Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روزها وقتی شاهد عدم رعایت بهداشت و بی‎تفاوتی به هشدارهای مسوولان در خصوص نرفتن به سفر و پرهیز از ترددهای غیرضروری در سطح شهر از سوی برخی شهروندان هستیم، بیگانه بودن و نهادینه نبودن مسوولیت اجتماعی در جامعه بیش از گذشته احساس می‎شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، کرونا ویروسی که حالا چند ماهی می‎شود به میهمان ناخوانده جهانیان تبدیل شده است این روزها و در حالی که انتظار می‎رفت با گرم شدن هوا اثرات و قربانیان  این ویروس کمتر مشاهده شود اما در  کمال تعجب نه تنها اثرات کرونا در هوای گرم کمتر نشد بلکه آمارها در روزهای اخیر حاکی از آن است که استان‎های جنوبی و گرمسیر کشور در وضعیت قرمز ابتلا به کرونا قرار گرفته‎اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در هفته‎های گذشته از سوی وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی گلستان چند شهر استان به عنوان شهرهای سفید و بقیه به عنوان شهرهای زرد در وضعیت کرونا اعلام شدند؛ خبری که گر چه برای استان و به خصوص کادر درمانی مسرت بخش بود اما شیرینی این خبر چندان دوام نداشت  تا جایی که آمار مبتلایان و قربانیان کرونا در گلستان طی چند روز گذشته روند صعودی پیدا کرد و معاون درمان دانشگاه علوم‌ پزشکی گلستان در تازه‎ترین گفتگوی خبری خود به افزایش مراجعه بیماران با علائم کووید ۱۹ به مراکز درمانی استان خبر داد.

به گفته سراج‌الدین عارف‎نیا در حال حاضر وضعیت شهرهای استان قرمز و زرد می‎باشد و در صورت عدم رعایت شیوه‎نامه‎های بهداشتی شمار مبتلایان و جان باختگان از موج اول نیز افزایش خواهد یافت.

*از سرگیری فعالیت‎ها و کسب و کارهای اقتصادی به منزله کنترل و شکست کرونا نیست

آغاز به کار فعالیت‎ها و کسب و کارهای اقتصادی در هفته‎های اخیر ازدحام خیابان‎ها و شلوغی مراکز خرید را به همراه داشته است برخی شهروندان به تصور اشتباه، آغاز کسب و کارها را به منزله شکست و کنترل ویروس کرونا می‎دانند، در همین رابطه یک شهروند گرگانی در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: در روزها و هفته‎های نخست شیوع کرونا مردم بیشتر نکات بهداشتی را رعایت می‎کردند، خیابان‎ها به نسبت خلوت‎تر بود و استفاده از ماسک و دستکش برای مردم یک الزام بهداشتی محسوب می‎شد.

علی خانجانی تصریح کرد: متأسفانه در هفته‎های اخیر و به دنبال آغاز فعالیت کسب و کارها و بازگشایی مراکز خرید کمتر شاهد رعایت مردم در خصوص استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی هستیم مسوولان در ابتدا اعلام کردند فعالیت کسب و کارها  مشروط به رعایت پروتکل‎های بهداشتی است و بازرسی‎های منظمی در این رابطه انجام می‎شود اما با نگاهی به مراکز خرید و سطح شهرها می‎توان به خوبی پی برد که نه از نظارت خبری است و نه از رعایت پروتکل‎های بهداشتی.

وی ادامه داد: در حال حاضر وقتی برای خرید به فروشگاه یا مغازه‎ای مراجعه می‎کنیم اغلب فروشنده‎ها از ماسک  و دستکش استفاده نمی‎کنند و مواد ضدعفونی هم در کار نیست خیلی راحت کارت بانکی را از مشتری دریافت و خودشان اقدام به کشیدن کارت می‎کنند از سویی در برخی مراکز خرید گرگان اگر حوالی غروب سری بزنید شاهد ازدحام مردم و حتی حضور چند نفر در یک مغازه بسیار کوچک برای خرید لباس خواهید بود که متأسفانه نه فروشنده و نه خریدار از ماسک استفاده نمی‎کنند.

  این شهروند گرگانی خاطرنشان کرد: کرونا کنترل نمی‎شود مگر آنکه در وهله نخست مردم خود را ملزم به رعایت نکات بهداشتی کنند اما متأسفانه تا آخر هفته‎ای تعطیلی وجود داشته باشد بساط مسافرت‎ها پهن می‎شود و همین سفرها در ایام عید فطر موجب شد تا دوباره شاهد افزایش مبتلایان به کرونا در کشور و در استان باشیم.

*نقش پر رنگ مسوولیت اجتماعی در مواجه با بحران کرونا

بدون تردید کنترل و شکست کرونا در گرو مشارکت اجتماعی و مسولیت‌پذیری تک‌تک افراد جامعه میسر می‎شود این روزها وقتی شاهد عدم رعایت بهداشت و بی‎تفاوتی به هشدارهای مسوولان در خصوص نرفتن به سفر و پرهیز از ترددهای غیر ضروری در سطح شهر از سوی برخی شهروندان هستیم بیگانه بودن و نهادینه نبودن مسوولیت اجتماعی در جامعه بیش از گذشته احساس می‎شود.

یک کارشناس علوم اجتماعی در خصوص مسوولیت اجتماعی مردم در مواجه با کرونا در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: همان طور که دولت‎ها و حکومت‎ها دارای وظایفی در قبال مردم هستند مردم نیز در قبال هم دارای مسوولیتی می‌باشند و اگر  رفتار یا عملی موجب تهدید  سلامت روحی و روانی شهروند دیگری در سطح جامعه شود این عمل به نوعی فرار از مسوولیت اجتماعی محسوب می‎شود و البته این نوع رفتارها قابل برخورد هستند.

فاطمه فلاح با بیان اینکه نمونه بارز فرار از مسوولیت اجتماعی را می‎توان در بحران مواجه با ویروس کرونا مشاهده کرد و افزود: هنگام شیوع کرونا از سوی مسوولان، رسانه‎ها و چهره‎های شناخته شده در جامعه به کرات توصیه‎هایی در خصوص استفاده از ماسک، دستکش و پرهیز از هر گونه تردد غیر ضروری شنیده می‎شد اگر چه افرادی این توصیه‎ها را جدی گرفتند اما تعداد زیادی هم در اوایل شیوع کرونا که شرایط قرنطینه اعلام شده بود چمدان‎های خود را برای رفتن به سفر بستند وقتی جامعه با یک تهدید مواجه می‎شود همه در قبال آن مسوول هستند.

وی بیان کرد: مردم نباید در مواجه با برخی مشکلات همیشه از حکومت‎ها انتظار داشته باشند بلکه در بعضی مواقع نقش مردم و مسوولیتی که در قبال هم دارند بسیار پر اهمیت‌تر از نقش حکومت‎هاست، در واقع برخی تعاریف همچون مسوولیت اجتماعی هنوز در جامعه نهادینه نشده است و باید جای خود را در مباحث آموزشی باز کند.

به گفته کارشناس علوم اجتماعی تقریبأ در ماه‌های نخست با اطلاع‌رسانی و رعایت مردم آمار مبتلایان به ویروس کرونا تا حد چشمگیری کاهش یافت تا جایی که در هفته‎های اخیر اخباری مبنی بر سفید شدن برخی مناطق کشور از جمله چند شهر گلستان منتشر شد اما متأسفانه در تعطیلات عید فطر و هم زمان با بازگشایی برخی فعالیت‎ها مردم دیگر حساسیت قبل را نداشتند و همین بی‎توجهی به مسوولیت اجتماعی موجب شد تا در چند روز اخیر اخبار تأسف بار در خصوص افزایش مبتلایان و فوت‌شدگان کووید ۱۹ شنیده شود و حتی برخی شهرهای گلستان به وضعیت قرمز و زرد تبدیل شود.

فلاح افزود: البته در همان زمان که برخی مردم با بی‎توجهی به مسوولیت اجتماعی خود بار سفر به مناطق‌شمالی کشور را بستند و یا در اماکن عمومی از ماسک و دستکش استفاده نکردند تعداد قابل توجهی از مردم مسوولیت اجتماعی خود را به نحو احسن در قبال هموطنان خود انجام دادند کارگاه‌های زیادی به دوخت و تهیه ماسک تبدیل شد خط تولیدی برخی کارخانه‎ها به تولید مواد ضدعفونی کننده اختصاص یافت و در قالب پویش‎های مختلف مواد ضدعفونی و ماسک و دستکش به دست نیازمندان رسید که تمام این موارد نمونه‎ای قابل تقدیر از مسوولیت اجتماعی شهروندان نسبت به همنوعان خود است.

انتهای پیام/83017

منبع: فارس

کلیدواژه: گلستان کرونا مسوولیت اجتماعی وزارت بهداشت گلستان کرونا مسوولیت اجتماعی وزارت بهداشت بحران کرونا وضعیت قرمز مسوولیت اجتماعی مراکز خرید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۴۴۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدردانی شهروندان آزادشهر و گالیکش از پلیس برای اجرای طرح نور

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان طرح نور پیرامون عفاف و حجاب و برخورد قانوني با ناهنجاري هاي اجتماعي از ۲۵ فروردين ماه همزمان با سراسر کشور در گلستان نیز اجرا و مورد استقبال گسترده مردم متدين، شهيد پرور و ولايي استان قرار گرفت.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 



 

دیگر خبرها

  • قدردانی شهروندان آزادشهر و گالیکش از پلیس برای اجرای طرح نور
  • فرصت خدمتگزاری به مردم بسیار محدود است
  • گزارش‌های غیررسمی: بیش از ۴۰ میلیون ایرانی همچنان کاربر اینستاگرام هستند
  • پیشرفت اجتماعی ایران از سال ۲۰۱۹ کم و در سال ۲۰۲۳ منفی شد / در بخش فرصت ها وضعیت ایران خطرناک است / قربانی‌شدنِ پیشرفت اجتماعی در ساحتِ سیاست و اقتصاد
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • آغاز برداشت گل محمدی از گلستان‌های کرمانشاه
  • ۱۶۰ میلیون نفر سالانه قربانی بیماری‌های ناشی از کار می‌شوند | راهکارهای ارتقاء فرهنگ ایمنی در محل کار
  • بانوان نماد خودباوری و مسوولیت پذیری در جامعه هستند
  • مراقب کلاهبردار‌ها باشید؛ بیمه سلامت با مردم تماس نمی‌گیرد
  • عطر گل‌محمدی در گلستان‌های کرمانشاه پیچید