Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-07@17:23:08 GMT

تنهایی چه بلایی بر سر مغز شما می‌آورد؟

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۵۱۵۹۶

تنهایی چه بلایی بر سر مغز شما می‌آورد؟

آفتاب‌‌نیوز :

سرویس سلامت- نتیجه بررسی‌ای تازه نشان می‌دهد که تنهایی سبب می‌شود تا مغز شما نسبت به ارتباطات اجتماعی واکنش منفی نشان داده و باعث شود تا فرد بیش‌تر احساس جداشدگی از افراد دیگر را داشته باشد.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ ناحیه‌ای از مغز تحت عنوان MPFC یک نقشه ساختار یافته از چرخه اجتماعی روابط فرد را نگهداری می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روابط اجتماعی سبب می‌شوند تا مغز درباره دیگران فعالیت کند و درباره سایرین از خود واکنش نشان دهد. زمانی که افراد، تنها زندگی می‌کنند شباهت کم تری از نظر ارسال پالس‌های عصبی میان آنان با سایرین وجود دارد. گفتنی است که نقشه‌های مغزی روابط ما با سایر افراد مدت‌های طولانی یک راز کشف نشده بوده است.

این تحقیق درباره چگونگی فعالیت عصبی مغز می‌تواند تاثیرات تجربه تنهایی در مغز فرد را نشان دهد و توسط محققان امریکایی انجام شده است.

در این بررسی مشخص شده در افراد اجتماعی که با روابط بالا با دیگران بوده اند نشانه‌هایی مشابه از فعالیت مغزی زمانی که آنان درباره خود و دوستان شان فکر می‌کردند وجود داشته است در حالی که در افراد تنها فعالیت مغزی شکلی نامتوازن داشته و زمانی که آنان درباره خود و دیگران فکر می‌کردند شکل متفاوتی داشته است.

محققان در آزمایشگاه علوم عصبی رفتاری در نیوهمپشایر در این بررسی از تصویر برداری تشدید مغناطیسی کارکردی (fMRI) استفاده کرده اند و اسکن لازم برای ثبت فعالیت مغز زمانی که افراد درباره خود و سایرین فکر می‌کنند را انجام داده اند تا میزان احساس نزدیکی افراد با دیگران را دریابند. فعالیت مغز افراد در این باره با تغییرات در جریان خون در ارتباط نزدیکی بوده است. جامعه مورد بررسی در این تحقیق افراد ۱۸ تا ۴۷ ساله بوده اند. پیش از اسکن مغز افراد از آنان نام و میزان نزدیکی شان با افراد نام برده شده دیگر پرسیده شد. حین اسکن نیز فعالیت مغز آنان احساس این افراد به نام‌های ذکر شده را نشان داد. نتیجه اسکن‌ها نشان داد که مغز افراد تنها، تمایز کم تری میان دوستان نزدیک فرد و سایرین در مقایسه با فعالیت مغز افراد اجتماعی قائل می‌شود.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: مغز انزوا و تنهایی ارتباطات اجتماعی فعالیت مغز مغز افراد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۵۱۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آثار باستانی تپه «علی‌کش» نشان از ارتباطات اجتماعی با همسایگان دارد

ایسنا/ایلام عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام گفت: ارتباطات اجتماعی ساکنان کشاورز تپه‌ علی‌کش موسیان در دوره‌های فرهنگی عصر نوسنگی با همسایگان جای تحقیق بسیار دارد.

دکتر «حبیب‌الله محمودیان» در این خصوص به ایسنا اظهار کرد: آثار به دست آمده از تپه «علی‌کش» موسیان در شهرستان دهلران مربوط به دوره نوسنگی است، یافته‌های باستان‌شناسی،  ۷ دوره فرهنگی را برای تپه‌ علی‌کش ارائه کرده است که دوره‌های «بزمرده»، «علی‌کش»، «محمد جعفر»  قدیمی‌ترین دوره‌های فرهنگی است.

وی با اشاره به دوره بزمرده در دشت موسیان خاطرنشان کرد: در دوره «بزمرده» ابزارهای سنگی شامل سنگ‌های کوبنده، کاسه‌های سنگی، مهره‌های تزیینی و پیکرک‌های گلی حیوان در این تپه به دست آمده است.
محمودیان ادامه داد: کشت غلات رونق داشته و از غلات گندم و جو کشت می‌شده است و از حبوبات نمونه عدس در حفاری‌های دوره علی‌کش به دست آمده است، در دوره علی‌کش از داس‌های سنگی کاسه‌های کف تخت و شقاب‌های کم‌عمق استفاده شده ضمن اینکه علاوه بر پیکرک‌های گلی بز چند نمونه پیکرک گلی انسان نیز یافت شده است.
این باستان‌شناس افزود: قدمت این دوره بر اساس آزمایش‌های انجام شده از طریق کربن ۱۴ بیش از ۸ هزار سال است، در مورد استقرار در تپه چنین اظهار نظر شده که در دوره بزمرده نوعی استقرار فصلی وجود داشته است در دوره علی‌کش طول مدت استقرار بیشتر شده و در دوره محمدجعفر ساکنان دهلران استقرار دائم داشتند.
وی بیان کرد: تنوع آثار به دست آمده از تپه علی‌کش، ارتباطات اجتماعی ساکنان دهلران با «بیشابور»، «فارس»، نواحی غرب ایران، «سیلک» کاشان «جارمو» در کردستان و طراف دریاچه وان در ترکیه را نشان می‌دهد از طرفی دیگر ارتباط ساکنان بین النهرین از طریق موسیان به سمت فارس و کرمان و حوزه رودخانه هلیل رود در استان کرمان می‌تواند جهات مختلف ارتباط این تمدن فرهنگی کشاورزی با مناطق دیگر را روشن کند.
انتهای پیام 
 

دیگر خبرها

  • بیمه هنرمندان صنایع دستی ابلاغ شد
  • خبر جدید یک نماینده درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان/ افزایش ۹۰ درصدی حقوق بازنشستگان چه زمانی اعمال می‌شود؟
  • مفاهیم: آشنایی با عوامل اجتماعی تعیین‌کننده سلامت (SDH)
  • اوج سلامت مغز چه زمانی است؟
  • خط و نشان برای شرکت‌هایی که سود سهام عدالت را نمی‌دهند | سود مرحله سوم چه زمانی واریز می شود؟
  • سیگار کشیدن چگونه به قلب آسیب وارد می‌کند؟
  • کابینه رژیم صهیونیستی با اجماع رای به تعطیلی الجزیره داد
  • مد خوب، مد بد!
  • آثار باستانی تپه «علی‌کش» نشان از ارتباطات اجتماعی با همسایگان دارد
  • چرا فنلاند شادترین کشور دنیاست؟