Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@04:01:26 GMT

کنش آگاهانه اجتماعی برای عقبگرد کرونا

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۵۸۹۷۹

کنش آگاهانه اجتماعی برای عقبگرد کرونا

با اینکه دانشمندان و محققان زیادی در ایران و جهان به سرعت در حال یافتن راه های مقابله و درمان قطعی این بیماری  هستند اما تا این خبرهای اطمینان بخش در این زمینه حاصل نشده و باید بشریت مدت زمانی در انتظار یافته های پژوهشگران و محققان برای از بینبردن کرونا باشد .

آنچه در شرایط کنونی می تواند راهی برای مسدود کردن منافذ نفوذی کرونا در اجتماع انسانی باشد ، فقط رعایت الزامات بهداشتی و حرکت آگاهانه عمومی در مقابل کرونا است ، بیماری که در ماه های اخیر تغییر شکل داده و هربار خطرناکتر از گذشته خودنمایی می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته مهم اینکه کرونا افزون بر خطرات جانی ، اقتصاد، فرهنگ ، فعالیت های عادی انسانی و بسیاری از مشاغل را  به کما برد یا به تعطیلی موقت کشاند که استمرار این وضعیت پیامدهای منفی برای بشریت دارد.

انتقال این ویروس از انسان به انسان یا اشیاء و سطوح به انسان تحت شرایط مختلف امکان پذیر است و  این بیماری  ادامه مسیر عادی زندگی را بر بشریت سخت کرده تا جائیکه بزرگترین قدرت های جهانی از مقابله با آن عاجز شده اند.

ویروس کرونا پس از انتشار در جوامع بشری سبک و سیاق زندگی و عادات فردی و اجتماعی را تحت تاثیر قرار داد و اکنون کارشناسان بر این باورند تا مردم در گوشه و کنار جهان فقط با هوشیاری در مقابل این عارضه عمل کنند.

سرعت انتشار کرونا به همگان ثابت کرد که این ویروس در بسیاری از مکان ها حضور پیدا کرده و در انتظار غفلت و سهل انگاری است تا به هدف خود برسد.

اینک رعایت موازین بهداشتی یعنی شست و شوی مرتب دست ها با مواد ضدعفونی کننده و صابون ، استفاده از ماسک و دستکش در فضای خارج از خانه و رعایت فاصله اجتماعی سه نکته مهم و اساسی برای مقابله با کرونا است که اکنون بخشی از جوامع با رعایت این الزامات با کرونا مبارزه می کنند و بخش دیگر با بی اعتنایی به روش های بازدارنده ،به گسترش کرونا دامن می زنند که سلامت خود ودیگران را به مخاطره می اندازند.

براین اساس باید با آگاهی بخشی فراگیر افراد و اقشار مختلف اجتماعی را نسبت به مخاطرات کرونا آگاه کرد و زوایای آشکار و پنهان این بیماری برای مردم تببین و به تصویر کشید.

اهمیت کار رسانه و تشکل های  مردم نهاد در تببین هشدارها 

رسانه  شامل  خبرگزاری ها ، صدا وسیما ، روزنامه ها و سایر مطبوعات  و شبکه های اجتماعی نقش موثری در تغییر یا اصلاح عادات ، آداب و رسوم دارند، بر این اساس استفاده از روش های اقناعی یا القایی ۲ روش هدفمند برای تفهیم یک یا چند موضوع به مردم  است اما در شرایطی مانند شیوع بیماری کرونا به تصویر کشیدن مخاطرات به طور قطع اثرات مفیدی خواهد داشت چنانچه در پیک نخست شیوع کرونا بسیاری به این باور رسیدند که باید در مقابل این بیماری خودمراقبتی کنند و هیچ گاه از پروتکلهای بهداشتی چشم پوشی نکنند.

پزشکان و کارشناسان حوزه سلامت و آموزش همواره از اطلاع رسانی به مردم به عنوان مهمترین راهکاربرای مبارزه با این بیماری یاد می کنند.برای سهیم شدن درآگاهی بخشی به مردم، رسانه ها، آموزش و پرورش، سازمان های مردم نهاد و دستگاه های اجرایی ذیربط نقش مهمی دارند.
وقتی شعار یکپارچه کشور«به یاری خدا کرونا را شکست می دهیم می باشد»، پس همه برای تحقق این شعار مهم و سرنوشت سازباید سهیم باشیم که بهترین راه همان پیشگیری است.
سهم هرایرانی با هرمسوولیت وجایگاهی قرار گرفتن درسنگر دفاع ازحوزه سلامت ایران است تا با مشارکت وآگاهی بتوان از این بحران عبورکرد.
مردم نشان دادند که درشرایط سخت چگونه می توانند بر مشکلات فایق آیند ودرخاکریز مقابله با ویروس کرونا به پیروزی برسند.امروزهمه ایرانی ها این شرایط را درک کرده اند وبا اعمال سهم خود دراین دفاع ملی بستر پیروزی را فراهم می آورند چرا که ما بحران های حادتراز کرونا را پشت سر گذاشته ایم وغلبه بر کرونا هیچگاه از بحران جنگ و ترور، تحریم و زلزله و سیل و طاعون و مالاریا سخت تر نیست.
مقابله با بحران نیازمندعزم همگانی است که بدون یک اراده جمعی امکان رهایی اززنجیره انتقال ویروس کرونا بوجود نمی آید لذا مسوولیت‌پذیری جمعی در برابر کرونا واقعیتی ضروری است که این مهم باآگاهی بخشی رقم می خورد.
باید به لحاظ فردی و شخصی در رعایت بهداشت کوشا باشم و براساس وظیفه اجتماعی نیز برای پیشگیری از کرونافعال باشم.تاکنون راهبرد هرکشوری درمبارزه با ویروس کرونا متفاوت بوده اما مهمترین راه مشترک دراین راه سخت درحوزه آگاهی بخشی بوده است.

ضرورت استمرار برنامه های آموزشی و آگاهی بخش در کشور


روانشناس البرزی می گوید: یکی از راهبرهای مهم درمقابله با کرونا را آگاه ‌سازی افراد با محوریت ارتقاء سطح مشارکت آنان در رعایت پروتکل های بهداشتی درخانه و محیط اجتماعی را تشکیل می دهد.
دکتریونس جاوید نسب اظهارداشت: در این آگاهی بخشی می توان از ظرفیت فضای مجازی برای مقابله با ویروس کرونا که این روزها همه نگران سیرصعودی آن هستند، بهره گرفت.
وی با اشاره به اینکه این آگاهی بخشی کاهش استرس دربین اعضای خانواده ها را درپی دارد، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا مهارت تاب آوری در بین جامعه هدف آموزش و پرورش را بالا ببریم. از زمان شیوع ویروس کرونا تا کنون مشاوران مدارس با تولید پیام‌های متنی، صوتی و کلیپ‌های جذاب در حوزه گروه‌های مجازی تلاش کردند تا مهارت دانش‌آموزان و اولیا را برای مواجهه با کرونا افزایش یابد. مشارکت و همراهی، مهمترین عامل موفقیت در مدیریت ویروس کرونا است که در این راه رسانه ها از زمان شیوع این ویروس تا به امروز درجلب مشارکت و همراهی مردم به منظور مبارزه و مقابله با این بیماری منحوس نقش ویژه‌ای داشته اند.

این روانشناس ، اعتماد سازی وآموزش و آگاهی دهی درست و به موقع به مردم در شرایط خاص را از ویژگی های بارز رسانه ها و خبرنگاران متعهد دانست و اضافه کرد: متاسفانه برخی ها درفضای مجازی دراین روزهای کرونایی به شایعات دامن می زنند وروحیه مردم را متزلزل می کنند.
جاوید نسب با اشاره به دغدغه و نگرانی‌های مردم درخصوص سیرصعودی بیماری ویروس کرونا، عنوان کرد: تا کنون رسانه‌ها و خبرنگاران با اطلاع رسانی دقیق ازتشویش اذهان عمومی و شایعه پراکنی دراین رابطه پرهیزکردند و مردم را به مشارکت درامر مبارزه و مقابله با این بیماری وهمراهی و همگامی با مدافعان سلامت، تشویق کردند که ستودنی است.
وی ادامه داد: اصحاب رسانه، کادرآموزشی و درمانی ، مشاوران و روانشناسان دراستان های مختلف کشورازجمله البرزاز روزی که موضوع شیوع ویروس کرونا جدی شد به منظور آگاهی بخشی به جامعه برای مقابله با این ویروس منحوس و شکست آن، با تلاش مضاعف دست به کارشدند تا مدیریت استرس، کاهش اضطراب و نگرانی را به مردم بیاموزند.
وی تقویت تاب آوری اجتماعی درشرایط بحرانی فعلی را بسیار ضروری دانست وگفت: کرونا دیگر یک بیماری نیست، یک بحران اجتماعی است که نیاز به توجه به خصوص دررعایت پروتکل های بهداشتی دارد.
این روانشناس با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا که دیگر ازیک فرم بیماری خارج شده و به یک بحران عمومی و فراگیر در دنیا تبدیل شده است، افزود: راه چاره کار در مهار این ویروس کنترل جمعیت درفضاهای عمومی است.
وی شفاف سازی، دادن اطلاعات درست و موثق را مهمترین گام در مواجهه با اضطراب وهراس در خصوص بیماری کرونا ذکر کرد و خاطرنشان کرد: با ایجاد اعتماد، اضطراب و فشار روانی جای خود را به همبستگی اجتماعی در راه مبارزه با ویروس کرونا می دهد.
این استاد دانشگاه ، رعایت بهداشت و فاصله گذاری اجتماعی را به روش درست برای تداوم مسیرمبارزه با بیماری کرونا کرونا را ضروری خواند که این مهم نیازبه تغییرسبک زندگی فردی و اجتماعی دارد.
جاوید نسب درادامه ازتاب آوری اجتماعی به عنوان راهکاری برای کاهش پیامدهای منفی کرونا بر عرصه های اجتماعی و اقتصادی نام برد و افزود: ارایه آموزش ها و مشاوره های لازم در این خصوص و بالا بردن تاب آوری اجتماعی به ویژه به افرادی که سلامت روان آنها در پی شیوع این ویروس آسیب دیده، ضروری است.
وی احترام به یکدیگر را مهارتی ضروری در حوزه تاب آوری اجتماعی دانست.
وی خاطرنشان کرد: برای تاب آوری خانوارها باید این شرایط را بپذیرند که این مساله جهانی است و اغلب مردم با آن درگیر هستند و تنها راه همراهی و همکاری با یکدیگر است تا بتوانیم از این شرایط نجات پیدا کنیم و بتوانند از این وضعیت عبور کنیم
این استاد دانشگاه تاکید کرد: باید تلاش کنیم حس دوست داشتن نسبت به هم ونشاط و شادی را داشته باشیم و برای پیشگیری از کرونا به ماندن درخانه و بهداشت و رعایت فاصله گذاری اهمیت ویژه دهیم تا از این وضعیت نجات پیدا کنیم.

جدی گرفتن آموزش کرونایی
پزشک البرزی می گوید: با توجه به افزایش قابل ملاحظه تعداد مبتلایان به ویروس کرونا دربرخی از استان های کشورلازم است هشدارها و آموزش های کرونایی را جدی بگیریم تا سلامت بمانیم.
دکترمحمدرضا اسپرورین اظهارداشت: عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی دربین شهروندان یکی از دلایل مهم افزایش بیماری کرونا است زیرا مردم مدتی است ازپروتکل های بهداشتی فاصله گرفته اند.
 به رغم همه اقدامات آموزشی انجام شده درخصوص ویروس کرونا و راههای پیشگیری ازآن اما بازهم مردم نیاز به آموزش وفرهنگ‌سازی هرچه بیشتر برای رعایت مراقبت‌های بهداشتی واستفاده از وسایل حفاظت فردی دارند. راهنمایی و تشویق مردم برای درخانه ماندن و خارج نشدن از خانه مگر درشرایط اضطراری ازدیگر مواردی است که درآموزش ها باید مورد توجه قرارگیرد.
وی استفاده ازفضای مجازی،تهیه برشورهای آموزشی وارائه آموزش های خودمراقبتی را برای مبارزه با کرونا ضروری دانست و افزود: درشرایط کنونی که آمار ابتلا به کرونا در استان ها روند صعودی دارد بهترین راه مقابله با این ویروس حفظ بهداشت فردی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است و باید این موارد به مردم آموزش داده شود.

اسپرورین ادامه داد: شیوع ویروس کرونا در برخی از استان ها متاسفانه به مرز بحران رسیده است و درصورت عدم توجه جدی به پروتکل های بهداشتی و خودمراقبتی، این روند آسیب های جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت. مردم برای مقابله با شیوع کرونا نیازمند اطلاعات و آموزش‌هایی هستند ودراین شرایط وظیفه رسانه‌ها با پخش برنامه‌های آموزشی و ارائه راه‌های پیشگیری از این ویروس بیشتر از هرزمان دیگری برجسته می‌شود.وی به نقش رسانه‌ها دراطلاع‌رسانی دقیق به منظور آرام‌بخشی جامعه تاکید و اضافه کرد: رسانه ها دراستان های مختلف کشوردرتولید محتوا با هدف آگاهی‌بخشی در خصوص ویروس کرونا تا کنون کاررا به خوبی انجام دادند.
وی عنوان کرد: دراین روزها، مسوولان برای مقابله با شیوع ویروس کرونا برنامه‌های متفاوت و متعددی در حال پیاده سازی و اجرا دارند که نیازمند همراهی شهروندان است.
پزشک البرزی تصریح کرد: به طور قطع به دلیل وجود این بیماری و رصد لحظه‌ای اتفاقات و نیز تصمیم‌گیری برای اجرای اقدامات لازم، ممکن است خطاهایی دراتخاذ تصمیمات و اجرا وجود داشته باشد.
وی با بیان اینکه خوردن قرص ویتامین دی بدون آزمایش و مشورت پزشک خطرناک است، افزود: متاسفانه افرادی بدون نظر پزشک، دردوزهای بالا هر روز درحال مصرف ویتامین هستند که این خود باعث آسیب به بدن خواهد شد.
دکتراسپرورین بیان داشت: همه افراد باید نکات بهداشتی را رعایت کنند تمام افراد بالای ۵۰ سال، مصرف کنندگان داروی کورتون، بیماران دیابتی، بیماران قلبی، افراد با مشکلات ریوی و تنفسی، بیماران سرطانی، افراد سیگاری این افراد ضمن رعایت بیشتر نکات بهداشتی باید برای جلوگیری از مبتلا شدن به کرونا در خانه بمانند.
وی با اشاره به اینکه دلیلی برای وحشت از ویروس کرونا وجود ندارد، اضافه کرد: این بیماری، قابل پیشگیری بوده وتنها نیاز به گوش دادن و عمل کردن به توصیه های مربوط یه مبارزه با ویروس کرونا دارد تا کرونایی نشویم.
شیوع ویروس کرونا اواخر دسامبر گذشته از کشو چین آغاز شدو تاکنون هزاران نفر در چین و سایر کشورها به این ویروس مبتلا شدند و صدها نفر بر اثراین بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

هشدار دانشگاه علوم پزشکی البرز 

مسوولان دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با اعلام شروع پیک دوم بیماری کرونا در استان نسبت به برخی بی تفاوتی ها و بی توجهی ها به موازین بهداشتی هشدار دادند و اعلام کردند که مهار موج دوم کرونا به مراتب سخت تر از موج اول است .

دکتر حسن ایلانلو معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی البرز بیان داشت: با اینکه در هفته اخیر شاهد کاهش نسبی کرونا در سطح استان بودیم اما دراین روزها شمار مبتلایان روند صعودی به خود گرفته و از مردم انتظار می رود بیش از خودمراقبتی کنند.

وی ادامه داد: از اکنون باید رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی با سرعت و دقت در خصوص موج دوم کرونا و مهار آن اطلاع رسانی کنند.

افزایش ۳۰ درصدی میزان مراجعه مردم به بیمارستان های البرز

دکتر حسین کریم رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز شنبه شب با فراخوان اصحاب رسانه و شبکه های اجتماعی از افزایش ۳۰ درصدی میزان مراجعه مردم به بیمارستان های استان طی چند روز اخیر خبرداد و اعلام کرد که مردم بیش از پیش به پروتکل ها توجه کنند.

وی تاکید کرد که اعلام وضعیت زرد به معنای پایان یا مهار کرونا نیست بلکه باید خود مراقبتی تا تازمان مهار قطعی این بیماری در اولویت زندگی مردم باشد.

کریم از رسانه های جمعی خواست با تمام ظرفیت به اطلاع رسانی در خصوص راه های پیشگیری از شیوع گسترده کرونا بپردازند و مردم با حفظ روحیه خودمراقبتی به یاری مدافعان زحمتکش سلامت بیایند.

نکته پایانی 

شروع دوباره بسیاری از مشاغل این تصور را در اذهان به وجود آورد که بیماری کرونا آنچنان که باید و شاید موضوعیتی ندارد و می توان همچون دوران قبل از کرونا زندگی عادی داشت در حالی شروع موج دوم یا قرمز شدن وضعیت در تعدادی از استان های کشور نشان داد که کرونا در پس این غفلت اجتماعی تاخت وتاز دوباره خود را از سر گرفته است .

براین اساس آنچه می تواند در شرایط کنونی این ویروس خطرناک جهانی را به گوشه ها براند ، تنها رعایت اصول بهداشتی و فاصله اجتماعی است که البته بخشی از این موازین مانند توجه به  بهداشت فردی و عمومی باید برای پسا کرونا حفظ شود تا مردم به امراض مختلف مبتلا نشوند.

کنش آگاهانه و صحیح اجتماعی به بحران هایی از این دست می تواند در مهار و شکست آنها تاثیر گذار باشد. با اینکه مشاغل و فعالیت اقتصادی و اجتماعی در کشور از سر گرفته شده اما برای ادامه این مسیر باید رفتارهای ناصحیح و ریسک خطر را کنار گذاشت و اسلوب محتاطانه در پیش گرفت.

خودمراقبتی  با نگاه  دیگر اندیشی یا خیر اجتماعی اسلوبی واضح و روشن برای عبور از این بحران است . اینکه کرونا سرما یا گرما نمی شناسد و در هر حالت روش تهاجمی دارد ،موضوعی است که باید در کنش آگاهانه اجتماعی مد نظر قرار گیرد.

 

برچسب‌ها ویروس کرونا البرز آموزش پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا البرز آموزش ویروس کرونا البرز آموزش دانشگاه علوم پزشکی شیوع ویروس کرونا تاب آوری اجتماعی ویروس کرونا برای مقابله بیماری کرونا اطلاع رسانی رعایت فاصله فاصله گذاری آگاهی بخشی رسانه ها استان ها آموزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۵۸۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری ایکس ؛ همه گیری بعدی جهانی در راه است؟

یک نظرسنجی بین‌المللی که بنابر اعلام «گاردین» آخر هفته آینده منتشر می‌شود، نشان می‌دهد ۵۷ درصد از متخصصان احتمال می‌دهند یک سویه از ویروس آنفلوآنزا علت شیوع بعدی بیماری‌های عفونی مرگبار در سطح جهان خواهد بود.   به گزارش ایسنا، «جان سلمانتون گارسیا» از دانشگاه کلن که این مطالعه را انجام داده است، تاکید کرد: این باور که آنفلوآنزا بزرگترین تهدید همه‌گیری در سطح جهان است بر اساس تحقیقات طولانی‌مدتی به دست آمده که نشان می‌دهد این ویروس به طور مداوم در حال تکامل و جهش است.   این کارشناس افزود: اگرچه هربار تلاش می‌شود با سویه‌های مختلف آنفلوآنزا به اندازه کافی مقابله شود و آن‌ها فعلا در حد خطرناک ارزیابی نمی‌شوند، اما این موضوع لزوما برای همیشه صادق نخواهد بود.   جزئیات این نظرسنجی شامل ارزیابی نظر ۱۸۷ دانشمند جهانی قرار است در کنگره میکروبیولوژی بالینی و بیماری‌های عفونی (ESCMID) فاش شود که آخر هفته آینده در بارسلونا برگزار می‌شود.   براساس بخشی از اطلاعات منتشرشده از این پژوهش، ۲۱ درصد از کارشناسانی که در این مطالعه شرکت کردند، اعتقاد دارند محتمل‌ترین عامل بعدی همه‌گیری پس از آنفلوآنزا، احتمالا ویروسی است به نام بیماری ایکس X که هنوز برای علم ناشناخته است.   آن‌ها درباره بیماری ایکس بر این باورند که همه‌گیری بعدی ممکن است از سوی میکروارگانیسمی که هنوز شناسایی نشده است، ایجاد شود درست همانطور که ویروس عامل کووید-۱۹ پیدا شد و در سال ۲۰۱۹ همه‌گیری جهانی را شکل داد. در واقع برخی از دانشمندان هنوز بر این باورند که سارس کوو-۲ (عامل کووید – ۱۹) همچنان یک تهدید محسوب می‌شود به طوری که ۱۵ درصد از دانشمندان این مطالعه، آن را محتمل‌ترین علت همه‌گیری در آینده نزدیک ارزیابی می‌کنند.   سایر میکروارگانیسم‌های کشنده - مانند ویروس‌های لاسا، نیپا، ابولا و زیکا – تنها از سوی یک تا دو درصد از پاسخ‌دهندگان به‌عنوان تهدید‌های جدی جهانی ارزیابی شدند.   به گفته «جان سلمانتون گارسیا»، مسئول این مطالعه جهانی آنفلوآنزا تا حد زیادی تهدید شماره یک از نظر احتمال همه‌گیری از سوی بیشتر دانشمندان جهان معرفی می‌شود.   این نتایج در حالی ارائه خواهد شد که هفته گذشته نیز سازمان جهانی بهداشت نسبت به شیوع آنفلوآنزای پرندگان (سویه اچ۵ان۱ H ۵ N ۱) که باعث میلیون‌ها مورد ابتلا در سراسر جهان شده است، ابراز نگرانی کرد. شیوع این بیماری در سال ۲۰۲۰ آغاز و تاکنون منجر به مرگ یا تلف شدن ده‌ها میلیون طیور و نابودی میلیون‌ها پرنده وحشی شده است.   این ویروس به تازگی به گونه‌های پستانداران نیز گسترش یافته است به طوری که گزارش شده گاو‌های اهلی در ۱۲ ایالت آمریکا آلوده شده‌اند و نگرانی‌ها در مورد خطرات این بیماری برای انسان بیش از پیش افزایش یافته است.   «اد هاچینسون»، ویروس‌شناس دانشگاه گلاسکو در این زمینه گفته است ظهور ویروس آنفلوآنزای پرندگان در گاو‌ها تعجب‌آور است، زیرا خوک‌ها تاکنون به این ویروس مبتلا شده بودند، اما تا همین اواخر گزارشی از ابتلای گاو‌ها نبود و این موضوع را نباید دست‌کم گرفت.   به گفته او، ابتلای گاو‌ها به ویروس آنفلوآنزای پرندگان به این معنا است که خطر ورود ویروس به حیوانات مزرعه بیشتر شده و نگرانی درباره انتقال از حیوانات مزرعه به انسان نیز افزایش می‌یابد.   با توجه به گزارش‌ها درباره شیوع آنفلوآنزای پرندگان، دانشمندان نسبت به چشم‌انداز یک بیماری همه‌گیر آنفلوآنزا هشدار می‌دهند. اگرچه آن‌ها همچنین خاطرنشان می‌کنند که واکسن‌هایی علیه بسیاری از گونه‌های آنفلوآنزا از جمله آنفلوآنزای پرندگان قبلا ساخته شده است و می‌توان امیدوار بود که غافلگیری کووید-۱۹ رخ ندهد.   در عین حال کارشناس دانشگاه کلن و انجام‌دهنده این مطالعه جدید، نسبت به فراموش کردن رعایت نکات بهداشتی هشدار داده و گفت: مردم به عادت‌های قبلی نظیر سرفه کردن در دستانشان و سپس دست دادن با افراد دیگر بازگشته‌اند. ماسک زدن کنار گذاشته شده و به بسیاری از عادت‌های خطرناک قبلی برگشته‌ایم؛ این‌ها ممکن است ما را پشیمان کنند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • ابتکار عمل رسانه ملی در انتخابات، مشارکت آگاهانه مردم را رقم زد
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • بیماری ایکس ؛ همه گیری بعدی جهانی در راه است؟