Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، کامبیز امجدی، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی هرمزگان گفت: همزمان با آغاز فصل گرما احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو هم افزایش می‌یابد.

امجدی افزود: بیماری تب کریمه کنگو (CCHF) یک بیماری ویروسی تب دار حاد است که از طریق کَنه به انسان منتقل می‌شود و علایمی همچون تهوع، سردرد، دل درد و خون ریزی زیر پوستی راه به دنبال دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به اینکه این بیماری به جز تب مختصر و گذرا معمولا هیچ علایمی در دام‌های زنده ندارد، گفت: ویروس بیماری که در خون و بافت‌های بدن حیوان مبتلا وجود دارد، از راه‌هایی همچون شاخ بری، پشم چینی، کشتار دام‌های آلوده، گزش کنه، له کردن کنه با دست، تماس با خون و ترشحات خونی و گوشت آلوده به انسان منتقل می‌شود.

بیشتر بخوانید

مرگ بیمار مشکوک به تب کریمه کنگو در بندرعباس 

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی هرمزگان افزود: دامداران، کارگران دامداری ها، ذبح کنندگان و سلاخان، کارگران کشتارگاه‌ها، بازرسان بهداشتی دامپزشکی و کادر درمانی شاغل در بیمارستان‌ها از جمله افرادی هستند که بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو قرار دارند.

امجدی گفت:سمپاشی دام و اماکن دامی، تجهیز کشتارگاه‌های دام به سردخانه نگهداری گوشت و رعایت بهداشت فردی به هنگام تماس با دام، گوشت و فرآورده‌های دامی از مهمترین راه‌های مقابله و پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

او افزود: یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از انتقال بیماری تب کریمه کنگو به انسان، نگهداری لاشه دام پس از کشتار حداقل به مدت ۲۴ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه سانتی گراد است که این موضوع در کشتارگاه‌ها رعایت می‌شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی هرمزگان با اشاره به اهمیت رعایت بهداشت فردی و ضرورت استفاده از دستکش هنگام قطعه بندی گوشت در منزل توسط شهروندان، گفت: کشتار غیر مجاز دام در خارج از کشتارگاه بدون رعایت پوشش ایمنی و فروش گوشت آن بسیار خطرناک است و احتمال انتقال بیماری به انسان را افزایش می‌دهد.

کامبیز امجدی افزود: شهروندان به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری خطرناک تب کریمه کنگو حتما گوشت قرمز مورد نیاز خود را از مراکز تحت نظارت و مورد تائید دامپزشکی خریداری و به مهر و برچسب دامپزشکی بر روی لاشه‌ها نیز دقت کنند.

انتهای پیام/ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تب کریمه کنگو سازمان دامپزشکی بیماری مشترک انسان و دام گوشت قرمز بیماری تب کریمه کنگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۳۰۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰ تُن مکمل و افزودنی‌های غیرمجاز دامی در پردیس کشف شد

به گزارش خبرنگار مهر، ظهر سه شنبه کارشناسان اداره تشخیص و درمان اداره کل دامپزشکی استان تهران و دامپزشکی پردیس طی یک برنامه‌ریزی مدون و با هماهنگی صورت گرفته با اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه یک واحد غیر مجاز و زیرزمینی تولید مکمل‌ها و افزودنی‌های خوراک دام و طیور را در شهرستان پردیس شناسایی کردند.

قابل ذکر است در این عملیات که با اخذ حکم قضایی و با همکاری پلیس امنیت انجام گرفت بیش از ۳۰ تن انواع مکمل و افزودنی‌های غیر مجاز که در مکانی مجهول و با مواد اولیه فاقد هویت تولید می‌شد کشف و مکان مورد نظر پلمب شد.

دامداران و مرغداران گرامی جهت تامین نیازهای افزودنی و مکمل‌های دامی می بایست مواد مورد نیاز خود از واحدهای تحت نظارت سازمان دامپزشکی خریداری و جهت احراز اصالت محصول می‌توانند از قسمت رهگیری مجوز از سامانه صدور پروانه‌های دامپزشکی به آدرس((cert.ivo.ir)) استفاده کنند.

کد خبر 6093227

دیگر خبرها

  • جلوگیری از فعالیت یک اتاق غیر مجاز کشتار دام در تیران و کرون
  • شیوع بیماری‌های موجود در فضای سبز/ مقابله با هجوم مگس‌های سفید
  • توزیع 1.5 تن گوشت قرمز منجمد تنظیم بازاری در بهشهر
  • ذبح‌کننده غیرمجاز دام در خرمشهر محکوم به پرداخت جزای نقدی شد
  • ۳۰ تُن مکمل و افزودنی‌های غیرمجاز دامی در پردیس کشف شد
  • تا کنون موردی از بیماری «تب کریمه کنگو» در لرستان مشاهده نشده است
  • کشف ۸۵۰ کیلوگرم گوشت و آلایش‌های غیربهداشتی و غیرقابل مصرف دام و طیور
  • موردی از تب کریمه کنگو در لرستان مشاهده نشده است
  • گوشت قرمز از مراکز معتبر و موردتایید دامپزشکی تهیه شود
  • توصیه‌هایی درباره تب کریمه کنگو که باید جدی گرفته شود