Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@09:16:46 GMT

اثرات انتخاب رشته آگاهانه در دبیرستان

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۴۷۹۸۶

اثرات انتخاب رشته آگاهانه در دبیرستان

فرشته فهمیده روز شنبه درگفت وگو با ایرنا با اشاره به اینکه انتخاب رشته اولین ومهمترین تصمیم گیری دانش آموزان در زندگیشان است که باید برای انتخاب درست آن آگاهانه عمل کنند، اظهارداشت: انتخاب رشته‌ی خوب موجب می‌شود تا فرد بتواند در رشته‌ ای براساس استعداد و علاقه‌ خود، تحصیل کند و درآینده نیز از موقعیت شغلی مناسب برخوردار باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 انتخاب رشته مناسب  موجب می‌شود تا زحمات چندین ساله‌ فرد به ثمر بنشیند و نتیجه‌ خوبی بدهد. 
فهمیده گفت:  اگرفردی بدون مشورت با دیگران و کسب تجربه و آگاهی برای انتخاب رشته اقدام کند با پیامدهایی چون سرخوردگی، شکوفا نشدن استعداد، نداشتن رضایت شغلی، لذت نبردن اززندگی، درجا زدن و هدر دادن عمرمواجه می‌شود.
وی یادآورشد: این پیامدها تاثیرات منفی دیگری درجنبه‌های دیگرزندگی می‌گذارد و موجب می‌شود تا کیفیت زندگی فرد پایین بیاید.
وی با بیان اینکه اگرازابتدا با فرد آگاه و با تجربه‌ای مشورت شود تا حد زیادی جلوی این اتفاقات گرفته می‌شود و درمسیری که درآن موفق است قدم می‌گذارد، افزود: مشاوران تحصیلی مدارس بهترین فرد برای راهنمایی دانش آموزان درفرآیند هدایت تحصیلی هستند.
فهمیده گفت: انتخاب رشته دردوره متوسطه مقدمه و زمینه سازانتخاب رشته اصلی هر فردی دردانشگاه است، بنابراین فردی که بخواهد دررشته دانشگاهی خاص تحصیل کند اول باید رشته تحصیلی مناسبی را دردوره متوسطه انتخاب کند تا درآینده بتواند درشغلی که علاقه مند است پس از کسب مهارت علمی و فنی مشغول به کار شود.
معاون آموزش و پرورش البرز ادامه داد: مشاغل امروزی آنقدرپیچیده شده‌اند که تنها با دانش ومهارت است که هرفردی درآینده‌ای که چندان دور نیست می‌تواند به شغلی مناسب دست پیدا کند. محور و شعاراصلی هدایت تحصیلی براساس انتخاب آگاهانه دانش آموزان درانتخاب رشته تحصیلی است که برای رسیدن به این هدف ازآغاز سال تحصیلی ۹۹-۹۸ ستاد و کمیته های های تخصصی هدایت تحصیلی دراستان البرزفعال شدند.
وی یادآورشد: فرآیند هدایت تحصیلی با هدف آگاهی بخشی به دانش آموزان پایه نهم و اولیای آنان در اداره مشاوره اداره کل، نواحی و مناطق هشتگانه آموزش و پرورش استان البرزاجرایی شده است.
فهمیده با بیان اینکه هدایت تحصیلی براساس اسناد فرادستی وسند تحول بنیادین با تغییراتی روبرو شده که لازم است اطلاعات کامل شیوه نامه هدایت تحصیلی به دانش آموزان و والدین انتقال داده شود، اضافه کرد: دراین فرآیند سوابق دانش آموزان در پایه های هفتم ، هشتم و نهم با ضریب خاص هردرس محاسبه و هدایت تحصیلی دانش آموزان ثبت می شود.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان البرز ازفرآیندی بودن هدایت تحصیلی، تغییر شاخص های هدایت تحصیلی، کسب شایستگی های علمی و تخصصی دانش آموزان از تمامی دروس سال های قبل و توزیع متوازن دانش آموزان دررشته و شاخه های تحصیلی متناسب با نیاز کشوربه عنوان ویژگی های آیین نامه هدایت تحصیلی در پایه نهم دوره اول متوسطه یاد کرد.
وی به حاکم بودن رویکرد کارآفرینی درهدایت تحصیلی دانش آموزان پرداخت و افزود: انتخاب رشته دانش آموزان پایه نهم در این استان باید با رویکرد بازار کار و کارآفرینی درحال انجام است که درهدایت دانش آموزان به سوی رشته های فنی و مهارتی والدین نقش بسزایی دارند.
فهمیده ادامه داد: با توجه به اشباع برخی از رشته‌ها و نیاز جامعه به نیروی انسانی مهارت دیده دررشته‌های فنی و تولیدی ضرورت دارد لذا انتخاب رشته دانش آموزان به سمت بازار کار و کارآفرینی برای جلوگیری از بیکاری در سال‌های آتی سوق داده شود.
وی گفت: امروزنیازکاری جامعه به نیروی انسانی خلاق و کارآفرین است لذا ادامه تحصیل دانش آموزان در رشته‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش می‌تواند اولین گام برای تضمین شغلی آنها درآینده نه چندان دور باشد پس لازم است دانش آموزان به پیامدهای انتخاب رشته آگاهانه توجه کنند.
فهمیده  افزود: راهنمایی تحصیلی را می توان به عنوان فرآیند کمک به دانش آموزان برای انتخاب رشته تحصیلی مناسب ، براساس شناخت استعدادها و توانایی های خود و امکانات و شرایط محیطی تعریف کرد .
وی گفت: درهدایت تحصیلی باید به توانایی های شخصی ، ویژگی های رشته های تحصیلی موجود و بازار کار رشته ها توجه شود.هراندازه دانش آموزان و والدبن از عوامل تاثیر گذار در هدایت تحصیلی اطلاعات بیشتری داشته باشند ، انتخاب رشته بهتری برای پایه دهم انجام می دهند .

برای دانش آموزان پایه نهم دوره متوسطه اول درتیرماه درکنار کارنامه تحصیلی، برگه‌های هدایت تحصیلی نیز صادر می‌شود که در آن رشته‌های تحصیلی براساس اولویت برای هرکدام از دانش آموزان مشخص شده است.
دربرگه‌های هدایت تحصیلی شرایط ورود دانش آموزان برای انتخاب رشته تحصیلی در پایه دوره دوم متوسطه در شاخه‌های فنی حرفه‌ای، کاردانش و نظری چون رشته ادبیات و علوم انسانی، علوم تجربی، علوم و معارف اسلامی و ریاضی قیزیک ثبت شده است.
دانش آموزان پایه نهم براساس شرایطی که مجاز شناخته شده است می‌توانند بر حسب وضعیت تحصیلی و علاقه مندی یکی از این رشته‌های تحصیلی را برای ورود به پایه دهم انتخاب کنند.
امسال ۱۷ هزار و ۶۷۳ دانش آموز دختر و ۱۸ هزار و ۶۱۷ دانش آموز پسر البرزی که مشغول تحصیل در پایه نهم متوسطه دوره اول هستند زیر پوشش طرح هدایت تحصیلی قرار گرفته اند.

استان البرز ۵۰۰ هزار دانش آموز دارد.

برچسب‌ها البرز هدایت تحصیلی دانش‌آموزان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: البرز هدایت تحصیلی دانش آموزان البرز هدایت تحصیلی دانش آموزان دانش آموزان پایه نهم دانش آموزان هدایت تحصیلی استان البرز رشته تحصیلی برای انتخاب انتخاب رشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۴۷۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اعلام شد

 

قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اعلام شد
قیمت کتاب‌های درسی میان‌پایه‌ها در مقاطع تحصیلی مختلف برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ـ ۱۴۰۴ اعلام شد.

به گزارش ایسنا، در حالیکه ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۳ ـ ۱۴۰۴ برای دانش‌آموزان پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی، هشتم و نهم دوره متوسطه اول، یازدهم و دوازدهم دوره متوسطه دوم همچنین پایه‌های تحصیلی آمادگی ۲ (استثنایی)، اول ۲ (استثنایی)، اول ۳ (استثنایی) و اول تکمیلی (استثنایی) از امروز (چهارشنبه پنجم اردیبهشت) آغاز شده، قیمت کتاب‌های درسی پایه‌های تحصیلی به جزء پایه‌های ورودی هفتم و دهم اعلام شده است.

دانش‌آموزان برای ثبت سفارش کتاب‌های درسی باید به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به‌نشانی my.Gov.ir یا پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش به‌نشانی my.medu.ir یا سامانه irtextbook.ir مراجعه کنند.

لازم به ذکر است ثبت سفارش کتاب‌های درسی پایه اول دبستان، آمادگی ۱ (استثنایی)، اول ۱ (استثنایی) و اول مقدماتی(استثنایی) از دهم تیر آغاز شده و تا ۹ شهریور ۱۴۰۳ ادامه دارد.

این در حالیست که دانش‌آموزان و اولیاء آنان، در صورت تمایل می‌توانند از طریق سامانه مذکور نسبت به ثبت سفارش انفرادی اقدام کنند و برای ورود به سامانه کد ملی دانش‌آموز، نام کاربری و۶ رقم سمت راست شماره سریال شناسنامه دانش‌آموز، "رمز عبور" ورود به سامانه است.

دانش آموزان اتباع باید به جای کد ملی، کد اتباع در سامانه سیدا و به جای شماره سریال شناسنامه، ۶ رقم یک (۱۱۱۱۱۱) وارد کنند.

کتاب‌های درسی دانش‌آموزان تمامی دوره‌های تحصیلی، از طریق مدرسه محل تحصیل آنان که در سفارش دانش‌آموز قید شده است، توزیع می شود.

قیمت کتاب‌های درسی به گفته مسئولان وزارت آموزش و پرورش، به طور میانگین ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد.

بدین ترتیب قیمت کتاب‌های درسی در پایه تحصیلی اول ابتدایی ۷۱ هزار تومان است که این رقم برای ششمی‌ها ۱۰۲ هزار تومان تعیین شده است.

قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اعلام شد

هچنین قیمت کتاب‌های درسی پایه هشتم برای دانش‌آموزان دختر ۱۴۹ هزار تومان و برای دانش‌آموزان پسر ۱۵۲ هزار تومان، پایه نهم ۱۵۷ هزار تومان و پایه یازدهم رشته ریاضی فیزیک ۲۱۱ هزار تومان، دوازدهم ریاضی و فیزیک ۱۶۴ هزار تومان؛ علوم تجربی یازدهم و دوازدهم نیز به ترتیب ۲۰۲ و ۱۵۴ هزار تومان است که این رقم برای پایه یازدهم و دوازدهم رشته علوم‌انسانی ۱۸۵ و ۱۶۷ هزار تومان و برای یازدهمی‌ها و دوازدهمی‌های رشته علوم و معارف اسلامی نیز به ترتیب ۲۴۱ و ۲۱۸ هزار تومان اعلام شده است.

قیمت کتابهای پایه‌های هفتم و دهم متعاقبا اعلام می‌شود.

دیگر خبرها

  • رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته های کنکور آغاز شد
  • آغاز ماراتن پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور
  • رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد
  • آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی دانش آموزان
  • قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید اعلام شد
  • قیمت کتاب‌ های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اعلام شد
  • قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اعلام شد
  • فراهم شدن امکان تغییر رشته تحصیلی دانش آموزان
  • جزئیات ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید
  • ضرورت افزایش آگاهی والدین از هدایت تحصیلی دانش آموزان