Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@17:55:35 GMT

چگونه مانع سیگار کشیدن نوجوانمان شویم؟

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۳۵۸۱۴

چگونه مانع سیگار کشیدن نوجوانمان شویم؟

رضا فریدی روانشناس بالینی و درمانگر اعتیاد در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره چگونگی دور کردن نوجوانان از سیگار، اظهار کرد: نوجوانان بیشتر در معرض ابتلا به بیماری اعتیاد هستند، زیرا سن اعتیاد در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است و از دوران راهنمایی و دبیرستان آغاز می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر افرادی که برای اولین بار مصرف موادمخدر را تجربه کرده‌اند در همین سنین قرار داشتند و پس از آن، وابستگی و اعتیاد پیدا کرده‌اند.

این روانشناس بیان کرد: پیشگیری از اعتیاد و مصرف دخانیات در سنین نوجوانی باید مورد اهمیت بیشتری قرار گیرد، زیرا این دوران یکی از پیچیده‌ترین مراحل زندگی هر انسان است؛ دورانی که فرد نه کودک محسوب می‌شود و نه بزرگسال، اما به استقلال شخصیتی نیاز دارد و در این دوران به دلیل تغییرات هورمونی، فوران احساسات، عواطف، هیجانات، خشونت و پرخاشگری در وی پدیدار می‌شود.

وی افزود: اینکه علت گرایش نوجوانان و جوانان به استعمال دخانیات و اعتیاد چیست، باید عرض کنم که گرایش به موادمخدر و دخانیاتی همچون کشیدن سیگار، تنها یک عامل ندارد و ممکن است عوامل مختلفی در آن دخیل باشند مانند تأثیرپذیری از گروه همسالان و دوستانی که رفتار‌های پرخطر، شکست‌های مکرر تحصیلی و یا سابقه فرار از مدرسه را تجربه کرده‌اند، شکست‌های عاطفی، وجود مشکلاتی مانند بدسرپرستی، جدایی والدین و سابقه رفتار‌های پرخطر در کانون خانواده، الگو‌ها و شیوه‌های نامناسب فرزندپروری، گرایش به کنجکاوی، تفریح، سرگرمی و لذت طلبی، زندگی در محیط‌هایی که افراد پر خطر بیشتر در آنجا حضور دارند و نیز کم توجهی به آموزش‌های خود مراقبتی در خانواده و مدرسه نیز می‌توانند از جمله عوامل گرایش افراد به ویژه نوجوانان به مصرف سیگار و بعد موادمخدر باشند.

فریدی ادامه داد: امروزه گرایش جوانان و نوجوانان به استعمال دخانیات به یکی از مشکلات جدی جامعه ما تبدیل شده و تنها مورد مسلم این است که ما به عنوان والدین یا به عنوان عضوی از جامعه باید نسبت به این مسئله حساس باشیم و درست عمل کنیم.

این روانشناس اضافه کرد: از دیگر علل استعمال سیگار و قلیان در نوجوانان و جوانان می‌توان به خودنمایی مخرب اشاره کرد، چرا که طبق بررسی‌های انجام شده مصرف سیگار در نوجوانان، بیشتر جنبه خودنمایی دارد و کم کم برای کسب لذت صورت می‌گیرد، غافل از اینکه استعمال سیگار تا قبل از ۲۰ سالگی یعنی در سنین بحرانی بسیار خطرناک است، زیرا این دوران زمان شخصیت سازی افراد است و هر تجربه‌ای را تا آخر عمر الگوی راه خود قرار می‌دهند.

وی افزود: متأسفانه برخی از پسران نوجوان سیگاری با هر پُکی که به سیگار می‌زنند، احساس مردانگی می‌کنند و این باور و روش به مرور تبدیل به بخشی از شخصیت آن‌ها می‌شود.

فریدی با اشاره به اینکه کنجکاوی نادرست نیز از دیگر عوامل گرایش به اعتیاد است، گفت: کنجکاوی در امتحان کردن سیگار و قلیان که اغلب به دلیل تبلیغات دوستان و همسالان آغاز شده و کم کم برای ادامه این تجربه، بهانه‌های دیگری نیز فراهم می‌شود. عامل دیگر نیز مخالفت با خانواده و رفع احساس حقارت است. تحقیقات نشان داده که عده‌ای از نوجوانان به دلیل مخالفت با خانواده و رفع حقارت‌های بی اساسی که در درون خود دارند شروع به مصرف سیگار می‌کنند و قصد دارند از این طریق اعتماد به نفس بیشتری کسب کنند.

این روانشناس اضافه کرد: تقلید از والدین و اطرافیان نیز در این زمینه تأثیرگذار است؛ متأسفانه گاهی خانواده‌ها بیش از دیگر گروه‌های اجتماعی در گرایش نوجوانان به مصرف سیگار نقش دارند. تقلید از پدر و مادر و اطرافیان عامل مهمی در سیگاری شدن و گرایش نوجوانان به مصرف دخانیات است.

وی ادامه داد: کشمکش‌ها، مشاجرات و اختلافات خانوادگی والدین نیز از دیگر عوامل گرایش نوجوانان به مصرف دخانیات هستند، زیرا والدینی که دائما با یکدیگر کشمکش دارند، رابطه به هم‌ریخته و غیرهمدلانه‌ای با نوجوان خود برقرار می‌کنند.

فریدی تصریح کرد: زمانی که روابط عاطفی در خانواده‌ای کم و افراد مرتب در حال دعوا با یکدیگر باشند، امکان ابتلا به اختلالاتی مانند اضطراب، افسردگی، از دست رفتن اعتماد به نفس، کمبود محبت و احساس تنهایی در نوجوان افزایش می‌یابد؛ این نوجوان به شدت آسیب پذیر شده و با توجه به شرایط سنی خود، به راحتی به سمت دوستان و همسالان ناباب سوق داده می‌شود و گرایش به مصرف دخانیات و مواد مخدر در وی افزایش می‌یابد، حال اگر ما عوامل گرایش نوجوانان و جوانان به سمت استعمال دخانیات و مصرف مواد مخدر را بدانیم و در این زمینه آگاهی پیدا کنیم، آنگاه می‌توانیم در پیشگیری موفق‌تر عمل کنیم.

این روانشناس بیان کرد: در این میان لازم است والدین و مسئولان مدارس با شناخت ویژگی‌های رشدی نوجوانان، شرایط روحی و روانی آن‌ها، آشنا شدن با شیوه‌های ارتباط مؤثر با نوجوانان و خطراتی که آن‌ها را تهدید می‌کند و نیز شناخت راهکار‌های مراقبت از نوجوانان در برابر آسیب‌های اجتماعی، آن‌ها را از بحران‌های پیش رو نجات دهند و از گرایش نوجوانان به سمت تجربه مصرف موادمخدر تا حد زیادی جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: یکی از مهارت‌های مهم زندگی که پیش از ایام نوجوانی می‌توان آن را با فرزندان تمرین کرد، مهارت نه گفتن و آموزش این موضوع است که چه طور باید به خواسته‌های غیرمنطقی یا نادرست دوستان خود «نه» بگوییم. یکی دیگر از راهکار‌هایی که با استفاده از آن می‌توان از سیگاری یا قلیانی شدن فرزندان جلوگیری کرد این است که والدین یا اطرافیان از استعمال دخانیات خودداری کنند. پس از آن تقویت بنیان‌های اخلاقی و معرفتی در خانواده نیز بسیار مهم است.

فریدی افزود: مشکلات نوجوانان باید در جمع صمیمی خانواده بدون ایجاد ترس از تنبیه و شماتت مطرح و حل شود. رفتار‌های مثبت نوجوانان باید مورد تحسین قرار گیرد و فضایی همدلانه با ارتباط کلامی بیشتر بین والدین و فرزند در خانه شکل گیرد.

این روانشناس خاطرنشان کرد: در این شرایط وقتی والدین و فرزند با هم یک دل هستند، می‌توان تفاوت بین دوست خوب و بد، رفتار درست و نادرست و عواقب تصمیم‌های اشتباه را برای فرزند جا انداخت و او را با یکی از مهارت‌های بزرگ زندگی یعنی نه گفتن آشنا کرد. نوجوان باید بپذیرد که علی‌رغم تعلق خاطر به دوستان باید توانایی رد درخواست‌های نادرست آن‌ها را نیز داشته باشد، بنابراین آموزش این مهارت توسط خانواده‌ها و مدارس می‌تواند تأثیر بسزایی در پیشگیری از مصرف دخانیات داشته باشد.

بیشتر بخوانید

نقش سلبریتی معروف در افزایش گرایش جوانان به مصرف گُل والدین بخوانید؛ چگونه مراقب فرزندان نوجوان خود باشید؟ علت خشمگین بودن برخی از نوجوانان چیست؟

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ارتباط با نوجوانان مصرف سیگار اعتیاد نوجوانان گرایش نوجوانان نوجوانان به مصرف استعمال دخانیات جوانان به مصرف مصرف دخانیات عوامل گرایش مصرف سیگار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۳۵۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی گرایش سیاسی افراد را از چهره‌شان می‌خواند

ایتنا - مطالعه‌ای جدید می‌گوید توانایی این الگوریتم در حدس زدن دقیق درباره دیدگاه‌های سیاسی فرد مشابه این است که چگونه مصاحبه‌های شغلی می‌توانند موفقیت در شغل را پیش‌بینی کنند یا مصرف الکل می‌تواند خشونت را تحریک کند.
پس از آنکه نتایج یک پژوهش نشان داد هوش مصنوعی می‌تواند گرایش سیاسی افراد را از روی چهره‌های بدون حالت و بی‌احساس پیش‌بینی کند، محققان هشدار داد‌‌ند که فناوری‌های تشخیص چهره از آنچه قبلا به نظر می‌رسید، «تهدیدآمیزتر» شده‌‌ و برای حریم خصوصی چالش جدی به وجود آورده‌اند.  

مطالعه‌ای جدید که در مجله «روانشناس آمریکایی» (American Psychologist) منتشر شد، می‌گوید توانایی این الگوریتم در حدس زدن دقیق درباره دیدگاه‌های سیاسی فرد مشابه این است که چگونه مصاحبه‌های شغلی می‌توانند موفقیت در شغل را پیش‌بینی کنند یا مصرف الکل می‌تواند خشونت را تحریک کند.

به گفته مایکل کوزینسکی، نویسنده ارشد این پژوهش، ۵۹۴ شرکت‌کننده قبل از آنکه هوش مصنوعی آنها را چهره‌نگاری (استخراج اطلاعات مخصوص و منحصربه‌فرد یک چهره مانند اندازه و شکل چشم، بینی، لب) کند، پرسشنامه‌‌ای درباره گرایش سیاسی خود پر کردند. سپس داده‌های چهره‌نگاری را با پاسخ‌ پرسشنامه‌های جهت‌گیری سیاسی مقایسه کردند تا با استفاده از اطلاعاتی که از چهره‌ها به دست آورده بود، جهت‌گیری سیاسی هر شخص را پیش‌بینی کند.

کوزینسکی می‌گوید: «فکر می‌کنم مردم متوجه نیستند با انتشار یک تصویر ساده، در واقع چقدر خود و اطلاعات شخصی‌شان را برای دیگران فاش می‌کنند.»

او افزود: «ما می‌دانیم که گرایش جنسی، سیاسی و تفکرات مذهبی افراد باید محفوظ بماند. این موضوع در گذشته متفاوت بود. در گذشته شما می‌توانستید به حساب کاربری فیس‌بوک افراد وارد شوید و به عنوان مثال گرایش‌های سیاسی، آنچه را که پسند می‌کنند (لایک می‌زنند) و صفحاتی را که دنبال کرده‌اند، ببینید. اما فیس‌بوک سال‌ها پیش آن را بست زیرا برای سیاست‌گذاران، فیس‌بوک و روزنامه‌نگاران واضح و مبرهن بود که این موضوع پذیرفتنی نیست و بسیار خطرناک است.»

کوسینسکی افزود: «در حال حاضر نیز هر کس می‌تواند به فیس‌بوک برود و عکس هر فردی را ببیند، حتی اگر آن فرد را هیچ‌وقت ملاقات نکرده و او اجازه دسترسی به عکسش را نداده باشد. این مطالعه نشان می‌دهد اطلاعاتی که در تصویر افراد وجود دارد، ممکن است مشابه افشای جهت‌گیری سیاسی آن‌ها باشد.»

محققان می‌گویند که تصاویر افراد شرکت‌کننده در این پژوهش را در شرایطی بسیار مشخص و کنترل‌شده جمع‌آوری کردند. به این ترتیب که این افراد همگی تی‌شرت‌های مشکی‌ پوشیده و زیور‌آلاتشان را در آورده‌ بودند و در صورت نیاز ریششان را هم اصلاح کرده بودند. همچنین با دستمال مرطوب آرایش صورتشان را پاک کرده و موهایشان را با کش مو، گیره یا تل سر به عقب کشیده بودند تا اطراف صورت پخش نشوند. سپس چهره‌ها را از طریق الگوریتم چهره وی‌جی‌جی فیس۲ (VGGFace2) بررسی کردند.

محققان هشدار می‌دهند که فناوری‌های نظارت بیومتریکی، به ویژه فناوری‌های تشخیص چهره، تهدیدی جدی‌تر از گذشته برای حریم شخصی افرادند. پژوهش‌های پیش‌تر نیز نشان داده بودند که تصاویر طبیعی چهره می‌تواند اطلاعات مهمی را درباره جهت‌گیری سیاسی و ویژگی‌های شخصی دیگر انتقال دهند اما مطمئن نبودیم که این پیش‌بینی‌ها به دلیل نحوه ارائه شخص و ویژگی‌های ثابت چهره (خنثی) فعال شده‌اند یا هر دو این عوامل. محققان می‌گویند، نتایج ما نشان می‌دهند که ویژگی‌های ثابت چهره در انتقال این سیگنال‌ها نقش مهمی دارند و افراد روی اطلاعات شخصی و حریم خصوصی خود کمترین کنترل را دارند، زیرا این اطلاعات بدون اجازه و کنترل شخص به دستگاه‌های نظارتی می‌رسد.

به گفته کوزینسکی، این الگوریتم‌ها را می‌توان بسیار سریع و ارزان برای میلیون‌ها نفر اعمال کرد. به عقیده او این مطالعه بیشتر یک هشدار درباره فناوری‌هایی است که در گوشی‌ها وجود دارد و به طور گسترده در همه‌جا استفاده می‌شود. 

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی گرایش سیاسی افراد را از چهره‌شان می‌خواند
  • «اسنوس» مواد مخدر جدید فوتبالیست‌های لیگ برتر
  • زخم کاری سیگارهای الکترونیک
  • تجربه زیستی از فضای کار اشتراکی مادران و کودکان در مساجد/ بستری برای رشد و تعالی خانواده
  • تصویری از در آغوش کشیدن کاظم صدیقی توسط آقای وزیـر
  • رشته‌های عفونی و خون متقاضی کمتری دارند/ شاهد گسترش مصرف سیگار هستیم
  • بی هویتی جوانان و نوجوانان هدف دشمن است
  • جوانان و نوجوانان هدف ترویج معضل بی هویتی قرار داده شده اند
  • کودکان و نوجوانان کدام کشور رکورددار سوء مصرف الکل هستند؟
  • انگلیس رکورددار سوء مصرف الکل در کودکان و نوجوانان