Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- با وجود اینکه چندین سال است که مسئولان شهرداری زنجان خبر از مکانیزه‌شدن جمع‌آوری زباله‌ها و نیز تفکیک زباله‌ها را داده‌اند ولی در حال حاضر خبری از اجرای این طرح‌ها نیست. ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱ استانها زنجان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان، دو سال پیش بود که معاون وقت خدمات شهری شهرداری زنجان خبر از مکانیزه شدن زباله‌های شهری زنجان داد و اعلام کرد حتما تا پایان تابستان 97 تمام سطح شهر زنجان به جز چند محله محدود زباله‌هایشان به شکل مکانیزه جمع‌آوری می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ولی اکنون که چند سال از وعده مسئولان وقت شهرداری می‌گذرد خبری از مکانیزه شده جمع‌آوری زباله‌های زنجان نیست.

جمع‌آوری زباله‌های صنوف مختلف در قم نظام‌مند می‌شودتأکید معاون استاندار تهران بر ضدعفونی مراکز جمع‌آوری زباله و نخاله‌هامکانیزه‌سازی سیستم مدیریت پسماند شهری ارومیه آغاز شد

مکانیزه‌شدن جمع‌آوری زباله‌های شهری که مزایایی همچون پاکیزگی محیط از پراکندگی کیسه‌های زباله، آسان نمودن کار برای کارگران جمع آوری پسماندها و نیز حفظ سلامتی و کاهش آسیب‌ها و صدمات وارده به نیروی کار را در پی دارد ولی گویا شهرداری زنجان همچنان اصرار دارد زباله‌های شهری به شکل سنتی جمع‌آوری شود.

اجرای این طرح  که با حداقل‌ترین نیروی کار ممکن می‌باشد و در کمترین زمان تمام زباله‌های شهر جمع‌آوری می‌شوند ولی این پروژه‌ سال‌هاست که تبدیل به وعده برای شهرداران مختلف زنجان در سال‌های گذشته شده و این در حالی است که بسیاری از مراکز استان‌های کشور این طرح را اجرایی کرده‌اند.

حال سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چرا مسئولان شهرداری هیچ همتی برای تسریع در اجرای این پروژه ندارند و با وجود گذشت چندین سال فقط نقاط محدودی از  شهر زنجان زباله‌ها به شکل مکانیزه جمع‌آوری می‌شوند و گفتنی است علاوه بر تاخیر در این طرح، شهرداری حتی در خصوص تفکیک زباله‌های شهری از مبدا هم ناکام مانده است.

محمد همتیان، معاون خدمات شهری زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در واکنش به تاخیر مکانیزه شدن زباله‌های شهری گفت: با پیمانکار مربوطه در خصوص مکانیزه‌کردن جمع‌آوری زباله‌های شهری در چهار منطقه زنجان در هشتم خرداد ماه امسال عقد قرارداد شده و قرار است این پیمانکار در یک ماه آینده فعالیت خود را در چهار منطقه شهری آغاز کند.

وی در ادامه به دلیل عدم اجرای مکانیزه شدن جمع‌آوری زباله‌های شهری در  سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: زنجان در حال حاضر بیش از 140 مرکز جمع‌آوری ضایعات غیرقانونی وجود دارد و از این کار سود کلانی را به جیب می‌زنند و با اجرای مکانیزه‌شدن جمع‌آوری زباله‌های شهری خود به خود این مراکز غیرقانونی با ورشکستگی همراه می‌شوند و طبیعی است که برخی از همین افراد یکی از مخالفان اجرای مکانیزه‌کردن هستند و چوب لای چرخ شهرداری قرار می‌دهند. البته شهرداری برای مقابله با این مراکز نیاز به همراهی دستگاه‌های نظارتی و قضایی دارد.

معاون خدمات شهری شهرداری زنجان در ادامه از عدم موفقیت شهرداری در طرح تفکیک زباله‌ها در زنجان خبر داد و گفت: قطعا اجرای این طرح با نواقصاتی همراه بوده است و در حال بررسی نقاط قوت و ضعف اجرای این کار هستیم و از سوی دیگر مکانیزه‌کردن جمع‌آوری زباله‌های شهری می‌تواند ما را در اجرای طرح تفکیک زباله بسیار کمک کند و دست سودجویان را از این کار کوتاه کند.

البته همتیان معتقد بود که در حال حاضر شهروندان می‌توانند از همان مبدا کار تفکیک زباله را انجام دهند و باری از دوش شهرداری بردارند.

این مسئول همچنین نوسانات قیمت ارز را مقصر اصلی تاخیر شهرداری در بازیافت زباله‌های شهری عنوان کرد و افزود: در دو سال گذشته سرمایه‌گذار خارجی تصمیم داشت با احداث کارخانه تولید برق توسط زباله‌های شهری در استان فعالیت کند ولی نوسانات ارزی، سبب شد این شرکت از تصمیم خود منصرف شود. البته شهرداری زنجان در این روزها با چند سرمایه‌گذار داخلی در حال مذاکره است تا این پروژه را راه‌اندازی کند.

با تمام آنچه که گفته شد این‌ها بخشی از مشکلات اصلی شهری زنجان محسوب می‌شوند و اگر در سال‌های گذشته مسئولان شهرداری به فکر  ایجاد منابع پایدار برای این سازمان بودند و دل به عوارضی‌های ساخت‌وساز نمی‌بستند، هیچ‌گاه در این روزهای بی‌پولی دولت، با مشکلات مالی مواجه نمی‌شدند.  ناکارآمدی مسئولان شهرداری در سال‌های اخیر همچون در کسب رضایت سرمایه‌گذار خارجی برای احداث کارخانه بازیافت زباله نشان می‌دهد که دود همه این ناکارآمدی‌ها امروز به چشم شهروندان زنجانی رفته است و از سوی دیگر اگر شهرداری طرح‌های همچون مکانیزه‌کردن زباله‌های شهری را زودتر انجام می‌داد می‌توانست با چابک‌سازی بدنه شهرداری از هزینه‌های هنگفت این سازمان بکاهد و قطعا  توانایی این را پیدا می‌کرد مشکلات شهری را مرتفع کند.

در پایان باید گفت که امیدواریم مسئولان فعلی شهرداری زنجان بتوانند با اجرای این پروژه‌های شهری گامی موثر را در توسعه شهر زنجان بردارند و بتوانند رضایت شهروندان زنجانی را تا حدودی به دست بیاورند.

گزارش از محیا همتی

انتهای پیام/ش

R7707/P/S6,59/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: جمع آوری زباله های شهری مسئولان شهرداری شهرداری زنجان مکانیزه کردن تفکیک زباله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۷۲۱۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۳۱ پروژه با مشارکت سرمایه‌گذاران/ پیشرفت ۵۵ درصدی پروژه مشارکتی میخک

مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان گفت: تمایل حضور سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای اجرای پروژه‌های مشارکتی، موجب شده ۳۱ پروژه در این منطقه باکاربری های مختلف اجرا شود که در حال حاضر بالاترین تعداد پروژه‌های مشارکتی را بین مناطق برخوردار است.

حسن محمدحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت ورود بخش خصوصی برای پروژه‌های شهری اظهار کرد: سالیانی است که شهرداری اصفهان تجربه همکاری با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در پروژه‌های خود را داشته و دلایل مختلفی موجب ادامه این روند در مدیریت‌های مختلف شهری بوده است.

وی افزود: کاهش هزینه یکی از راهکارهای بخش خصوصی است که از طرفی دیگر به‌دلیل نبود موانع پیش روی شرکت‌های خصوصی، سرعت اجرای پروژه بالا رفته، با تورم کمتری روبه‌رو شده و مقرون به صرفه است، ارتقای کیفی و به کار بردن خلاقیت‌ها و ایده‌های به روز پروژه‌ها از راهکارهای دیگری است که منافع عمومی را در پروژه‌ها به همراه خواهد داشت؛ همین موضوع موجب شده مدیران شهری پروژه‌های خود را با مشارکت بخش خصوصی همراه سازند.

مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان با اشاره به تعداد پروژه‌های مشارکتی تصریح کرد: در این منطقه ۳۱ پروژه مشارکتی با کاربری‌های تجاری، اداری، پارکینگ و مسکونی در دست اقدام دارد به‌صورتی که ۱۲ پروژه فعال، ۱۲ پروژه در مرحله اتمام، ۲ پروژه در مرحله صدور پروانه ساختمانی و ۵ پروژه در مرحله انعقاد قرارداد در دست دارد.

محمدحسینی ادامه داد: سال جاری ۶ پروژه مشارکتی با کاربری مسکونی در نظر گرفته شده که آماده معرفی به سرمایه‌گذاران است و با توجه به استقبال سرمایه‌گذاران در این منطقه، روند جذب سرمایه‌گذار به سرعت انجام و پروژه‌ها عملیاتی خواهد شد.

وی با اشاره به پروژه مشارکتی میخک گفت: این پروژه در محله خانه اصفهان خیابان شهید دوران واقع شده و در زمینی به مساحت ۹۰۲ با زیربنای ۳۸۷۹ مترمربع در حال احداث است.

مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان خاطر نشان کرد: با طراحی خوب این پروژه ۲۱ واحد مسکونی در نظر گرفته شده که پیشرفت ۵۵ درصدی داشته است.

کد خبر 748300

دیگر خبرها

  • ضرورت اجرای تفکیک زباله در کردستان
  • اراک با مدیریت تعاملی به سمت توسعه و تعالی پیش می‌رود
  • وعده شهردار سنندج برای ساماندهی وانت‌های میوه‌فروش ‌
  • پلمب ۱۷ انبار غیرمجاز جمع‌آوری و فروش ضایعات در شیراز
  • فاز دوم خط ۲ مترو ؛ چهارمین بازدید شبانه مدیریت شهری شیراز
  • نابسامانی جمع آوری زباله در منطقه مسکونی مهر رازی کرمانشاه
  • ببینید | تصاویری از ایجاد دریاچه‌ای از زباله در اطراف تهران؛ بی‌توجهی مسئولان به وعده‌ خود!
  • ۱۲ درصد زباله شهروندان قمی در روز جمع‌آوری می‌شود
  • اجرای ۳۱ پروژه با مشارکت سرمایه‌گذاران/ پیشرفت ۵۵ درصدی پروژه مشارکتی میخک
  • معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد