Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-26@08:36:02 GMT

◄ خسارت هزار میلیاردی به بخش حمل‌ونقل مسافری

تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۳۸۱۹۹

◄ خسارت هزار میلیاردی به بخش حمل‌ونقل مسافری

تین نیوز

شیوع ویروس کرونا در کشور مشکلات زیادی را برای بخش حمل‌ونقل جاده‌ای مسافری و باری به وجود آورده است؛ عدم دریافت لاستیک‌ها و تسهیلاتی که به فعالان این حوزه تعلق گرفته است دو مسئله مهم این روزهای حمل‌ونقل جاده‌ای‌ست.

به گزارش تین نیوز به نقل از هفته نامه حمل و نقل، داریوش باقرجوان، مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، در مصاحبه‌ای به بررسی این مشکلات پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چند سالی است که فرایند تخصیص لاستیک‌ها با ارز دولتی تغییر کرده است. کدام فعالان در این فرایند دخیل هستند و این تخصیص به چه شکل اتفاق می‌افتد؟

فرایند تخصیص لاستیک که از سه سال قبل راه افتاده است، فرآیندی تعاملی میان وزارت صمت، تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و مصرف‌کنندگان است؛ که سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هماهنگ‌کننده این عناصر است. از سیاست‌های جدید اطلاعی ندارم اما درگذشته و بر اساس ارز یارانه‌ای و دولتی لاستیک وارد کشور می‌شد و یا در کشور تولید می‌شد. سامانه‌ای برای ناوگان حمل‌ونقل عمومی و جاده‌ای راه‌اندازی شد. در این سامانه به نسبت لاستیکی که به هر عامل فروش در استان‌ها تخصیص داده می‌شد و این سامانه گزارش آن را به استان مربوطه می‌داد. از سوی وزارت صمت و سازمان راهداری هم نظارتی بر این جریان بود.

از زمان شروع توزیع لاستیک‌ها چند حلقه لاستیک به رانندگان اختصاص یافت؟

بر این اساس تاکنون در همان سامانه از ابتدای توزیع لاستیک یعنی از ۱۵ تیرماه سال ۹۷ تعداد ۲ میلیون هشت‌صد و ۱۶ هزار حلقه لاستیک سنگین و نیمه سنگین در سامانه جامع توزیع لاستیک تخصیص پیدا کرده است. از این تعداد نیز ۲ میلیون و سیصد و بیست‌ودو هزار حلقه بر اساس میزان پیمایش محاسبه‌ شده است.

اختصاص این لاستیک‌ها اصول و ضوابطی دارد. بر چه اساسی این لاستیک‌ها توزیع می‌شوند؟

آخرین وضعیتی که در این سامانه بررسی شده است به این شرح است: ناوگان اتوبوسی به ازای هر ۱۰ هزار کیلومتر پیمایش دو حلقه لاستیک، ناوگان مینی‌بوسی به ازای هر ۱۵ هزار کیلومتر پیمایش دو حلقه لاستیک، ناوگان باری با ظرفیت ۴ تا ۲۰ تن به ازای هر ۲۰ هزار کیلومتر پیمایش دو حلقه لاستیک، ناوگان باری با ظرفیت ۲۰ تا ۴۰ تن به ازای هر ۱۵ هزار کیلومتر دو حلقه لاستیک، ناوگان باری با ظرفیت ۴۰ تا ۹۶ تن به ازای هر ۱۰ هزار کیلومتر دو حلقه و ناوگان فوق سنگین با ظرفیت ۹۶ تن و تعداد محور بالا به ازای هر ۲۵۰۰ کیلومتر دو حلقه لاستیک دریافت می‌کنند.

چه تعداد لاستیک برای توزیع در نظر گرفته شده است؟

در سامانه جامع توزیع لاستیک حدود ۴۹۰ هزار حلقه لاستیک داریم و با توجه به تعداد معمول مصرف در طول سال به نظر می‌رسد این تعداد لاستیک می‌تواند تا ۴ ماه آینده مشکل رانندگان را برطرف کند. لازم به ذکر است که همه این لاستیک‌ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده‌اند و در شبکه توزیع قرارگرفته‌اند. در ادامه نیز حتما وزارت صمت تدابیری را برای لاستیک‌های جدید و شرایط بهتر لاستیک‌ها خواهد داشت.

وظیفه وزارت راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در توزیع لاستیک‌ها چیست؟

بحث لاستیک‌ها عمدتا به سازمان راهداری مربوط نمی‌شود و ازجمله شرح وظایف وزارت صمت و تولیدکنندگان لاستیک است. تنها دلیلی که باعث شد سازمان راهداری به این بحث وارد شود این بود که توزیع مناسبی میان رانندگان وجود داشته باشد و بتوانند به‌راحتی به آن دسترسی پیدا کنند. محوریت و مسئولیت با وزارت صمت است و صرفا ما به‌عنوان هماهنگ‌کننده در این بحث ورود پیداکرده‌ایم.

شکایت‌های زیادی مبنی بر اینکه رانندگان نتوانسته‌اند لاستیک مدنظر را بگیرند، دریافت کرده‌ایم. فرایند دریافت لاستیک‌ها برای رانندگان به چه صورت است؟

رانندگان می‌توانند با مراجعه حضوری به مراکز وزارت کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌ها و بر اساس دسترسی‌ای که وزارت کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای دارد برای دریافت لاستیک‌ها اقدام کنند. در این میان شکایتی به سازمان ارائه نشده است و با مراجعه به اداره کل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان و یا شهر محل فعالیت خود راهنمایی‌های لازم ارائه می‌شود.

با توجه به نیاز ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای، آیا ۴۹۰ هزار حلقه نیاز رانندگان را برطرف می‌سازد؟ آیا کمبودی گزارش شده است؟

درحال‌حاضر ۴۹۰ هزار حلقه لاستیک که در سیستم وجود دارد با توزیع مناسب تا ۴ ماه آینده جوابگوی نیاز رانندگان است. لاستیک‌های موجود بیشتر در حوزه کامیون‌ها و کشنده‌ها است؛ و سایزهای ۱۲، ۲۴، ۳۱۵ و ۳۸۵ بیشتر موجود است. کمبود لاستیک در بعضی از سایزها و بعضی از برندها به‌ویژه در ناوگان اتوبوسی و ناوگان کشنده که در لاستیک‌های جلویی و محور راهنما به لاستیک خاصی نیاز دارند در برخی موارد اتفاق افتاده است اما درمجموع توزیع مناسبی وجود داشته و توانسته که نیازهای ناوگان را برطرف کند. اگر کمبود در موارد سایزهای مینی‌بوسی یا برخی کامیون‌ها مانند خاور وجود داشته باشد به سیاست‌های وزارت صمت برمی‌گردد.

با این توضیحات، پس نیازی به ثبت‌نام برای دریافت این لاستیک‌ها وجود ندارد؟

تمامی رانندگانی که بر اساس این پیمایش، موعد دریافت لاستیک آنها رسیده باشد با مراجعه به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای می‌توانند، بلافاصله حواله را گرفته و از توزیع‌کننده لاستیک خود را دریافت کنند. دریافت لاستیک‌ها ثبت‌نامی و نوبتی نیست و به‌راحتی در دسترس رانندگان قرار می‌گیرد.

در بحث اقشار آسیب‌دیده از شیوع بیماری کرونا، رانندگان حمل‌ونقل مسافر جاده‌ای هم قرار دارند. دریافت وام ۶ میلیونی مصوب شده به چه صورت است؟

وام حمایتی که برای اقشار آسیب‌دیده در مقابل بیماری کرونا در نظر گرفته شده برای رانندگان حمل‌ونقل مسافر جاده‌ای هم مصوب شده است و خط اعتباری حدود ۷۰۰ میلیارد تومان تأمین شده است. هماهنگ‌کننده این مسئله وزارت کار است که برای همین نیز سامانه‌ای به نام کارا kara.mcls.gov.ir راه‌اندازی کرده است. ۱۳ هزار و ۵۱ نفر در حوزه حمل‌ونقل مسافر فعالیت می‌کنند که ما لیست این عزیزان را به وزارت کار ارائه داده‌ایم و آنها می‌توانند با مراجعه به این سامانه برای دریافت وام ثبت‌نام کنند. این وام پس تأیید مندرجات رانندگان توسط وزارت کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌ها، به‌حساب راننده واریز خواهد شد.

جزئیات این وام و مهلت پرداخت آن چطور است؟

این وام ۶ میلیون تومان، ۲۴ ماهه و با ۱۲ درصد سود بانکی است که پس از مدت ۴ ماه دوره تنفس، از مهرماه بازپرداخت‌ها آغاز می‌شود. بر اساس قول دوستان در وزارت کار نهایتا جمع‌بندی موارد تا آخر خردادماه و پرداخت وام از ابتدای تیرماه خواهد بود.

به نظر شما وام ۶ میلیون تومانی کافی است؟

ضرر و زیان وارده به این حوزه مقدار بسیار بالاتری است. نزدیک ۱۰۰۰ میلیارد تومان خسارت وارده به این بخش به خاطر عدم فعالیت این ناوگان و در کل مجموعه حمل‌ونقل مسافر جاده‌ای در این مدت بوده است و مطمئنا هرچه پیش‌تر برویم این اعداد نیز رشد خواهند کرد. به‌هرحال تاکنون خط اعتباری تخصیص داده شده این مقدار است اما کماکان پیگیر هستیم تا بتوانیم حمایت‌های بیشتری را دریافت کنیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: سازمان راهداری حمل و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای دریافت لاستیک ها حمل ونقل مسافر دو حلقه لاستیک لاستیک ها هزار کیلومتر توزیع لاستیک هزار حلقه وزارت صمت بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۳۸۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت ۱۳۰۰ میلیاردی سیل به کشاورزی کهگیلویه‌وبویراحمد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از خسارت یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی سیلاب به بخش کشاورزی خبر داد و گفت: با هر باران سیل آسایی کشاورزی متحمل زیان می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، سید علی معتمدی پور عصر امروز در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: به دلیل بارش‌های سیل آسای اخیر بخش کشاورزی این استان یک هزار و 300 میلیارد تومان خسارت دید و واقعیت امر با هر باران سیل آسایی کشاورزان متحمل ضرر و زیان می‌شوند که مدیریت بحران باید تدبیری کند که خسارت به حداقل برسد.

وی عنوان کرد: به دلیل توپوگرافی که استان دارد در زمان بحران ها خسارت پذیری زیادی به بخش کشاورزی وارد می‌شود و از این حیث اول کشور هستیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست با اشاره به خسارت سیلاب به بخش‌های مختلف استان افزود: اهم مشکلات و مراجعین مربوط به بخش کشاورزی است و سیلاب خسارت زیادی به این بخش وارد کرد.

علی محمد روستا با اشاره به خسارت به طرح‌های بخش شیلات افزود: ترک فعل دستگاه‌ها در خصوص مجوز به طرح‌های شیلات در بستر رودخانه ها مشهود است.

وی با اشاره به از بین رفتن دیوارهای حائل گفت: دیوارهای حائل روستایی غیر استاندارد زیادی ساخته شده است که تاکید ما بر ساخت دیوارهای استاندارد توسط بنیاد مسکن است.

روستا با اشاره به انسداد جاده‌های روستایی و قطع آب شرب روستاها در سیلاب گذشته گفت: انتظار می‌رود دستگاه‌ها در زمان بحران در رفع مشکلات مردم پای کار بوده و نهایت تلاش و همکاری را داشته باشند.

وی با اشاره به مطرح شدن مواردی مبنی بر برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه بشار گفت: برداشت از بستر رودخانه تحت هر عنوانی ممنوع است و پرونده‌های زیادی هم در این خصوص تشکیل شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در بحران‌های اخیر به معنای واقعی و قابل انتظار کاری انجام نگرفت و تصمیمات قاطعی هم در خصوص تخلفات صورت گرقته اتخاذ نشد.

روستا تاکید کرد بر اعتباراتی که در خصوص خسارت بحران به افراد داده می‌شود نظارت شود تا در جای مناسب خود هزینه شوند.

وی خاطرنشان کرد: با پیگیری راهداری و استانداری دستگاه‌های جدیدی برای حوزه راهداری استان خریداری و در اختیار فرمانداری‌ها قرار می‌گیرد تا مشکل کمبود تجهیزات راهداری در استان رفع شود، ضمن اینکه سایر دستگاه‌ها از جمله بنیاد مسکن تلاش کند تا امکانات لجستیکی به روزی برای مواقعی بحرانی خریداری شود.

روستا با اشاره به خسارت بارش‌ها به جاده‌های عشایری گفت: 150 میلیارد تومان اعتبارات برای بهسازی جاده‌های عشایری در نظر گرفته شده است که بخش اعظمی از این اعتبارات از محل وزارت نفت است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 90 درصد طرح‌های پرورش ماهی در روستای کره به دلیل آنکه به عرصه رودخانه تعرض کردند در بارش‌ها دچار خسارت شدند.

علی رضا نیکروز با اشاره به خسارت سیل به سرآبندی‌های حوزه کشاورزی ادامه داد: بیش از 200 سرآبندی کانال آبیاری در حوزه کشاورزی دچار آسیب شدند که دستگاه‌ها ماشین آلات سنگین خود را برای رفع مشکل در اختیار حوزه کشاورزی قرار دهند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خسارت ۱۳۰۰ میلیاردی سیل به کشاورزی کهگیلویه‌وبویراحمد
  • خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی به بنا‌های تاریخی سیستان و بلوچستان
  • اجرای طرح نظارت بر بازار لاستیک خودرو در مازندران
  • آغاز طرح نظارت بر مراکز عمده توزیع لاستیک در مازندران
  • بازار لاستیک ترمز برید
  • لاستیک‌سازی خرم‌آباد همچنان در مرحله دریافت تسهیلات
  • لاستیک‌سازی خرم‌آباد در مرحله دریافت تسهیلات
  • کشف ۲۰۲ حلقه لاستیک قاچاق به ارزش ۴۰ میلیارد در نیمروز
  • توقیف یک کامیون وکشف ۲۰۲ حلقه لاستیک قاچاق در نیمروز