Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-30@20:19:03 GMT

واکنش پمپئو به قطعنامه شورای حکام درباره ایران

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۴۶۰۸۷

واکنش پمپئو به قطعنامه شورای حکام درباره ایران

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا از پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به قطعنامه تصویب شده در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران در بیانیه‌ای با مطرح کردن ادعاهایی گفت: شورای حکام آژانس قطعنامه‌ای را تصویب کرده و از ایران خواست که اطلاعات و دسترسی لازم را برای بازرسان آژانس فراهم کند و ایران موظف به فراهم کردن آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عدم ایجاد دسترسی برای بازرسان آژانس و خودداری ازهمکاری در تحقیقات آژانس، مشکل‌ساز بوده و سوال‌هایی جدی درباره این ایجاد می‌کند که ایران در تلاش است چه چیزی را پنهان کند.

پمپئو همچنین مدعی شد: در چند ماه اخیر ایران نه تنها به گسترش تنش و اخاذی هسته‌ای ادامه داده است، بلکه از مذاکره با آژانس نیز رویگردان بوده و به آن پاسخ نداده است. این اقدامات غیر قابل قبول بوده و بیانگر یک تهدید مداوم ناشی از برنامه هسته‌ای ایران علیه صلح و امنیت بین‌المللی می‌باشند.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه مطرح کرد: آمریکا همچنان به ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‎ای متعهد است و با شورای حکام آژانس همکاری خواهد کرد تا از آژانس برای حل این موضوعات مهم حمایت کند. ایران به طور قانونی موظف است به سوالات آژانس پاسخ داده و دسترسی لازم را ایجاد کند.

او در بخش دیگری از این بیانیه مدعی شد: ما به دنبال راهکاری جامع و دیپلماتیک هستیم که نگرانی‌های هسته‌ای در ایران را در بر بگیرد.

ادعاهای پمپئو در پی این مطرح می‌شود که شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از رای‌گیری در جلسه‌ای حضوری، قطعنامه ارائه شده از جانب تروئیکای اروپا درباره ایران را تصویب کرد.

شورای حکام در این قطعنامه از ایران خواست دسترسی به دو محل را برای آژانس فراهم کرده و به طور کامل با این نهاد همکاری کند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: جلیل سبحانی اکبر طبری پرونده اکبر طبری قتل ناموسی شورای حکام غلامرضا منصوری پمپئو وزیر خارجه آمریکا شورای حکام قطعنامه ایران جلیل سبحانی اکبر طبری پرونده اکبر طبری قتل ناموسی شورای حکام غلامرضا منصوری شورای حکام آژانس هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۴۶۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشدید اختلاف میان انگلیس و امارات بر سر سودان

گزارش‌ها حاکی از آن است که اختلاف بین امارات و انگلیس بر سر سودان تشدید شده و در این راستا مقام‌های اماراتی نشست‌های برنامه‌ریزی شده خود با چند وزیر دولت لندن را لغو کرده‌اند.

به گزارش مشرق، پایگاه «میدل ایست آی» گزارش داد، امارات متحده عربی بعد از متهم شدن در یک نشست درخواست شده توسط لندن در شورای امنیت سازمان ملل از بابت کمک به یک گروه شبه‌نظامی دخیل در جنگ در سودان، اقدام به لغو نشست‌هایی با چند وزیر کابینه لندن کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل اوایل ماه جاری میلادی به درخواست انگلیس نشستی را درباره جنگ داخلی سودان که حدود یک سال پیش بالا گرفت برگزار کرد.

از اواسط آوریل ۲۰۲۳، ارتش سودان به رهبری عبدالفتاح البرهان و نیروهای واکنش سریع به رهبری محمد حمدان دقلو (حمیدتی) جنگی را آغاز کرده‌اند که حدود ۱۵ هزار کشته و بیش از هشت میلیون آواره بر جای گذاشته است.

در جریان نشست شورای امنیت سازمان ملل نماینده سودان، امارات را متهم به پشتیبانی از گروه شبه‌نظامی «نیروهای واکنش سریع» کرد در حالی که ابوظبی این اتهام را رد کرد.

روزنامه تایمز در گزارشی که روز یکشنبه منتشر کرد نوشت اماراتی‌ها از بابت حمایت نکردن انگلیس از کشورشان در شورای امنیت چهار نشست با وزیران انگلیسی را لغو کرده‌اند.

این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که روزنامه «گاردین» گزارش کرد لندن به نوبه خود مذاکرات محرمانه‌ای با شبه‌نظامیان نیروهای واکنش سریع داشته است.

یک اندیشکده کانادایی به نام «مرکز رائول والنبرگ» در اواسط آوریل گزارشی را منتشر و در آن نتیجه‌گیری کرد در منطقه دارفور در سودان یک نسل‌کشی علیه گروه‌های غیر عرب توسط نیروهای واکنش سریع و شبه‌نظامیان متحد با آن در حال اجرا است.

خبرگزاری فرانسه روز شنبه گزارش داد خارطوم خواستار برگزاری یک نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل از بابت حمایت‌های امارات از نیروهای واکنش سریع شد.

«کامرون هادسون»، یک تحلیلگر سابق سازمان سیا و عضو «برنامه آفریقا» در «مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی» به میدل ایست آی گفت: «اگر امارات متحده عربی انقدر بر تکذیب حمایتش از نیروهای واکنش سریع اصرار دارد چرا انقدر سرمایه دیپلماتیک را برای جلوگیری از این مذاکرات صرف می‌کند؟»

هادسون خاطرنشان کرد منابع مطلعی به او گفته‌اند امارات در حال فشار وارد کردن به آمریکا، انگلیس و دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل به منظور لغو این نشست اضطراری است.

او ادامه داد: «در واشنگتن مناقشات میان آفریقاگرایان که می‌خواهند نسبت به رفتار امارات در سودان سخت‌گیری کنند و تیم سیاست‌گذاری خاورمیانه‌ای دولت جو بایدن تحت رهبری برت مک‌گورک که از استفاده از اهرم خود بر امارات در رابطه با سودان امتناع کرده‌اند بالا گرفته است.»

پایگاه میدل ایست آی اخیرا گزارشی را درباره شبکه‌ای که سلاح‌ها و اقلام دیگر را از امارات و از طریق گروه‌های متحده و دولت‌های لیبی، چاد و جمهوری آفریقای مرکزی به سودان منتقل می‌کند، منتشر کرد.

این گزارش امارات را به عنوان پشتیبان اصلی این گروه شبه‌نظامی سودانی معرفی کرده در حالی که با استفاده از عواملی همچون خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» و از طریق خاک چاد و جمهوری آفریقای مرکزی و همین طور از طریق پایگاه‌های هوایی در اوگاندا تسلیحات را به دست نیروهای واکنش سریع در سودان می‌رساند.

ابوظبی در پاسخ به اتهامات سودان در شورای امنیت سازمان ملل گفت: «امارات متحده عربی صراحتا ادعاهای بی اساس مطرح شده توسط نماینده دائم سودان که ضد روابط برادرانه دیرینه میان دو کشور هستند رد می‌کند. ادعاهایی که به طرزی تاسف برانگیز به نظر می‌رسد چیزی بیش از تلاشی برای منحرف کردن توجهات از خود جنگ و وضعیت انسانی وخیم ایجاد شده از سمت این درگیری جاری نیستند.»

سودان در ماه دسامبر تقاضا کرده بود ۱۵ دیپلمات اماراتی خاک این کشور را بعد از آنکه فرمانده ارتش سودان اماراتی‌ها را متهم به حمایت از نیروهای واکنش سریع کرد، ترک کنند.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سفر «گروسی» به ایران را تأیید کرد
  • «گروسی» به ایران می‌آید
  • «رافائل گروسی» به ایران سفر می کند
  • ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • وزیر نیرو:ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • تشدید اختلاف میان انگلیس و امارات بر سر سودان
  • نخستین ایالت آمریکا قطعنامه‌‌ای برای آتش‌بس غزه تصویب کرد
  • واکنش چمران به حواشی جلسه قبلی شورای شهر تهران
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • گاریباشویلی قطعنامه پارلمان اروپا علیه گرجستان را رد کرد