Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-01@05:17:31 GMT

نشست اتحادیه عرب به فردا ۳ تیر موکول شد

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۷۱۳۴۷

نشست اتحادیه عرب به فردا ۳ تیر موکول شد

این اتحادیه ظهر یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که نشست فوق العاده‌ای را امروز (دوشنبه) به صورت مجازی برگزار خواهد کرد، اما عصر همان روز با انتشار بیانیه دومی اعلام کرد تصمیم گرفته به دلایل فنی این نشست را ۲۴ ساعت به تعویق انداخته و روز سه‌شنبه برگزار کند.

یک دیپلمات در اتحادیه عرب به خبرگزاری فرانسه گفت: وزرای خارجه اتحادیه عرب به درخواست مصر دو نشست جداگانه برگزار خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نشست اول درباره تحولات لیبی خواهد بود و نشست دوم به بررسی مسئله سد النهضه اختصاص خواهد داشت.

مصر روز جمعه در پی تنش‌های منطقه‌ای و نگرانی‌اش از پیامد‌های آن‌ها و نیز مسئله سد النهضه از شورای امنیت خواسته بود در این مساله مداخله کند.

دبیرخانه اتحادیه عرب همان روز درخواستی از سوی قاهره برای برگزاری نشستی فوق‌العاده در سطح وزرای خارجه دریافت کرد که دولت وفاق ملی در لیبی فورا مخالفت خود را با حضور در این نشست اعلام کرد.

علت مخالفت دولت وفاق ملی اظهارات اخیر عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر درباره لیبی بود، سیسی در بازدید از منطقه نظامی غرب در مصر به صورت ضمنی تهدید کرده بود، در صورت ادامه پیشروی نیرو‌های دولت وفاق به سمت شهر استراتژیک سرت مداخله نظامی مستقیمی در لیبی خواهد داشت.

او همچنین مدعی شده بود، حد فاصل سرت در شمال لیبی و شهر الجفره در جنوب آن خط قرمز قاهره است.

عقیله صالح، رئیس پارلمان لیبی در طبرق از اظهارات سیسی استقبال کرده و گفت: این سخنان در پاسخ به درخواست ما برای مداخله نیرو‌های مسلح در جنگ با "تروریسم" و مقابله با حمله نیرو‌های بیگانه و پشتیبانی از ما بیان شده‌اند.

در مقابل آنکارا که حامی دولت وفاق ملی است، هر گونه آتش‌بس در لیبی را منوط به عقب‌نشینی نیرو‌های خلیفه حفتر از شهر سرت دانست.

کشور‌های مصر و ترکیه هر کدام حامی یکی از گروه‌های لیبیایی هستند، از چند هفته قبل درگیری‌هایی در اطراف شهر سرت میان نیرو‌های دولت وفاق ملی که تحت حمایت ترکیه هستند از یک سو و نیرو‌های حفتر که تحت حمایت مصر، روسیه و امارات هستند آغاز شده است.

درباره مسئله سد النهضه نیز خارطوم روز یکشنبه دوری از هر گونه تنش در این زمینه را خواستار شد.

قاهره روز جمعه مداخله شورای امنیت در این پرونده برای تاکید بر اهمیت ادامه رایزنی‌ها میان سه کشور مصر، اتیوپی و سودان جهت رسیدن به راه‌حلی عادلانه را خواستار شده بود.

سودان نیز تأکید کرده بود باید پیش از آنکه آدیس آبابا کار آبگیری سد را اول ژوئیه آغاز کند توافق نامه‌ای میان سه کشور به امضا برسد و امضای چنین توافق‌نامه شرط اصلی خارطوم برای آغاز آبگیری سد است و سودان حق دارد چنین درخواستی داشته باشد.

مذاکرات میان این سه کشور درباره سد النهضه متوقف شده و آن‌ها نتوانستند به توافقی به ویژه درباره راهکار تقسیم آب رودخانه نیل برسند.


منبع: پارسینه

کلیدواژه: اتحادیه عرب مصر لیبی پارسی خبر دولت وفاق ملی اتحادیه عرب سد النهضه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۷۱۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات چهار ساعته نجات برای فرد گرفتار در ارتفاعات ریگ

مسعود مثنوی اظهار داشت: طی اطلاع رسانی مرکز کنترل و هماهنگی عملیات استان خبری مبنی بر گرفتار شدن فردی ۳۰ ساله در کوه ریگ روستای قلعه سوخته دریافت شد.

وی افزود: به سرعت نیرو‌های عملیاتی پایگاه امداد و نجات شهرستان لردگان به محل حادثه اعزام شدند.

بیشتر بخوانید

امدادرسانی به شش مصدوم در محور‌های مواصلاتی چهارمحال و بختیاری

 مثنوی اضافه کرد: نیرو‌های امدادی پس از طی چهار ساعت مسیر، به مصدوم دسترسی پیدا کرده و اقدامات پیش‌بیمارستانی و کمک‌های اولیه را برای وی انجام دادند.

دیگر خبرها

  • دانشگاه کلمبیا در محاصره نیرو‌های پلیس + فیلم
  • برگزاری بیست و دومین نشست شورای عالی اتحادیه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی
  • نشست شهرداران شهرهای جاده ابریشم فردا برگزار می‌شود
  • مهارت آموزی کارکنان وظیفه در استان
  • امیر فخری: کسی نمی‌تواند نام «خلیج فارس» را جعل کند
  • بازدید وزیر نیرو از پست‌های ۴۰۰ کیلوولت برق باغستان کرج و چهارباغ
  • بازدید وزیر نیرو از پروژه‌های برقی البرز + تصا‌ویر
  • دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد پس از ۱۳ سال
  • وزیر خارجه بحرین با بشار اسد دیدار کرد
  • عملیات چهار ساعته نجات برای فرد گرفتار در ارتفاعات ریگ