمیم می‌گیرد گزینه بازیکن 51.4 میلیون دلاری خود را برای فصل 25-2024 فعال کند یا نه). یکی از مقامات لیکرز اخیرا گفته که «لبران مشکل تیم نیست». 

انتظار می‌رود این ستاره 39 ساله تا دو فصل دیگر در NBA بازی کند. لیکرز حاضر است همه شرایط را برای رقم زدن هفتمین فصل لبران جیمز در این فرنچایز آماده کند. لیکرز حتی حاضر است یک تمدید قرارداد سه ساله به لبران ارائه دهد، آن هم با دستمزدی که در مجموع به 164 میلیون دلار خواهد رسید. قرارداد جدید اما تنها کاری نیست که لیکرز می خواهد برای نگه داشتن پادشاه انجام دهند. 

برانی جیمز، پسر لبران برای حضور در درفت ان بی ای اعلام آمادگی کرده و لیکرز تمایل بسیار زیادی به درفت کردن او دارد. لبران از مدت ها قبل گفته که می خواهد با برانی هم تیمی شود، او سال 2022 به اتلتیک گفت:

در آخرین سال خودم با پسرم بازی خواهم کرد. 

لبران جیمز به احتمال زیاد صبر خواهد کرد تا ببیند تیم چگونه آف سیزن را مدیریت می‌کند و کدام بازیکنان را به عنوان ستاره سوم به زوج او و آنتونی دیویس اضافه می کند. لیکرز با قبول شکست در بازی پنجم راند اول پلی آف کنفرانس غرب مقابل دنور ناگتس، از دور رقابت ها کنار رفت. حالا حداقل 6 ماه لبران جیمز را در NBA نمی بینیم و البته باید منتظر ورود تیم ملی آمریکا به المپیک پاریس به رهبری او هم باشیم. 

از دست ندهید ????????????????????????

کری عجیب ستاره سپاهان برای پرسپولیس؛ داستان پلنگ و تمساح هالند سیبیلو؛ استایل عجیب غول نروژی تعجب بایرن مونیخ از پدرخوانده: چرا آن حرف‌ها را زدی؟  سرمربی شمس‌آذر: بین ما و پرسپولیس فرق نگذارید

دیگر خبرها

  • توهمات یک ذهن افراطی
  • سخت‌ترین روز عبدالکریم در انتظار اوست
  • هواداران پرسپولیس چشم انتظار ارائه بلیت جدید
  • مس رفسنجان - گل گهر سیرجان؛ در انتظار دربی ال کرمانو | پیش بازی
  • پایان فصل بیست و یکم لبران جیمز؛ چه سرنوشتی در انتظار پادشاه است؟
  • غول نروژی در دنیای گیم؛ شخصیت ارلینگ هالند به بازی کلش آو کلنز اضافه می‌شود
  • ترابی مثل اسدی بازی رفت: تفاوت ایجاد کن!
  • کیس رایانه مینیاتوری + فیلم
  • بررسی زمینه‌های پژوهشی حوزه بازی میان ایران و دانشگاه سینرجی
  • یک ماه و شش بازی حیاتی در انتظار پرسپولیس