Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قزوین رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین گفت: اگر دولت راهکاری برای صادرات ارائه ندهد و شرایط را تسهیل نکند قطعاً شرایط صادرات ما بدتر شده و کاهش صادرات را شاهد خواهیم بود در حقیقت باید بگوییم روال صادرات عادی نیست.

مهدی عبدیان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: میزان صادرات نسبت به سال‌های گذشته کاهش داشته و شیوع کرونا نیز باعث کاهش بیشتر میزان آن شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بخشی از کاهش صادرات مربوط به تحریم است ولی به نظر بنده مهم‌ترین دلیل کاهش صادرات به عدم برنامه و راهکار از سوی دولت بازمی‌گردد و باید راهکاری برای افزایش صادرات اتخاذ از سوی دولت اتخاذ شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین خاطرنشان کرد: دولت هر روز بر قوانین صادرات اضافه می‌کند که این امر موجب کاهش صادرات شده است؛ نمی‌گوییم تعهد ارزی و شفافیت وجود نداشته باشد ولی وقتی ما هنوز نمی‌توانیم مطالبات خود را از کشورهایی که نفت صادر کردیم دریافت کنیم و یا در قبال آن مواد غذایی و دارو وارد کنیم چه انتظاری باید برای بهبود داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر چند کشور اروپایی به ایران بدهکار هستند، عنوان کرد: بازار کشورهای همسایه بهترین بازار هدف برای صادرات هستند و نیاز به رایزنی مسئولین دارد که بتوانیم محصول خود را به این کشورها صادر کنیم.

عبدیان بیان کرد: وقتی مسئولان رایزنی ندارند چطور می‌توانیم انتظار داشته باشیم که صادرکنندگان با روش‌های اعلامی بانک مرکزی ارز خود را بازگردانند! اگر این روش ادامه پیدا کند و دولت راهکاری ارائه ندهد و شرایط را تسهیل نکند قطعاً شرایط صادرات ما بدتر و کاهش صادرات را شاهد خواهیم بود.

وی تشریح کرد: تعدادی از مرزها باز شده است ولی مرزهایی مانند شلمچه، تاجیکستان و آذربایجان و ترکمنستان باز نشده است و چندین بازارچه مهم که برای جنوب عراق کالا ارسال می‌شد بسته است؛ در مرزهایی که بازگشایی شدند تعداد محدودی کامیون پذیرش می‌کنند و در حقیقت می‌توانیم بگوییم روال عادی نیست و متأسفانه دولت هم برای تسهیل امور هیچ اقدامی نمی‌کند.

این صادرکننده نمونه کشور گفت: با وجود نامه‌نگاری‌های متعدد اتفاق خاصی در صادرات نیفتاد و تنها مرز عراق باز شد و پس از پنج ماه مرزهای دیگر هنوز به خاطر کرونا تعطیل هستند درحالی‌که مرز کشورهای مقصد با دیگر کشورها تبادل دارند و کالا وارد می‌کنند؛ اگر ما راهکاری مانند ضدعفونی کردن را انجام و به کشور مقصد تضمین دهیم قطعاً می‌توانیم صادرات داشته باشیم.

وی یادآور شد: سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ کاهش ۳۵ درصدی صادرات داشتیم و اگر روش‌ها همین روش‌ها باشد پیش‌بینی می‌کنیم در سال ۹۹ نیز مجدداً شاهد کاهش ۳۵ تا ۴۰ درصدی صادرات باشیم.

عبدیان در پایان اضافه کرد: نمی‌دانیم برای تسهیل امور صادرات کدام نهاد متولی است و باید پا پیش بگذارد. صادرکنندگان نمی‌گویند دولت تعهد ارزی را بردارد ولی باید امور را تسهیل کند که هم ‌ارز بازگردد و هم صادرات انجام شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی صادرات كرونا موانع صادراتی کاهش صادرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۷۲۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار عبور کرد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حامد نجفی علمدارلو، قائم‌مقام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: همزمان با مدیریت مصرف و کاهش واردات، برنامه‌ریزی صورت گرفته منجر به بهبود تجاری این بخش به میزان بیش از ۲ میلیارد دلار شده است.

وی افزود: بر اساس آمار گمرک، صادرات محصولات کشاورزی در سال گذشته ۶.۲ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱، یک میلیارد دلار افزایش را نشان می‌دهد.

نجفی گفت: همچنین میزان واردات در بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، یک میلیارد دلار کاهش و در مجموع تراز تجاری ۲ میلیارد دلار بهبود یافته است.

وی با بیان اینکه کارشناسی‌های انجام شده نشان می‌دهد مراقبت از شرایط فوق و ادامه آن نیازمند افزایش تولید است، گفت: تأمین مالی، ریالی، ارزی و به‌هنگامِ زنجیره تأمین محصولات کشاورزی، راهکار اساسی رشد تولید است.

قائم‌مقام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: ارزش افزوده بخش کشاورزی با صادرات آن رابطه دوطرفه دارد و تجارب موفق نشان داده است، اختصاص ارز به نهاده‌های تولیدی بخش کشاورزی، اگر به لحاظ زمانی در اولویت تأمین و تخصیص قرار گیرد، منجر به کاهش واردات محصول نهایی و افزایش صادرات می‌شود.

دیگر خبرها

  • نمایش توانمندی صادراتی اردبیل در نمایشگاه اکسپوی ایران
  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار عبور کرد
  • گشایش پنجره صادراتی و حضور در بازارهای بین الملل راهکار اصلی تثبیت بازار مرغ
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت
  • سرمایه وقف به سمت رفع نیاز مردم در حرکت است
  • وزارت ارشاد وظیفه نظارت و تسهیل گری را به عهده دارد نه تصدی گری
  • حمایت ویژه از رفاه کارگران با تکیه بر تسهیل مسیر ساخت مسکن تک‌طبقه
  • کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد
  • از سرگیری صادرات دام زنده مازاد در کشور