Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز، توحیدی مدیر جهاد کشاورزی شبستر با بیان اینکه حفاظت از اراضی کشاورزی و جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز در این اراضی یکی از اولویت‌های کاری جهاد کشاورزی است، قانون منع تغییر کاربری اراضی ملی و زراعی را یادآور شد و گفت: برای توسعه اقتصادی، افزایش تولید و اشتغالزایی در بخش کشاورزی و حفاظت از اراضی کشاورزی نیازمند جدیت مسئولان و مشارکت مردم هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیرکارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان به تخریب و قلع و قمع تعدادی از واحد‌های غیر مجاز احداث شده در اراضی باغات و کشاورزی بخش صوفیان و بخش مرکزی اشاره کرد و گفت: در رابطه با تصرف اراضی ملی بدون هیچ اغماض و مماشاتی با متخلفان در چارچوب قانون برخورد می‌کنیم و ضمن معرفی متخلفان به مراجع قضایی و صدور حکم مجازات توسط محاکم به اخذ جریمه نقدی و قلع و قمع بنا محکوم خواهند شد.

او همچنین به افرادی که در فکر تغییر کاربری اراضی و ساخت و سازغیرمجاز در زمین‌های کشاورزی، عرصه‌های ملی و منابع طبیعی و یا حریم رودخانه‌ها هستند هشدار داد و گفت: این افراد گمان نکنند مصون هستند، بلکه پس از طی مراحل قانونی و با هماهنگی دستگاه قضائی در یک برنامه زمان بندی شده همه این ساخت و ساز‌ها در هر مرحله‌ای از احداث هم که باشند، تخریب خواهند شد.

او در پاسخ برخی منتقدان نسبت به اقدامات انجام شده در برخورد با متخلفان گفت: ما نیز هنگام تخریب این بنا‌های غیرمجاز ناراحت هستیم، اما هر کس تخلف می‌کند باید هزینه اش را هم بپردازد آن چه در این بین مهم است اجرای قانون است بدون این که تبعیض قائل شویم.

توحیدی با تأکید بر توجه ویژه به مقوله پیشگیری گفت: معتقدیم اگر مدیران و اعضای شورا‌های اسلامی با تمام امکانات و ظرفیت‌های موجود پای کار بیایند می‌توان با همین امکانات از بروز تخلفات در زمینه ساخت و ساز‌های غیرمجاز در مراحل ابتدایی جلوگیری و هزینه‌های برخورد را کاهش داد.

مدیر جهاد کشاورزی شبستر در ادامه گزارشی از عملکرد شهرستان در حوزه حفاظت از اراضی کشاورزی و جلوگیری از تغییر کاربری‌های غیر مجاز و اعاده اراضی کشاورزی به چرخه تولید ارائه داد و افزود: این اقدامات با هدف صیانت از منابع پایه و اراضی کشاورزی به عنوان یکی از ارکان توسعه کشاورزی وتأمین امنیت غذایی صورت گرفته است.

او گفت: تلاش می‌نمائیم با افزایش نظارت در حوزه‌های فعالیت خود، جلوی ساخت و ساز‌های غیرمجاز را در مراحل اولیه طبق تبصره ۲ ماده ۱۰ گرفته شود تا علاوه بر جلوگیری از صرف هزینه‌های مادی، از هزینه‌های اجتماعی این مساله نیز کاسته شود.

توحیدی همچنین به تاثیرپذیری بخش کشاورزی از بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: اقدامات پیمایشی جهت ارزیابی این موضوع در دست اقدام است که در نظر داریم با بخشودگی جرائم بانکی، واگذاری خدمات و اولویت تسهیلات خاص، از بخش کشاورزی که از بیماری کرونا متاثر شده اند حمایت کنیم.

او گفت: در چهار ماه گذشته متاسفانه برخی از فعالیت‌های کشاورزی و دامی از جمله دامداری ها، نهالستان‌ها و مرغداری‌ها از این موضوع متضرر شدند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان شبستر در ادامه کمبود آب را یکی از مشکلات این شهرستان در بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: با توجه به قرار گرفتن این منطقه در کنار دریاچه ارومیه، متاسفانه تبعات خشکی آن در سالیان گذشته بخش کشاورزی این منطقه را متاثر کرده است لذا تعامل بهره‌برداران در استفاده بهینه، به‌هنگام و براساس برنامه‌ریزی از آب خواهد توانست علاوه بر تامین اهداف توسعه، روند رو به رشد بخش‌های مختلف کشاورزی را تامین کند.

توحیدی گفت: با تامین اعتبارات لازم، افزایش سطوح آبیاری تحت فشار و نوین با توجه به همجواری با دریاچه ارومیه و نیاز مبرم در استفاده بهینه از منابع تولید در بخش کشاورزی، از روند روبه رشدی برخوردار شود.

او با بیان اینکه توسعه اقتصادی این منطقه در گرو توسعه تمام بخش‌های اقتصادی از جمله بخش کشاورزی بوده و توسعه آن از طریق افزایش سرمایه‌گذاری در امور زیربنایی برای تخصیص بهینه منابع موجود امکان‌پذیر است گفت: شهرستان شبستردر سال زراعی جاری با جذب ۱۸۵ درصدی در جذب تسهیلات بلاعوض رتبه اول استان را کسب کرده است.

مدیر جهادکشاورزی شبستر در ادامه افزود: عمده فعالیت‌های آموزشی بهره برداران در حوزه تولیدات باغی، زراعی و دامی و خدمات فنی بخش کشاورزی است و در سال زراعی گذشته ۱۸۱۵ نفر روز از آموزش‌های این مدیریت بهره‌مند شدند.

او در ادامه افزود: شهرستان شبستر در برخی از تولیدات کشاورزی از جمله زرشک سیاه رتبه اول و در تولید مرغ و تخم مرغ به ترتیب رتبه اول و دوم را دارد.

 توحیدی به حمایت از تولیدات کشاورزان و باغداران با ایجاد میدان تره بار در کوزه کنان اشاره کرد و از راه اندازی میدان تره بار در این شهر خبر داد.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اراضی کشاورزی تغییر کاربری اراضی اراضی کشاورزی ساخت و ساز ها بخش کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۶۳۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت مکانیزه ۷۵ درصد از اراضی شالیزاری شفت

مهدی نقدی، فرماندار شفت همزمان با آغاز کشت برنج در شالیزار‌های این شهرستان از ۲ مجموعه بانک نشاء گلخانه‌ای و سنتی در روستای لَختَکی بازدید کرد.

او با بیان اینکه شهرستان شفت دارای ۷ بانک نشاء برنج است، گفت: در نظر داریم در آینده نزدیک با حمایت آن را به سقف ۱۰ واحد برسانیم.

فرماندار شفت تصریح کرد: حدود ۷۵ درصد از اراضی شالیزاری این شهرستان به صورت مکانیزه نشا می‌شوند و همچنین بیش از ۱۱۰ دستگاه نشاکار در فصل کشت برنج در این شهرستان مشغول به فعالیت هستند.

محمدرضا یوسف نژاد، مدیر جهاد کشاورزی شفت هم در این بازدید حمایت و ترغیب کشاورزان به ایجاد بانک نشاء برنج را از مهمترین برنامه‌های این اداره اعلام کرد.

به گفته او، کشت مکانیزه برنج ضمن اینکه از لحاظ هزینه‌ای مقرون به صرفه است باعث بالا رفتن میزان تولید نیز می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شفت افزود: کاهش سختی کار، صرفه جویی در وقت و انجام به موقع عملیات کشاورزی، افزایش محصول، افزایش بهره وری و کاهش هزینه‌های تولید و تهیه نشاء سالم و عاری از افت و بیماری از مهمترین مزایای کشت مکانیزه برنج است.

شهرستان شفت در ۱۵ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • تخریب ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی بویراحمد
  • ۱۵ تغییر کاربری غیرمجاز در آمل قلع و قمع شد
  • از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس
  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز به وسعت ۱۱۰ هکتار در کرج
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۱۰ هکتار از اراضی زراعی کرج
  • ۵۷ مورد دیوارکشی و قطعه‌بندی در البرز قلع و قمع شد
  • کشت مکانیزه ۷۵ درصد از اراضی شالیزاری شفت
  • تشدید مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در سطح استان کرمانشاه
  • تشدید مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه