Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@17:11:43 GMT

۴هزار دارو و فرآورده گیاهی و سنتی مجوز تولید گرفتند

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۴۹۰۳۸

۴هزار دارو و فرآورده گیاهی و سنتی مجوز تولید گرفتند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، محمدحسن عصاره، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری از صدور مجوز تولید داروها و فرآورده‌های گیاهی از سوی سازمان غذا و دارو به بیش از ۲۰ درصد کل مجوز تولید داروها و فرآورده‌های کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر تعداد ۴۰۰۴ دارو و فرآورده گیاهی و سنتی از سازمان غذا و دارو مجوز تولید گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عصاره افزود: درحال حاضر حدود ۵۰۰ شرکت با دریافت مجوز از سازمان غذا و دارو به‌عنوان تولیدکننده فرآورده‌های طبیعی و سنتی مطرح بوده و با توجه به آمارهای موجود از این میان حدود ۱۵۰ شرکت این حوزه، دارای بازارهای صادراتی به کشورهای مختلف منطقه و سایر کشورهای جهان هستند.

وی همچنین از نبود بازاریابی مناسب برای فروش گیاهان دارویی و تحریم‌های بانکی و اقتصادی به‌عنوان مهم‌ترین موانع فعالان تجاری این حوزه در رقابت بین‌المللی نام برد و گفت: گیاهان دارویی به‌عنوان ذخایر ژنتیکی میراث ملی ما محسوب می‌شوند. خام فروشی و حتی صادرات آن به‌صورت فرآوری نشده موجب غارت و از بین رفتن این سرمایه برای آیندگان خواهد شد. همچنین سود اصلی بازار گیاهان دارویی در حوزه‌های مختلف دارویی و غذایی در فرآوری آن‌ها به‌عنوان محصولات نهایی است و سهل‌انگاری در این مورد موجب واگذاری این بازار و سود حاصله به کشورها و شرکت‌های آن‌ها و همچنین تغییر بازار کار نیروی تحصیل‌کرده و متخصص از داخل کشور خواهد شد.

این مقام مسئول اضافه کرد: اقدامات متعددی را برای جلوگیری از خام‌فروشی گیاهان دارویی می‌توان متصور بود که تمامی راهبردها و اقدامات مندرج در سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی را می‌توان برنامه‌هایی با هدف رشد و توسعه بازار داروهای گیاهی و فرآورده‌های طبیعی و افزایش صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا در نظر گرفت که برای اجرا به تمامی دستگاه‌های اجرایی این حوزه ابلاغ شده است.

عصاره ادامه داد: رشد و توسعه شرکت‌های تولیدکننده داروها و فرآورده‌های گیاهی در طی ۱۰ سال اخیر را می‌توان از مصادیق نتایج اقدامات فوق دانست؛ به‌طوری‌که در حال حاضر صدور مجوز تولید داروها و فرآورده‌های گیاهی از سوی سازمان غذا و دارو به بیش از ۲۰ درصد کل مجوز تولید داروها و فرآورده‌های کشور رسیده است. در حال حاضر تعداد ۴۰۰۴ دارو و فرآورده گیاهی و سنتی از سازمان غذا و دارو مجوز تولید گرفته‌اند. این در حالی است که در سال ۱۳۸۷ تنها ۳۹۰ محصول در این حوزه دارای مجوز از سازمان غذا و دارو بود. یکی از دیگر از اقدامات مفید در این حوزه، وضع قوانین و مقررات محدودیت و ممنوعیت صادرات برخی از گونه‌های ارزشمند گیاهان دارویی و توسعه کشت گیاهان دارویی به‌جای برداشت گیاهان دارویی از مراتع توسط وزرات جهاد کشاورزی است که در حال حاضر با افزایش ۱۰۰ درصدی نسبت به گذشته، ظرفیت رشد بسیار بالایی را ارائه می‌دهد.

کد خبر 4953361

منبع: مهر

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی سازمان غذا و دارو گیاهان دارویی ویروس کرونا وزارت صنعت معدن و تجارت بانک مرکزی ایران بورس قیمت دلار وزارت جهاد کشاورزی قیمت نفت تولید نفت نهاده های دامی عبدالناصر همتی سازمان امور مالیاتی لوازم خانگی بازار سرمایه مالیات سازمان غذا و دارو گیاهان دارویی حال حاضر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۴۹۰۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت گیاهان دارویی از رویشگاه‌های هرمزگان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خلیج فارس؛ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان پیش بینی کرد هرکیلو آویشن بیش از ۵۰۰ هزار تومان فروخته شود و ارزش آویشن‌های برداشت شده امسال به بیش از ۲۰ میلیارد تومان برسد.

سید محمد نور موسوی افزود: بیشترین آویشن‌های برداشت شده در شهرستان‌های رودان، میناب، بشاگرد و حاجی آباد است.

وی گفت: سطح رویشگاه‌های هرمزگان بیش از دویست هزار هکتار است که ۵۰ هزار هکتار آن در طرح بهره برداری، و در ۷ هزار هکتار آن عملیات احیای از سوی جوامع محلی صورت گرفته است.

وی گفت: پارسال ۹ فقره طرح مصوب بهره برداری گیاهان دارویی با همکاری بهره برداران و تعاونی‌های مردمی به مساحت ۲۲۰ هزار هکتار پوشش داده شد که شامل دوگونه دارویی آویشن و آنغوزه است.

بیشتر بخوانید: آبگیری ۱۱۰ میلیون مترمکعبی سازه‌های آبخیزداری هرمزگان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان افزود: طرح‌های اصلاحی و احیایی در مراتع با همکاری بهره برداران شامل ساخت هلالی آبگیر، بذرکاری، بذرپاشی و حفاظت و قرق است.

موسوی گفت: گونه‌های دارویی و خوراکی شامل آویشن، آنغوزه تلخ، بادام کوهی، بنه، گیشدر، پونه، مور خوش و تلخ، کلپوره، گلدر و آلوئه ورا بیشترین مصرف را در هرمزگان دارند.

وی افزود: این گونه‌های دارو‌های گیاهی پس از برداشت به استان‌های فارس، اصفهان و تهران ارسال و بعد از فرآوری و بسته بندی به خارج از کشور صادر می‌شود.

دیگر خبرها

  • افتتاح بزرگترین دهکده آموزشی و پژوهشی گیاهان دارویی گلستان
  • مبادله ۴۰ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری فارس و هیئت‌های خارجی
  • مبادله بیش از ۴۰ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری بین استان فارس و هیات‌های خارجی
  • حمیدیه رتبه برتر تولید نعنای دارویی در استان خوزستان+فیلم
  • برداشت گیاهان دارویی از رویشگاه‌های هرمزگان
  • هفت گونه گیاهی کهگیلویه و بویراحمد در خطر انقراض قرار دارند
  • ظرفیت کشت گیاهان دارویی در بیش از ۵۰ نقطه لرستان
  • اهلی سازی دو گیاه دارویی در خراسان شمالی
  • ایران به‌دنبال همکاری و کمک به سوریه در تولید دارو است
  • جزئیاتی درباره دوره جدید کالابرگ فجرانه