Web Analytics Made Easy - Statcounter

در سال های گذشته برخی جریان‌های سیاسی تلاش کرده اند تا به ارائه چهره ای غیر انقلابی از شهید چمران، از الگو گیری جوانان و بخصوص نخبگان علمی از شخصیت او در مبارزه با استکبار جلوگیری کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ تاریخ معاصر کشور ما شاهد حضور مردانی است که بی هیچ شک آنان را باید در زمره برجسته ترین انسانها به لحاظ رفتار و مبانی نظری دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهید مصطفی چمران یکی از مهمترین این چهره ها است.

آشنایی هر ملیتی با مفاخر و بزرگان خود یکی از مهمترین راه هایی ساخت استحکام درونی آن کشور است.

در حالی که ایران اسلامی در چهار دهه اخیر و بخصوص در ده سال گذشته شاهد سنگین ترین فشارهای تاریخی برای قبول هژمونی استکبار است ساخت استحکام درونی کشور و نظام از طریق ایجاد خود باوری جوانان یک ضرورت است.

در این میان جریان داخلی غرب باوران و غرب گرایان تمام تلاش خود را در جهت ایجاد تشکیک در شخصیت شهید چمران به عنوان یک نخبه علمی جذاب برای جوانان انجام داده است.

سالگرد شهادت شهید بزرگ مجاهدت‌های بی پایان، شهید دکتر مصطفی چمران بهانه ای است تا به بررسی گذرا به زندگی و برخی ابعاد این شهید پرداخته شود.

دوران تحصیل در دانشگاه تهران و واقعه۱۶ آذر

شهید چمران در سال ۳۲ دانشجوی دانشکده فنی دانشگاه تهران بود که سرویس های امنیتی انگلیس و آمریکا با کمک خودفروختگان داخلی، دربار شاه و اختلاف پیش آمده بین جریان ملی و اسلامی موفق شدند نهضت ملی و دینی نفت را با کودتای ننگین به شکست بکشانند و بعد از آن بار دیگر کشور عرصه تاخت و تاز دو ابرقدرت آمریکا و انگلیس شود.

در این میان سفر معاون رئیس جمهور آمریکا به ایران و برنامه حضور وی در دانشگاه تهران، خون غیرت دانشجویان را در مخالفت با آمریکا و کودتای اتفاق افتاده را به جوش آورد و در تاریخ ۱۶ آذر اعتراض گسترده دانشجویان دانشکده فنی با حمله نیروهای نظامی رژیم به داخل صحن دانشکده سرکوب شد.

در این سرکوب ۳ تن از دانشجویان به نام های شریعت رضوی ،قندچی و بزرگ نیا به شهادت رسیدند و شهید چمران به عنوان یکی از دانشجویان مذهبی از ناحیه دست به ضرب گلوله زخمی شد.

این شاید نخستین برخورد این شهید بزرگوار با استبداد و استعمار بود که مسیر زندگی شهید چمران را به مبارزه ای بی امان با استکبار جهانی کشاند.

حضور در آمریکا و کسب مدارج بالای علمی و عرفانی

چمران پس از گذراندن دوره کارشناسی در دانشکده فنی دانشگاه تهران با بورس دولتی نخبگان توانست وارد دانشگاه برتر و دانشگاه تگزاس ای اند ام آمریکا شود و پس از مدتی به سبب درخشش خیره کننده علمی به عنوان یک نخبه در سازمان فضایی ناسا به عنوان یکی از استعدادهای آینده سازمان به کار گیری شود.

همزمان با صعود شهید به مراتب بالای علمی با استفاده از پشتکار و هوش بالا، ابعاد عرفانی و توحیدی شخصیت مصطفی چمران جوان نیز به شکل حیرت انگیز در حال رشد بود.

دست نوشته های چمران از دوران زندگی در آمریکا و تحصیل و کارش در آن ایام به لحاظ عرفانی بیش از آنکه به یک دانشجوی تحصیلکرده در قطب دنیای پر از رنگ و وسوسه غرب شبیه باشد، نشانگر سالکی است که سالها است طریق عاشقی با خدا را در خانقاه عارفان طی می کند.

ادبیات عمیق و حیرت آور چمران در ارتباط با خدا در این ایام هیچ شباهتی با فردی در این سن از این زندگی ندارد.

ادبیاتی که بعضاً انسان از عمق احساس و معرفتش نسبت به خدا بهت زده می شود.

خروج از آمریکا و آموختن حرکتهای چریکی در مصر

در حالی که از چمران به عنوان یکی از مهمترین امیدهای آینده در سازمان ناسا نام برده می شد یه یکباره ساواک که او و سایر دانشجویان مخالف رژیم را زیر نظر داشت در گزارش‌های روزانه خود از ناپدید شدن او در آمریکا خبر می دهد.

سازمان امنیتی آمریکا نیز پس از بررسی های مختلف اعلام می کند که چمران از آمریکا خارج شده است.

اوج شگفتی آنجا است که بدانیم انسانی که در اوج مدارج علمی دنیا و یه عنوان یکی از بهترین استعدادهای سازمان فضایی ناسا شناخته می شد همه این شکوه و بزرگی های دنیایی را کناری گذارده و برای پیگیری آرمان های دینی و انقلابی خود در جهت مبارزه با استکبار و استعمار با سختی فراوان به مصر رسانده است تا توسط گروه های چریکی فلسطینی که دارای اردوگاه های آموزش جنگهای چریکی و نامنظم هستند، به علم و عمل جنگ های چریکی مسلط شود.

دعوت امام موسی صدر و حضور در جنبش امل لبنان

در حالی که در چنین سال هایی امام موسی صدر با توصیه بزرگانی تشیع برای احیا قدرت جریان شیعه و نجات آنان از وضعیت فلاکت بار وارد لبنان شده است، شهید چمران به دعوت صدر به منظور کمک در ایجاد تشکیلات منسجم جنبش شیعی امل وارد لبنان می شود.

جنبش امل علاوه بر تشکل سازی شیعیان در ابعاد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی خط مقدم مبارزه مسلحانه و جهاد با رژیم غاصب صهیونیستی است.

شهید چمران که حال یکی از نخبگان جنگهای نامنظم در غرب آسیا و بلکه جهان است علاوه بر تشکل سازی به عنوان مسئول شاخه نظامی امل وارد عرصه مبارزه با رژیم جنایتکار اشغالگر قدس نیز شده است.

مفقود شدن امام صدر و حضور شهید چمران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران

در سال های پایانی دهه ۵۰ و با قدرت گرفتن حرکت شیعی امام صدر کشور های مختلف بخصوص آمریکا و رژیم صهیونیستی برای نابودی امام صدر و این حرکت به تکاپو افتادند و بالاخره با سفر صدر به لیبی و مفقود شدن وی در این سفر این عالم شیعه به یکی از معماهای تاریخ معاصر بدل شد که هنوز هم هیچ اطلاع دقیقی از زندگی‌ اش در دست نیست.

در سالهای ۵۶ و ۵۷ و همزمان با مفقود شدن امام صدر حرکت اسلامی ملت ایران به رهبری امام خمینی و مبارزه برخی دوستان و نزدیکان شهید چمران به اوج خود رسید.

همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی شهید چمران با دعوت انقلابیون حضور خود در ایران را یک ضرورت دانست و برای کمک به حرکت انقلابی ملت ایران وارد کشور شد.

پس از حضور شهید چمران در متن انقلاب اسلامی مراحل مختلف انقلاب شاهد رشادت و ایثار این شهد بزرگوار است.

از برگزاری نشست‌های علمی، معرفتی و سخنرانی برای پاسخ به نیازهای فکری جوانان انقلابی در ابعاد مختلف اعتقادی و سیاسی تا حضور در مجلس، شورای انقلاب، وزارت دفاع و ایجاد ستاد جنگ های نامنظم همگی رنگین کمانی از علم و عمل انقلابی این انسان فرهیخته مبتنی بر اسلام ناب محمدی را پیش چشم انسان می گشاید.

شهید چمران در حالی که از دوران جوانی و دانشجویی در داخل و خارج کشور با مهندس بازرگان و برخی اعضای نهضت آزادی ارتباط بعضاً تشکیلاتی نیز داشت اما هرگز خود را اسیر تفکرات سیاسی این گروه ها نکرد و در دوران حضور خود در متن انقلاب اسلامی و سمت‌های مختلف عمل و اقدام انقلابی مبتنی بر تبعیت کامل از ولایت فقیه و امام خمینی را یک اصل می دانست و عمل می کرد.

حضور چمران در غائله پاوه و مقابله جانانه با ضد انقلاب نشانگر خوی و تفکر انقلابی شهید بزرگوار است.

تشکیل ستاد جنگهای نامنظم و حضور بدون واهمه ایشان در خط مقدم نبرد که در نهایت نیز در دهلاویه به شهادت این عالم وارسته، مبارزه خستگی ناپذیر و مجاهد نستوه انجامید خود برگ افتخار آمیزی از منش و رفتار جهادی شهید عزیز است.

جریانات مختلف سیاسی در سالهای گذشته تلاش کرده اند با نمایش چهره ای مصالحه جو و غیر انقلابی از این مرد بزرگ از تبدیل شدن او به الگوی برای جوانان و نخبگان برای ولایت مداری و مبارزه با استکبار درون و جبهه استکبار بین الملل جلوگیری کنند.

در حالی مضحک بودن این ادعا را با جملات عرفانی و عمیقی که شهید در آخرین لحظات زندگی و پیش از شهادتش بصورتی اعجاب آور اثبات می کند.

شهید عزیز در حالی که به سمت قتلگاه خود در حرکت است از اعضا و جوارح بدن خود میخواهد که او را در رسیدن به ذات خداوند تا دقایقی دیگر یاری کنند.

نگاه بلند عرفانی شهید چمران از نوشته های بی بدیلش در مراحل مختلف زندگی نشان از موحدی پارسا دارد.

این نوشته ها که از زمان دانشجویی در ایران و آمریکا آغاز می شود و حضور در لبنان، نقش آفرینی در کوه های سربه فلک کشیده کردستان در برابر ضد انقلاب و مقابله با دشمن بعثی در دشت های تفتیده و داغ خوزستان را شامل می شود دنیایی از معانی عمیق خدا شناسی است که پیش روی آیندگان است.

بزرگی شهید چمران به ابعاد مختلف وجود و عظمت این دانشمند پارسا است.

شهیدی که در عرصه علمی در قله مراکز علم روز جهان است اما برای رسیدن به آرمان و هدف انقلابی خود دست از این هدف درخشان علمی خود می کشد و خود را به مصر، لبنان و ایران برای رهایی ملت های ستمدیده از یوغ استعمارگران می رساند نمی تواند فردی غیر انقلابی باشد.

در تاریخ کمتر انسانهایی را می توان یافت که سراسر زندگی خود را وقف مبارزه با همه مظاهر استعمار و استبداد کرده باشند و خود را در این راه فدا کنند. شهید دکتر مصطفی چمران آیینه تمام نمای زندگی انسانی مبارز و عالمی عامل به توحید است.

حبیب میرزایی

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: دانشگاه تهران انقلاب اسلامی شهید چمران عنوان یکی مصطفی چمران عنوان یک امام صدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۵۰۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف: منتظر برنامه دولت برای مدیریت بازار ارز هستیم

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، دومین نشست بررسی مسائل ارزی شامگاه چهارشنبه با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید، عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن، حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی و محسن زنگنه از نمایندگان اقتصاددان مجلس و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها در مجلس برگزار شد.

بیشتر بخوانید: قالیباف: وضعیت بازار ارز بررسی می‌شود

قالیباف در این نشست با بیان اینکه نباید به ارائه گزارش اکتفا کرد گفت: زیرا در نشست قبلی به اندازه کافی گزارش ارائه شد و دوستان دولت باید به طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارائه کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما دنبال تکرار جلسات نیستیم و جلسه سومی وجود ندارد بنابراین باید در مورد موضوع به جمع‌بندی برسیم و نتیجه نهایی را به صحن علنی ارائه کنیم و در این رابطه با توجه به اصرار نمایندگان برای بررسی موضوع در صحن علنی، به صورت مشخص به نمایندگان گفتم اگر به جمع‌بندی و اتفاق نظر با دولت نرسیم مجلس خود به جمع‌بندی روشن می‌رسد.

قالیباف با تاکید بر اینکه باید بر روی اصل موضوع بحث و گفت و گو کنیم و در مورد رویکردها، اشکالات و راهکارها به جمع‌بندی برسیم، تصریح کرد: واقعیت این است که ناترازی ها در قیمت ارز تأثیرگذار است بنابراین نمی‌توان نظام یکپارچه اقتصادی را نادیده گرفت و دولت و مجلس باید به این مهم توجه داشته باشند.

رئیس قوه مقننه کشورمان با یادآوری اینکه حکمرانی از دو بخش تشکیل می‌شود، گفت: یک بخش تشخیص علمی و دیگری تصمیم سیاسی است؛ تشخیص‌های علمی ما به دلایل مختلف تحت تأثیر تصمیم‌های سیاسی قرار دارد درحالی که اگر ترکیب آنها را با هم رعایت کنیم می‌توانیم مشکلات را حل کنیم اما اگر تشخیص علمی را فدای تصمیم سیاسی کنیم به طور حتم دچار مشکل خواهیم شد.

وی افزود: همچنین اگر به تشخیص علمی بدون شرایط سیاسی کشور توجه کنیم با مشکل مواجه خواهیم شد بنابراین تعادل این موضوع مهم است.

قالیباف با تاکید بر اینکه مجلس در عین اختلاف سلیقه و اختلاف دیدگاه با سیاست‌های ارزی دولت همراهی کرده است، گفت: همه اختیارهای موجود در قانون دائمی را به رئیس بانک مرکزی دادیم و هر چه ایشان در جلسه سران قوا بیان کردند قبول کردیم اما شرایط کنونی نشان می‌دهد که هم رویکرد اقتصادی و هم رویکرد مدیریتی در موضوع ارز دچار اشکال است.

وی با اشاره به تورم کالاهای اساسی که با ارز ترجیحی وارد می‌شوند و تاکید بر ضرورت اصلاح رویکردهای اقتصادی در این زمینه، گفت: به طور روشن و مشخص امروزه در سیاست‌های ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد.

قالیباف خطاب به مسئولان اقتصادی حاضر در نشست گفت: ما رویکرد اقتصادی مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یکشنبه برای دریافت برنامه دولت منتظر می‌مانیم اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند.

در این جلسه محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی گزارشی از وضعیت بازار ارز و تحولات اقتصاد کلان کشور ارائه کرد.

همچنین وزیر اقتصاد و رؤسای کمیسیون‌های اقتصادی، صنایع و معادن و جهش و رونق تولید مجلس هم به تشریح راهکارهای خود برای کنترل نرخ ارز پرداختند.

کد خبر: 1228414 برچسب‌ها محمدباقر قالیباف

دیگر خبرها

  • برگزاری ۴۰۰ عنوان برنامه توسط سپاه زنجان در هفته عقیدتی
  • دادستان های استان گلستان جوانانی توانمند و انقلابی هستند
  • قالیباف: منتظر برنامه دولت برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • هشدار ارزی قالیباف به دولت
  • سپاه به هیچ جریان سیاسی وابسته نیست
  • سپاه به هیچ جریان سیاسی وابستگی ندارد
  • پورفرجی:حضور امینی در شهرداری اهواز باعث ایجاد اختلاف بین نیروهای انقلابی شده است
  • اجرای بیش از ۸۰ برنامه به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در سپاه و بسیج توسط سپاه چالدران 
  • برگزاری نشست خبری مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا
  • قطر: دلیلی برای تعطیلی دفتر حماس در دوحه وجود ندارد