Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرضا عباس نژاد، پژوهشگر علم نجوم در سیستان وبلوچستان گفت: طی امروز، ۹۸درصد خورشید در روستای پسابندر چابهار دچار گرفتگی می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، همزمان با آغاز فصل تابستان و در اولین روز از تیر ماه،آسمان ایران شاهد خورشیدگرفتگی است که از ایران به صورت جزئی دیده می‌شود و به گفته نجوم شناسان بیشترین درصد گرفت خورشید در چابهار و دریای عمان رخ خواهد داد که به ترتیب ۹۸ و ۹۹ درصد از سطح خورشید توسط ماه پوشانده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علیرضا عباس نژاد، پژوهشگر علم نجوم در استان در این خصوص گفت: خورشیدگرفتگی از پدیده های نادر نجومی است و وقتی ماه بین زمین و خورشید قرار می گیرد و سایه آن بر روی زمین می‌افتد پدیده نادر خورشید گرفتگی رخ می‌دهد.

وی با بیان این مطلب که جمعیت زیادی مشتاق هستند که این پدیده‌ها را شناسایی و رصد کنند، ادامه داد: پدیده خورشید گرفتگی از نزدیکی ساعت ۹ صبح آغاز می شود، در استان سیستان و بلوچستان به دلیل وسعت زیاد، در چابهار ۸ و ۵۰ دقیقه صبح ودر شهرستان زابل ساعت ۹ آغاز این پدیده قابل مشاهده است.

این پژوهشگر تاکید کرد: ساعت ۱۰ الی ۱۰ و ۲۰ دقیقه امروز در نقاط مختلف جغرافیایی این پدیده به اوج خود می‌رسد و نهایتاً ساعت ۱۲ ظهر به پایان خواهد رسید. این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: پدیده خورشیدگرفتگی در کل کشور قابل رویت است اما نکته جالب برای سیستان و بلوچستان این می باشد که هرچه به سمت جنوب شرق کشور برویم، درصد خورشید گرفتگی بیشتر می‌شود.

وی گفت: در زاهدان حدود ۸۵درصد که بیشترین میزان خورشیدگرفتگی است، را دربین مراکز استانهای کشور به خود اختصاص داده است.

عباس نژاد با اشاره به این مطلب که هرچه به سمت جنوب می‌رویم خورشید گرفتگی بیشتر می‌شود، تصریح کرد: در منطقه چابهار به خصوص در حوزه روستای پسابندر، خورشید گرفتگی به میزان ۹۸درصد قابل مشاهده خواهد بود.

وی اضافه کرد: خورشیدگرفتگی بعدی آبان‌ماه ۱۴۰۱ اتفاق می‌افتد اما استان سیستان و بلوچستان شرایط خیلی مطلوبی برای آن ندارد و درصد خورشید گرفتگی قابل مشاهده بالا نخواهد بود به طوری که اگر بخواهیم یک خورشیدگرفتگی با درصد گرفتی بالا ببینیم باید تا نوروز ۱۴۱۳ یعنی حدودا ۱۵ سال دیگر صبر کنیم تا یک خورشیدگرفتگی با این میزان را شاهد باشیم.

عباس نژاد گفت: یک نکته ضروری در رصد پدیده کسوف این است که شرایط ایمن را برای مشاهده و رصد این پدیده لحاظ و به این منظور، عینک های ویژه خورشید گرفتگی را از مراکز نجومی تهیه و استفاده کنیم، اگر در خانه حتی با تلسکوپ های کوچک اسباب بازی یا دوربین های دوچشمی و شکاری داریم باید بسیار مراقب بوده و حتماً از فیلترهای مخصوص خورشید گرفتگی استفاده شود وگرنه به چشم آسیب می رسد.

وی افزود: نوار های رادیولوژی و نگاتیوها نیز ایمن نیستند، برای رصد، مناسب‌ترین ابزار بهره گیری از فیلترهای خورشیدی است البته استفاده از جعبه تاریک نیز که با یک جعبه کفش می‌شود درست کرد برای رصد خورشید گرفتگی مناسب می باشد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: خورشید گرفتگی رصد خورشید عباس نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۵۷۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بین گروه آزمایشی تجربی و انسانی، فاصله قابل‌ملاحظه‌ای با سایر گروه‌ها وجود دارد!

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی باقر طاهری نیا معاون وزیر علوم و رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت‌ ۱۴۰۳، در حاشیه بازدید از حوزه‌های آزمون سراسری کرمان گفت: در آزمون سراسری امسال تعداد ۱۱۵۲۰۰۰ داوطلب شامل ۶۳ درصد خانم‌ها و ۳۷ درصد آقایان شرکت کرده‌اند که در استان کرمان نیز این نسبت بین داوطلبان خانم‌ها و آقایان چشمگیر و ۶۵ به ۳۵ درصد است.

رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی افزود: بیشترین داوطلب در گروه آزمایشی علوم‌تجربی با ۳۳۵۰۰۰ و در رتبه دوم، گروه آزمایشی علوم‌انسانی ۲۵۰۰۰۰ داوطلب داشته‌اند و با اختلاف قابل‌توجه در رتبه‌های بعدی گروه آزمایشی هنر، گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و گروه آزمایشی زبان‌های خارجی هستند؛ بنابراین ضرورت دارد برای این فاصله قابل‌ملاحظه بین گروه‌ها تأمل نمود و راهکار‌هایی ارائه گردد.

 طاهری‌نیا ادامه داد: امروز هم‌زمان با آزمون سراسری، آزمون اختصاصی دانشجو - معلمان نیز برگزار می‌شود که یک آزمون اختصاصی با دفترچه و شرایط پذیرش جداگانه است.

وی تصریح کرد: آزمون سراسری امسال نسبت به سال‌های گذشته بسیار با ضریب اطمینان بیشتری در حال برگزاری است و اقداماتی که به لحاظ فنی، تخصصی، مدیریتی و فرایندی انجام شده است، زمینه ایجاد امنیت و سلامت بیش‌ازپیش آزمون سراسری را فراهم کرده است.

طاهری نیا در پایان بیان کرد: مرحله دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در تیر‌ برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کنایه سنگین همتی به سخنان قالیباف: زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید
  • بین گروه آزمایشی تجربی و انسانی، فاصله قابل‌ملاحظه‌ای با سایر گروه‌ها وجود دارد!
  • کنایه سنگین همتی به سخنان قالیباف/ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید
  • واکنش همتی به سخنان قالیباف: زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید
  • واکنش همتی به سخنان قالیباف: با علل تورم که موجب سفته بازی است مقابله کنید/ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید
  • تصاویری زیبا و خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان + تصاویر
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟
  • تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!
  • رویت یک پژو ۲۰۶ با نقاشی عجیب در خیابان‌های ایران | تصویـر