Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@20:40:16 GMT

زورخانه پولاد شیراز تخریب نمی‌شود

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۲۲۹۱۰

زورخانه پولاد شیراز تخریب نمی‌شود

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عبدالرضا نصیری گفت: تا اظهارنظر نهایی مراجع مختلف حوزه داخلی میراث‌فرهنگی، مبنی بر ارزش نداشتن زورخانه پولاد شیراز، با تجدید بنا و تخریب آن موافقت نخواهد شد.

او افزود: در صورت درخواست مالک برای تغییر کاربری ملک مذکور، با توجه به اینکه فعالیت زورخانه‌ای بخشی ارزشمند از فرهنگ ایران و از مصادیق میراث ناملموس محسوب می‌شود، پیشنهاد اداره‌کل استان ادامه فعالیت این مرکز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 نصیری ادامه داد: در صورت محقق نشدن این پیشنهاد، هر گونه تغییر کاربری منوط به رعایت شأن فضا و روح معماری بنا خواهد بود.

معاون میراث‌فرهنگی استان فارس اعلام کرد: این ملک از معماری قابل قبول و ارزشمندی برخوردار بوده و امید است تا با پیگیری اداره‌کل استان، در فهرست آثار ملی نیز ثبت شود.

زورخانه‌ پولاد شیراز در اواخر دوره‌ زندیه به عنوان آب انبار و در کنار مسجد وکیل و بازار وکیل ساخته شد که بعد از حدود ۱۳۰ سال به زورخانه تبدیل شد و اکنون نیز حدود ۱۶۰ سال است که به عنوان زورخانه استفاده می‌شود.

همچنین این زورخانه هم اینک به عنوان یکی از پنج زورخانه‌ فعالِ قدیمی ایران شناخته می‌شود اما هر از گاهی شایعه خاموش شدن زنگ این زورخانه که موسس آن پهلوان محمد علی کلاهی است، به گوش می رسد.

پهلوانان زیادی همچون خلیل عقاب، محمد کاظم دلاوری ، ملاعلی سیف، محمد علی کلاهی با زنگ و نوای گرم مرشد محمود خدا پرست در این زورخانه ۱۶۰ ساله پرورش یافته‌اند.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی و گردشگری تخریب زورخانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۲۲۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورزشکاران کشتی پهلوانی یاسوج جشن گلریزان برگزار کردند

به گزارش خبرنگار مهر، علی عباس فلاحتی مطلق ظهر یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: به همت هئیت کشتی پهلوانی و همکاری ستاد دیه استان، جشن گلریزان ویژه کمک به آزادی زندانیان جرایم غیر عمد در گود زورخانه یاسوج برگزار شد.

وی بیان داشت: پهلوانان و ورزشکاران زورخانه همیشه میراث دار و جلودار دستگیری نیازمندان بوده‌اند.

فلاحتی مطلق تصریح کرد: در این آئین ورزشکاران ورزش باستانی با اقتدا به مولای متقیان امیرالمومنین علی (ع) وارد گود زورخانه شدند و پس از اجرای حرکات باستانی و ادای احترام به منش مولای علی علیه السلام، برای کمک به آزادی زندانیان جرایم غیر عمد مبالغی جمع آوری کردند.

وی افزود: این آئین با حضور مسئولان در نهادهای زندان‌های استان، ورزش و جوانان، هئیت های همگانی و رزمی، بسیج حقوقدانان و وکلای قوه قضائیه و خیرین و نیکوکاران ورزشی و خانواده‌های ورزشکاران برگزار شد.

کد خبر 6090968

دیگر خبرها

  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • علم وایمان دو شاخصه وجودی شهید مطهری است
  • برگزاری مسابقات زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی مددجویان زندان های لرستان
  • برگزاری مسابقات زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی زندانیان لرستان
  • ورزشکار جوانمرد هرگز زیر بار زور نمی رود
  • نمایشگاه آثار هنری کنگره جهانی محمد(ص) در شورای شهر شیراز برپا شد
  • ترویج ورزش های زورخانه ای در سمنان
  • زنان مجوز فعالیت در ورزش زورخانه‌ای ندارند اما می‌توانند تماشاگر باشند
  • ورزشکاران کشتی پهلوانی یاسوج جشن گلریزان برگزار کردند
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس