Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-03@03:25:32 GMT

ترس کاذب بهبودیافتگان کرونا از اهدای پلاسما

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۶۹۳۰۶

ترس کاذب بهبودیافتگان کرونا از اهدای پلاسما

به گزارش افکارنیوز،

پیمان عشقی مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران، در برنامه «تهران کلینیک» رادیو تهران درباره اوج گیری دوباره کرونا در کشور از یک سو و امیدواری‌ها برای درمان از طریق پلاسمادرمانی، اظهار کرد: پیش بینی می‌شد که پیک دوم بیماری کرونا، عوارض و عواقب و مرگ و میر‌ها در جامعه رخ دهد. در مورد روش‌های دیگر درمانی از جمله دارو‌ها و اقداماتی که در دنیا و در ایران در جریان است، توضیحات بیشتری نمی‌دهم، اما در مورد پلاسمادرمانی باید بگویم که از هفته دوم و سوم اعلام رسمی کرونا در ایران، این اقدام شروع شد که اول به صورت یک کارآزمایی بالینی بود، ولی زمانی که نتایج کارآزمایی موفقیت آمیز بود ما به این نتیجه رسیدیم که هر چه زودتر درمان با پلاسمای بهبود یافتگان از بیماری کرونا آغاز شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اخبار اجتماعی-مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران بیان کرد: در بدن بهبودیافتگان از بیماری کرونا، پادتن ضد کرونا وجود دارد و حدس می‌زنیم به واسطه آن پادتن بالایی که در بدنشان بوده است توانسته‌اند شفا پیدا کنند و بهبود بیابند. ما پادتن این‌ها را از طریق پلاسمای استخراج می‌کنیم و این پلاسما را در اختیار بیمارانی می‌گذاریم که الان بستری هستند.

تاثیر پلاسمادرمانی در کاهش ۵۰ درصدی مرگ و میر‌ها 

عشقی افزود: زمانی که نتایج کارآزمایی را مرور کردیم، متوجه شدیم که پلاسمادرمانی به طور تقریبی ۵۰ درصد مرگ و میر را کاهش می‌دهد و این برای ما امیدوار کننده بود. پلاسمادرمانی نه تنها در ایران که در جهان امیدوار کننده است و نتایج خوبی را نشان داده است، بنابراین کارآزمایی دوم را از اواسط اردیبهشت ماه در سه استان قرمز یعنی سیستان و بلوچستان، هرمزگان و به خصوص خوزستان شروع کردیم.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران تاکید کرد: چند روز پیش هم ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اعلام کرد که نتایج این کارآزمایی از اولی بهتر بوده است، یعنی زمانی که ما پلاسما را هر چه سریع‌تر به بیمار کرونایی تزریق کنیم اصلاً مریض، بدحال نمی‌شود، بنابراین نتایج خیلی خوبی را گرفته ایم. ما الان با پلاسما می‌توانیم از بار بیماران بد حالمان کم کنیم و مرگ و میر را کاهش دهیم.

عشقی تصریح کرد: تنها مشکل مهمی که داریم این است که بهبودیافتگان از کرونا به دعوت ما آن پاسخی را که باید دهند، نمی‌دهند. در این زمینه رؤسای دانشگاه ها، معاونت‌های درمان، روابط عمومی انتقال خون و حتی رسانه‌ها خیلی تلاش کرده‌اند، اما این تلاش‌ها کافی نیست و باید تلاش‌های بیشتری صورت گیرد.

​او در پاسخ به این سوال که «زمانی که بیماری بهبود پیدا می‌کند، قبل از اینکه از بیمارستان مرخص شود آیا این امکان وجود ندارد که در بیمارستان پلاسما را از او بگیرند؟» گفت: آن موقع بنا به دلایل طبی و اینکه هنوز آنتی بادی آن‌قدر بالا نرفته است، نمی‌شود. آنتی بادی‌ها یک منحنی دارند و از روز چهاردهم تا روز بیست و هشتم اوج می‌گیرند و بعد از روز بیست و هشتم تا یک ماه بعد از بهبود تا  سه الی چهار ماه در حداکثر تیتر هستند و هر چه تیتر بالاتر باشد برای ما مهم‌تر است.

عشقی در پاسخ به این سوال که «شما با بیمارانی که بهبود پیدا کرده اند تماس می‌گیرید و مراجعه نمی‌کنند یا کلا به تبلیغات رسانه بسنده کرده اید؟» اظهار کرد: دو راه برای فراخوان بهبودیافته‌ها وجود دارد، یکی فراخوان عمومی است که از طریق رسانه‌ها و تبلیغات شهری انجام می‌شود، بنابراین هر کسی که در خیابان عبور می‌کند، این تبلیغات را ببیند و اگر خودش یا خانواده اش بهبود یافته کرونا هستند به مراکز انتقال خون مراجعه کنند تا ما در آنجا پلاسمایشان را بگیریم. اهدای پلاسما از اهدای خون راحت‌تر است، فقط به جای ۲۰ دقیقه، یک ساعت زیر دستگاه می‌نشینند و خونی هم از فرد خارج نمی‌شود و سلول‌های خونی به فرد می‌شود و ما با آن دستگاه فقط زردآبه خون را از آنها می‌گیریم.

باید ترس کاذب اهدای پلاسما را از میان برداریم

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران درباره احتمال ترس داشتن بهبودیافتگان، گفت: ما باید این ترس کاذب را از میان برداریم. به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه می‌کنند و این پایگاه‌ها محل مراجعه افراد کاملا سالم است، کسی که ۱ ماه از بهبودش گذشته باشد کاملا سالم تلقی می‌شود و بر اساس استاندارد‌های جهانی می‌تواند حتی خون اهدا کند و یا سر کار برگردد و این فرد کسی نیست که کسالت داشته باشد.

عشقی یادآوری کرد: پایگاه‌های انتقال خون تمام استاندارد‌ها و پروتکل‌ها از جمله استفاده از مواد ضد عفونی کننده، ماسک و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنند و از پاساژ و خیابان‌ها و اماکن عمومی دیگر امن‌تر است (چون مردم مثل روز‌های قبل از کرونا در خیابان‌ها تردد می‌کنند و تمام مراسم‌ها را به جا می‌آورند). این را هم اضافه کنم که این دارو، دارویی نیست که ما بتوانیم از خارج وارد کنیم و دارویی است که باید از خون ملت شریف ایران تهیه کنیم و اگر مردم اراده کنند می‌توانیم یکدیگر را نجات دهیم.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: کرونا بیماری کرونا ترس از کرونا اهدای پلاسما مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران مرگ و میر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۶۹۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سپاه: نباید اجازه داد مشاغل کاذب جای مشاغل اصیل را بگیرد

به گزارش صدای ایران از ایسنا، فرمانده سپاه نوشهربا بیان اینکه نباید اجازه دهیم که مشاغل کاذب جای مشاغل اصیل و با ارزش را بگیرد، گفت: یکی از جا‌هایی که دشمن به شدت مورد حجمه قرار داده فرهنگ کارو کارگری است و ما باید فرهنگ کار و تلاش را نهادینه کنیم و موردی که ما در حال حاضر در آن ضعف داریم این است که در برخی جا‌ها که نیاز به کارگر است با کمبود مواجه هستیم.

سرهنگ مهرداد ابراهیم پور در آیین تجلیل از کارگران و کارفرمایان نمونه شهرستان نوشهر که در فرمانداری برگزار شد، با بیان اینکه این مراسم به پاس قدردانی از زحمات قشر زحمتکش کارگر است، اظهار کرد: نقش کارگران در پیدایش انقلاب اسلامی و پیروزی آن بی بدیل است و انقلاب ما تنها انقلابی بود که همه اقشار از جمله کارگران در آن نقش آفرینی کردند.

وی با اشاره به حضور غیرتمندانه کارگران بعد از پیروزی انقلاب و بخصوص در هشت سال دفاع مقدس، افزود: کارگران هم در دفاع مقدس شرکت کردند و هم به عنوان پشتیبان جبهه حق علیه باطل کار‌های بزرگی انجام دادند که برگ زرینی در دفتر پرافتخار انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به آغاز تحریم‌ها از همان روز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: در همان دورانی که حتی به ما سیم خاردار نمی‌دادند فرصت‌هایی از دل تهدید‌ها به وجود آمد که نشانه خلاقیت جامعه کارگری در دوران هشت سال دفاع مقدس تحت شدیدترین تحریم‌ها بود.

فرمانده سپاه ناحیه بسیج نوشهر به ادامه نقش آفرینی جامعه کارگری در حال حاضر اشاره کرد و یادآور شد: الان در جنگ اقتصادی هستیم و این جنگ به یک جنگ ترکیبی تبدیل شده است و دشمنان سر مسائل اقتصادی با ما سرجنگ دارند.

سرهنگ ابراهیم‌پور خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری بیش از ۱۰ سال است که موضوعات اقتصادی را شعار سال انتخاب می‌نمایند که بخشی مهمی از آن تولید و مشارکت است که رکن اصلی آن کارگران هستند.

وی با تاکید براینکه کارگران ما باید فکر راهبردی و خلاقانه داشته باشند که بسیار مهم است، متذکر شد:این فضا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بوجود آمد و کسانی را داشتیم که در حوزه دفاع مقدس در ساخت تجهیزات و موتور‌های جت به ما کمک کردند.

فرمانده سپاه ناحیه بسیج نوشهر ادامه داد: مهم نیست که ما در چه جایگاهی کار می‌کنیم مهم این است که در آن جایگاهی که کار انجام می‌دهید آنجا را مرکز عالَم بدانید.

سرهنگ ابراهیم‌پوربا اشاره به حضور خلاقانه کارگران در عرصه‌های مختلف، تاکید کرد:در این جنگ اقتصادی نقش تک تک کارگران به عنوان افسران و فرماندهان جهاد اقتصادی نقش مهمی است.

فرمانده سپاه نوشهر با تاکید براینکه نباید اجازه دهیم که مشاغل کاذب جای مشاغل اصیل و باارزش را بگیرد، گفت:تا می‌توانیم باید این فرهنگ را در بین نسل‌های جدید نهادینه کنیم.

سرهنگ ابراهیم‌پور تصریح کرد: استقلال اقتصادی از جمله دستاورد‌های مهم جامعه کارگری است که کارگران رکن مهم رشد اقتصادی هستند و بنابراین نیاز است خود را به علوم روز دنیا مجهز کنند.

در ادامه آدینه حسین عمویی رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی نوشهربا اشاره به فرمایشات امام راحل مبنی بر اهمیت کارو کارگر، گفت: به فرموده امام راحل «حیات کشور مدیون کار و کارگر است» و مقام معظم رهبری نیز در آخرین دیدار با کارگران کشور درپنجم اردیبهشت سال جاری به مسئولان تاکید نمودند «حال کارگرخوب باشد، حال کشورخوب می‌شود» و این امر خود موید اهمیت بالای این قشر عظیم است.

وی افزود:شهرستان نوشهر با داشتن واحد‌های تولیدی، صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی، تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و اتحادیه‌ها یکی از شهرستان‌های مهم در حوزه تعاون، کارو رفاه اجتماعی استان مازندران است.

رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی تصریح کرد:طی سال گذشته با برگزاری مستمر کارگروه اشتغال و با همکاری دستگاه‌های اجرایی شهرستان ۲ هزار و ۶۱۱ نفر اشتغال در سامانه رصد با درصد تحقق ۱۳۹ درصد ثبت شد.

عمویی از پرداخت تسهیلات اشتغالزایی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان خبر داد و گفت: در بخش مقرری بگیران نگاه ما بازگشت به کار است که با اشتغال مجدد ۷۹ نفر و ۴۷ نفر آموزش در مراکز فنی و حرفه‌ای، در حال حاضر ۳۱۴ نفر مقرری بگیر بیمه بیکاری این شهرستان هستند.

وی خاطر نشان کرد: از آنجایی که یکی از وظایف مهم این اداره ارتقا آموزش و ایمنی است با ایجاد کارگروه ایمنی شهرستان، در حال حاضر این شهرستان پایلوت این طرح در استان مازندران است.

عمویی تاکید کرد:در راستای تحقق شعار امسال در جهت جهش تولید با مشارکت کارگران پرتلاش شهرستان گام‌های موثری برخواهیم داشت.

دیگر خبرها

  • اهدای پیراهن تیم ملی فوتسال ایران به موزه دفاع مقدس
  • اهدای پیراهن قهرمانی تیم ملی فوتسال ایران به موزه دفاع مقدس استان کرمان
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • سپاه: نباید اجازه داد مشاغل کاذب جای مشاغل اصیل را بگیرد
  • نباید اجازه داد مشاغل کاذب جای مشاغل اصیل را بگیرد
  • ادامه موج گسترده مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس / در عمان حقوق یک پرستار ۶ برابر ایران است
  • پیشنهاد عجیب برای اهدای زمین‌های ایران به اتباع
  • موج بالای مهاجرت پرستاران؛ عمانی‌ها ۶ برابر ایران حقوق می‌دهند | مقاومت عجیب با وجود کمبود پرستار!
  • موج مهاجرت پرستاران؛ عمان ۶ برابر ایران حقوق می‌دهد
  • کمتر از یک درصد از افراد واجد شرایط در سیستان و بلوچستان خون اهدا می‌کنند