Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات در گفت و گو با  خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به تبعات مثبت و منفی تخصیص ارز ۴٢٠٠ در اقتصاد کشور گفت: در حال ‌حاضر کالا‌های اساسی مشمول ارز ۴٢٠٠ تومانی هستند کالا‌های اساسی طبق آخرین جدولی که وزارت صمت اعلام کرده است بیش از ۵ ردیف کالایی نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تامین واردات از محل ارز حاصل از صادرات سیاست قابل قبولی است

او ادامه داد: آنچه که رخ می‌دهد کاهش ردیف‌های تعرفه استفاده از این ارز دولتی است که به نظر می‌رسد سیاست قابل قبولی است. به نوعی می‌توان گفت با توجه به شرایط ارزی کشور تامین ارز مورد نیاز واردات از محل ارز حاصل از صادرات یکی از روش‌های جایگزین است که انتخاب شده و انجام می‌شود.

او در پاسخ به این سوال که دلیل تصمیم اخیر رئیس بانک مرکزی برای کاهش مشمولیت کالا‌های وارداتی به ارز ۴۲۰۰ چیست؟ گفت: از زمانی که تخصیص ارز ۴٢٠٠ تومانی مطرح شد اتاق بازرگانی و فعالان بخش خصوصی معتقد بودند که اعطای ارز ۴٢٠٠ تومانی بدون ضابطه می‌تواند مشکلاتی را برای کشور ایجاد کند و افزایش تقاضا را در پیش خواهد داشت.

این فعال اقتصادی بخش خصوصی عنوان کرد: سیاست دولت حمایتی برای کنترل بازار ارز است. همچنین تا حدودی در بخشی از کالا‌ها موفق بود، ولی در کل خروجی ارز ۴٢٠٠ تومانی در شروع کار با مشکلاتی مواجه شد که به مرور اصلاح شد. به نظر می رسد در حال حاضر با توجه به شرایط ارزی کشور مهم‌ترین و مفید‌ترین تصمیم گرفته شده است.

لاهوتی  ادامه داد: معتقدم که حمایت از اقشار آسیب پذیر اگر به صورت مستقیم از محل تفاوت ارز ۴٢٠٠ تومانی با ارز آزاد یا ارز نیمایی باشد هم حمایت ها هدفمند انجام می‌شود و هم این حمایت‌ها مشخصا به اقشار آسیب پذیری که نیازمند هستند پرداخت خواهد شد، به صورت عام پخش کردن آن در جامعه شاید مشکلاتی را داشته باشد.

او افزود: بنابراین هرچه شفافیت بیشتر شود و به سمت کاهش تعدد نرخ ارز برویم سواستفاده کاهش خواهد داشت و مدیریت منابع ارز کشور بهتر رقم خواهد خورد.

ارز ارزان قیمت تقاضای کاذب ایجاد می‌کند

لاهوتی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه سیاست توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی چه میزان ضرر و زیان به کشور وارد کرده است؟ نیز بیان کرد: عدد و رقم را مرجع رسمی که بانک مرکزی است باید اعلام کند، امابه هر حال ارز ارزان قیمت تقاضای کاذب ایجاد می‌کند و در انتها این تقاضای کاذب منجر به اتلاف منابع ملی خواهد شد بنابراین با توجه به اتفاقات اخیر و سیاست گذاری‌های جدید تصمیمات خوبی گرفته شده و در اجرا هم در دراز مدت کاهش سواستفاده‌ها را از این محل خواهیم داشت و تصمیم خوبی گرفته شده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات همچنین در پاسخ به این سوال که چه کسانی موافق ادامه شرایط قبلی بوده و تاکید دارند سیاست قبلی ادامه پیدا کند، بیان کرد: به هر حال عده‌ای از این شرایط منابع و منافعی را در اختیار داشتند که طبیعی است با حذف این مسئله مخالف باشند.

صفر شدن ردیف‌ تعرفه ها یعنی شفافیت بیشتر

او ادامه داد: در حال حاضر سیاست گذار اصلی کشور که بانک مرکزی است به این موضوعات حاشیه‌ای توجه ندارد و بیشتر سیاست گذار‌ی ها منطبق بر درآمد‌های ارزی کشور و بعد هم مدیریت کردن شرایط ارزی کشور است.

لاهوتی افزود: یکی از روش‌هایی که باید انجام می‌شد، کاهش ردیف تعرفه‌های استفاده از ارز ارزان قیمت است که به مرور شاهد کوتاه شدن این فهرست هستیم. هر چه به سمت صفر شدن این ردیف‌ها پیش برویم شفافیت بیشتر و سواستفاده‌ها کمتر خواهد شد البته عده‌ای هم ممکن است مخالف این موضوع باشند که به نظر من سیاست گذار ارزی توجهی به این موضوعات نداشته و تصمیمات کارشناسی خود را اجرا خواهد کرد.

رئیس کنفدراسیون صادرات در ارزیابی تصمیم اخیر همتی رئیس بانک مرکزی هم یادآور شد: این تصمیم باید زودتر از این‌ها گرفته می‌شد، اما حالا که اتخاذ شده تصمیم مناسبی است، منابع ارزی کشور محدود شده بنابر این مصارف آن نیز باید مدیریت شود.

از ارز نفتی به سمت ارز صادراتی می‌ رویم

لاهوتی با تاکید بر اینکه امروز یکی از اتفاقاتی که افتاده قطع نسبی وابستگی ما به درآمد ارزی کشور است، افزود: به دلیل تحریم‌ها مجبور به فاصله گرفتن از ارز نفتی شدیم و به سمت ارز صادراتی برای تامین مایحتاج کشور حرکت می‌کنیم و هر چه ارز صادراتی بتواند واردات کشور را پوشش دهد و از ارز نفتی فاصله بگیریم، قطعا درآمد‌های نفتی که از محل فروش نفت در حال حاضر ممکن است با محدودیت‌هایی مواجه می شود اما در آینده اگر این محدودیت‌ها برداشته شود می‌توان به سمت سرمایه گذاری در زیر ساخت و سرمایه‌گذاری برای ایجاد بستر مناسب تجارت خارجی و خدمات رسانی هزینه کرد.

رئیس کنفدراسیون صادرات بیان کرد: تصور می‌کنم که در حال حاضر همه ما چه به عنوان فعالان بخش خصوصی و کسانی که در عرصه تجارت فعالیت می‌کنیم و به خصوص صادرکنندگان باید با درک شرایط فعلی برای بازگرداندن ارز به چرخه اقتصادی کمک کنیم.

او افزود: در مقابل از سیاست گذاران این انتظار می‌رود که مشکلات و موانع را از نمایندگان و فعالان بخش خصوصی بشنوند و با توجه به راهکارها و پیشنهادات تدبیری را بیندیشند تا موانع رفع، بستر‌ها فراهم شود و صادر کنندگان بتوانند ارز را سریعتر به چرخه اقتصادی بازگردانند.

لاهوتی در پایان اظهار کرد: امیدواریم تمام واردات و تقاضا‌های وارداتی کشور از محل ارز حاصل از صادرات باشد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ارز نفتی ارز صادراتی جهش تولید رئیس کنفدراسیون صادرات ارز ۴٢٠٠ تومانی ارز صادراتی ارز نفتی حال حاضر بانک مرکزی ارزی کشور بخش خصوصی کالا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۵۱۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیست کالا‌های اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی اعلام شد

امتداد - لیست کالا‌های اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی (۲۸۵۰۰ تومانی) برای سال جاری شامل ۸ گروه کالایی اعلام شد.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، لیست کالا‌های اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی (۲۸۵۰۰ تومانی) برای سال جاری شامل ۸ گروه کالایی اعلام شد.

محمد مخبر معاون اول رییس جمهور مصوبه هییت وزیران درباره اختصاص ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومان به کالا‌های اساسی در سال جدید را به وزارتخانه‌های مربوطه و دستگاه‌های اجرای ابلاغ کرد.

بر اساس این لیست انواع گوشت تازه یا سرد کرده گوساله و گوسفند، گندم معمولی، جو، ذرت دامی، دانه سویا، دانه کلز، دانه پنبه، دانه آفتابگردان برای روغن کشی، دانه گلرنک، شکر تصفیه شده، کنجاله سویا، کنجاله پنبه، کنجاله آفتابگردان، کنجاله کلزا، کنجاله گلرنگ، کود سوپرفسفات، کود کلریدو پتاسیم، کود سولفات پتاسیم، فسفات دی آمینیوم، مولد‌های دام و طیور آبزیان و مواد ژنتیکی در سال جاری کماکمان ارز ترجیحی به واردات آن‌ها اختصاص داده می‌شود؛ بنابراین گزارش در میان این کالا‌ها تنها برنج است که بر اساس مصوبه هییت وزیران ارز ترجیحی برای واردات آن در سال جاری اختصاص نیافته است.

بر اساس پیگیری‌ها از انجمن‌های مرتبط با واردات برنج، این امکان وجود دارد که برنج هم به این لیست برگردد.

 

 

منبع: تسنیم

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • افزایش ۹ درصدی صادرات کالا از مازندران
  • رشد ۲۳ درصدی ارزش صادرات از استان مرکزی
  • لیست کالا‌های اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی اعلام شد
  • فشار آمریکا و متحدانش به امارات برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌های روسیه
  • ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی ایران به سایر کشور‌ها
  • باید برای رفع تعهد ارزی از کشورهای همسایه ریال را به رسمیت بشناسیم
  • اکسپو وعده صادق ۲ بود/ لزوم اصلاح رفع تعهد ارزی از ۳ کشور همسایه
  • نیاز چین به کالاهای کشاورزی و نفتی/ چینی‌ها به دنبال کالای باکیفیت هستند
  • صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری ترکیه به ایران در ۳ ماه
  • گسترش بازار صادراتی دانش بنیان‌های ایرانی در ۱۶ کشور دنیا