Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-30@21:10:43 GMT

توافق چین و هند برای کاهش تنش‌های مرزی

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۲۳۳۵۲

توافق چین و هند برای کاهش تنش‌های مرزی

دولت چین اعلام کرد که پکن و دهلی نو برای مذاکره در زمینه کاهش تنش‌ها و حل اختلافات مرزی توافق کرده‌اند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس از توافق میان مقامات هند و چین برای کاهش تنشها مرزی خبر داده است.

به گفته «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین، دو طرف توافق کرده‌اند که در این زمینه وارد گفت‌وگو و مذاکره شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین تاکید کرد که پکن قصد ندارد شاهد تنشها و برخورد نظامی بیشتر در مرز خود با هند باشد.

لیجیان با بیان اینکه چین نباید به خاطر تنش اخیر مورد سرزنش قرار بگیرد تاکید کرد که شرایط فعلی در مناطق مرزی باثبات و قابل کنترل است.

به دنبال مرگبارترین تقابل نظامی دو کشور در مناطق مورد اختلاف طی چند دهه گذشته که روز سه شنبه رخ داد، حداقل 20 نظامی هندی و همچنین یک افسر ارتش چین کشته شدند.

منابع هندی روز چهارشنبه از نشست وزیر دفاع این کشور با فرماندهان نیروی زمینی، هوایی و دریایی هند برای بررسی تنشهای مرزی با چین خبر دادند.

یک سخنگوی ارتش چین روز گذشته از هند خواسته بود که نیروهایش در مرز خویشتن داری نشان دهند و برای حل اختلافات به مسیر درست مذاکره بازگردند.

ارتش چین عبور نظامیان طرف مقابل از «خط کنترل واقعی» و اقدامات تحریک آمیز نظامیان هندی را عامل درگیری اخیر خوانده است.

ارتش هند صبح سه شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «شامگاه گذشته حین فرایند کاهش‌تنش در دره گالوان، درگیری خشونت‌باری رخ داد که تلفات برجای گذاشت.

از سال 1975 تا کنون این اولین برخورد مرگبار میان نظامیان هندی و چینی در مناطق مرزی است، هرچند که نظامیان دو کشور در آوریل 2020 نیز تنشهایی در این منطقه ایجاد کرده بودند.

چین و هند که بیش از 4 هزار کیلومتر مرز مشترک دارند بر سر مناطقی از جمله «زنگنان» در منطقه هیمالیا اختلافات ارضی دارند و دو طرف مدعی حاکیت بر بخشهایی از این منطقه هستند.

مرز دو کشور با آنچه «خط کنترل واقعی» شناخته می‌شود تعریف شده اما به دلیل کوهستانی و صعب العبور بودن فاقد حصار مرزی مشخص است و در بسیاری نقاط مورد اختلاف دو کشور است.

در سال 1962 ارتش چین طی یک درگیری چند هفته‌ای موفق شد بخش «آکسای‌چین» که معتقد است بخشی از سرزمین اصلی چین در تبت است را از کنترل هند خارج کرد. این درحالیست که هند نیز مدعی حاکمیت بر تمامی بخشای آکسای است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: پکن چین خشونت وزارت خارجه وزیر دفاع ارتش چین کاهش تنش دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۲۳۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهلت ۱۰ روزه تل‌آویو به حماس برای پذیرش شروط خود

یک مقام سیاسی صهیونیستی به روزنامه «اسرائیل هیوم» گفت که رژیم صهیونیستی ۱۰ روز تا دو هفته به ابتکار جدید برای دستیابی به توافق با حماس برای آزادی بخشی از اسرای صهیونیست مهلت می‌دهد.

براساس گزارش النشره، این روزنامه صهیونیست به نقل از این مقام نوشت: اسرائیل در نامه‌ای به مصر اعلام کرده است که همه شروط حماس را عملاً می‌پذیرد، مگر اینکه جنگ را دوره اجرای توافق، متوقف کند.

از جمله شروطی که رژیم صهیونیستی به گفته این مقام سیاسی می‌پذیرد، عبارتند از: عقب نشینی ارتش از مسیرها یا جاده‌هایی که برای کمک‌های بشردوستانه ساخته است، آتش بس مداوم، امکان بازگشت تعداد زیادی از آوارگان به شمال نوار غزه و آزادی اسرای فلسطینی از زندان‌های اسرائیل را فراهم می‌کند.

به تشخیص این مقام سیاسی صهیونیست اکثریت اعضا در کابینه و شورای جنگ این شرایط را خواهد پذیرفت.

وی افزود: حتی وزرای میانه رو که موضوع اسرای اسرائیلی را در راس اولویت‌های خود قرار می‌دهند، صبر خود را از دست داده‌اند. آنها می‌دانند که زمان زیادی در بحث‌ها تلف می‌شود.

از سویی دیگر یکی از رهبران حماس به رویترز گفت که هیأتی از این جنبش فردا دوشنبه به قاهره سفر می‌کند تا درباره آتش بس در غزه گفتگو کند و با صهیونیست‌ها به توافق برسد.

بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی پس از صحبت‌های مجدد در مورد مذاکرات برای دستیابی به توافق، خطاب به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم گفت: اگر تصمیم دارید پرچم سفید را به اهتزاز در آورید و تصمیم اشغال رفح را لغو کنید، دولتی به ریاست شما سزاوار وجود نخواهد بود.

از سوی دیگر، بنی گانتس، وزیر شورای جنگ تهدید کرد که اگر وزرای آن با پیشنهاد خوب برای یک معامله مبادله‌ای که از حمایت سیستم امنیتی این رژیم را برخوردار است، مخالفت کنند، کابینه صهیونیستی را سرنگون خواهد کرد.

با این وجود سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد که هرزی هالیوی، رئیس ستاد کل ارتش این رژیم طرح‌هایی را برای ادامه جنگ در نوار غزه و رفح تأیید کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • فشار خون بالا را این گونه کنترل کنید
  • مشارکت ارتش در اجرای طرح مردم یاری در مناطق مرزی و محروم کرمانشاه
  • دلیل کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر چیست؟ همتی پاسخ داد
  • مسئله مردم نرخ رشد نقدینگی نیست، مردم تورم را می‌بینند
  • ظرف ۴۸ تا ۷۲ ساعت آینده اشغالگران درباره توافق یا حمله به رفح تصمیم‌ می‌گیرند
  • همتی: آقایان گمان می‌کنند با زدن دکمه کنترل نقدینگی، تورم خود به خود کاهش می‌یابد
  • ارتش رژیم صهیونیستی: ظرف ۷۲ ساعت تکلیف روشن می‌شود
  • ارتش ترکیه نیروی کمکی به شمال سوریه اعزام کرد
  • فروش بیش از ۵۲۶ میلیارد و ۹۷۲ میلیون تومان فرآورده‌های نفتی
  • مهلت ۱۰ روزه تل‌آویو به حماس برای پذیرش شروط خود