Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بینالود(طرقبه شاندیز) از ثبت ملی درخت ۲۰۰۰ ساله ارس تخته مایان در ارتفاعات بینالود خبر داد و گفت: ۲۵ پرونده طبیعی و تاریخی نیز در نوبت ثبت هستند.

علی‌اکبر احمدزاده در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: درخت کهن‌سال ارس تخته مایان در شهر طرقبه با شماره ۶۱۰ در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شده است، این درخت ۸ متر ارتفاع و ۲۰۰۰ سال قدمت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: درخت کهن‌سال ارس تخته مایان در پس رشته‌کوه‌های بینالود و در مجاورت روستای ییلاقی مایان قرار دارد، این درخت بسیار پایدار و سازگار با هر نوع آب و هوا بوده و برگ‌هایش مانند دیگر گونه‌های سرو به شکل سوزنی است.

وی با بیان اینکه درخت ارس برای اهالی بومی منطقه جنبه اعتقادی داشته است، اظهار کرد: درخت کهن‌سال ارس تخته مایان که در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شد، نیازمند حفاظت دائم است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری طرقبه افزود: موارد بسیاری از این نوع درخت در منطقه داریم، منطقه ارغوان دره به دلیل گل‌های ارغوانی که در آن وجود دارد، چنار قدیمی ازغد و درختان ارس منطقه فلسکه در دهبار نیز در اولویت ثبت قرار دارند.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۲۵ پرونده طبیعی و تاریخی برای ثبت در دست اقدام داریم، تا کنون درخت مایان و منطقه هفت‌ حوض به عنوان اثر طبیعی ملی به ثبت رسیده‌اند.

احمدزاده گفت: این درخت در برابر بیماری‌ها و انگل‌های طبیعی بسیار مقاوم و خشک‌سالی و تغییرات اقلیمی از عوامل مؤثر در تغییرات زیستی آن است.

وی با تأکید بر حفاظت از این درخت مطرح کرد: ضمن درخواست از شهروندان برای حفاظت از این اثر طبیعی در برابر آسیب‌ها، برنامه‌هایی در دست اقدام است که به زودی اعلام می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ثبت ملي طرقبه طرقبه و شاندیز بینالود ارس تخته مایان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۴۳۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شریفی تخته گاز با فجر به دنبال صعود

به گزارش “ورزش سه”، شریفی که  بعد از درخشش در سپاهان و تراکتور در ادامه پیراهن پرسپوليس را به تن کرده بود و زننده گل‌های حساسی برای این تیم بود، در نهایت با تصمیمی جالب راهی لیگ آذربایجان شد.

حضور کوتاه مدت در لیگ آذربایجان و تیم سومقائیت در نهایت با بازگشت این مهاجم همراه شد و تصمیمات عجیبی را از سوی وی برای انتخاب مقصدهای بعدی‌اش به همراه داشت . او در این فصل در تیم قعرنشین و پرماجرای خوشه طلایی کار را استارت زد اما توانست با درخشش و گلزنی در این تیم، مورد توجه فجرسپاسی که بار دیگر عزم صعود و بازگشت به لیگ برتر را دارد، قرار گیرد.

مهدی شریفی با حضور در فجرسپاسی بار دیگر در نقش گلزن در جمع شاگردان مهدی رجب زاده ظاهر شده و طی دیدارهای اخیر با  ۶ گل زده سهم زیادی در مسیر هدف کاکوها به خود اختصاص دهد. این بازیکن البته در جام حذفی نیز ۲ گل برای فجر به ثمر رساند تا نشان دهد انتخاب رجب زاده برای حضور در این تیم بی‌جهت نبوده است.

فجرسپاسی که روزگاری به گربه سیاه تیم‌های لیگ برتری تبدیل شده بود، اکنون چند فصلی است که در تلاش برای بازگشت است و این هفته نیز دربی جذاب شیراز مقابل شهر راز و شاگردان ستار‌ زارع را پیش‌رو دارد و باید دید شریفی که هفته گذشته یک گل تماشایی مقابل خیبر به ثمر رسانده، در این دربی چه شرایطی را دنبال خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • نوبت مرگ کوره‌های قاجاری رسیده است؟
  • زندانیان ملایری هزار اصله درخت کاشتند
  • مرمت خانه‌های تاریخی اردبیل امسال تعیین تکلیف می‌شود
  • ۲۳ استان گرفتار سیل و آبگرفتگی؛ امدادرسانی به ۵ هزار نفر
  • گام‌های لرزان برای ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه
  • «مکران» می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ بی‌نیازی کشور از نفت با استفاده از ظرفیت منطقه
  • منطقه مکران می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ استفاده از ظرفیت این منطقه کشور را از نفت بی‌نیاز می‌کند
  • شریفی تخته گاز با فجر به دنبال صعود
  • (تصاویر) گزارش رسانه خارجی از قنات‌های تاریخی یزد
  • تصاویر | طبیعت بهاری کردستان