Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@12:17:20 GMT

خلیج چابهار؛ زیستگاه مطلوب آبسنگ‌های مرجانی

تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۲۵۰۰۷

خلیج چابهار؛ زیستگاه مطلوب آبسنگ‌های مرجانی

خلیج چابهار زیستگاه مطلوب ۲۸ گونه آبسنگ مرجانی از نوع حاشیه‌ای، تخت یا پراکنده است که نقش مهمی در جذب گردشگر و سلامت محیط زیست دارند.

خلیج چابهار با ۱۷ کیلومتر طول، ۲۰ کیلومتر عرض و میانگین عمق ۲۰ متر در دهانه، بعنوان بزرگترین خلیج در سواحل دریای عمان مطرح است، این خلیج در برگیرنده گونه های ارزشمند و منحصر بفرد از آبسنگ های مرجانی در کشور هستند که وسعت منطقه مرجانی آن تقریبا هشت هکتار و زیستگاه بسیار مطلوبی برای انواع آبزیان و ماهی های زینتی بوده و به عنوان موج شکن های طبیعی محافظ مناطق ساحلی از جریان های دریایی نیز هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرجان ها از اهمیت زیادی برخوردارند بطوریکه ۲۵ درصد تمام حیات را در خود حفظ کرده و بسیاری از انواع ماهی ها در اطراف آنها زندگی می کنند، هر کدام از مرجان ها یک اکوسیستم کامل هستند و سواحل دریاها و خشکی ها را از برخی مشکلات و تهدیدها محافظت می کنند.

یکی از مزیت های قابل توجه سواحل زیبای مکران در محدوده شهرستانهای چابهار، کنارک و دشتیاری وجود انواع مختلف مرجان های نرم، شاخ گوزنی، مغزی و سیاه است که علاوه بر قابلیت های زیست محیطی بالای آن استعداد سرمایه گذاری در زمینه ی گردشگری دریایی را نیز داراست

به گفته کارشناسان محیط زیست مرجان ها برای تولید داروهای ضد سرطان و پیوند استخوان استفاده می شوند و کاربرد مرجان ها در علوم پزشکی مانند پیوند استخوان، استخراج مواد دارویی، دندانپزشکی و چشم پزشکی کاربرد دارد و در کنار نقش اکولوژیک آنها در حمایت زنجیره غذایی دریا و تنوع آبزیان همزیست اهمیت حفاظتی این مجموعه حیات دریا را دو چندان می کند.

خصوصیات بارز مناطق مرجانی تنوع زیستی بالا در خلیج چابهار است

رییس اداره محیط زیست چابهار اظهار داشت: آبسنگ های مرجانی در رده بندی جزء جانوران کیسه تن و گزنه سانان هستند و خلیج چابهار زیستگاه مطلوب این گونه ارزشمند دریایی محسوب می شود.

اشرفعلی حسینی خاطرنشان کرد: از خصوصیات بارز مناطق مرجانی تنوع زیستی بالا در این مناطق است به طوری که از ۳۳ شاخه جانوری و گیاهی که در زیستگاههای دریایی یافت می شوند ۳۰ شاخه در مناطق مرجانی زندگی می کنند.

وی گفت: آبسنگ های مرجانی کند رشد بوده و نرخ رشدی معادل ۳۸ درصد تا ۱۲ متر در هر هزار سال برای آنها تعیین شده است و روند ترمیم آنها پس از آسیب، بسیار سخت خواهد بود.

وی تصریح کرد: در مطالعات سالهای اخیر ۲ ناحیه اصلی تجمع توده های مرجانی در منطقه چابهار مورد شناسایی و ارزیابی قرار گرفته و این ۲ ناحیه شامل محدوده دریایی اطراف موج شکن فرعی اسکله شهید بهشتی ( به وسعت بیش از ۶ هکتار) و محدوده دریایی اطراف موج شکن اسکله شهید کلانتری (به وسعت حدود ۲ هکتار) شامل آبسنگ های دریایی است.

رییس اداره محیط زیست چابهار ادامه داد: آبسنگ های مرجانی مختص آبهای کم عمق (حداکثر ۲۰ تا ۳۰ متر) مناطق گرمسیری هستند و نسبت به تغییرات دما و شوری حساس و قادر به تحمل کدورت آب نیستند.

وی گفت: مرجان های سواحل ایران به دلیل دمای کم آب در زمستان و حرارت زیاد آب در تابستان، شوری زیاد و کدورت آب و رقابت با جلبک های قهوه ای از نظر اکولوژیک تحت فشار قرار دارند و می توان گفت در آستانه تحمل اکولوژیک خود واقع شده اند.

وی با بیان اینکه مرجان ها جزیره های کم ارتفاع را در برابر خشم امواج و فرسایش دریاها محافظت می کنند، خاطرنشان کرد: این مرجان ها پس از جنگل های تروپیکال، دومین بیوم غنی جهان را تشکیل می دهند و با وسعت حدود ۶۰۰ هزار کیلومتر مربع ۱۷ درصد تمام اقلیم دریایی را به خود اختصاص داده اند.

رییس اداره محیط زیست چابهار گفت: آلودگی نفتی دریا، توسعه فعالیت های تفرجی، صید آبزیان زینتی، برداشت مستقیم مرجان ها، ساخت و ساز در ناحیه ساحلی و برداشت شن و ماسه از سواحل از جمله عوامل تخریب کننده آبسنگ های مرجانی و بر هم زننده شرایط زیست آن در ایران است.

وی ادامه داد: ۱۰ درصد صید ماهیان شیلاتی در مناطق مرجانی صورت می گیرد و هر یک متر مربع مرجان از نظر اقتصادی برابر با ۴۷ هزار دلار است./ ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: آبسنگ های مرجانی مناطق مرجانی خلیج چابهار مرجان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۲۵۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، دبیر علمی همایش بین‌المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس ظهر دوشنبه در این آئین گفت: از مجموع ۱۵۰ مقاله ارسالی به دبیرخانه این همایش ۵۰ مقاله برای ارائه در همایش پذیرفته شد.

حمید اسدپور افزود: این همایش به دلیل اهمیت بعد تجاری خلیج فارس، بازرگانی دریایی و حمل و نقل را محور اصلی خود قرار داده است.

اسدپور تصریح کرد: موضوع عمده مقالات دریافت شده متمرکز بر بنادر ایران و روابط تجاری ایران با دیگر کشورها است.

دبیر علمی همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس با بیان اینکه این همایش در ۲ روز برگزار می‌شود، گفت: روز نخست همایش توجه به مسائل علمی و روز دوم به عنوان روز فرهنگی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در روز علمی همایش، پژوهشگران داخلی و خارجی به ارائه مقالات می‌پردازند و در روز فرهنگی بازدید از آثار تاریخی استان برنامه ریزی شده است.

اسدپور بیان کرد: ۱۰ پژوهشگر خارجی از کشورهای عراق، هند، چین، روسیه و بنگلادش در این همایش حضور دارند.

دبیر علمی این همایش تصریح کرد: هدف همایش ایجاد و اتخاذ تدابیری برای ورود و مشارکت هرچه بیشتر مردم و بخش خصوصی در حوزه بازرگانی و حمل و نقل دریایی خلیج فارس است.

وی ادامه داد: این همایش بر ضرورت توجه بسیار جدی به تجارت دریایی از یک سو و سرمایه گذاری در زمینه حمل و نقل دریایی از طریق توسعه زیرساخت‌ها در بنادر و جزایر خلیج فارس تاکید دارد.

خیراندیش محقق و عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز در همایش تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس با اشاره به تفاوت تجارت سبک و سنگین گفت: خلیج فارس در بخش تجارت سنگین بسیار استراتژیک است و باید مورد توجه قرار گیرد.

این محقق هم استانی تاکید کرد: ما برای ایجاد ثروت و اقتدار باید تجارت جهانی گذشته را احیا کنیم.

پنل‌های تخصصی انگلیسی و عربی همایش تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس بعد از ظهر امروز برگزار می‌شود.

کد خبر 6092136

دیگر خبرها

  • همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس برگزار شد
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • کشف بیش از ۶۰۰ متر تور ماهیگیری از صیادان غیرمجاز
  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • وضعیت چاپ و نشر علوم دریایی مطلوب است
  • تداوم بارش‌های مطلوب در اصفهان تا هفته اول خرداد
  • کشف موجوداتی که 540 میلیون‌ سال قبل اقیانوس‌های زمین را نورانی می‌کردند (+عکس)
  • حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است
  • واکنش انصارالله یمن به خروج ناو هواپیمابر آمریکا از دریای سرخ