Web Analytics Made Easy - Statcounter

السیسی در سخنان خود خطاب به نظامیان مصری اعلام کرد که ارتش این کشور باید در آمادگی کامل رزمی بوده و برای هر گونه ماموریت درون یا بیرون از خاک مصر آماده باشد.

سرویس جهان مشرق _ در حالی که مدت کوتاهی است درگیری‌ها میان نیروهای ارتش ملی لیبی به رهبری ژنرال خلیفه حفتر و قوای دولت وفاق ملی تحت رهبری فائز السراج متوقف شده و دو طرف مشغول مذاکرات غیر رسمی برای پایان نبرد بودند، انتشار اخباری مبنی بر آماده سازی پایگاه‌های هوایی معیتیقه و الوطیه در غرب طرابلس برای ورود جنگنده‌های نیروی هوایی ترکیه به خاک لیبی خشم مقامات مصری را برانگیخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفته میشود ارتش ترکیه که پیش از این با ارسال ناوگان بزرگی از پهپادهای تهاجمی خود نقش زیادی در پیشروی‌های گسترده نیروهای دولت وفاق لیبی داشت، قصد دارد با ایجاد زیرساختهای لازم تعدادی از جنگنده‌های F۱۶ نیروی هوایی خود را به خاک لیبی منتقل کرده تا دو هدف مهم رجب طیب اردوغان یعنی هلال نفتی شرق لیبی و پایگاه هوایی الجفره در مرکز این کشور را به تصرف نیروهای تحت حمایت خود در بیاورند.

بازدید عبدالفتاح السیسی از پایگاه هوایی سیدی برانی

روز گذشته رییس‌جمهور مصر با حضور در پایگاه هوایی سیدی برانی که محل عملیات مشترک قوای مصر و امارات در حمایت از نیروهای ژنرال حفتر است با نیروهای مستقر در این پایگاه دیدار کرده و سخنان مهمی را خطاب به آنها بیان کرد.

السیسی در سخنان خود خطاب به نظامیان مصری اعلام کرد که ارتش این کشور باید در آمادگی کامل رزمی بوده و برای هر گونه ماموریت درون یا بیرون از خاک مصر آماده باشد. این سخنان که در ادامه موضع گیری مقامات مصری در خصوص خط قرمز بودن پیشروی نیروهای رقیب به سوی شهر سرت و پایگاه الجفره بیان شد نشان میدهد علی رغم عدم تمایل ارتش مصر برای ورود به مستقیم به میدان نبرد در سالهای گذشته، در صورتی که ترکیه و نیروهای دولت وفاق قصد ادامه پیشروی به  سمت شرق لیبی را داشته باشند با واکنش نظامی قاهره مواجه خواهند شد.

اهمیت و استعداد پایگاه هوایی سیدی برانی

این پایگاه در منتهی الیه غرب خاک مصر و مرز کشور لیبی قرار گرفته است که به ارتش این کشور اجازه میدهد بدون محدودیت لجستیکی و مسافت زیاد اقدام به ورود به خاک لیبی کرده و به سرعت به خطوط تماس با نیروهای تحت حمایت ترکیه نزدیک شوند. پایگاه هوایی سیدی برانی در یک سال اخیر محل پرواز جنگنده‌های میراژ۲۰۰۰ ارتش امارات نیز بوده که پروازهای پشتیبانی خود را بدون نیاز به سوختگیری هوایی از این محل انجام میدهند.

در بازدید روز گذشته السیسی از این پایگاه اما حجم گسترده و قابل توجهی از تجهیزات پدافندی و زرهی نیز در این مقر دیده شد که به خوبی نشان دهنده عزم جدی ارتش مصر برای ورود به میدان نبرد در صورت به خطر افتادن موجودیت دولت ژنرال حفتر در شرق لیبی دارد.

در تصاویر منتشر شده در روز گذشته صدها دستگاه تانک اصلی میدان نبرد M۱A۱ آبرامز و نفربر زرهی M۱۱۳ ارتش مصر در این پایگاه هوایی دیده شد که تنها دلیل چنین تجمع قوای زرهی در این پایگاه احتمال نیاز به ورود مستقیم ارتش مصر به خاک لیبی است.

همچنین تعداد زیادی واحدهای پدافندی میانبرد Buk-M۲ و کوتاه برد Tor-M۲ برای مقابله احتمالی با جنگنده‌های نیروی هوایی ترکیه و پهپادهای مسلح Bayraktar TB۲ این کشور در پایگاه سیدی برانی مستقر شده‌اند.

همچنین دست ارتش مصر برای استفاده از توان هوایی خود بدون محدودیت در تعداد پایگاه یا بعد مسافت نیز باز بوده و این کشور ناوگان بزرگی از جنگنده پیشرفته نظیر رافال، میگ۲۹ و F۱۶ در اختیار دارد که از لحاظ کمیت و تکنولوژی برتر از رقیب ترک خود خواهد بود.

فعالیت روسیه در پایگاه هوایی الجفره

از آنجایی که یکی از دو هدف اصلی ترکیه و دولت وفاق تصرف پایگاه هوایی راهبردی الجفره در مرکز این کشور است، میزان حمایت سیاسی و نظامی روسیه از نیروهای  خلیفه حفتر نیز بسیار تعیین کننده خواهد بود. در حال حاضر نیروهای تحت حمایت ترکیه حدود ۱۵۰ کیلومتر تا پایگاه الجفره فاصله دارند که محل استقرار جنگنده‌های میگ۲۹ و سوخو۲۴ روسی بوده که از خاک سوریه به لیبی منتقل شده‌اند.

به تازگی تصاویر ماهواره‌ای جدیدی نیز از استقرار و فعالیت این جنگنده‌ها در پایگاه الجفره منتشر شده است.

در صورتی که نظامیان روس و ارتش مصر قصد مقابله کامل با ادامه پیشروی نیروهای دولت وفاق و ترکیه به سمت شرق لیبی را داشته باشند، میدان نبرد این کشور میتواند تبدیل به یک جنگ تمام عیار و کم سابقه میان قدرتهای درگیر در لیبی شود.


حمایت مقامات سعودی از مصر و دعوت رسمی فائز السراج از نخست وزیر اتیوپی

روز گذشته در رسانه‌های مختلف دنیا اظهار نظرهایی به نقل از مقامات عربستان در خصوص حمایت از حقوق دولت مصر در تامین امنیت مرزهای خود منتشر شد. ظاهرا اشاره مقامات سعودی به دو مسئله بحرانی برای دولت عبدالفتاح السیسی یعنی قدرت گرفتن دولت وابسته به اخوان المسلمین در لیبی و چالش احداث سد النهضه در کشور اتیوپی بوده است. از آنجایی که تکمیل و بهره‌برداری از سد النهضه بر روی رودخانه نیل در خاک اتیوپی میتواند موجب کاهش شدید منابع آبی مصر و بروز خشکسالی در این کشور شود، ارتش و مقامات این کشور همواره اعلام کرده‌اند که به هر شیوه ممکن حتی اقدام نظامی از افتتاح این سد بر روی رودخانه نیل جلوگیری خواهند کرد.

در این میان فائز السراج رهبر دولت وفاق ملی لیبی نیز که به خوبی میداند درگیر شدن ارتش مصر در مرزهای اتیوپی موجب عدم تمرکز این کشور در مسئله لیبی خواهد شد با دعوت رسمی از آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی به طرابلس احتمالا مذاکراتی را حول مسئله احداث سد النهضه و وارد کردن فشار به دولت مصر ترتیب خواهد داد.

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا سهام عدالت مجلس یازدهم مصر ژنرال حفتر دولت وفاق ملی لیبی لیبی ترکیه نیروی هوایی ترکیه ژنرال خلیفه حفتر اخوان المسلمین السیسی عربستان روسیه رجب طیب اردوغان اتیوپی طرابلس ارتش امارات عبدالفتاح السیسی فائز السراج ارتش ترکیه امارات ارتش ملی لیبی پهپاد تانک آبرامز اف 16 سد النهضه تحولات لیبی تحولات منطقه ارتش این کشور خاک لیبی میدان نبرد دولت وفاق برای ورود روز گذشته شرق لیبی ارتش مصر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۶۳۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همدلی نیروهای مسلح مثال‌زدنی است

فرمانده منطقه پدافند هوایی شهید نصر اصفهانی گفت: همدلی، وحدت و یکپارچگی نیروهای مسلح مثال‌زدنی است و این وحدت باعث یاس و ناامیدی دشمن و تضمین کننده صلح و ثبات در منطقه است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، امیر سرتیپ دوم علی حدادی سامانی در جمع کارکنان منطقه پدافند هوایی شهید نصر اصفهانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا گفت: همه نیروهای مسلح برای مقابله با هر گونه شرارت دشمن در منطقه مانند ید واحده عمل می‌کنند و همدلی و یکپارچگی نیروهای مسلح‌ مثال‌زدنی است و موجب یای دشمن و پایداری صلح در منطقه شده است.

وی افزود: کارکنان ارتش با تلاش بدون وقفه در شرایط بحرانی و زمان وقوع حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله و یا حوادث غیر مترقبه، عشق خودشان را به وطن و هم‌وطنان‌شان به منثه ظهور می‌گذارند و کارنامه ارتش به ویژه نیروی مقتدر پدافند هوایی در حفظ و صیانت از آسمان مقدس جمهوری اسلامی ایران درخشان و مثال زدنی است .

آیا شورای شهر بیرجند با احداث برج‌های ارتش موافقت می‌کند؟‌16 سورتی پرواز بالگردهای ارتش به روستاهای سیل‌زده بلوچستان

 

فرمانده منطقه پدافند هوایی شهید نصر اصفهانی خاطرنشان کرد: حفاظت و حراست از تمامیت ارضی و حدود و ثغور کشور، وظیفه ذاتی و اصلی ارتش است، با این حال کارکنان ارتش در کنار ماموریت ذاتی خودشان، در همه عرصه‌هایی که به وجودشان نیاز بوده، با جدیت تمام حاضر شده‌اند و  طرح‌های مردم‌یاری ارتش، ارائه خدمات رایگان پزشکی به مناطق کم برخوردار، کمک تجهیزاتی و امدادی در مواقع سیل و زلزله، اعزام گروه‌های جهادی، اهداء بسته‌های معیشتی به افراد تحت پوشش کمیته امداد تنها بخشی از فعالیت‌های ارتش در عرصه‌های مختلف است.

 

انتهای پیام/170

دیگر خبرها

  • آماده باش نیروهای هلال احمر بوشهر در پی اعلام هشدار سیل
  • لازم است دغدغه مسکن برای کارگران رفع شود/ هیچ کارخانه‌ای نباید تعطیل شود
  • هشدار جدی فرمانده ارشد ارتش به دشمنان: جواب هر تجاوز و نگاه نامناسبی را با قدرت می دهیم /پدافند هوایی در اوج آمادگی است
  •  آماده‌ شدن آمریکا برای حمله گسترده به یمن/ حمله یمن به ۲ ناوشکن آمریکایی و ۲ کشتی اسرائیلی/ برگزاری رزمایش دریایی 9 روزه ارتش چین/  اعلام نقض حقوق بشر توسط پنج واحد ارتش اسرائیل از سوی آمریکا
  • معاون رئیسی : بهترین فرصت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم است
  • امیر واحدی: پایگاه «نوژه» قلب تپنده نیروی هوایی ارتش است
  • یمن آماده ورود به اراضی اشغالی و نبرد طوفان الاقصی می‌شود+ فیلم
  • همدلی نیروهای مسلح مثال‌زدنی است
  • خرید ۵۰۰ دستگاه آمبولانس جدید و پیشرفته
  • انتقاد استاندار گلستان از سنگ‌اندازی‌ در اجرای مصوبه رییس جمهور در آشوراده