Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@09:33:53 GMT

روی سرخ بازار میوه زنجان با گیلاس‌های طارم

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۶۲۷۶۳

روی سرخ بازار میوه زنجان با گیلاس‌های طارم

ایسنا/زنجان طارمی‌ها امسال ۵۲۰ تن گیلاس روانه بازار می‌کنند.

شهرستان طارم یکی از مناطق زیبا و دیدنی کشور است که به خاطر استعدادهای کشاورزی و دامپروری، حاصل‌خیزی اراضی و برخورداری از شرایط اقلیمی مناسب، از آن به عنوان «هندوستان ایران» یاد می‌شود.

این شهرستان با مرکزیت آب‌بر در شمال استان واقع شده و شامل دو بخش، پنج دهستان و ۱۵۵ آبادی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نام طارم آمیخته با کشاورزی و محصولات رنگارنگ آن است تا جایی که این شهرستان یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های تولید محصولات کشاورزی در استان زنجان به‌شمار می‌رود و پای کشاورزی زنجان بدون طارم لنگ می‌زند.

کشاورزان طارمی سالانه بیش از ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات را روانه بازار می‌کنند که در این بین سهم زیتون از همه محصولات بیشتر است، در کنار زیتون می‌توان به محصولات دیگر از جمله گیلاس، آلبالو، زردآلو، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی و سیر نیز اشاره کرد. بهار و تابستان فصل کار و تلاش برای طارمی‌ها است، کشاورزان این شهرستان این روزها در حال برداشت حاصل دسترنج تلاش خود هستند و هر روز محصول تازه روانه بازارهای استان می‌کنند که این بار قرعه به نام گیلاس افتاده تا مزه آن کام زنجانی‌های را دلچسب‌تر کند.

گیلاس طارم از مرغوب‌ترین گیلاس های کشور است که برداشت این محصول از اوایل خرداد آغاز با توجه زمان رسیدن ارقام مختلف تا اوخر تیر ماه ادامه دارد. بیشترین ارقامی گیلاس که در طارم کشت می‌شود شامل تکدانه، شبستری و محلی است و بیشترین سطح زیر کشت نیز در روستاهای شیت ولیدر و زاجکان است.

یکی از راه‌های معرفی طارم و گیلاس آن به ایرانیان، برگزاری جشنواره گیلاس است که اغلب به میزبانی روستای شیت برگزار می‌شود که بنا به گفته ستار صفری فرماندار طارم امسال به علت شیوع کرونا این جشنواره برگزار نخواهد شد.

طبق پیش‌بینی کارشناسان جهادکشاورزی طارم، از ۱۸۲ هکتار باغ گیلاس در طارم، ۱۳۰ هکتار آن بارده بوده که در سال زراعی جاری ۵۲۰ تن گیلاس از این باغ‌ها برداشت و روانه بازار خواهد شد، طبق پیش‌بینی‌ها درآمد حاصل از این باغ‌ها ۸۰ میلیارد ریال برای ۵۳۰ بهره‌بردار طارمی خواهد بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: هندوستان ایران محصولات كشاورزي زنجان استانی اقتصادی روانه بازار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۶۲۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار میوه‌های نوبرانه تا پایان اردیبهشت به ثبات می‌رسد

اکبر یاوری در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به افزایش دما و رسیدن محصول به انبوه، قیمت میوه های نوبرانه طی یک ماه اخیر ۶۰ درصد کاهش یافته است.

او قیمت هرکیلو گوجه سبز را ۱۰۰ تا ۳۵۰ هزارتومان، توت فرنگی ۷۰ تا ۱۲۰ هزارتومان، ملون ۸ تا ۱۲ هزارتومان، جانا ۱۰ تا ۱۵ هزارتومان، طالبی ۱۰ تا ۱۴ هزارتومان و چغاله بادام ۸۰ تا ۱۵۰ را هزارتومان اعلام کرد و افزود: برمبنای فاکتور رسمی حداکثر با احتساب ۳۵ درصد سود در خرده فروشی ها باید عرضه شود.

یاوری ادامه داد: قیمت گوجه سبز در ابتدای فصل یک‌میلیون تومان بود که با افزایش عرضه روند کاهشی به خود گرفته است و پیش بینی می شود که با افزایش عرضه تا پایان اردیبهشت، بازار به ثبات برسد.

رئیس اتحادیه بارفروشان از توزیع روزانه ۱۵۰ تن گوجه سبز، ۲۰۰تن توت فرنگی، ۳۰۰ تن طالبی و جانا و ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن هندوانه در میدان مرکزی خبر داد.

او گفت: قیمت صیفی جات نظیر هندوانه، ملون و جانا توجیه اقتصادی برای کشاورز ندارد چراکه کمتر از ۱۰ هزارتومان از تولیدکننده خریداری می شود که جوابگوی هزینه های تولید نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • ضوابط صادراتی جدید محصولات جنگلی اعلام شد
  • اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی+جدول
  • کدهای انتخاباتی کاندیداهای راه یافته به مرحله دوم اعلام شد
  • ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد
  • بازار میوه‌های نوبرانه تا پایان اردیبهشت به ثبات می‌رسد
  • پیش بینی مبارزه با ملخ در سطح ۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی قزوین
  • ترجمه «قلمروزدایی علم و دین» روانه بازار نشر شد
  • افزایش قیمت میوه و صیفی‌جات مربوط به نرخ بارفروشان است
  • تکمیل سد مشمپا از اولویت‌های شرکت آب منطقه‌ای است
  • دلارهای خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت