Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری چون  «جزئیات تعیین شهریه سال تحصیلی آینده»، «۵ درصد نوآموزان، رایگان سنجش می‌شوند» و « ساخت ۶۴ مدرسه مناسب سازی شده برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه» سپری شد. 

جزئیات تعیین شهریه سال تحصیلی آینده

مجتبی زینی‌وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با اشاره به اینکه خط قرمز ما عدول از قوانین درباره استیفای حقوق معلمان و دانش آموزان است، بیان کرد: امسال سقف افزایش شهریه ۳۰ درصد و حداقل ۱۵ درصد خواهد بود، بالاترین میزان شهریه برای ابتدایی ۱۲ میلیون تومان، متوسطه اول ۱۴ میلیون تومان و برای متوسطه دوم ۱۷ میلیون تومان است که با احتساب شهریه مصوب و فوق برنامه آموزشی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به اینکه میانگین افزایش شهریه ۲۳ درصد خواهد بود، گفت: فعالیت‌های غیرآموزشی و هزینه‌های در نظر گرفته برای آن بعد از شروع سال تحصیلی خواهد بود و اولیا پیش از آن مبلغی پرداخت نخواهند کرد.

۵درصد نوآموزان، رایگان سنجش می‌شوند

سید جواد حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: در ۱۲۰۰ پایگاه اولیه سنجش از ۱۵ تیر اندازه‌گیری‌های توده بدنی، بینایی و شنوایی سنجی و سوابق بیماری در کودکان سنجیده می‌شود. در هر پایگاه ۶ نفر مستقر هستند و هر روز ۲۰ نفر پذیرش می‌شوند و ۱۳ ممیزه برای شرایط کرونا در نظر گرفتیم.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی یادآوری کرد: ۸۵ درصد مشمولان طرح سنجش سلامت نوآموزان، هزینه کامل پرداخت می‌کنند، ۵ درصد رایگان و ۱۰ درصد نیم بها ارزیابی می‌شوند.

تشویق کاسبان تربیت برای استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی

اسدالله مرتضایی معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره چرایی استفاده از کتاب‌های کمک درسی برای آمادگی بیشتر در آزمون کنکور و ناقص بودن محتوای کتاب‌های درسی بیان کرد:  تاکید ما بر این است که کتاب های درسی ما برای کنکور کفایت می‌کند و آنچه که مبنای طراحی سوالات می شود  همان کتاب درسی است.

او ادامه داد: بخش قابل توجهی از اینکه گفته می‌شود «کتاب‌های درسی برای آمادگی کنکور کافی نیست» مربوط به نظر کاسبان تربیت است که متاسفانه در کشور ما برخی موسسات وارد این بحث شدند و برای فروش بیشتر به این شایعات دامن زدند.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: اگر دانش آموزی محتوای کتابی را کامل بخواند و آن را درک کند مشکلی بابت شرکت در کنکور و پاسخگویی به سوالات نخواهد داشت.

ساخت ۶۴ مدرسه مناسب سازی شده برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه

سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره مناسب سازی فضای آموزشی به منظور اجرای طرح تلفیقی ویژه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه بیان کرد: هفت اصل از جمله تطابق سازی را محور توسعه آموزش و پرورش استثنایی قرار دادیم و بر همین اساس از سال گذشته برای این موضوع وارد عمل شدیم.

او ادامه داد: سال گذشته ۱۶ مدرسه پذیرا مناسب سازی شدند و برای سال تحصیلی آینده هم۶۴ مدرسه در سراسر کشور مناسب سازی خواهد شد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بیان کرد: یک مدرسه عادی و یک مدرسه اوتیسم در هر استان برای سال تحصیلی آینده پذیرای دانش آموزان با نیازهای ویژه تحت پوشش طرح تلفیقی خواهد بود.

واکنش دانشگاه فرهنگیان به گزارشی درباره انحصار فروش کتاب‌های برخی مدیران این دانشگاه

چندی پیش گزارشی مبنی بر مطالبه‌گری برای شفافیت در روند توزیع برخی کتاب‌ها و انحصار در توزیع آن‌ها در دانشگاه فرهنگیان با عنوان «فروش کتاب‌های برخی مدیران دانشگاه فرهنگیان با هزینه بیت‌المال! »منتشر شد و علی‌رغم تلاش مجموعه دانشگاه برای حذف این گزارش از سایت باشگاه خبرنگاران جوان، در نهایت و پس از پیگیری‌های وزارت آموزش و پرورش جوابیه رسمی از سوی دانشگاه فرهنگیان منتشر شد.

البته در این جوابیه همچنان پاسخی اقناعی درباره علت انحصار برخی مدیران در توزیع کتاب‌هایشان وجود ندارد و معلوم نیست سرنوشت مبالغ دریافت شده با احتساب اختصاص ردیف خاص بودجه پژوهشی چرا باید در انحصار افراد دارای نفوذ و قدرت این دانشگاه باشد.

تمدید مهلت ثبت سفارش کتاب‌های درسی

اسدالله مرتضایی معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، اظهار کرد: با عنایت به درخواست‌های مکرر تعداد زیادی از والدین دانش آموزان، مدیران مدارس و ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها مبنی بر تمدید مهلت زمانی ثبت سفارش کتاب‌های درسی دانش آموزان که مطابق جدول زمانی در۹۹/۳/۲۳ به اتمام رسیده بود، بنابر تصمیم کارگروه ستاد برنامه ریزی و نظارت بر توزیع و فروش مواد آموزشی پس از بررسی و ارزیابی لازم از وضعیت ثبت نام کتاب‌های درسی در سراسر کشور، به منظور کمک به دانش آموزان جامانده، زمان ثبت سفارش فردی و گروهی کتاب‌های درسی در سامانه فروش و توزیع کتاب‌های درسی، به مدت یک هفته، از روز دوشنبه مورخ ۹۹/۳/۲۶ لغایت روز دوشنبه مورخ ۹۹/۴/۲، تمدید شد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آموزش و پرورش مدارس غیردولتی دانش آموزان استثنایی دانش آموزان با نیازهای ویژه آموزش و پرورش استثنایی دانشگاه فرهنگیان سال تحصیلی آینده کتاب های درسی برنامه ریزی رئیس سازمان مناسب سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۴۰۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

بهنام نیک‌نژاد؛ درباره ابلاغ آیین‌نامه جدید مدارس غیردولتی و ساماندهی وضعیت شهریه این مدارس اظهار کرد: طبق این قانون سامانه نظارت بر مدارس غیردولتی با هدف شفاف سازی ایجاد می‌شود البته این در گذشته ایجاد شده بود اما چون پشتوانه قانونی نداشت، عمدتاً مورد اعتراض مدارس قرار می‌گرفت.

وی در پاسخ به این پرسش که سازمان مدارس غیردولتی چگونه در سامانه نظارت بر وضعیت مدارس میزان شهریه دریافتی، تعداد کارکنان و وضعیت فضای آموزشی را نظارت می‌کند؟ عنوان کرد: وزارت آموزش و پرورش مکلف است حداقل ۶ ماه بعد از ابلاغ قانون، سامانه الکترونیکی مدیریت، نظارت و ارزیابی مدارس و مراکز غیردولتی را ایجاد کند و تمام اطلاعات از جمله آمار کارکنان و دانش‌آموزان مدارس غیردولتی، فضا و نوع مالکیت، تجهیزات آموزشی، مجوزهای تأسیس و راه اندازی، شاخص‌های ارزیابی، میزان شهریه دریافتی، درآمد و هزینه‌ها را ثبت کند.

امکان نظارت مجلس

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در گذشته مدارس برای اعلام درآمد و هزینه‌ها همراهی نمی‌کردند، افزود: مجلس و سازمان مدارس غیردولتی به عنوان ناظر می‌تواند سامانه نظارت را رصد کنند؛ در گذشته معلمان مدارس غیردولتی همواره اعتراض داشتند که حقوق آن ها اندک است هم‌اکنون سامانه نظارت می‌تواند درباره شفاف‌سازی مبالغ پرداختی به کارکنان مدارس شفافیت ایجاد کند.

وی ادامه داد: امکان ارزیابی و رصد سامانه شفافیت برای مدیران آموزش و پرورش و اعضای کمیسیون آموزش مجلس فراهم است همچنین اولیای دانش‌آموزان مدرسه می‌توانند به اطلاعات مربوط به فضا، نوع مالکیت، تجهیزات آموزشی، شاخص‌های ارزیابی و میزان شهریه دریافتی دسترسی داشته باشند، دریافت این اطلاعات جامع می‌تواند به اجرای رتبه‌بندی مدارس غیردولتی کمک کند.

نیک‌نژاد بیان کرد: والدین نسبت به شهریه بالای مدارس غیردولتی معترض هستند از سوی دیگر مؤسسان می‌گویند که چرا شهریه مدرسه را پایین تعیین می‌کنید، در گذشته چون نمی‌توانستیم اطلاعات مربوط به درآمد و هزینه مدارس را به صورت سامانه‌ای و آنلاین مشاهده کنیم در نهایت شهریه برخی مدارس بسیار زیاد و برخی پایین می‌شد.

حساب‌های مختلف مدارس باید ساماندهی شود

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه باید به وضعیت مدارس غیردولتی نظم داد، افزود: حساب‌های مختلف مدارس باید ساماندهی شوند و شفاف‌سازی به نفع مؤسسان و مردم است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان برداشت شهریه دریافتی اضافه از حساب مدرسه وجود دارد، بیان کرد: طبق قانون جدید امکان جریمه نقدی مؤسس تا ۱۰۰ درصد شهریه ابلاغی کل دانش‌آموزان مدرسه در همان سال متناسب با مبلغ تخلف مالی وجود دارد، در گذشته جریمه نقدی وجود نداشت.

برگرداندن شهریه به مردم و جریمه مدارس

نیک‌نژاد ادامه داد: به مدرسه‌ای که بیشتر از شهریه مصوب دریافت کند فرصت می‌دهیم شهریه اضافه را به خانواده‌ها بازگرداند و بعد از آن برای مدرسه جریمه تعیین می‌کنیم روند کار بدین صورت است، وقتی در استان رأی صادر شد که مؤسس مدرسه باید جریمه پرداخت کند ۲۰ روز فرصت برای اعتراض دارد پس از آن پرونده در شورای سیاست‌گذاری و نظارت بر مدارس غیردولتی بررسی می‌شود، وقتی آن ها جریمه مدرسه را تایید کردند، قطعیت یافته و از مدرسه دریافت می‌شود.

وی افزود: جریمه نقدی به حساب درآمدهای عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و به طور کامل در اختیار صندوق حمایت از مدارس غیردولتی قرار می‌گیرد تا در راستای ارتقای کیفیت و عدالت آموزشی و پرورشی در مدارس غیردولتی مناطق محروم هزینه شود.

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: شهریه باید به حساب مدرسه واریز بشود و پس از در پایان سال تحصیلی اگر مبلغی باقی ماند، مؤسس می‌تواند به عنوان سود برداشت کند.

ساماندهی ساعت کار و بیمه معلمان

نیک‌نژاد درباره ساماندهی حقوق و بیمه معلمان مدارس غیردولتی عنوان کرد: در قانون جدید آمده است، ساعات فعالیت تمام وقت معلمان و کارکنان آموزشی غیر رسمی مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی شامل برنامه درسی ملی و فوق برنامه درسی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش و آمادگی برای حضور در کلاس درس، ۳۰ ساعت در هفته و ساعات کار مدیران، معاونان و کارکنان اداری دفتری و خدماتی این مدارس و مراکز ۳۶ ساعت در هفته با احتساب حضور در جلسات و شوراهای آموزشی، پرورشی و اداری مدرسه تعیین می‌شود.

وی ادامه داد: در گذشته قانون کار مبنا بود و با استناد به آن معلمان مدارس غیردولتی برای دریافت حقوق و بیمه کامل باید ۴۴ ساعت در هفته تدریس می‌کردند اما اکنون در قانون جدید ساعت تمام وقت معلمان ۳۰ ساعت است و مؤسسان مدارس غیردولتی و مهدکودک‌ها باید با رعایت این موضوع کارکنان خود را بیمه کنند و امکان رصد به صورت آنلاین برای سازمان مدارس غیردولتی وجود دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • ملاک‌های افزایش شهریه مدارس غیردولتی
  • شهریه مدارس غیردولتی، شفاف می‌شود؟!
  • ملاک‌های افزایش شهریه مدارس غیردولتی اعلام شد
  • ملاک‌های افزایش شهریه مدارس غیردولتی با رتبه‌بندی آنها
  • جزئیات ثبت سفارش کتاب‌های درسی اعلام شد
  • تلاش برای بازگرداندن دانش آموزان بازمانده از تحصیل
  • شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود
  • شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود/ جزئیات اجرای نظارت آنلاین
  • تمام مدارس غیردولتی استان کرمان شهریه‌های متفاوتی دارند