Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@05:53:29 GMT

سمفونی مرگ به رهبری کرونا

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۷۱۲۸۴

سمفونی مرگ به رهبری کرونا

صنعت موسیقی از ابتدای شیوع ویروس کرونا آسیب بسیاری را تحمل کرد، این صنعت با تعطیلی‌های گسترده کنسرت‌ها و رویدادها ضرر کرد؛ در بازار جهانی این ضرر با فروش نسخه‌های دیجیتالی جبران شد، اما در ایران هنرمندان همچنان چشم انتظار حمایت‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از زمان همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ تاکنون، موضوعی که ذهن اکثر پژوهشگران حوزه علوم انسانی را به خود مشغول کرده خسارات ناشی از این ویروس بر اقتصاد کشورها و در نتیجه اقتصاد جهانی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس پیش بینی بانک توسعه آسیایی شیوع ویروس کرونا احتمالاً ۸.۸ تریلیون دلار به اقتصاد جهان ضربه خواهد زد. نکته دیگر ضربه نابرابری است که این بیماری بر فعالیت‌های مختلف اقتصادی خواهد داشت و اثر آن منطقه به منطقه و کشور به کشور متفاوت خواهد بود.

یکی از عواملی که تأثیر بسزایی در میزان آسیب پذیری اقتصاد دارد سهم هر صنعت در کیک اقتصاد و ماهیت و ظرفیت‌های صنایع است. این موضوع بی‌شک تأثیر به سزایی در انتخاب استراتژی مناسب برای مدیریت بحران و برنامه‌ریزی پساکرونایی دارد. اما در اینجا موضوع میزان اثر گذاری ماهیت و ظرفیت‌های صنعت موسیقی در آسیب پذیری این صنعت از بحران‌هایی نظیر بحران کرونا است.

در صنعت موسیقی چندین نوع درآمد وجود دارد که شامل درآمد حاصل از نشر آثار (آلبوم و کتاب)، درآمد حاصل از کنسرت‌های موسیقی، درآمد حاصل از آموزش، درآمدهای مربوط به آهنگسازی و اجرا، درآمد مربوط به جشنواره‌ها و همچنین رویدادهای موسیقی است. با توجه به این موارد متوجه می‌شویم که موسیقی حتی در بحرانی مانند کرونا به صورت کامل متوقف نمی‌شود، زیرا برای آموزش می‌توان آموزش مجازی را انتخاب و کنسرت‌ها را هم می‌شود آنلاین برگزار کرد. از این منظر شاید بتوان گفت موسیقی آسیب کمتری نسبت به دیگر صنایع مانند گردشگری و آسیب بیشتری نسبت صنایعی مانند مواد غذایی می‌بیند.

سهم هر کشور در اقتصاد موسیقی

در بحث زیان‌های اقتصادی نکته مهم دیگر زیرساخت‌ها هستند، مخصوصاً زیرساخت‌های مربوط به اینترنت و آموزش مجازی. مثلاً در کشور سنگاپور کیفیت اینترنت و آموزش مجازی بسیار مطلوب‌تر از کشوری مثل ساحل‌عاج است. مسئله مهم دیگری که باید مطرح کرد سهم صنعت موسیقی در تولید ناخالص داخلی کشورها است. هر چه این مقدار بیشتر باشد دامنه آسیب پذیری هم بیشتر خواهد بود.

نمودار بالا میزان بزرگ بودن بازار موسیقی را در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که آمریکا (با ۴.۹ بیلیون دلار آمریکا) در رتبه اول قرار دارد و پس از آن ژاپن و آلمان و بریتانیا در رتبه‌های دوم و سوم و چهارم قرار دارند. البته این آمار مربوط به سال ۲۰۱۴ است، اما تا کنون تغییرات محسوسی نکرده و رتبه‌های یکم تا چهارم همواره جایگاه خود را حفظ کرده‌اند.

توجه به موسیقی و سینما در روزهای قرنطینه اهمیت بسزایی پیدا کرد و مردم تمایل بیشتری نسبت به آن پیدا کردند و شرکتی مانند نتفلیکس در دوران همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ درآمد قابل توجهی داشته است. البته نکته قابل تأمل و عامل موفقیت این شرکت در نحوه ارائه محصول است؛ یعنی "پخش آنلاین" که قبلاً هم به آن اشاره شده بود (البته سینما در این مورد از موسیقی پیشی گرفته است).

نمودار بالا سیر نسبتاً صعودی ارائه دیجیتال محصولات موسیقیایی را از سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۸ نشان می‌دهد. با این اطلاعات اگر بخواهیم صنعت موسیقی ایران را مورد ارزیابی قرارا دهیم، باید در نظر گرفت که سهم موسیقی از درآمد ناخالص داخلی همواره در سطح پایینی قرار داشته که یکی از مهم‌ترین دلایل آن حق تکثیر است. حقی که در کشور ما به آن اهمیتی داده نمی‌شود و این عامل مهمی برای افزایش میزان آسیب پذیری در روزهای کرونایی است. ضمن اینکه زیرساخت‌ها در سطح مطلوب و بالایی قرار ندارد که بتوان آموزش‌ها و حتی کنسرت‌ها را به صورت مجازی ادامه داد، اگرچه تلاش‌هایی در این زمینه شده، اما با استقبال چندان بالایی که قابلیت جبران و کاهش خسارات را داشته باشد همراه نبوده است.

کدام بخش‌های موسیقی بیشترین ضرر را کردند

البته کنسرت‌های آنلاین در دوران شیوع ویروس کرونا برگزار و از دو بعد اقتصادی و اجتماعی قابل بررسی است. بعد اجتماعی آن کنسرت‌های آنلاینی است که رایگان و برای رضایت و نشاط اجتماعی برگزار و در کشور توجه خوبی به آن شد. اما در بعد اقتصادی ماجرا متفاوت است و ما در این مورد از دیگر کشورها بسیار عقب‌تر هستیم. با این حساب می‌توان گفت بازار موسیقی در کشور ما به بزرگی آمریکا، آلمان و ژاپن نیست و میزان آسیب‌پذیری بالایی دارد.

بنا بر گزارش‌هایی که به دست آمده است آموزشگاه‌های موسیقی و سایت‌های فروش بلیت کنسرت در ایران بیش‌ترین ضرر را کرده‌اند. برای سایت‌های فروش این ضرر بیش از ۱۰ میلیارد تومان خواهد بود. به گفته چندین مدیر سایت اکثر مخاطبان بلیت‌های خود را عودت داده‌اند.

لغو رویدادها و جشنواره‌های موسیقی اگر چه در کشورهای مختلف خسارات فراوانی را به جا گذاشته است، اما در ایران این خسارات آنچنان زیاد نیست؛ زیرا رویدادهای موسیقی محور به طور گسترده وجود ندارد. در کشورهایی اروپایی و آمریکا لغو شدن بسیاری از جشنواره‌های محلی و شهری خسارات زیادی را به اقتصاد موسیقی آن کشورها وارد کرده، چراکه این جشنواره‌ها درآمدهای جانبی بسیاری را با خود دارد. این در حالی است که در ایران محدود رویدادهای موسیقی اکثراً جشنواره‌هایی در فرم اهدای جوایز بوده و گونه‌های دیگر رویداد در ایران وجود ندارد.

ضرورت وجود جامعه مدنی قوی در بحران

با تمام این نکات موضوع فوق‌العاده مهمی که حتی می‌تواند تا حد بسیار زیادی خسارات وارده را جبران کند نحوه برخورد مدیران با این موضوع است. تاکنون پیشنهادهای فراوانی از دولت‌ها و مدیران در کشورها به هنرمندان و فعالان در صنعت موسیقی داده شده است که مهم‌ترین آنها شامل وام‌های کم بهره و بازپرداخت طولانی مدت، بسته‌های حمایتی، به تعلیق درآوردن بازپرداخت وام‌ها، به تعویق انداختن آبونمان‌های آب و برق و گاز، بیمه‌های بیکاری و غیره است. مبحث حائز اهمیت دیگر وجود اتحادیه‌ها و انجمن‌ها در صنعت موسیقی در کشورهای مختلف است که توانایی آن را دارند که در مواقع اضطراری از صندوق اعتباری خود کمک‌هایی را به اعضا اعطا بکنند. اما این اتحادیه‌ها و انجمن با آن شکل و فرم در ایران وجود ندارد.

به عنوان مثال در بریتانیا، اتحادیه موسیقیدانان انگلستان در بحران کرونا به اعضا خود کمک‌های گوناگونی اعطا کرد. این اتحادیه از دولت نیز برای جبران خسارت‌ها درخواست کمک کرده و قطعاً یک اتحادیه یکدست قدرت بیشتری نسبت به جمعی از هنرمندان دارد.

در ایران اما چندی پیش محمد الهیاری مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته بود تمهیداتی را برای تسریع در مجوز دادن به هنرمندان لحاظ خواهد کرد به علاوه خانه موسیقی پیگیری‌هایی پیرامون حق بیمه و جبران خسارات ذی‌نفعان موسیقی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته است. همچنین فراخوانی از جانب دفتر اقتصاد فرهنگ و هنر برای ثبت اطلاعات کسب و کارهای فرهنگ، هنر و رسانه متضرر از کرونا صادر شده است که صاحبان کسب و کار اطلاعات خود را در وزارت ارشاد ثبت کرده و برای دریافت وام به وزارت تعاون ارجاع داده می‌شوند.

حال با توجه به این تمهیدات و حمایت‌هایی که در نظر گرفته شده است باید دید آیا بسته‌های حمایتی واقعاً تأثیر گذار هستند یا خیر. البته اینکه موسیقی تا چه مقدار از کرونا متضرر شده و اینکه این ضرر توسط دولت جبران خواهد شد یا خیر به مقدار پرداختی بسته‌های حمایتی، نحوه پرداخت آن و همچنین نحوه پرداخت و بازپرداخت وام‌ها و عملکرد بیمه مرتبط است.

کد خبر 429937

منبع: ایمنا

کلیدواژه: موسیقی موسیقی سنتی کنسرت موسیقی موسیقی پاپ جشنواره موسيقي ویروس کرونا کرونا ویروس آخرین اخبار ویروس کرونا کرونا کرونا در ایران کرونا در جهان اجرای کنسرت کنسرت کنسرت آنلاین شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق صنعت موسیقی جشنواره ها آسیب پذیری کنسرت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۷۱۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش‌های جدی «وعده صادق» برای سامانه تدبیر آمریکا در منطقه

به گفته معاون وزیر خارجه، «وعده صادق» سامانه تدبیر آمریکا در منطقه را با چالش‌های جدی مواجه نمود و تجدیدنظر در راهبردهای امنیت ملی را بر آمریکا تحمیل کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرگزاری تسنیم،

باقری: "وعده صادق" سامانه تدبیر آمریکا در منطقه را با چالش‌های جدی مواجه نمود

علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه در نشست رونمایی از فصلنامه تاریخی- سیاسی "ماجرا" که به نحوه گذر موفق جمهوری اسلامی ایران از تهدیدهای امنیتی و نظامی سال‌های 1369 (تجاوز صدام به کویت) و 1377 (حاکم شدن طالبان در افغانستان و به شهادت رساندن دیپلمات‌های ایرانی در مزارشریف) و 1380 (رخداد یازده سپتامبر و حمله آمریکا به افغانستان) و 1381 (تجاوز آمریکا به عراق و سرنگونی صدام) پرداخته است، اظهار داشت: رمز عبور موفق و پیروزمند جمهوری اسلامی از چهار گذرگاه تهدید و خطر جدی، حکمت رهبر انقلاب اسلامی است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به مدیریت و راهبری هوشمندانه رهبر انقلاب اسلامی در گذر موفق از چهار رویدادی که طی دهه نخست ولایت ایشان می‌توانست ایران را به جنگ‌های با نتیجه نامعلوم بکشاند و در تشریح ماهیت حکمت رهبری در این خصوص گفت: تعامل فعال و هوشمندانه ایران با دو گزاره راهبردی و به ظاهر متناقض "پرهیز از جنگ" و "نهراسیدن از جنگ"، رمز عبور موفق جمهوری اسلامی ایران از این تهدیدها بود و در عمل توانست با ایجاد بازدارندگی فعال، "پیروزی بدون جنگ" را محقق کند.

علی باقری با اشاره به لزوم الگوسازی از تدابیر رهبری و سیاست‌های نظام در طول دهه‌های گذشته با هدف بهره‌گیری از تجربه‌های موفق و عبرت از تجربه‌های ناموفق به لزوم تاریخ‌نگاری عالمانه، بی‌طرفانه و جامع رویدادها و تحولات اشاره کرد و گفت: تاریخ‌نگاری درست و صادقانه انقلاب اسلامی کاری جهادی و مصداق بارز جهاد تبیین است.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه با اشاره به نقش و جایگاه حکمت در سامانه حکمرانی ولایت امر، گفت: حکمت فراتر از علم و دانش و تجربه و اطلاعات است و زمانی که نور تقوا بر علم و دانش تابیده شود، حکمت هویدا می‌شود و این ویژگی  مختص نظام دینی است، چرا که منبع این نور آراستگی به زیور تقوای فردی و سیاسی است.

علی باقری با اشاره به فرآیند تربیت نیروی انسانی در مسیر حکمرانی دینی طی چهار و نیم دهه گذشته، گفت: شخصیتی برجسته و بی‌نظیر مانند سردار سلیمانی، محصول مکتب امامین انقلاب اسلامی و ثمره تربیت در سایه حکمت خمینی و خامنه‌ای است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به اختلاف میان جریان‌های سیاسی داخلی در سال 1369 در موضوع ورود یا عدم ورود به جنگ علیه آمریکا در قضیه تجاوز صدام به کویت، گفت: سیر تکاملی انقلاب اسلامی و‌ حکمت رهبری انقلاب توانست افکار عمومی را چنان ارتقا دهد که در سال 1403 درباره پاسخ قاطع به تجاوزگری رژیم صهیونیستی، مواجه با یک اجماع ملی قاطع بودیم و ابتکار تادیب رژیم صهیونیستی، نه‌تنها موجب تشویش افکار عمومی نشد، بلکه در عمل موجب تحکیم وحدت ملی و ارتقای همدلی ملی گردید.

علی باقری با اشاره به این که گذر موفق ایران از نشیب و فرازهای نظامی و امنیتی چند دهه گذشته مرهون حکمت آیت‌الله خامنه‌ای بوده است، تصریح کرد: دستاورد مهم و راهبردی صیانت از امنیت ملی، تامین منافع ملی، حراست از تمامیت ارضی و حفاظت از حاکمیت ملی، مرهون سازوکارهای سخت و نرمی است که در طول سال‌های گذشته بر اساس تدابیر رهبری انقلاب در کشور نهادینه شده و این مهم نیز جلوه‌ای از حکمت رهبری انقلاب است. وی در ادامه افزود: این که در اوایل دهه 1370 ایران مبادرت به طراحی و ساخت موشک‌هایی می‌کند که سامانه‌های پدافندی پرهزینه و پیشرفته آمریکا و صهیونیست‌ها و همپیمانان آنها در دهه 1400 از رهگیری و مقابله با آن ناتوانند، حاکی از درایت رهبری، هوشمندی نظامیان، تخصص دانشگاهیان، توانمندی فناوران، مهارت صنعتگران و دوراندیشی دیپلمات‌های ایرانی است. 

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به پیروزی بزرگ ناشی از عملیات وعده صادق که بازدارندگی فعال را به نفع جمهوری اسلامی ایران رقم زد، گفت: همانگونه که "طوفان الاقصی" سامانه‌های نظامی، اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی را در معرض خسارات غیرقابل ترمیم قرار داد، "وعده صادق" نیز سامانه تدبیر آمریکا در منطقه را با چالش‌های جدی مواجه نمود و تجدیدنظر در راهبردهای امنیت ملی را بر  آمریکا تحمیل کرد.

علی باقری با اشاره به اینکه حفظ بازدارندگی فعال در گرو هم افزایی بیشتر و موثرتر همه ارکان نظامی، امنیتی، اطلاعاتی و سیاسی و دیپلماسی عمومی کشور است، تصریح کرد: حکمت رهبری اجازه نمی‌دهد حتی در پرتو پیروزی بزرگ وعده صادق، دستگاه‌های مسئول حتی لحظه‌ای از ارتقای بازدارندگی فعال در عرصه‌های مختلف غفلت کنند و به همین جهت، دستورکار دستگاه سیاست خارجی نسبت به قبل از عملیات وعده صادق گسترده‌تر، هوشمندانه تر، مبتکرتر، دوراندیشیانه تر و عملیاتی تر شده است.

الدفاعی: وعده صادق، پایان‌بخش توهم ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیلتاثیر عملیات وعده صادق بر اقتصادکارشناس یمنی: وعده صادق، شکستن مستحکم‌ترین قلعه جهان بودعملیات وعده صادق معادلات صهیونیست را به هم ریخت

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • موشک های ایران بر فراز کنست /عکسی از پوستر معنادار سایت رهبری
  • گشتی در اقتصاد ایران ؛ تلاش برای رفع ناترازی انرژی
  • مردم ایران با شهید و شهادت آشنا هستند
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌: بعد از حمله به اسرائیل دلار تسلیم شد و افزایش نیافت
  • پشت پرده محبوبیت تیلور سوئیفت در ایران
  • کار‌هایی که به مغز آسیب می‌رساند
  • جهش در اقتصاد کشور نیازمند نوآوری و فناوری‌های جدید است
  • چالش‌های جدی «وعده صادق» برای سامانه تدبیر آمریکا در منطقه
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت