Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی مطلق گفت: حضرت موسی(ع) چهل شب در کوه طور به عبادت پرداخت که به اربعین کلیمیه یا اربعین موسوی معروف است. این ۴۰ شب فرصتی برای عبادت و نماز و توصیه اصلی در این ایام، مراقبه نفس است.

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، امروز دوشنبه ۲ تیرماه، شب اول ماه ذی‌القعده و اولین شب از «چله کلیمیه» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعضی از فِرَق و به خصوص برخی از عارفان با تمسک به ۴۰ شب وعده حضرت موسی با خداوند متعال، گرفتن چله کلیمیه را توصیه کرده‌اند.

آیت‌اللّه جوادی آملی در دیدار جمعی از طلاب، دانشجویان، سپاهیان و بسیجیان کشور با بیان این‌که اول ذی‌القعده تا دهم ذی‌الحجة، بهار خودسازی و تهذیب نفس است، خاطرنشان کردند: از اول ذی‌القعده تا دهم ذی‌الحجه به نام اربعین کلیمی معروف است؛ این ۴۰ روز، فرصت خوبی است برای تهذیب نفس و خودسازی.

اربعین کلیمیه فرصتی مناسب برای تهذیب نفس 

حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی مطلق، استاد اخلاق و سخنران مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس با اشاره به درپیش بودن اربعین کلیمیه اظهار داشت: خداوند در روز اول ذی‌القعده حضرت موسی (ع) را به کوه طور فراخواند که در آیه ۱۴۲ سوره اعراف قرآن کریم هم داریم: «وَ واعَدْنا مُوسی‏ ثَلاثینَ لَیْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ میقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعینَ لَیْلَةً؛ و ما با موسی، سی شب وعده گذاشتیم سپس آن را با ۱۰ شب (دیگر) تکمیل کردیم؛ به این ترتیب، میعاد پروردگارش (با او)، ۴۰ شب تمام شد.»

وی افزود: حضرت موسی (ع) ۴۰ شب در کوه طور به عبادت پرداخت که به اربعین کلیمیه یا اربعین موسوی معروف است. این اربعین دارای قداست خاصی است. اسرار عدد ۴۰ که بر کسی پوشیده نیست و سیدبحرالعلوم در رساله سیر و سلوک خود به صورت مفصل به اسرار و خواص این عدد پرداخته است. اولیاء خدا و عرفا نیز نسبت به اربعین توجه داشتند و به عبادت می‌پرداختند و مختوم‌هایی را انجام می‌دادند.

موسوی مطلق اضافه کرد: این ۴۰ روز مبارک است؛ زیرا هم خداوند شخصی مانند حضرت موسی (ع) را برای عبادت در آن دعوت کرده است و هم شروع این اربعین با اولین ماه حرام است.

مراقبه نفس مهم‌ترین دستور برای این ۴۰ شب

این استاد اخلاق با اشاره به توصیه‌های صورت گرفته برای اجرا در این ۴۰ روز گفت: عموم دستورات بر مبنای مراقبه بیشتر است؛ البته مراقبه و پرهیز از گناه در طول سال توصیه شده است، اما در برخی از ایام سال، این مراقبه مهم‌تر است. عمده دستورات عملی برای این ایام نیز اختصاص به اوقات شب دارد که در آیه قرآن نیز خداوند می‌فرماید موسی (ع) را ۴۰ شب دعوت کردم. انسان باید در طول روز مراقبه داشته باشد و در اوقات شب، کاسه گدایی خود را به واسطه اعمالش به دست بگیرد.

در ایام چله کلیمیه چه اعمالی انجام دهیم؟

وی اضافه کرد: تلاوت قرآن کریم و نماز از بهترین اعمال سفارش شده برای شب‌های این اربعین است. در این اربعین انجام  این اعمال موثر و مجرب است: تلاوت قرآن در شب، حداقل شبی یک جزء، خواندن نماز شب (۱۱ رکعت)، صبح و غروب گفتن یا شنیدن و یا خواندن بخشی از مقتل و روضه سیدالشهدا (ع)، تمکین نکردن از خواهش‌های نفس بلکه تصمیم بر کشتن و زمین زدن نفس، نفس وقتی طغیان می‌کند، قتال با او واجب است. ذکر یونسیه (لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَک إِنِّی کنتُ مِنَ الظَّالِمِینَ) به مقدار توان، خواندن دعای عهد در صبح، سکوت از اهم اعمال است، روزه به هر مقدار توان ولو به نیت روزه‌های قضا.

این رذایل را از خود دور کنید

موسوی مطلق گفت: توجه داشته باشید نارضایتی والدین، بی‌توجهی به انجام دادن نماز و روزه‌های قضا، نداشتن سال خمسی، قهر و یا داشتن کینه مومن، ظالم بودن در حق همسر و فرزندان موجب سلب اثر اعمال است.

فرصتی برای دور کردن بلای کرونا

این استاد اخلاق با اشاره به شیوع مجدد ویروس کرونا در کشور تصریح کرد: ایران اسلامی به نسبت عموم کشورهای دنیا به حسب آمار و ارقام رسمی اوضاع بهتری دارد. البته باید بهتر از این باشیم، اما دلیل این وضعیت نیز دعا و توسل‌های مردم و از سوی دیگر روحیه همدلی و مواسات در کشور است. بنابراین همگان از آثار دعا برای رفع بلا و گرفتاری مطلع هستند؛ لذا در فرصت این اربعین مردم می‌توانند زمان بیش‌تری را برای دعا و خلوت با خداوند اختصاص دهند تا موجب ساخته شدن خود، خانواده و در نهایت جامعه شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: اربعین اخلاق نفس قرآن کریم اخلاق اربعین نفس قرآن کریم آیت الله جوادی آملی حجت الاسلام موسوی مطلق استاد اخلاق حضرت موسی ویروس کرونا روضه سیدالشهدا نماز شب استاد اخلاق موسوی مطلق ذی القعده حضرت موسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۷۰۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت الله ابراهیم امینی و تربیت عقلانی

این هفته مصادف بود با سالگرد ارتحال عالم مجاهد و پارسا آیت‌الله شیخ ابراهیم امینی نجف آبادی.  این دانشمند پرتلاش و اندیشمند جزو شخصیت هایی است که چهره تابناکش در میان گرد و غبار سیاست ناشناخته مانده است. برای آشنایی بیشتر با اندیشه و رفتار این عالم بزرگ به سه نکته کلیدی اشاره می کنم 

۱ _ ایشان از معدود صاحب نظران حوزه تربیت و پرورش در حوزه علمیه قم بود که مسایل تئوریک علم اخلاق را با صورت بندی کاربردی و متناسب با شرایط زمان تبیین می کرد. ایشان در دهه شصت و هفتاد بدون سر و صدا و تبلیغات، جلسات خصوصی متعددی با طراحان شیوه‌های تربیتی آموزش و پرورش داشتند که مبانی علم اخلاق را با تاکید بر تربیت فکری و رشد عقلی تشریح می کردند. اهل تحقیق و تجربه می دانند که این روش دیربازده ولی پایدار است. در مقابل ایشان گروه دیگری در حوزه بودند که با اعتقاد به روشهای «زود بازده و تاثیرگذار آنی» مبانی تخیل و رؤیا و کرامت را جایگزین تعقل و تفکر نمودند. این گروه از اواسط دهه هشتاد بتدریج مراکز پرورشی و تبلیغی کشور را به تصرف خود درآوردند. شیوه خواب گرایی و رؤیا پردازی و کرامت سازی به سرعت در اکثر منابر، محافل مذهبی، سخنرانی ها، تریبون‌ها و حتی کلاسهای درس فرا گیر شد. و با خالی شدن سنگر نماز جمعه از خطیبانی چون آیت‌الله جوادی آملی، آیت‌الله امینی، آیت‌الله استادی و آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی که از مدافعان و مرزبانان نظریه اول بودند میدان به دست کسانی افتاد که نه اعتقادی به آن روش داشتند و نه از توانایی لازم علمی برای ورود در آن مباحث برخوردار بودند. کم کم نظریه دوم گسترش یافت بویژه از طریق هیئت های مذهبی خاص که با پوشش مستقیم و سراسری صدا و سیما همراه بود. طراحان این روش  با کمک کارشناسان مذهبی! با چنین رویکرد، چهره خاصی از اسلام و تشیع را به نمایش گذاشتند که بن مایه اش توهمات و تخیلات با روکشی از آیات و روایات بود.  

البته این روش زود بازده است یعنی یک فرد با یک جلسه ممکن است تغییر کرده به معنویات راغب شود. اما چون زیرساخت عقلانی ندارد با همان سرعت که پدید آمده با همان سرعت ناپدید و زایل می گردد. جامعه امروز ما روشن‌ترین مصداق و شاهد بر ناکارآمدی روشی است که این طرز فکر در دو دهه گذشته با کنار گذاشتن صاحب نظران عقل گرا و در اختیار قرار دادن تمامی شبکه‌های صدا و سیما در خدمت ترویج روبنایی مذهب و تربیت دینی بر اساس «احساس بدون اندیشه» به دست آورده است. در حالی که قرآن کریم بیش از سیصد بار با کلماتی از قبیل یعقلون، یتدبرون، اولوالالباب، یتفکرون و... مردم را به تعقل و باورهای عمیق دعوت کرده است. و در آیه شریفه«قُلْ هَٰذِهِ سَبِیلِی أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَىٰ بَصِیرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِی» بگو : ﺍﻳﻦ ﻃﺮﻳﻘﻪ ﻭ ﺭﺍﻩ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻦ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﭘﻴﺮﻭ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﭘﺎﻳﻪ ﺑﺼﻴﺮﺕ ﻭ ﺑﻴﻨﺎﻳﻲ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍ ﺩﻋﻮﺕ ﻣﻰ  ﻛﻨﻴﻢ( یوسف/ ١٠٨)  راه و روش پیامبر اکرم(ص) را در هدایت و راهنمایی مردم بر اساس بصیرت و آگاهی می داند و لا غیر. 

2 - آیت‌الله امینی در فن نویسندگی نیز مهارت خاصی داشت به طوری که می توان ادعا کرد سبک نویسندگی ایشان همانند استاد شهید مطهری و برخی دیگر از بزرگان سبک «سهل ممتنع» بود. به این معنی که مطالب پیچیده علمی و عقلی را در قالب ساده ترین الفاظ بیان می کرد، بدون آنکه از بار معنی و عمق محتوا کاسته شود. صاحبان این سبک از نویسندگی در میان حوزویان و دانشگاهیان انگشت شمارند. زیرا عده ای از محققان ارجمند با همه مقام والای علمی توان انتقال اندیشه خود را جز در قالب عبارات سنگین و بهره گیری از اصطلاحات فنی و لغات خاص ندارند. و موقعی که به آنها پیشنهاد ساده گویی و ساده نویسی داده می شود پاسخ می دهند مخاطبان باید سطح علمی و ادبی خود را بالا ببرند نه اینکه گوینده پایین بیاید. و در نقطه مقابل برخی دیگر به قصد ساده نویسی، مفاهیم بلند علمی را با قالبهای نارسا و الفاظ کوچه بازاری ضایع می کنند و با این اقدام مباحث ارزشمند علمی را به ابتذال می کشانند. اما معدود نویسندگانی توانایی دارند که همچون مطهری و امام خمینی مطالب عمیق اجتماعی، قرآنی، و حتی فلسفی را بگونه ای بیان کنند که یک فرد کم سواد و یک استاد دانشگاه هر دو به مقدار فهم خود بهره لازم را ببرند. مرحوم آیت الله امینی از این هنر برخوردار و از زمره  چنین نویسندگانی بود. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی کتاب «آیین همسرداری» ایشان از بهترین هدایا برای زوج های جوان  به شمار می رفت. و به خاطر همین ویژگی بسیاری از تالیفات ایشان در زمینه اسلام شناسی و شیعه شناسی و اخلاق و تربیت دینی به زبان های خارجی ترجمه شد. کتابهای ایشان در کشورهای آفریقایی طرفداران زیادی داشت.

بنده در بعثه امام خمینی در ایام حج، شاهد مراجعه مکرر از کشورهای مختلف به ایشان بودم که برای ترجمه و یا نشر کتابهای شان با ایشان مذاکره و مشورت می کردند. 

افسوس قدر این دانشمندان بزرگ چنانکه باید شناخته نمی‌شود و آنها را با دلایل پوچ و احساسی خانه نشین می کنند. یک اتهام کوچک (که مثلاً ایشان زاویه پیدا کرده) کافی است که جامعه از برکات علمی و معنوی آنها محروم بماند. 

3 - آیت‌الله امینی نه تنها در نوشتار و گفتار که در عمل مَثل اعلای ساده زیستی و فروتنی بود.  من در اوایل دهه هفتاد که مدتی در قم بودم و از لحاظ امور اجرایی به بیکاری اشتغال داشتم و البته توفیق درس و مطالعه یافته بودم، همان زمان ایشان عضو مجلس خبرگان و دارای مقامات عالیه بودند برای خرید ما یحتاج روزانه خود شخصا اقدام می کرد. بارها و بارها ایشان را در نانوایی سنگکی خیابان صفائیه می دیدم که یا قبل از من و با بعد از من در صف ایستاده بود وصبورانه منتظر بود تا نوبت به ایشان برسد و نانی دریافت کند.  

دی شیخ با چراغ همی گشت گرد شهر 

کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست 

گفتم که یافت می نشود گشته ایم ما 

گفت آن که یافت می نشود آنم آرزوست

 

دیگر خبرها

  • آیت الله ابراهیم امینی و تربیت عقلانی
  • حرمت‌گزاری به مقام والای استاد، باید بیش و پیش از هر آیینی مدنظر باشد
  • سگ‌های ولگرد، بلای جان ده‌ها هزار ایرانی (فیلم)
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • بارسلونا ۴-۲ والنسیا/ لواندوفسکی بلای جان خفاش‌ها شد+ فیلم
  • شعر «موسی عصمتی» در فضای مجازی ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشت
  • نور محبوسی که خاموش نشد