Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/فارس نماینده ولی فقیه در فارس با تاکید بر اینکه نهادینه شدن فرهنگ مصرف آب نیازمند بازگشت به اخلاق است، خواستار بازنگری در مدیریت مصرف آب و برق و همچنین ترویج فرهنگ "شکرگذاری" با هدف نهادینه کردن مصرف بهینه انرژی شد.

آیت‌الله لطف الله دژکام در دیدار مدیران شرکت آب منطقه‌ای فارس و مدیران شرکت‌های آبفا فارس و شیراز، گفت: روز اول تیرماه را به عنوان روز «مدیریت مصرف آب و برق و خانواده» نامگذاری کرده‌اند تا برای آب و مصرف بهینه آن فکری بکنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیدوار هستیم تابستان پردردسری در پیش نداشته باشیم.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی آبفا شیراز، آیت‌الله دژکام با بیان اینکه امید است تابستان پیش رو بدون دردسر و کمترین چالش‌های آبی به اتمام برسد، افزود: امروزه حرف نخست در هر زمینه را علم می‌زند، اما کدام دانش بوده که برای مصرف بهینه آب میدان داری کرده است؟ برای مدیریت در مصرف آب باید فرهنگ مصرف درست شود و نهادینه شدن فرهنگ مصرف هم نیازمند بازگشت به اخلاق است.

امام جمعه شیراز ادامه داد: ما اگر در قله دانش هم قرار بگیریم نیاز به اخلاق، فرهنگ و معنویت را احساس می‌کنیم. حتی پست مدرنیست‌ها هم معتقدند که انسان بدون اخلاق بی معنا است؛ بنابراین اگر بخواهیم مصرف آب را مدیریت کنیم باید سراغ اخلاق و معنویت برویم.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: رواج دادن اخلاق هنر زیادی می‌طلبد. اولین چیزی که باید برای مدیریت مصرف آب رواج بدهیم، «شکرگذاری» است. مفهوم شکرگذاری باید متناسب با قرن ۲۱ توسعه و مفهوم پیدا کند. فرد دوران گذشته متوجه زحمت آوردن آب بود، اما فرد قرن ۲۱ نیست. چون نمی‌داند زندگی در این دنیا یعنی چه؟ دنیا جایی است که ما برای رسیدن به آب و نان باید تلاش کنیم.

او خاطرنشان کرد: در قدیم حتی در خانه‌ها  هم ساکنان خانه بدنبال آب می‌گشتند. اما امروز اینگونه نیست. مثلا ماشین لباسشویی و ظرفشویی کار می‌کند و خیلی از ما حواسمان نیست که آب باز است. حتی گاهی زحمت بازکردن شیر آب هم با ما نیست. خب این شکرگذاری نمی‌خواهد؟ شکر گذاری را باید به عنوان یک فرهنگ رواج بدهیم.

آیت الله دژکام افزود: پیامبر (ص) فرموده‌اند: اگر کنار آب جاری نشسته باشید و در مصرف آب زیاده روی کنید گناهکار هستید. باید در چگونگی بردن ارزش‌های اخلاقی به سمت مردم دقت به خرج داد. اخلاق دینی این است که اسراف حرام است ولو اگر نعمت زیاد باشد. منابع طبیعی را نباید به هدر داد.

او گفت: در فرهنگ ایران زمین بحث آبرسانی از دیرباز مطرح بوده و دین مبین اسلام تشویق‌های بسیاری در این زمینه کرده است. اما متاسفانه در مصرف آب مشکلات داریم که باعث ضایع شدن زحمات آبرسانی می‌شود و نتیجه مصرف غیرمعقول آب این است که زحمتی که کشیده شده تا آب وارد خانه‌ها بشود، به هدر رود.

نماینده ولی فقیه در فارس اضافه کرد: تلویزیون می‌گوید که خیال نکنید از خشکسالی بیرون رفته ایم. این تحلیل درستی نیست. چون مردم هم در جواب می‌گویند که امسال، اما باران خوب باریده است. باید اخلاق و فرهنگ مصرف آب را یاد داد نه اینکه هشدار بدهیم به گونه‌ای که مردم باور نکنند. باید باید مسائل را صمیمانه با مردم در میان گذاشت. باید مردم را متوجه سختی آبرسانی کرد.

آیت الله دژکام گفت: امیدواریم یک بازخوانی در خصوص مدیریت مصرف در ذهن همه ما شکل گیرد و تغییر مختصری در شیوه‌های مدیریت و فرهنگسازی داشته باشیم تا مردم کمتر دچار کمبود آب شوند.

او از مجموعه آب منطقه‌ای فارس بابت نوید راه‌اندازی خط جدید آبرسانی به شهر شیراز قدردانی کرد.

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره آب منطقه‌ای فارس نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: مصرف بهینه یک جایگاه رفیع در استفاده از آب و برق دارد. ترویج فرهنگ مصرف آب نیاز امروز ماست. هر فرهنگی که در جامعه شکل می‌گیرد ابتدا از خانواده‌ها شروع می‌شود و نقشی که خانواده‌ها در این زمینه دارد، بسیار با اهمیت است بنابراین فرهنگ مدیریت مصرف آب باید از خانواده‌ها شکل بگیرد.

حمیدرضا دهقانی گفت: به لطف خداوند یکی از پربارش‌ترین سال‌ها را داشتیم که با سیاستی که وزارت نیرو در این زمینه در پیش گرفته هم ذخیره سازی آب در پشت سدها و هم رهاسازی آب به طرز مفید و بهینه در راستای جهش تولید فرموده مقام معظم رهبری انجام می‌گیرد.

او افزود: در پایین سد درودزن برای ۴۷ هزار هکتار کشاورزی برنامه ریزی کردیم و بر اساس آن بالغ بر ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب رهاسازی شد. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس با اعلام این خبر که امسال میزان برداشت گندم استان بالای ۵۰۰ هزار تن خواهد بود و به نوعی فارس نقش مجدد خود را به عنوان استان ممتاز در تولید غله ایفا خواهد کرد، گفت: در بحث پروژه‌های عمرانی علی رغم مشکلات مالی پروژه‌های خوبی اجرا و در روزهای آینده با حضور وزیر محترم نیرو افتتاح می‌شود.

دهقانی عنوان کرد: طی چند هفته آینده طرح آبرسانی به شیراز را استارت می‌زنیم؛ این طرح در حال طی مراحل شست شو و ضدعفونی خطوط لوله است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: وزارت نیرو شكرگذاري امام جمعه شیراز مصرف بهینه انرژی استانی سیاسی آب منطقه ای فارس مدیریت مصرف آب آیت الله دژکام فرهنگ مصرف آب مصرف بهینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۷۲۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زورخانه پولاد هرچه زودتر ثبت ملی شود

ایسنا/فارس رئیس هیئت ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای استان فارس می گوید: اگر زورخانه پولاد به عنوان قدیمی‌ترین زورخانه کشور ثبت ملی شود، دیگر تهدیدی مثل تغییر کاربری شامل آن نخواهد شد.

سید حسن حسینی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه زورخانه پولاد قدیمی‌ترین زورخانه جنوب کشور است، گفت: در سال ۱۳۹۸ مالک شخصی که ۳ دُنگ آن را در اختیار دارد، مراجعه کرد و این زورخانه را در اختیار گرفت.

وی افزود: مالک شخصی قصد تغییر کاربری مجموعه را داشت اما با پیگیری روسای قبلی هیئت‌های شیراز و فارس، این اتفاق نیفتاد و از زمانی که ما مسئولیت را به عهده گرفتیم هم از طریق اداره میراث فرهنگی، شورای شهر و استانداری پیگیری کردیم تا این تغییر کاربری رخ ندهد.

حسینی با بیان اینکه هنوز این زورخانه ثبت یونسکو نشده اما اجازه تغییر کاربری هم به آن داده نشده است، گفت: از آنجایی که این زورخانه در بافت تاریخی شیراز واقع شده است، مالک شخصی به دنبال این است که آن را به فضایی تجاری مثل سفره‌خانه سنتی تغییر دهد. بنابراین از مدیرکل میراث فرهنگی استان که همواره هم پای کار هستند خواهش می‌کنیم که این میراث ناملموس که جزو فرهنگ تاریخی استان ماست را ثبت کنند.

وی با اشاره به اینکه خانه‌هایی در بافت تاریخی شیراز با قدمت ۷۰ و ۸۰ ساله داریم که چون ثبت ملی شده‌اند، خطر تغییر کاربری هم تهدیدشان نمی‌کند، گفت: زورخانه پولاد حدود ۲۰۰ سال قدمت دارد و جزو ۵ زورخانه قدیمی کشور است، پس باید با جدیت تمام در حفظ آن بکوشیم.

متولی ورزش زورخانه‌ای استان فارس با بیان اینکه در سطح شیراز ۲۶ و در استان فارس ۸۴ زورخانه وجود دارد، گفت: ۸ زورخانه نیاز به بازسازی دارند و برای ۱۷ زورخانه نیز جانمایی صورت گرفته و قرار است ساخته شوند.

حسینی با اشاره به اینکه هیئت پهلوانی و زورخانه‌ای فاقد درآمد است، گفت: با توجه به اینکه خودم در رشته‌های متفاوت رزمی کار کرده‌ام  و حالا چندسالی است که در ورزش زورخانه‌ای خادمی می‌کنم، می‌دانم که در تمامی رشته‌ها درآمد زایی وجود دارد ولی در زورخانه‌های ما ورزشکاران هیچ شهریه‌ای پرداخت نمی‌کنند که این یکی از دشواری‌های ما در زمینه درآمدزایی است.

وی با اشاره به اینکه ورزش زورخانه‌ای تنها ورزش ایرانی است که در یونسکو ثبت شده است، گفت: هر کشوری، هنر رزمی و ورزش رزمی قدیمی خودش را در یونسکو ثبت کرده است و چیزهایی که در یونسکو ثبت می‌شوند، به نوعی در ارتقای فرهنگ بشریت نقش داشته‌اند.

حسینی در پایان گفت: این ورزش جزو فرهنگ ناملموس ما و فرهنگ معنوی دنیاست. حالا تفاهم‌نامه‌ای را در حال پیگیری هستیم و با مدیرکل میراث فرهنگی هم هماهنگ کرده‌ایم که زورخانه پولاد به یکی از مقاصد گردشگری گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود تا هم درآمدزایی داشته باشد و هم گردشگران با میراث فرهنگی ناملموس ما آشنا شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • صلح و سازش، ظرفیتی برای کاهش جمعیت کیفری
  • از ارتقای اخلاق امدادگری تا توجه به فرهنگ دینی در هلال احمر
  • هشدار مدیریت بحران درخصوص بازگشت آلودگی هوا به پایتخت
  • تحقق طرح کاهش مصرف پلاستیک نیازمند تلاش همگانی است
  • صنعت چاپ در آینده نیازمند تغییر ریل است
  • ۵۰ درصد چاه‌های آب سمنان نیازمند مرمت و بازسازی است
  • عبور موفق از پیک تابستان نیازمند همراهی مردم/ جایزه ۶۰۰ دستگاه خودرو ویژه مشترکین کم مصرف
  • عبور موفق از پیک تابستان امسال نیازمند همراهی مردم کردستان
  • زورخانه پولاد هرچه زودتر ثبت ملی شود
  • کشتارگاه طیور فسا با ۱۰۰ کارگر به چرخه تولید بازگشت