Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@09:57:08 GMT

پل تاریخی روستای خرانق مرمت می‌شود

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۳۶۱۸۱

پل تاریخی روستای خرانق مرمت می‌شود

روح الله عربی مأمور یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان اردکان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، گفت: در حال حاضر گروه جهادی و دوستداران میراث فرهنگی در حال مرمت پل تاریخی روستای خرانق و قسمتی از قلعه تاریخی روستا هستند. 

او افزود: این پل تاریخی در روستای خرانق از توابع اردکان واقع شده است و در گذشته هیچ گاه محل عبور و مرور فرد یا احشام نبوده و هدف از ساخت این پل تنها انتقال آب از یک طرف رود خانه به کشت زار‌ها دیگر بوده  و وجود پایه سنگی ساروجی در امتداد پل احتمال بند یا سیل شکن بودن پل را نیز می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مأمور یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان اردکان ادامه داد: سازه آبی خرانق به روایت تاریخ در یک سیل ویرانگر، طاق‌های  دهانه‌ها و نیز بخش عمده‌ای از سیل بند خود را از دست داده و در ادوار بعد با افزودن یک سیستم انتقال آب جدید‌تر و مهندسی‌تر به کار خود ادامه داده است.

او افزود: بعضی از اسناد نشان دهنده این است که این پل مربوط به دوران ساسانی است و امروزه به اثری تاریخی و پر ماجرا تبدیل شده است.
روح الله عربی هم چنین درباره قلعه تاریخی این روستا اظهار داشت: مهمترین جاذبه روستای تاریخی خرانق، قلعه تاریخی و منار جنبان است.
او افزود: این روستا در قدیم مورد حمله راهزنان و دزدان بسیاری قرار می‌گرفته و باعث شده اهالی روستا قلعه خرانق را ساخته و مدتی طولانی در آن زندگی کنند.

روستای خرانق مرکز بخش خرانق در شهرستان اردکان بوده و در ٨۵ کیلومتری شهر یزد واقع شده است.

این روستا قدمتی چهار هزار و ۵٠٠ ساله داشته و به دلیل داشتن بنا‌های تاریخی بسیار، هر روزه گردشگرانی را از سراسر جهان به ویژه اروپا به خود جلب کرده است و به روایتی این روستا در اروپا از ایران هم مشهور‌تر است.

انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی و گردشگری روستای خرانق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۳۶۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نطنز گفت:گروه بین المللی مرمت ایسکارسا در بازدید از بنا‌های تاریخی شهرستان بازدید اعلام کرد در مرمت تعدای از این بنا‌ها با اداره میراث فرهنگی شهرستان همکاری کنند.

حسین یزدانمهر افزود: گروه بین المللی ایسکارسا زیر نظر سازمان یونسکو فعالیت داشته و به شکل ان جی او فعال است و مرمت آثار تاریخی را بررسی کرده و به لحاظ فکری و پژوهشی میزان دقت مرمت‌های انجام شده و بررسی می‌کند.

او اظهار کرد:شب گذشته ۲ نفر خانم از کشور ترکیه به عنوان نمایندگان و آقای مهرداد حجازی به عنوان نایب رییس گروه بین المللی ایسکارسا از آتشکده ساسانی، مسجد جامع و بقعه شضیخ عبدالصمد بازدید کردند.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نطنز بیان کرد: گروه بین المللی ایسکارسا در بحث مرمت آتشکده ساسانی قرار است در خصوص نحوه مرمت و ایجاد گنبد آتشکده اعلام نظر کنند.

یزدانمهر گفت:در خصوص بقعه شیخ عبدالصمد قرار است کار پژوهشی از طرف گروه بین المللی ایسکارسا انجام شود و مسجد جامع نطنز دارای کتیبه آجری با خط کوفی است که گروه یادشده باید طرح خود برای حفاظت از آن را ارائه کنند.

شهرستان ۴۷ هزار نفری نطنز در فاصله ۱۲۵ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان
  • استحکام‌بخشی فلک‌الافلاک نیازمند ۲۰ میلیارد/ طرحی که ۱۴ساله شد!
  • استحکام‌بخشی «فلک‌الافلاک» نیازمند ۲۰ میلیارد/طرحی که ۱۴ساله شد!
  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه ساماندهی می شود
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی 
  • مرمت پل خاتون کرج تا آخر امسال تمام می‌شود
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز