Web Analytics Made Easy - Statcounter

اکنون که قرار است بسیاری از دانشگاه امتحانات پایان ترم را به صورت غیرحضوری برگزار کنند چگونگی برگزاری این امتحانات از اهمیت خاصی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، بسیاری از دانشگاه‌ها به دلیل شیوع دوباره کرونا تصمیم گرفته‌اند امتحانات خود را به‌صورت الکترونیک برگزار کنند حال سؤال بسیاری از دانشجویان این است که امتحانات غیرحضوری چگونه برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این زمینه علی‌اکبر صفوی مسئول کارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم می‌گوید امروز دغدغه‌های برگزاری آزمون و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجو و اعتبار سنجی آنها و از طرف دیگر کاهش احتمال تقلب مورد توجه همه دانشگاهیان است.

بر اساس اعلام مسئول کارگروه آموزش‌های الکترونیکی؛ روش‌های متعددی برای برگزاری امتحانات طراحی شده است که ازجمله آن می‌توان به سؤالات چندگزینه‌ای، سؤالات تشریحی که دانشجو پاسخ را تایپ می‌کند، سؤالات تشریحی که دانشجو سؤالات را روی برگه کاغذ پاسخ می‌دهد و سپس عکس آن را در پاسخ ارسال می‌کند، اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

ارزیابی دانشجویان برمبنای امتحانات مجازی اشکالات فراوانی دارد/ قادر به محاسبه عملکرد دانشجویان در هر درس نیستیم

بر اساس روش در نظر گرفته‌شده حتی امکان برگزاری سؤالاتی که دانشجو در پاسخ صدای خود را ضبط کرده و ارسال کند وجود دارد.

در هر یک از این روش‌ها مدتی برای هر سؤال تستی یا تشریحی در نظر گرفته می‌شود و مجموع آن به‌عنوان زمان آزمون قلمداد می‌شود.

بر اساس تدابیر اتخاذ شده حتی می‌توان فرآیند آزمون را به‌گونه‌ای طراحی کرد که با شروع آزمون توسط دانشجو در هر لحظه امکان دیدن فقط یک سؤال وجود داشته باشد و در صورت پاسخ دادن و یا رد کردن سؤال، سؤال بعدی نمایش داده شود.

اساتید دانشگاه‌ها می‌توانند روش‌های مدنظر خود را انتخاب و به دانشجویان اعلام کنند تا هر یک از دانشجویان با آمادگی قبلی وارد امتحان شوند.

یکی از نگرانی‌ها در آزمون الکترونیک سلامت آزمون است و دانشجویان امکان تخلف یا تقلب در آزمون را نداشته باشند در این زمینه صفوی معتقد است در تمام روش‌ها کم‌وبیش تقلب صورت می‌گیرد اما با چه روش‌هایی می‌توانیم احتمال آن را کم‌تر کنیم؟ پس هیچ روشی که بگوییم در آن تقلب نمی‌شود و روش ارزیابی خوبی است نداریم.

مسئول آموزش‌های الکترونیک وزارت علوم بر این باور است که در فرآیند الکترونیکی، روش‌های ارزیابی فعالیت‌های دانشجویان بسیار بیشتر از روش‌های حضوری قابل اجرا است و کاملاً ثبت و ضبط می‌شود، اینکه دانشجو چند بار به درس مراجعه کرده و اینکه آیا درس دیگری را دیده و یا چند بار برخی از سؤالات را پاسخ داده است، سیستم خود چک می‌کند و فعالیت‌های دانشجویان در سیستم آنلاین بیشتر نظارت می‌شود.

اما در این بین برخی دیگر از مسئولان دانشگاهی نظری متفاوت دارند، فرشاد ورامینیان معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه سمنان درگفتگو با خبرنگار آنا می‌گوید نکته مهم این است که در کشور ما همه مراحل تحصیلی و آینده شغلی دانشجو از قبیل ادامه تحصیل، رتبه‌های برتر، استخدام و ... بر محور کمی معدل استوار شده است. برداشتن به یکباره این روش برای یک یا دو نیمسال، ارزیابی دانشجویان برمبنای امتحانات مجازی را با اشکالات فراوانی روبرو خواهد کرد.

به گفته وی نرم افزارهایی که در اکثر دانشگاه‌ها برای بررسی وضعیت تحصیلی دانشجویان به کار می‌رود قادر به انجام این کار نیستند و نیازمند یک عدد برای محاسبه دانشجویان در هر درس هستیم.

با این حال برخی از دانشگاه‌ها امتحانات خود را آغاز کرده‌اند و تعداد بیشتری امتحانات را در روزهای آغازین تیرماه برگزار می‌کنند، بنابراین باید منتظر بود تا دید که ارزیابی‌ها از برگزاری امتحانات الکترونیکی چگونه است و آیا این روند برگزاری امتحانات ادامه پیدا می‌کند یا شرایط برگزاری امتحانات حضوری فراهم می‌شود. 

انتهای پیام/4040/

منبع: آنا

کلیدواژه: تقلب دانشگاه ها امتحانات غیرحضوری برگزاری امتحانات دانشگاه ها روش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۲۷۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت شیادان بی‌سواد در نقاب دلسوزان مجازی کنکور

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات تهران بزرگ گفت: یکی از موضوعاتی که هر ساله با آن مواجه هستیم افراد فرصت طلب مجازی هستند که در فصل امتحانات نهایی و کنکور با ادعای دلسوزی و حمایت از داوطلبان خود را به آن‌ها نزدیک می‌کنند و به بهانه فروش سوالات و ابزار پیشرفته تقلب از آن‌ها کلاهبرداری می‌کنند.

وی با اشاره به اقدامات همه جانبه پلیس در این حوزه افزود: طی حضور همه جانبه‌ی پلیس فتا در فضای مجازی و در اجرای طرح برخورد با کلاهبرداران اینترنتی ویژه کنکور و امتحانات نهایی تعداد زیادی صفحه، کانال و گروه در شبکه‌های اجتماعی رصد و مورد پیگیری تخصصی قرار گرفت.

 این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: در قدم بعدی این پرونده مشخص شد بیش از بیست کانال و گروه تلگرامی و صفحه اینستاگرامی با بیش از یک میلیون نفر دنبال کننده ادعای فروش سوالات امتحانات نهایی و کنکور و ابزار تقلب را داشته و آنها را با قیمت‌های گزاف در این کانال‌ها به فروش می‌رسانند.

سرهنگ معظمی گودرزی بیان داشت: پس از بررسی‌های تخصصی و اقدامات فنی تعداد هجده نفر از افراد اصلی این تیم مجرمانه شناسایی و پس از احراز هویت و تشریفات قضایی پلیس موفق شد در یک اقدام غافلگیرانه این شیادان کلاهبردار را در محل اختفای خود در مناطق مختلف تهران بزرگ دستگیر و در چرخه پیگیری قضایی قرار دهد.

رئیس پلیس فتا پایتخت با بیان اینکه این مجرمین نیز همانند دیگر متهمین دستگیر شده سنوات قبلی هیچگونه سوالی در اختیار نداشتند، تصریح کرد: تعداد زیادی از این افراد صرفا با اعلام فروش سوالات کنکور بلافاصله بعد از واریز وجه کاربر را مسدود می‌کردند و برخی دیگر نیز سوالات بی ربط و قدیمی را بعنوان سوالات جدید برای داوطلبان ارسال می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه افرادی که با تبلیغات دروغین ادعای فروش سوالات کنکور و امتحانات نهایی را دارند هدفی جز کلاهبرداری ندارند در توصیه به دانش آموزان و خانواده‌هایشان افزود: داوطلبان کنکور به تبلیغات واهی و دروغین فضای مجازی توجه نکنند چرا که فرآیند آزمون تعریف شده و امن است و تجهیزاتی که تحت عنوان راه‌های تقلب در شبکه‌های اجتماعی به فروش می‌رسد نه تنها کمکی به داوطلبان نمی‌کند بلکه ممکن است آسیب‌های بسیار جدی به آنها وارد کند و سلامت این عزیزان را به خطر بیندازد. 

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • پذیرش کمتر از ۳۰۰۰ دانشجو در دانشگاه‌های لرستان
  • «آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی ایران» منتشر شد
  • فروشنده تجهیزات تقلب در کنکور در فضای مجازی دستگیر شد
  • دستگیری فروشنده تجهیزات تقلب در کنکور در فضای مجازی
  • دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری
  • بازداشت ۱۸ مدعی فروش سوالات کنکور
  • بازداشت شیادان بی‌سواد در نقاب دلسوزان مجازی کنکور
  • بازداشت شیادان بی سواد در نقاب دلسوزان مجازی کنکور
  • 5 درس از مواجهه ایران با رژیم صهیونیستی
  • تمهیدات حفاظتی کنکور اعلام شد | والدین داوطلبان مراقب باشند فریب نخورند | وسایلی که تا ۱۰ سال مجازات محرومیت از کنکور دارد